لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> كوير پلوند فردوس کجاست؟ معرفی امکانات + عکس
کویر پلوند فردوس

كوير پلوند فردوس کجاست؟ معرفی امکانات + عکس

سفر به کویر همیشه همراه با تجربه‌هایی متفاوت‌تر از سایر سفرها و گردشگری‌ها است. امروزه در کشور عزیزمان ایران مناطق کویری تبدیل به قطب‌های مهم گردشگری شده‌اند. به طوری که بسیاری از افراد اهل و سفر و گردش برای یک بار هم که شده این تجربه جذاب را امتحان می‌کنند.

کویر پلوند یکی از زیباترین کویرهای ایران است. این کویر با جاذبه‌های گوناگون مکانی بکر در طبیعت زیبای خراسان جنوبی است. در این مقاله سعی داریم تا در مورد این کویر زیبا، مسیر دسترسی به آن، امکانات رفاهی این کویر،اقامت در فردوس، کویرهای نزدیک پلور و دیگر ویژگی‌های مهم این منطقه گردشگری صحبت کنیم. با ما همرا باشید تا سفری جذاب به این نقطه از کشورمان داشته باشیم.

معرفی کویر پلوند

معرفی کویر پلوند

این کویر جذاب از آن دسته اماکن گردشگری است که با نام‌های دیگری هم شهرت دارد. پس اگر در جایی دیگر این کویر را با نام فردوس یا مظفری شنیدید تعجب نکنید. مساحت این کویر چیزی در حدود ٩٢ هزار هکتار است.  کویر پلوند با واقع شدن در نزدیکی روستای فردوس در شمال خود به روستاهای ابراهیم‌آباد و طاهر آباد وصل می‌شود و در بخش جنوبی به منطقه حیات وحش رباط شور راه دارد.

کویر پلوند فردوس کجاست؟

کویر پلوند فردوس کجاست؟

کویر پلوند مکانی دیدنی در شهرستان فردوس است. در حقیقت استان خراسان جنوبی، ٤٠ کیلومتری شمال غرب شهرستان فردوس، حوالی روستای چاه پلوند محل واقع شدن این جاذبه گردشگری است.

فاصله مشهد تا کویر فردوس

فاصله مشهد تا کویر فردوس

بسیاری از مسافران از سمت مشهد و پس از زیارت حرم مطهر امام رضا راهی این کویر می‌شوند. اگر بخواهید از مشهد به این منطقه حرکت کنید چیزی در حدود ٤٢٥ کیلومتر مسافت را در پیش روی خود دارید. فاصله مشهد تا كوير پلوند را در زمانی حدودا ٥ ساعت و نیمی طی خواهید کرد.

مسیر دسترسی به کویر پلوند فردوس

مسیر دسترسی به کویر پلوند فردوس

با توجه به مشهور بودن این کویر در خراسان جنوبی اکثر اهالی این استان کویر را به خوبی می‌شناسند. آدرس و مسیر دسترسی به پلوند بسیار راحت است. برای رفتن این مکان ابتدا باید مسیر شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی را در پیش بگیرید. پس از عبور از شهر فردوس باید به سمت روستاهای ابراهیم‌آباد و طاهرآباد حرکت کنید. در این زمان دو مسیر در پیش روی شما قرار دارد. مسیر کجه و سنگ سوراخ مسیرهایی هستند که شما را به پلوند می‌رسانند.

کویر مصر
ادامه مطلب

دیدنی‌های طبیعی کویر پلوند

دیدنی‌های طبیعی کویر پلوند

کویر پلوند از آن دست کویرهای ایران است که جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را به صورت کوتاه شرح می‌دهیم:

  • سنگ سوراخ و غار سنگ سوراخ

سنگ سوراخ یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی این کویر است. این جاذبه به صورت سوراخی در یکی از کوه‌های اطراف این کویر است. این سوراخ در اثر فرسایش زیاد در طی سالیان سال پدید آمده است. اگر به کویر پلوند سفر کردید می‌توانید از بالای این سوراخ کویر را زیباتر ببینید.

  • ریگ دم یوز

اگر در هنگام گردش در این کویر تپه‌ای ماسه‌ای به مانند یوزپلنگ را مشاهده کردید تعجب نکنید. این تپه با شکل زیبای یوزپلنگ مانندش جلوه‌ای زیبا به این کویر داده است. این تپه با نام ریگ دم یوز شهرت دارد.

تفریحات و امکانات کویر پلوند

تفریحات و امکانات کویر پلوند

یکی از دلایلی که موجب شده این کویر منظره‌ای دیدنی و منحصر به فرد به خود بگیرد تلاقی زیبای مناطق کوهستانی و بیابان‌های این کویر است. علاوه بر این، در این منطقه تفریحات و امکانات زیادی برای یک کویر نوردی هیجان‌انگیز وجود دارد. در ادامه برخی از این امکانات و تفریحات را ذکر می‌کنیم:

  • آسمان کویر پلوند

آسمان کویر پلوند

آسمان این کویر در تمام مواقع سال زیبا و آرامش‌بخش است. اما این آسمان در شب جلوه‌ای دیگر دارد. در حقیقت شب هنگام که در این منطقه اتراق می‌کنید گویی که راه تنها به سوی آسمان باز است. ستاره‌ها در آسمان کویر از دیگر نقاط درخشان‌تر و پرفروغ‌تر هستند. جالب است بدانید بسیاری از مسافران و گردشگران بازدید از کویر دیدنی پلوند را به دلیل همین زیبای‌های خاصش در شب انتخاب می‌کنند.

  • تماشای حیات وحش و عکاسی از آنها

تماشای حیات وحش

حیات وحش در کویر پلوند زیبایی دیگری دارد. البته در ابتدا یادآور شویم که حیات وحش این منطقه جزو مناطق حفاظت شده به شمار می‌رود. اگر علاقه‌مند به عکاسی و فیلمبرداری باشید باید زمانی زیاد را برای تماشای گونه‌ای از این حیوانات زیبا سپری کنید. البته همیشه هم نیاز به انتظار زیاد نیست.

در برخی از اوقات پرندگان و گونه‌های جانوری بسیاری به صورتی کاملاً تصادفی خود را در مقابل دیده‌گان شما قرار می‌دهند. اگر با چنین صحنه‌ای مواجه شدید، بهتر است دست روی دست نگذارید و به سرعت تصویری زیبا را ثبت کنید.

  • شترسواری

شترسواری

شترسواری آن هم در طبیعت بکر کویر یکی از تفریحات موردعلاقه گرىشگران و كويرنوردارن است. در کویر پلوند به دلیل پرورش شتر به راحتی می‌توانید از این تفریح ویژه بهره‌مند شوید.

  • پیاده‌ر‌وی در کویر

پیاده‌ر‌وی در کویر

شاید در نگاه اول قدم زدن در ماسه‌های داغ کویر کمی آزاردهنده به نظر برسد. ولی در واقع یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها به هنگام سفر به این کویر قدم زدن بر روی ماسه‌های نرم و تپه‌های شنی روان است. با پیاده‌روی در کویر پلوند فردوس احساسی سرشار از آرامشی عمیق کسب خواهید کرد.

  • تفریحات هیجان‌انگیز
روستای فهرج در استان یزد جایگاه قدیمی ترین مسجد ایران
ادامه مطلب

تفریحات هیجان‌انگیز

شاید بسیاری از ما فکر کنیم که در کویر جز انبوهی از شن و ماسه و گرمای داغ، تفریحی برای لذت بردن وجود ندارد. اما موقعیت مناسب این منطقه موجب شده تا در سال‌های اخیر تفریحاتی مانند آفرود، موتور چهارچرخ، سافاری زیپ لاین و… در آن رواج پیدا کند.

بهترین زمان سفر به کویر پلوند

بهترین زمان سفر به کویر پلوند

با توجه به گرمسیر بودن کویر پلوند در فصل تابستان، پیشنهاد ما برای سفر به این نقطه از خراسان جنوبی اوایل بهار، پاییز و زمستان است. در این فصل‌ها در حالی که در دیگر جاهای کشورمان سرمای زمستان بیداد می‌کند آب و هوای کویری روی خوشش را به شما نشان می‌دهد.

تجهیزات لازم برای سفر به کویر پلوند

تجهیزات لازم برای سفر به کویر پلوند

این کویر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی فردوس به شمار می‌رود. در سفر به این منطقه همراه بردن وسایلی خاص ضروری است. در سفر به کویر حتماً آب در قمقه خود به همراه داشته باشید. البته که اگر با گروه‌های خاص کویرنوردی به این مکان سفر می‌کنید احتمالاً برای این امر تدابیری اندیشیده شده است.

از لحاظ خوراکی‌ هم سعی کنید خوراک‌های سبک ولی مقوی را با خود به همراه داشته باشید. با توجه به آفتاب داغ کویر پلوند در طول روز هم حتماً لباس پوشیده بر تن داشته باشید تا از آفتاب سوختگی و گرمای زیاد کویر در امان باشید. همچنین کلاه آفتابی، کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی نیز برای محافظت در برابر نور خورشید بسیار ضروری است.

کویر پلوند

لازم به ذکر است که در کویر با هر کفشی نمی‌توانید پیاده‌روی کنید. کفش پیاده‌روی یا کفشی که پایتان را بر روی شن‌ها و ماسه‌ها اذیت نکند بهترین انتخاب است. از دیگر وسایلی که همراه بردنشان با خود ضرری ندارد وسایل کمک‌های اولیه است. داروهای ضروری و مورد نیازی که در طول روز استفاده می‌کنید را هم با خود به همراه داشته باشید.

همچنین در این سفر بردن زیرانداز و وسیله‌ای به عنوان آفتاب گیر هم یکی از ضروریات است؛ چراکه برای نشستن بر روی زمین و چادر زدن نیاز به این امکانات و تجهیزات دارید. شب‌ها نیز برای در امان ماندن از نیش برخی حشرات آزاردهنده بهتر است کرم‌های دورکننده حشرات یا حشره‌کش را در کوله بار خود جا دهید.

از دیگر امکاناتی که در کویر به آن نیاز پیدا می‌کنید نصب برنامه‌های مکان یاب بر روی گوشی است. رعایت تمام نکات گفته شده در صورتی است که شما با دوستان به این منطقه سفر می‌کنید. اگر با گروه‌های کوه‌نوردی برای رفتن به کویر پلوند همراه شوید حتماً قبل از سفر نکات و وسایلی که باید با خود داشته باشید را به شما یادآوری می‌کنند.

ملزومات کویرنوردی
ادامه مطلب

اقامت در فردوس

اقامت در فردوس

خوب است بدانید که در سفر به فردوس با مشکل جا و مکان مواجه نمی‌شوید. هتل های فردوس از آن دسته هتل هايی هستند كه با داشتن امکانات رفاهی مناسب شبی آرام و بدون دغدغه را برای شما فراهم می‌کنند. در ادامه یکی از این هتل های کویری ایران را به اختصار شرح می‌دهیم:

هتل سنتی عماد نظام فردوس

اتاق دبل هتل سنتی عماد نظام فردوس

هتل عماد نظام فردوس هتلی سنتی در دل کویر خراسان جنوبی است. این هتل اقامتگاهی سه ستاره در در فاصله سه کیلومتری از دانشگاه آزاد فردوس است. ٣٦ باب اتاق مجهز در این هتل آماده پذیرایی از شما در سفر به این شهر هستند. همچنین این هتل در فاصله‌ای کوتاه از آبگرم فردوس واقع شده است.

کویرهای نزدیک به کویر فردوس

علاوه بر جاذبه‌های مختلف اطراف پلوند در حوالی و نزدیکی‌های آن کویرهای دیگری نیز وجود دارد. در ادامه دو نمونه از این کویرهای دیدنی را نام می‌بریم:

  • کویر هفت سنگ یزد

کویر هفت سنگ یزد

یکی از کویرهای زیبا و شناخته شده برای گردشگران کویر هفت سنگ یزد است. این کویر نیز به مانند کویر پلوند جاذبه‌های زیادی را در خود جای داده است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، امکانات گردشگری و کمپ‌های مختلفی برای پذیرایی از مسافران در این کویر در نظر گرفته شده است.

سوئیت، کپر، رستوران با غذاهای محلی، امکانات رصد آسمان، شترسواری، زیپ لاین، پاراگلایدر، موتور چهار چرخ و… همگی فضایی شاد و مفرح برای تفریح گرشگران و کویرنوردان فراهم کرده‌اند.

  • کویر ریگ زرین یزد

کویر ریگ زرین یزد

یکی دیگر از کویرهای یزد کویر ریگ زرین است. در کویر زرین نیز به مانند دیگ کویرها آسمان با ستارگانی زیبا بسیار جذاب و دیدنی است. در این کویر نیز امکانات رفاهی و تفریحی مختلفی مانند شترسواری، آفرود، موتورسواری و… وجود دارد. این کویر به طور دقیق در شهرستان اردکان یزد، روستای ساغند واقع شده است.

نکات مهم در بازدید از کویر پلوند فردوس

با توجه به بکر و دست نخورده بودن مناطق کویری و همچنین آسیب‌های محیطی از سوی گردشگران حتماً در هنگام گردش و اتراق در این مناطق نکات زیست محیطی را به خوبی رعایت کنید. در واقع همانطور که از زیبایی‌های کویر پلوند لذت می‌برید در حفظ محیط زیست آن نیزکوشا باشید.

جمع‌بندی

کویرهای زیبای ایران از جمله مناطق گردشگری هستند که به صورتی تمام عیار در آنها می‌توان قدرت بی‌کران خداوند را مشاهده کرد. یکی از این کویرها کویر پلوند است. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با این کویر کمتر شناخته شده، آدرس، مسیر دسترسی و دیگر ویژگی‌های خاص آن آشنا کنیم. امید است توانسته باشید گامی مثبت در شناخت این کویر زیبا و دیدنی برداشته باشیم.

4.4/5 - (5 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر