لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای زوارم شیروان کجاست؟ عکس + مسیر دسترسی
روستای زوارم شیروان

روستای زوارم شیروان کجاست؟ عکس + مسیر دسترسی

روستا هر جایی که باشد قبل از اینکه‌ پا برود دل راهش را پیدا می‌کند و می‌رود. چرا هر زمانی که صحبت از سفر به روستا می‌شود باذوق و شوق گوش می‌دهیم؟ بی شک هر چه هست چنان در عمق وجودمان رخنه می‌کند که آرامشی ابدی به روح و جانمان تزریق می‌شود. بند کفشتان را محکم ببندید که قرار است با چنین جایی، به نام روستای زوارم شیروان برویم که به زیبایی لقب، دره بهشت را به خود گرفته است.

معرفی روستای زوارم شیروان

معرفی روستای زوارم شیروان

شیروان در دره‌ رود مرزی اترک بین کوه‌های کپه داغ و آلا داغ قرار گرفته است. این شهرستان با وجود بخش‌ها و روستاهای بکری که در دل خود دارد سالانه گردشگران بسیاری را به خود می‌بیند. روستای زوارم در بین دره‌ای واقع شده و دورتادور آن را تپه‌ها محاصره کرده‌اند که بر زیبایی و شکوه آن افزوده است.

منظره زیبای خانه‌هایی که بر دامنه‌ تپه قرار گرفته‌اند و به شکل پلکانی ساخته شده‌اند نزدیکی و صفای مردمان اینجا را نشان می‌دهد. این روستا را که به دره بهشت شهرت دارد؛ اعتماد‌السلطنه که به همراه ناصرالدین‌شاه قاجار بیش از 100 سال پیش از آن گذر می‌کرد این‌طور معرفی می‌کند که دهکده‌ای است معتبر که از غریب و بومی ۴۰۰ خانوار سکنه دارد، هوای آن در کمال خوبی می‌باشد و اینجا را دهکده دره ارم می‌نامد. این روستا را هنوز هم به این نام زیبا می‌شناسند. آثار به‌جامانده در سالیان دورودراز نشان از وجود ارگی می‌دهد که به دوره ساسانیان می‌رسد.

نام این روستا در قدیم به زبان ترکی، دوالدرم به معنی خواهم کشت بوده که باگذشت زمان به دلیل معنای اسم قبلی و هم چنین زیبایی دره، به زوارم تغییر یافت.

آدرس روستای زوارم شیروان

آدرس روستای زوارم شیروان

روستای زوارم شیروان در دهستان زوارم، بخش مرکزی شهرستان شیروان، استان خرسان شمالی ایران قرار دارد و مرکز دهستان زوارم است. این روستا در فاصله ۲۸ کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان واقع شده است و به‌عنوان یک منطقه ییلاقی در استان خراسان شمالی شناخته می‌شود.

فاصله مشهد تا زوارم شیروان

فاصله مشهد تا زوارم شیروان

اگر شما از شهر مشهد به سمت روستای زوارم می‌روید، فاصله‌ای در حدود ۲۳۴ کیلومتر پیشروی شماست که با ‌صرف کمتر از ۳ ساعت رانندگی می‌توانید به آنجا می‌رسید.

روستای اسلامیه تفت یزد
ادامه مطلب

مسیر دسترسی به زوارم شیروان

مسیر دسترسی به زوارم شیروان

روستای زوارم شیروان در فاصله ۲۸ کیلومتری این شهر قرار دارد و برای رفتن به اینجا اول باید به شیروان بروید. ازآنجایی‌که در این روستا فرودگاه، راه‌آهن و پایانه مسافربری وجود ندارد؛ باید ابتدا از شهر مبدأ به شیروان رفته و سپس با کمک تاکسی یا اتوبوس‌های موجود خود را به این روستای تماشایی برسانید. قبل از شیروان، بجنورد و یا قوچان را در پیشرو دارید که از قوچان تا شیروان ۷۰ کیلومتر و از بجنورد تا شیروان ۴۵ کیلومتر فاصله وجود دارد و از آن جا راهی روستای ییلاقی زوارم می‌شوید.

بهترین فصل بازدید از روستای زوارم شیروان

بهترین فصل بازدید از روستای زوارم شیروان

طبیعت بسیار خوش‌سلیقه است؛ در هر فصل با پوشیدن لباس‌های خوش‌رنگ و نقشش جوری دلبری می‌کند که هر گردشگری را به سمت خود می‌کشاند و بر سر ذوق می‌آورد. روستای زوارم شیروان از آن روستاهای چهارفصل است که هر بار جلوه‌ای تماشایی دارد.

پاییز زوارم جلوه‌ای رؤیایی دارد که قدم‌زدن در طبیعتش بسیار لذت‌بخش است. زمستان در عین زیبایی بسیار سرد است و ممکن است شما را اذیت کند. تابستان و بهار در اینجا شاهد رودخانه پر آب و چشمه‌سارهایی در هر گوشه‌وکنار هستید و چهچه صدای پرندگان کیفتان را کوک می‌کند.

باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی اینجا باید گفت که بهترین زمان برای سفر به این روستا و بازدید از تمام جاهای دیدنی روستای زوارم شیروان؛ فصل بهار است که علاوه بر گردش از هوای مطبوع و ییلاقی نیز لذت ببرید.

طبیعت زوارم شیروان

طبیعت زوارم شیروان

همین‌که نام ییلاق بر روی روستا یا منطقه‌ای گذاشته می‌شود، نشان می‌دهد که طبیعت کار را تمام کرده و اوج هنر خود را در آنجا به خرج داده است. این روستا باتوجه‌به قرارگیری در مکانی کوهستانی، آب و هوای کوهستانی نیز دارد. طبیعت اینجا در تابستان معتدل و خنک و در زمستان‌ها آب‌وهوای سرد و مرطوب دارد.

آبشار، جویبار، چشمه‌سار، رودخانه و درختان سر به فلک کشیده هر کسی را وجد می‌آورد. طبیعت این روستای دیدنی امکان یک گردش و طبیعت‌گردی درست حسابی به شما می‌دهد. حق انتخاب با شماست در کنار رود اتراق کنید یا به کوهنوردی در کوه‌های اطراف بپردازید.

پوشش گیاهی و جانوری زوارم شیروان

پوشش گیاهی زوارم شیروان

در پوشش گیاهی این منطقه انواع درختان میوه به چشم می‌خورد که زیبایی و رنگی شاد به آن بخشیده است. پوشش گیاهی اینجا را انواع درختان پر بار و گیاهان دارویی مختلف تشکیل داده‌اند. در روستا که قدم می‌زنید در مسیرتان می‌توانید انواع درختانی چون: گردو، سیب، گلابی، زردآلو، گیلاس، سپیدار و سیب کوهی را ببینید. عمده محصولات گیاهی روستای زوارم را پونه، گل پوپك، آنوخ (كاكوتی)، زيره كوهی، ساری گل، شقایق، کاسنی، گزنه، چریش، درمنه ترکی، كمای و موسير تشکیل می‌دهد.

روستای واریان کرج، تنها روستای آبی ایران
ادامه مطلب

روستاهای نزدیک زوارم شیروان

روستاهای نزدیک زوارم شیروان

ممکن است با خودتان بگویید زوارم شیروان آن‌قدر مفرح است که لازم نباشد روستاهای اطرافش را ببینید؛ اما از قدیم گفتند مشت نمونه خروار است. در سفر به استان‌های خراسان، جاهای دیدنی مشهد و بازدید از جاهای دیدنی اطراف مشهد، چه‌بهتر که سری به روستاهای اطراف زوارم بزنید و خودتان را در طبیعت بی‌نظیر اینجا سرمست کنید. در این بخش به معرفی روستاهای اطراف زوارم می‌پردازیم تا حین سفر به این منطقه از آن‌ها نیز دیدن کنید.

روستای اسطرخی

روستای اسطرخی

در فاصله‌ای نزدیک به روستای زوارم روستایی به نام اسطرخی وجود دارد که با مناظر تماشایی خود دست‌کمی از تابلوهای نقاشی ندارد. این روستای زیبا در فاصله 28 کیلومتری جنوب شهر شیروان است که در بازدید از زوارم می‌توانید از آن نیز دیدن کنید. روستای اسطرخی جزئی از دهستان گلیان است که با مناظر زیبای چون دره‌های عمیق خود سبب حضور گردشگران بسیاری در اینجا شده است.

روستای گلیان شیروان

روستای گلیان شیروان

روستای زیبای دیگری که پیشنهاد می‌شود با حضورتان در این منطقه به آن سر بزنید روستای گلیان است. طبیعت بکر این روستا امکان برپایی پیک‌نیک و گردش را به همراه دوستانتان فراهم می‌کند. جریان زندگی هم‌زمان با جریان دو رود خروشان در روستا برقرار است که برکت و آبادانی را به جان روستا بخشیده است. شغل اکثر مردم اینجا باغداری و دامداری است.

جاهای دیدنی اطراف روستای زوارم

رودخانه دره زوارم

zoeram shirvan village 11

روستای زوارم رود زلال و جاری در دل خود دارد که با عبور خود برکت را به زندگی مردم بخشیده است. این رود از کوه‌های جهان ارغیان معروف به تخت میرزا سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه تا شیرآباد، ورقی، عبدآباد و توده ادامه دارد؛ چند روستا پس از زوارم نیز به لطف رودخانه زوارم، آباد شده‌اند. رودخانه زوارم در نهایت به رودخانه اترک می‌ریزد.

دره زوارم

دره زوارم

دره‌ای به طول 25 کیلومتر که به کوه‌های تخت میرزا در شمال شرقی ایران منتهی شده و چشمه‌ها، آبشار و حوضچه‌های سنگی به زیبایی آن افزوده است.

 عزیز چنار

 عزیز چنار

اگر به دنبال یکی از معروف ترین دیدنی های منطقه زوارم هستید بهتر است سری به عزیز چنار بزنید. صحبت از درخت چناری با قدمت زیاد است که در کنار چشمه‌ای جاری قرار دارد و برای اهالی اینجا بسیار ویژه و مقدس است طوری که با نذرونیاز بر شاخ‌های این درخت، پارچه گره می‌زنند و حاجت می‌طلبند.

روستای پامنار دزفول- بهشت گمشده دزفول
ادامه مطلب

چشمه یخدان و آبشار

چشمه یخدان و آبشار

بین دره شخری و دره میم لی، جایی باصفا به نام یخدان و آبشار قرار دارد که نامش نوید هوای مطبوع و خنکی را می‌دهد. آبشار از زیر کوه معروف یخدان به بیرون می‌ریزد و از بهترین آب شرب‌های جهان است که کیفیت بالایی دارد.

شخری

شخری

شخری نام یکی دیگر از مناطق ییلاقی بخش زوارم است. باغ‌های گردوی اینجا شهرت دارند که می‌تواند سوغاتی خوبی برایتان باشد. شخری در حدود 15 کیلومتر از زوارم فاصله دارد و مسیری تقریباً صعب‌العبور دارد.

میم لی

میم لی

درة زیبای دیگری که در اینجا به چشم می‌بینید، میم لی است که در دل خود چندین باغ و چشمه دارد. تصور چنین جایی لذت‌بخش است چه برسد به حضور و گشت‌وگذار در آن. در طول مسیرتان در این دره به زلزله خانه، چقرالنگ و تخت میرزا خواهید رسید.

چقرالنگ

چقرالنگ

چقرالنگ جایی است که در آن می‌توانید از دو چشمه زیبای روستا به نام‌های قاینار چشمه و قرمز چشمه دیدن کنید که برای بودن در اینجا باید به مناطق مرتفع بروید. استراحت و کمپینگ در چنین مکانی تجربه‌ای متفاوت از گردش برایتان فراهم می‌سازد.

اقامت در زوارم

اقامت در زوارم

زمانی که برای گردش در روستای زوارم، به شهر شیروان سفر می‌کنید؛ نگران بخش اقامتی سفر نباشید؛ چون هتل های شیروان فضای اقامتی خوبی برای شما فراهم می‌کنند. هتل رضا شیروان یکی از هتل‌هایی است که همه‌روزه میزبان مسافران و گردشگران این شهر است.

هتل رضا شیروان

اتاق دبل هتل رضا شیروان

هتل رضا شیروان؛ مکان اقامتی سه ستاره است که با 24 اتاق در دو طبقه در سال 1390 احداث شده است. این هتل در کنار پارک کوهستانی شیرکوه قرار گرفته است که دسترسی راحتی برای مسافران به جاذبه های گردشگری شیروان ممکن ساخته است.

کلام پایانی

همان ابتدای کلام که صحبت از روستا و دره بهشتی شد انتظار می‌رفت که با جاذبه‌ای متفاوت روبرو شویم که به‌خوبی برآورده شد. بهشت ایران با روستاهای زیبای بی‌شماری چون روستای زوارم شیروان جاذبه های فراوانی را پدید آورده که نیاز نیست برای دیدن مکان های مشابه تا آن سر دنیا بروید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر