لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای زیارتی تهران؛ زیارتگاه‌هایی برای داشتن لحظاتی آرامش
جاهای زیارتی تهران

جاهای زیارتی تهران؛ زیارتگاه‌هایی برای داشتن لحظاتی آرامش

اماکن زیارتی در کشور عزیزمان ایران از محبوبیت زیادی در میان مردم برخوردار هستند. این اماکن جایگاهی برای لحظاتی خلوت با خود و به دست آوردن آرامشی ناب و عمیق هستند. علاوه بر جاذبه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی، طبیعی و تاریخی که درپایتخت  وجود دارد، جاهای تفریحی زیارتی تهران نیز دارای طرفداران مخصوص به خود هستند.

در این مقاله سعی داریم تا برخی از این اماکن زیارتی را به صورت مختصر اما مفید برای شما شرح دهیم. شما عزیزان با خواندن این مطلب اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های این اماکن زیارتی، آدرس و نحوه دسترسی به آنها را به دست خواهید آورد. در ادامه با همراه باشید.

معرفی مکان های زیارتی تهران

مکان های زیارتی تهران

هنگامی که در مورد تهران صحبت می‌شود در ذهن بیشتر افراد شلوغی، ازدحام، آلودگی و برج‌های سر به فلک کشیده تداعی می‌شود؛ غافل از اینکه تهران بزرگ علاوه بر داشتن جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی فراوان، جایگاه و محل دفن بسیاری از امامزاده‌های مقدس است. این امامزاده‌ها و اماکن مذهبی محلی برای تلطیف روح و آرامشی معنوی هستند. در ادامه در مورد برخی از این اماكن مذهبی بیشتر صحبت می‌کنیم.

١. امامزاده صالح

سر در ورودی امامزاده صالح

امامزاده صالح یکی از مکان های تفریحی مذهبی تهران است. آن طور که در روایات آمده اصل و نسب این امامزاده به امام موسی کاظم برمی‌گردد. به عبارت دیگر امامزاده صالح یکی از فرزندان موسی کاظم و برادر امام هشتم شیعیان است.

داستان حرم امامزاده صالح و محل دفن او در تهران به این گونه است؛ هنگامی که امامزاده صالح متوجه ولیعهدی برادر خود امام رضا می‌شود، برای عرض ارادت از عراق راهی خراسان می‌شود. در میانه راه، در شهر تهران و در منطقه تجریش برای استراحت توقفی کوتاه می‌کند. در این توقف به دست فردی به نام حسن به شهادت می‌رسد.

امامزاده صالح

پس از اینکه اهالی این منطقه خبر را می‌شنوند برای بزرگداشت این امامزاده و احترام به امام رضا حرم و بارگاهی در محل دفن ایشان می‌سازند. جالب است بدانید تاریخچه ساخت بنای بارگاره این امامزاده به زمان‌هایی بسیار دور از جمله هلاکو فرزند فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. به طوری که وقتی وارد ایوان ورودی می‌شوید اسم فتحعلی شاه قاجار برروی بخشی مستطیلی شکل توجه شما را به خود جلب می‌کند.

پس از ساخت ساختمان بارگاه به صحن، حسینیه و حمام نیز به آن اضافه شد. در مجموع در سالیان سال و به مرور زمان ضریح و بخش‌های زیادی به بارگاه اضافه شد و بارها توسط حکومت و خیرین مختلف مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت.

بسیاری از اماکن زیارتی ایران در بدو ورود با گنبد های زیبای خود حال و هوای زائران را عوض می‌کنند. گنبد آبی فیروزه‌ای امامزاده صالح نیز از این قاعده مستثنی نیست. در معماری ساختمان بارگاه این امامزاده مجموعه‌ای از هنرمندان ایرانی انواع هنرهای کاشی‌کاری رنگارنگ را به کار برده‌اند. معماری اصیل سنتی و باستانی سبک و طرح به کار رفته در ساختمان این بارگاه است.

اجرا مراسم عزاداری در امامزاده صالح

امروزه این بارگاه مقدس محلی آرام و دنج برای خلوت بسیاری از رهگذران و مسافران تهرانی است. شما می‌توانید پس از زیارت در گوشه‌ای از این حرم بنشینید و ساعات آرام و سرشار از احساسی خوشایند را سپری کنید.

علاوه بر این شاید بسیاری از شما نام نذر نمک را شنیده باشید. بله نمک نذری است که زائران امامزاده صالح پس از رسیدن به حاجت خود در بین دیگر زائران حرم پخش می‌کنند. خوب است بدانید که نمک در گذشته به دلیل کاربردهای فراوان و با برکت بودن از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده است.

کافه کتاب های تهران
ادامه مطلب

لازم به ذکر است که فقط مردم ایران نیستند که ارادت خاصی به امامزاده صالح دارند، بسیاری از مسافران خارجی نیز در سفر خود به تهران از این مکان به عنوان یکی از مهم‌ترین مکان های تفریحی زیارتی تهران بهره می‌برند. در ضمن بازدید از این امامزاده برای همگان رایگان است.

صحن امامزاده صالح

شما می‌توانید از یکی از سه درب ورودی به زیارت امامزاده بروید. ورودی جنوبی و شرقی امامزاده صالح به بازار تجریش ختم می‌شود. ترمینال تجریش نیز دیگر ورودی است که از این طریق به حرم راه پیدا می‌کنید. همچنين ساعت زيارت و بازدید از اين امامزاده از اذان صبح تا ١٢ شب است.

با ارزیابی موقعیت مکانی امامزاده صالح بر روی نقشه تمام راه‌های دسترسی و ورودی‌های مختلف آن را به صورت جزئی‌تر می‌توانید بررسی کنید.

  • آدرس امامزاده صالح: تهران، میدان تجریش، امامزاده صالح

٢. امامزاده داوود

tehran pilgrimage places 6

امامزاده داوود‌الحسنی یا امامزاده داوود از دیگر جاهای تفریحی زیارتی تهران محسوب می‌شود. بنا بر برخی روایات اصالت این امامزاده به امام دوم شیعیان حضرت امام حسن مجتبی برمی‌گردد.

در مورد به شهادت رسیدن این امامزاده روایات‌های مختلفی وجود دارد. پس از شهادت، این امامزاده را در منطقه کن تهران به خاک می‌سپارند. بقعه این امامزاده در دوران حکومت با شکوه صفویان ساخته شد. حکومت‌های بعدی از جمله قاجاریه نیز نقش مهمی در گسترس و بازسازی آن داشتند.

امامزاده داوود از اماکن زیارتی تهران

یکی از نشانه‌هایی که ثابت می‌کند حکومت قاجار نقش بسیاری در ساخت حرم داشته‌اند، نام فتحعلی شاه قاجار در میان بیت شعر سردر اصلی حرم است. پس از سردر  ورودی و خواندن شعر، ضریح زیبا و روحانی امامزاده داوود در عین سادگی حال و هوایی خاص به شما هدیه می‌کند. این ضریح که با نام ضریح جعفری نیز شهرت دارد، با قفل و پارچه‌های فراوان توسط مردم تزئین شده است. این گره‌ها حکایت از حاجت و نیاز افراد از امامزاده صالح را دارد.

بسیای از زائران علاوه بر زیارت این امامزاده به دلیل آب و هوای کوهستانی و سرسبز این منطقه از طبیعت اطراف آن به عنوان یکی از مکان های تفریحی رایگان تهران استفاده می‌کنند.

آبشار اطراف امامزاده داوود

آبشار امامزاده داوود از جمله جاذبه‌های است که می‌توانید پس از یک زیارت لذت‌بخش از آن دیدن کنید. همچنین در اطراف این امامزاده شهربازی، بازارچه و کاخ ناصری از دیگر مکان‌های تفریحی هستند که می‌توانید ساعاتی از وقت خود را برای بازدید از آنها صرف کنید. برای زیارت این امامزاده از اذان صبح تا ٢٤ شب می‌توانید به این مکان مراجعه کنید.

لازم به ذکر است که موقعیت جغرافیایی امامزاده داوود بر روی نقشه اطلاعاتی بیشتر در مورد راه‌های رسیدن، ورودی امامزاده و جاذبه‌های آن در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • آدرس امامزاده داوود: تهران، بخش مرکزی کن، جاده سولقان

٣. حرم شاه عبدالعظیم حسنی

ضریح حرم شاه عبدالعظیم حسنی

یکی از دلایلی که موجب می‌شود اماکن زیارتی بسیار مورد توجه افراد باشند، القاء آرامش روحی و جسمی به زائران است. حرم عبدالعظیم حسنی هم به دلیل داشتن این دو خصوصیت یکی از مهم‌ترین جاهای زیارتی تهران محسوب می‌شود.

معرفی هتل توچال تهران - اقامتی دلپذیر در بهترین پیست اسکی ایران
ادامه مطلب

محبوبیت بارگاه شاه عبدالعظیم درمیان اهالی شهر ری بسیار زیاد است. در واقع بسیاری از مسافران، شهر ری را با حرم و بارگاه حضرت عبدالعظیم حسنی می‌شناسند. هر ساله مراسم عزادرای، جشن‌ها و نذری‌ها با حضور خیل عظیمی از مردم در این مکان به صورتی باشکوه برگزار می‌شود.

ایوان حرم شاه عبدالعظیم حسنی

در مورد اصل و نسب شاه عبدالعظیم حسنی نیز روایت‌های مختلفی توسط مورخان ذکر شده است. اما نقطه نظر مشترک تمام مورخان و علما داشتن نسبت نزدیک و صمیمی او با اهل بیت است. با اینکه در مورد اصالت این بزرگوار نظرات متفاوتی وجود دارد؛ اما در اینکه یکی از راویان احادیث شیعه در میان مردم بوده هیچ شک و تردیدی وجود ندارد.

همچنین در مورد زمان ساخت حرم عبدالعظیم حسنی اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ ولی در دوران حکومت‌های مختلف مانند آل بویه و سلجوقیان مرمت و بازسازی بسیاری بر روی آن صورت گرفته است. دوران شاه عباس صفوی نیز زمانی است که کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌ها با ظرافتی هنرمندانه در ساختمان حرم به کار رفتند. در مجموع طراحی و معماری این بنا برگرفته از سبک و سیاق ایرانی- اسلامی می‌باشد.

فضای داخلی حرم شاه عبدالعظیم حسنی

علاوه بر این، گنبد و مناره‌ها، ضریح و صندوق، صحن‌ها، رواق‌ها، غرفه‌ها، ایوان‌ها، مسجد جامع، مسجد امین‌ السلطان، مدرسه برهان، موزه حرم شاه عبدالعظیم حسنی، باغ جیران و باغ طوطی بخش‌ های تشکیل دهنده محوطه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی هستند. لازم به ذکر است بازدید از حرم عبدالعظیم حسنی به صورت شبانه‌روزی برای عموم امکان‌پذیر است.

همچنین مطالعه موقعیت مکانی حرم شاه عبدالعظیم حسنی بر روی نقشه اطلاعاتی بیشتر از راه‌های دسترسی، ورودی و جاذبه‌های اطراف در اختیار شما قرار می‌دهد.

  • آدرس حرم شاه عبدالعظیم حسنی: تهران، شهر ری، حرم عبدالعظیم حسنی

٤. کلیسای سنت سرکیس

کلیسای سنت سرکیس

یکی دیگر از جاهای مذهبی تهران که از سوی جمعیت ارامنه بسیار مورد بازدید قرار می‌گیرد و در مذهب و آئین آنها دارای اهمیت زیادی می‌باشد، کلیسای سنت سرکیس تهران است. نام کلیسای سنت سرکیس در میان مکان های تفریحی سربسته تهران قرار دارد. قدمت کلیسای سنت سرکیس به دوران پهلوی می‌رسد.

خود ساختمان کلیسا بسیار دیدنی است. فضای داخل کلیسا نیز به مانند مساجد دارای آرامشی اصیل و روح‌نواز است. طرح ساختمان این کلیسا به گونه‌ای است که از داخل نمایی صلیبی شکل دارد. دیواره‌های خارجی کلیسا از سنگ و در داخل سقف‌ها و دیواره‌های داخلی با گچ طراحی شده‌اند. در مجموع در معماری این بنا سبک قرون وسطی و معماری ارمنستان استفاده شده است.

کلیسای سنت سرکیس

شما گردشگران عزیز همه روزه از ساعت ١٣ تا ١٦ می‌توانید از این بنای ارزشمند دیدن کنید. البته برای اطلاعات بیشتر در مورد باز بودن کلیسا بهتر است ابتدا با شماره ٠٢١٨٨٩٠١٦٣٤ تماس بگیرید. همچنین موقعیت مکانی کلیسای سنت سرکیس بر روی نقشه اطلاعاتی بیشترو دقیق‌تر در مورد نحوه دسترسی، خیابان‌ها و جاذبه‌های اطراف و دیگر جزئیات به شما ارائه می‌دهد.

  • آدرس کلیسای سنت سرکیس: تهران، خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان نجات‌اللهی

٥. آتشکده زرتشتیان

سر در آتشکده زرتشتیان

جایگاه اصلی زردتشتیان یزد و کرمان است. اما در تهران نیز آتشکده‌ای در بخش مرکزی شهر برای نيايش زرتشتیان وجود دارد. این آتشکده یکی از متفاوت‌ترین جاهای دیدنی تهران است.

معبد آدریان نام دیگر این آتشکده است. این معبد مربوط به دوران قاجاریه است. جالب است که بدانید در مرکز این معبد شعله‌ای همواره در حال سوختن است. این شعله به هیج عنوان اجازه خاموش شدن ندارد. زمانی در حدود ١٠٠ سال است که این آتش همواره در حال برافروخته شدن می‌باشد.

نوروز گردی در تهران
ادامه مطلب

زمانی که برای بازدید راهی این جاذبه منحصربه فرد و کم‌نظیر می‌شوید، در ابتدا درب چوبی کوچکی توجه شما را به خود جلب می‌کند. شاید باور نکنید اما در پشت این در کوچک و ساده باغی زیبا با ساختمانی قدیمی وجود دارد. در گوشه گوشه ساختمان این آتشکده کتیبه‌های مختلفی در مدح و ستایش اهورا مزدا به چشم می‌خورد.

ایوان آتشکده زرتشتیان

همچنین محوطه حیاط آتشکده، ساختمان مرکزی، نمازگاه، محل نگهداری آتش، اتاق پشت آتشکده، آشپزخانه و سالن‌های پذیرایی بخش‌های مختلف این آتشکده که یکی از جاهای تفریحی زیارتی تهران است را تشکیل داده‌اند. امروزه به مانند ده‌ها سال گذشته همچنان انواع و اقسام مراسم مذهبی زردتشتیان با قدرت و شکوه خاصی در این مکان انجام می‌شود.

علاوه بر ساختمان زیبا و خاص این آتشکده موزه‌ای نیز مربوط به جامعه زرتشتی در این مجموعه در نظر گرفته شده است. برای بازدید از این آتشکده می‌توانید در بین ساعات ٨:٣٠ تا ١٣ به این مکان مراجعه کنید.

آتشکده زرتشتیان

هزیه بازدید از آتشکده نیز رایگان می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این جاذبه می‌توانید با شماره ٠٢١٦٦٧٠٦٨٦٥ در ارتباط باشید. موقعیت جغرافیایی آتشکده زرتشتیان بر روی نقشه اطلاعات و جزئیات بیشتری از نحوه دسترسی، مسیرهای پیش‌رو و جاذبه‌های اطراف به شما نمایش می‌دهد.

  • آدرس آتشکده زرتشتیان تهران: تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک چهار

٦. مسجد شاه یا مسجد سلطانی

مسجد شاه

مسجد شاه با معماری زیبای خود یکی از مکان های تفریحی زیارتی تهران محسوب می‌شود. تاریخچه این بنای اسلامی به دوران قاجاریه و زمان فتحعلی شاه برمی‌گردد. همچنین این مسجد یکی از مکان های تفریحی تهران با مترو به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از خط یک مترو خود را به ایستگاه پانزده خرداد برسانید. مسجد شاه فاصله بسیار اندکی با بازار تهران دارد. برای اطلاع بهتر از مسیر دسترسی با مترو مقاله نقشه مترو تهران و راهنمای خطوط آن را بخوانید.

مسجد سلطانی

ناگفته نماند بازدید از این جاذبه برای همگان رایگان است. لازم به ذکر است که موقعیت مکانی مسجد شاه بر روی نقشه اطلاعات بیشتری را در مورد راه‌های دسترسی، اماکن مهم نزدیک به آن و محل دقیق مسجد به شما می‌دهد.

  • آدرس مسجد شاه یا مسجد سلطانی: تهران، خیابان ١٥ خرداد، مقابل ناصرخسرو

دیگر جاهای تفریحی زیارتی تهران

امامزاده قاسم، مسجد مصلی تهران، زورخانه آیت‌اله طالقانی، امامزاده علی اکبر چیذر و بهشت زهرا از دیگر اماکنی هستند که به عنوان زیارتگاه و محلی مذهبی برای راز و نیاز با خدا می‌توان از آنها بهره برد.

جمع‌بندی

جاذبه‌های مختلف طبیعی، مذهبی و تاریخی در شهر تهران به حدی زیاد و متنوع هستند که هر مسافر و گردشگری را با هر سلیقه‌ای راضی می‌کند. در میان تمام اماکن دیدنی پایتخت مکان های مذهبی تهران از محبوبیت خاصی در میان گردشگران و زائران برخوردارند. در این مقاله با شرح برخی از جاهای زیارتی تهران سعی کردیم تا اطلاعات شما را در مورد این نوع از جاذبه‌ها بیشتر کنیم. امید است توانسته باشیم گامی هر چند کوچک در افزایش آگاهی شما برداریم. شما هم اگر تجربه رفتن به این اماکن زیارتی را دارید برای ما بنویسید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر