لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی ترکمن صحرا گلستان، سرزمینی افسانه ای
جاهای دیدنی ترکمن صحرا گلستان، سرزمینی افسانه ای

جاهای دیدنی ترکمن صحرا گلستان، سرزمینی افسانه ای

سفر به سرزمینی متفاوت از نظر زبان و ساختار اجتماعی در محدوده جغرافیایی کشور خود، سفر جالبی است. دشت گرگان، سکونتگاه هموطنان ترکمنی است که ویژگی های منحصر به فردی از نظر فرهنگ، مذهب و زبان دارند. ریشه ترکمن ها به ترک های آسیای میانه می رسد.
سفر به دیار اسب های اصیل و نجیب ترکمن، همنوا شدن با آوای زیبای دوتار و غرق شدن در رنگ های زیبای لباس های محلی، حس و حال انسان را تازه می کند. سرزمینی که جاذبه های گردشگری گوناگون آن، سفری پر خاطره را رقم می زند.

محدوده جغرافیایی ترکمن صحرا
محدوده جغرافیایی ترکمن صحرا، در بخش شمال شرقی کشور زیبای ایران قرار دارد. شهرهای بندرترکمن، گنبد کاووس، مراوه تپه، آق قلا، نگین شهر، کلاله، سیمین شهر و داشلی برون را جزو محدوده ترکمن صحرا به شمار می آورند. دور تا دور آن را جمهوری ترکمنستان، استان گلستان، استان خراسان شمالی و دریای خزر گرفته اند. در قسمت پایین نقشه ترکمن صحرا را مشاهده می نمایید:

بیشترین افراد ساکن در این منطقه ترکمن، مسلمان و اهل سنت هستند. سایر ساکنان ترکمن صحرا را اهالی سیستان تشکیل می دهند.

عکس ترکمن صحرا

جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا
اسب اصیل و با شکوه ترکمن: با شنیدن نام ترکمن یا سرزمین ترکمن صحرا، اولین چیزی که به ذهن هر کسی می رسد، اسب های اصیل آن جا است. اسب هایی با نژاد خالص و ارزشمند که خود یک جاذبه گردشگری به شمار می آیند.
نژادهایی که شناخته شده هستند شامل یموت، چناران و آخال تکه هستند. برخی از اسب ها نیز که به اصطلاح به آنها دوخون گفته می شود ترکیبی از تروبرد و ترکمن هستند.
در دوره های مختلف مانند هخامنشیان و سکاها و از همه مهمتر اشکانیان از این اسب ها استفاده بسیار می شد. پاهای کشیده، اسکلت قوی، پوست نازک و ابریشمی، رنگ های زیبا و درخشندگی از ویژگی های این اسب هاست.
هر سال به منظور حفظ این ذخایر ارزشمند، ترویج ورزش سوارکاری، سرمایه گذاری و … مسابقات مختلف زیبایی و سرعت در فصول مختلف برگزار می شود که بسیار پرطرفدار است.
ترکمن صحرا
گورستان عجیب و زیبای خالد نبی: خالد نبی، قبرستانی است که در بالای مجموعه ای از تپه های ماهوری و در کنار بقعه عالم بابا قرار گرفته است. ویژگی عجیب این قبرستان، وجود سنگ قبرهایی به شکل آلت تناسلی مردانه است که ارتفاع برخی از آنها به 2 متر نیز می رسد. در کنار آنها سنگ مزارهای دیگری به صورت صلیبی وجود دارند که به نظر می رسد بر روی مزار زنان گذاشته شده اند.
خالد نبی زیارتگاهی است که مردم ترکمن به آن اعتقاد زیادی دارند و به گفته آنها، محل به خاک سپردن خالد بن سنان یکی از پیامبران عرب است. بقعه عالم بابا و چوپان آتا در کنار این زیارتگاه قرار دارند.
برای دسترسی به این گورستان و زیارتگاه کنار آن باید از مراوه تپه به بالای کوه گوگجه داغ بروید. این مسیر کوهستانی است ولی ناهموار نیست و با وسیله نقلیه امکان تردد وجود دارد. از کلاله تا خالد نبی 55 کیلومتر فاصله هست.
قدمت این کوهستان با توجه به مطالعات باستان شناسی به دوران پارینه سنگی بر می گردد. البته در اثر بی توجهی و عدم حفاظت برخی از سنگ قبرها دچار تخریب و شکستگی شده اند.
بهترین فصل سفر برای بازدید از این منطقه، بهار است. زیرا هم هوا در این فصل مناسب است و هم طبیعت منطقه از سرسبزی و زیبایی برخوردار است. منظره ای که از محل این زیارتگاه زیر پای شماست بسیار تماشایی و شگفت انگیز است.
ترکمن صحرا
این ناهمواری های که از خالد نبی مشاهده می شوند و بدون پوشش گیاهی است، را بدلند می نامند. در واقع پدیده های زمین شناسی هستند که در اثر روی هم انباشته شدن رسوبات ریز و یا سنگ های سست ایجاد می شوند.
ترکمن صحرا
طبیعت ترکمن صحرا
میل آجری گنبد کاووس: بنایی است که به عنوان بلندترین برج آجری در جهان شناخته شده و در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
معماری بینظیر این سازه، باعث شده است که معماران زیادی از گوشه و کنار دنیا از آن به عنوان یکی از آثار بینظیر مهندسی در تاریخ، یاد کنند. گنبد قابوس یا کاووس به دستور قابوس بن وشمگیر که حاکم سلسله زیاریان بود در سال 375 ساخته شد. تمامی این برج از آجر ساخته شده و یک بنای شاخص در شهر ترکمن نشین گنبد کاووس است.
کتیبه ای در این بنا وجود دارد که در آن ذکر شده این بنا به عنوان آرامگاه قابوس در نظر گرفته شده است ولی در کاووش های صورت گرفته هیچ جسدی در آن یافت نشده است. برخی از شواهد نیز نشان دهنده کاربری این برج به عنوان رصدخانه بوده است.
در گذشته، ساختمان های بلند و برج مانند را در نزدیک راه ها و یا در ورودی شهرها می ساختند تا یافتن محل شهر برای همه راحت تر باشد. استفاده از این برج به این منظور نیز دور از ذهن نیست.
در حال حاضر این برج محل بازدید گردشگران زیادی است. از این رو محوطه ای در اطراف برج زیباسازی شده و به صورت مصنوعی درخت کاری و چمن کاری شده تا فضایی دل انگیز را برای علاقه مندان به بازدید از این اثر جهانی ایجاد کند.
ترکمن صحرا
در صورتی که تمایل به اقامت در یک هتل در نزدیک پارک جنگلی ناهارخوران گرگان داشته باشید، می توانید هتل شهاب ناهارخوران گرگان را انتخاب کنید. چشم انداز جنگلی این هتل، اوقات خوبی را برای شما رقم می زند. البته در صورت تمایل به اقامت در داخل شهر گرگان می توانید یکی از هتل های گرگان را رزرو کنید.
ترکمن صحرا

موسیقی ترکمن: موسیقی زیبا و اصیل ترکمن در واقع زبان مردم این سرزمین است. این موسیقی بیانگر داستان ها و روایت های گذشته این مرز و بوم است. موسیقی سنتی باغشی های ترکمن، جزو اصیل ترین موسیقی های شناخته شده جهان است. این موسیقی به دور از لهو و لعب است. مضامین به کار رفته در آن شامل آزادی، برادری، دلاوری و همبستگی است.
ترکمن صحرا

اگر اهل مطالعه کتاب و رمان های چند جلدی باشید، “آتش بدون دود” یکی از شاهکارهای نادر ابراهیمی است که ماجراها و قصه های آن در ترکمن صحرا رخ داده است. با خواندن این کتاب، حس نزدیکی زیادی به مردمان این سرزمین می کنید، با آنها زندگی می کنید و شاید حتی به دلیل واقعی بودن داستان های آن تمایل به سفر به ترکمن صحرا و دیدن زیبایی های آن از نزدیک را پیدا کنید. اگر به هر جای این سرزمین زیبا سفر کردید، چشیدن طعم خوش چکدرمه، غذای سنتی ترکمنی را فراموش نکنید.

آبشار سله بن
ادامه مطلب

2.3/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر