لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> برج جده| بلندترین برج جدید جهان که در سال 2020 افتتاح خواهد شد
برج جده

برج جده| بلندترین برج جدید جهان که در سال 2020 افتتاح خواهد شد

تصاویری از برج جده (Jeddah Tower) که قرار است بلندترین برج جدید جهان باشد منتشر شده است. این برج که در بیابانی در جده ساخته می شود نزدیک به 1.000 متر طول داشته و قرار است در سال 2020 افتتاح شود. بدین ترتیب برج جده، می تواند در دو سال آینده برج خلیفه در دوبی را از صدر بلندترین برج های جهان به زیر کشیده و خود جای آن را بگیرد.
تصاویری از برج جده (Jeddah Tower) که قرار است بلندترین برج جدید جهان باشد منتشر شده است. این برج که در بیابانی در
جده ساخته می شود نزدیک به 1.000 متر طول داشته و قرار است در سال 2020 افتتاح شود. بدین ترتیب برج جده، می تواند در دو سال آینده برج خلیفه در دوبی را از صدر بلندترین برج های جهان به زیر کشیده و خود جای آن را بگیرد. برج جده حدود 72 متر بلندتر از برج خلیفه خواهد بود و برای ساخت این بنای خارق العاده بیش از 1.4 میلیارد دلار هزینه خواهد شد.
بر اساس بازدید خبرنگار سی ان ان از این برج در سال 2017، تا آن زمان نزدیک به 252 متر از این برج بلند ساخته شده و از بالای آن می توانستید بخش های زیادی از کشور عربستان را در زیر پای خود ببینید. این برج تاج جواهر شهر اقتصادی جده خواهد بود. شهر اقتصادی جده یک پروژه تجاری و مسکونی به مساحت 5.3 میلیون متر مربع است که از تعداد قابل توجهی خانه مسکونی، هتل و دفتر کار تجاری و همچنین جاذبه های گردشگری تشکیل خواهد شد.

اما ساخت این پروژه تاکنون خوب پیش نرفته است. ساخت این پروژه از سال 2013 شروع شده و چندین بار ادامه کار به دلایل مختلف متوقف شده است. از نوامبر 2017، دو سرمایه گذار بزرگ پروژه- ولید بن طلای از شاهزادگان مشهور عربستان و یکی از ثروتمندترین مردان جهان و بکر بن لادن، رییس بن لادن گروپ شرکت سازنده برج جده- در طی کمپین دولتی عربستان سعودی برای مبارزه با فساد در میان صدها نفری بودند که دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گرفتند که این امر باعث تاخیر در پروژه شد.

با این وجود،کمپانی اقتصادی جده، سازنده این برج در صحبت با سی ان ان تایید کرده که مراحل ساخت برج جده تا سال 2020 و بر اساس برنامه ریزی ها به پایان خواهد رسید. کمپانی الولید نیز از صحبت در این مورد امتناع ورزیده است. اگر چه در حال حاضر این برج در احاطه بیابان و شن قرار گرفته اما زمانی که مراحل ساخت به پایان رسیده و برج افتتاح شود به مرکز شهر اقتصادی بزرگ جدید تبدیل خواهد شد. منیب حمود، رییس هیئت مدیره کمپانی اقتصادی جده در این باره می گوید: «در سال 2020، همه چیز نمایان خواهد شد. یک برج خواهید دید، مرکز خرید خواهید داشت و بسیاری پروژه دیگر در برابر چشمان شما ظاهر خواهند شد». بروی پایه های کف این برج که مساحتی معادل 243.866 متر مربع دارد 252 طبقه ساختمان ساخته خواهد شد که علاوه بر تبدیل شدن به بلندترین برج جهان، بلندترین سکوی تماشای جهان را نیز در ارتفاع 664 متری از سطح زمین به خود اختصاص خواهد داد، یک پلتفرم در هوای آزاد که بیش از 500 متر مربع مساحت خواهد داشت. به محض تکمیل پروژه، گردشگران و بازدیدکنندگان می توانند با رزرو آنلاین هتل لوکس این مجموعه به برج جده سفر کرده و از اماکن تفریحی و فروشگاه های مدرن آن استفاده کنند.
Jeddah Tower
از دیگر سازه ها و امکانات این برج می توان به هتل چهار فصل 5 ستاره و 97 آپارتمان مرتبط به هم از جمله 7 خانه دو طبقه اشاره کرد. مراکز تجاری در 7 طبقه حضور خواهند داشت و در 4 طبقه نیز بیش از 325 آپارتمان ساخته خواهد شد. آسانسورهای این برج به ارتفاع 660 متر خواهند رسید که رکورد بلندترین آسانسورهای جهان را به خود اختصاص خواهند داد در حالی که بالابرهای دو طبقه ای بازدیدکنندگان را مستقیماً از طبقه اول به پلتفرم تماشای مناظر اطراف برج خواهند برد. سرعت این بالابرها به 20کیلومتر در ساعت می رسد. به عبارت دیگر، این بالابرها می توانند در عرض 66.5 ثانیه بازدیدکنندگان و گردشگران را به پلتفرم مذکور که در طبقات 157 و 158 قرار دارد ببرند.
با آغاز سال 2020 میلادی اما هنوز به نظر می رسد کار ساخت این برج تا پایان سال 2020 نیز به پایان نمی رسد. مقامات مسئول اعلام کرده اند که احتمالا این برج در سال 2022 افتتاح خواهد شد، احتمالی که به نظر می رسد بازهم دست خوش تغییر شود. برج جده که با نام برج المملکت، برج میل و برج پادشاهی نیز شناخته می شود در صورت افتتاح بلندترین سازه روی زمین خواهد بود. آدریان اسمیت، طراح برج مشهور خلیفه در دبی، طراحی این سازه حیرت انگیز را انجام داده است.
بیشتر بخوانید:
جاذبه های گردشگری عربستان
هشام جمعه از مدیران کمپانی اقتصادی جده در این باره چنین گفته است:«ما در حال ساخت یک شهر مستقل در جده هستیم که دیدگاه ها نسبت به این منطقه را تغییر خواهد داد. وقتی که به این برج برسید از قبل در ارتفاع 20 متری از سطح دریا قرار دارید. از این رو هر طبقه از این ساختمان تجربه ای متفاوت را در اختیار شما قرار خواهد داد». سازندگان این برج بر این باورند که برج جده باعث تغییر قابل توجه نمای شهر جده و محیط اطراف آن شود که از روزگار قدیم به عنوان دروازه ای به شهرهای مقدس مکه و مدینه عمل کرده است. هشام جمعه می افزاید: «پیش از ساخت این برج، اینجا به عنوان جایی که انسان بتواند در آن زندگی کند در نظر گرفته نمی شد. این شهر شهری مستقل خواهد بود که نیازی به ترک آن نخواهید داشت. ساختن برجی بدین شکل، با این عظمت، چیزی است که هیچگاه فکر نمی کردم بتوانم آن را انجام بدهم. جده جایگاه جدیدی در میان شهرهای مدرن بین المللی خواهد داشت. شما در مورد مرکز تجاری شهر دوبی صحبت کردید و اکنون ما قصد داریم مرکز تجاری شهر جده نیز داشته باشیم».
Jeddah Tower
ساخت برج جده جزیی از برنامه چشم انداز 2030 عربستان سعودی است، برنامه ای آینده نگرانه از دولت این کشور که هدف آن توسعه اقتصاد در عربستان و کاهش وابستگی آن به نفت عنوان شده است. حمود در این باره می گوید: «چشم انداز 2030 استراتژی توسعه این پروژه است… این دستورالعملی است که ما به معماران و طراحان شهری داده ایم». با این وجود، هدف نهایی از ساخت این شهر بهبود و توسعه شهری جده و تبدیل کردن آن به یک بازیگر جهانی در عرصه اقتصاد است. حمود می افزاید: «مصری ها اهرام ثلاثه را ساختند. در قرون وسطی در فرانسه، آن ها صومعه ها و کلیساهای بزرگی ساختند. و در دوران مدرن نیویورک، شیکاگو ساخته شدند. این نماد قدرت و هوشمندی واقعی است. مانند هر شهر دیگر در اینجا نیز بعد از پول و قدرت به دنبال توسعه هستید. بعد از توسعه و قدرت نیز می خواهید چیزی بنا کنید، چیزی از خود برای دنیا به جا بگذارید. و اکنون جده می خواهد ساختمانی داشته باشد که نسل های آینده در مورد آن حرف خواهند زد».
امتیاز دهید (چپ بیشترین)
بازدید از 15 شهر برتر ترکیه
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
6 ماه قبل

الان ۲۰۲۳ هست پس چرا نساختن؟

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر