لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> 15 جاذبه گردشگری برتر و دیدنی در شهر پراگ
15 جاذبه گردشگری برتر و دیدنی در شهر پراگ

15 جاذبه گردشگری برتر و دیدنی در شهر پراگ

شهر پراگ پایتخت کشور جمهوری چک می باشد. این سرزمین در کنار رودخانه‌ ای خروشان و طویل قرار گرفته است و به خاطر وجود جاذبه ‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بیشمار، گردشگران زیادی از سرتاسر جهان به این شهر سفر می کنند. سی سال گذشته شهر پراگ جذابیت زیادی نداشت و برای گردشگران اروپایی در پرده ای از ابهام قرار گرفته بود؛ اما هم اکنون یکی از مقصد های محبوب گردشگری در قاره ی اروپا به شمار می رود و سالانه میزبان حدود 4 میلیون گردشگر می باشد. مرکز شهر پراگ متراکم و جمع و جور بوده و تاریخی با سده های طولانی دارد.

این شهر مملو از مناظر باشکوه همراه با تاریخچه ای طولانی و متنوع است. سبک ‌های مختلف معماری مانند سبک معماری رومی، گوتیک، باروک، رنسانس و هنر نوین در سرتاسر شهر به چشم می خورد. همچنین تعداد زیادی از کاخ ها، کلیسا ها، پارک ها و میدان های مرکزی در این شهر وجود دارند. پراگ یکی از بهترین محافظان تاریخی در اروپا به شمار می رود. گردشگران می توانند نوشیدنی آبجو محلی کشور چک و غذا های لذیذ آن را با قیمت مناسب تهیه کنند. تعدادی از جاذبه های گردشگری معروف شهر پراگ را معرفی می کنیم تا با برنامه ریزی و رزرو آنلاین هتل سفر خوشی را تجربه کنید.


15 – کاخ شهرداری (Municipal House)
ساختمان شهر یا کاخ شهرداری، عمارتی بزرگ با تزئینات هنری بسیار زیبا می باشد که در مجاورت برج باروت (Powder Tower) و کاخ پکوفیسکی (Pachovsky Palace)، در قسمت قدیمی شهر واقع شده است. پادشاهان بوهمیایی چک برای حاکمیت و کنترل نواحی شهر از این عمارت هنری کلاسیک، استفاده می کردند که امروزه اپرا ها و اجرا های تئاتر را می توانید در این مکان تماشا کنید. عمارت باشکوه شهر یک ورودی شگرف دارد که هنر های کلاسیک دیواری را به نمایش گذاشته است. درون کاخ شهرداری مجسمه هایی از معروف ترین هنرمندان قرون گذشته به چشم می خورد. گفتنی است که این عمارت به دروازه شهر باستانی پراگ متصل می شود و در این ناحیه تصویری شگفت انگیز و رویایی از عمارت را می توانید تماشا کنید.


14 – تپه ی پترین (Petrin Hill)
Petrin Hill
در تپه ی پترین منظره ی شگفت انگیزی از شهر قدیمی به چشم می خورد. این تپه در سوی دیگر رودخانه نزدیک شهر قدیمی واقع شده است و دارای مسیر های پیاده روی لذت بخشی برای گردش و تفریح است. بر فراز تپه جاذبه های زیادی وجود دارد که می توانید همزمان از چشم انداز شهر قدیمی نیز لذت ببرید. در تپه ی پترین، بهتر است که از برج فلزی که به سبک برج ایفل در اندازه‌ ی کوچک ساخته شده، بازدید کنید، همچنین از جاذبه های مهم دیگر مانند یک رصدخانه نجومی، کارخانه ی قدیمی آبجو سازی و صومعه ی استراهوف (Strahov Monastery) که کتابخانه ‌ی بسیار زیبایی به سبک باروک دارد و متعلق به قرن 12 میلادی است، دیدن کنید. در سفر به پراگ بهتر است فرصت کافی برای تماشای ساختمان های اراضی تپه پترین را داشته باشید، برای رسیدن به بالای برج پترین می بایستی 299 پله در ارتفاع 60 متری (200 فوت) را بالا بروید، این برج معروف با الهام از سبک معماری فرانسوی ساخته شده است، با بالا رفتن از این برج می توانید تمام چشم انداز های بی نظیر و زیبای شهر را تماشا کنید.


13 – باغ وحش پراگ (Prague Zoo)
Prague Zoo
شاید با بازدید از این شهر قدیمی، وجود حیوانات عجیب و کمیاب را تصور نکنید اما در حقیقت باغ وحش پراگ، یکی از بهترین باغ وحش های اروپا به شمار می باشد. این باغ وحش معروف در حاشیه ی رودخانه ویتاوا در مجاورت قلعه ی تروجا واقع شده است. باغ وحش پراگ در میان باغ ‌وحش ‌های دنیا رتبه‌ ی پنجم را به دست آورده است. در این مکان می توانید به حیوانات کمیاب دنیا نزدیک شوید برای نمونه لاک ‌پشت غول ‌پیکر گالاپاگوس (Galapagos)، بزرگ ترین نوع لاک پشت و دهمین جانور سنگین جهان که عمری صد ساله دارد را تماشا کنید. همچنین فیل ها، کرگدن ها و زرافه های زیادی در سراسر زمین های وسیع باغ وحش به چشم می خورند.


12 – کنیسه اسپانیایی (Spanish Synagogue)
Spanish Synagogue
کنیسه اسپانیایی در مرکز شهر قدیمی در محله ی یهودی نشین قرار دارد. این کنیسه در سال 1868 ساخته شده است و اولین عبادتگاه یهودی ها در شهر پراگ به شمار می رود. گفتنی است که این ساختمان با عظمت و باشکوه به سبک معماری اسلامی ساخته شده است و به همین خاطر بهترین کنیسه در سراسر اروپا می باشد. شیشه های رنگ آمیزی شده، نقوش اسلامی نقش بسته بر روی دیوار ها و تزئینات با کاشی های طلائی از دیگر ویژگی های این بنا است. یکی از ویژگی های مهم و بی نظیر وجود گنبد بزرگ مرکزی در داخل کنیسه است. همچنین گالری هایی برای تماشای گردشگران در این ساختمان به چشم می خورد. فرصت بازدید از سبک معماری اسلامی و مشهور کنیسه ی اسپانیایی را از دست ندهید.
11 – کلیسای ویتوس مقدس (St. Vitus Cathedral)
 St. Vitus Cathedral
ساخت این کلیسای باشکوه تقریبا 600 سال به طول انجامید و نسبت به دیگر کلیسا های موجود در اروپا، مردم هدیه های بسیار زیادی را به این کلیسا می بخشند. این بنای بزرگ درون قلعه ی پراگ در قسمت شیب دار جای گرفته است و در ساخت آن از سنگ های باستانی استفاده شده است. از گذشته تا به امروز این کلیسا مقر اسقف چک بوده است. در درون کلیسا آرامگاه سنت جان نپوموک (St John of Nepomuck) به سبک باروک و از جنس نقره را خواهید دید، همچنین هنر های نوین شیشه های رنگ آمیزی شده و موزائیک قرن 14 میلادی و آرامگاه سنت وِنسِسلاس و چارلز چهارم، پادشاه بوهم چکی و امپراتور امپراتوری مقدس روم در این کلیسا قرار دارند. بهتر است بجای بازدید مستقیم از داخل کلیسا، اول در اطراف دروازه ی اصلی به سوی باغ های زیبا با مناظر زیبای شهر قدم بزنید، از کنار فواره ها با فرشتگانی زیبا عبور کنید و از پله های کلیسا به سوی برج های معروف آن پیش بروید. گفتنی است که این کلیسا دارای بزرگ ترین ناقوس در جمهوری چک می باشد.
10 – برج باروت (Powder Tower)
Powder Tower
برج باروت یکی از دروازه‌ های اصلی شهر قدیمی می باشد که در قرن 11 میلادی احداث شده است و در قرن 15 میلادی مورد بازسازی قرار گرفته است. در طول قرن 17 میلادی، از این دروازه به عنوان محلی برای انبار کردن باروت استفاده می ‌شد و به همین خاطر این دروازه را برج باروت می نامند. مسیر سلطنتی، مسیر های عبور پادشاهان بوهم برای تاجگذاری از دروازه ی شهر قدیمی در این بخش شروع می شود و از پل چارلز عبور کرده تا به سوی قلعه ی پراگ و کلیسای ویتوس مقدس ادامه دارد، مراسم تاجگذاری پادشاهان در این کلیسا برگزار می شود. برج باروت توسط پلی سرپوشیده به کاخ پادشاه ولادیسلاو دوم (King Vladislav II) وصل می شود، ولادیسلاو دوم در سال 1475 دستور بازسازی برج را صادر کرده بود. کاخ سابق هم اکنون به کاخ شهرداری تبدیل شده است و امروزه نیز از مسیر پل به برج وصل می گردد. درون برج پله های مارپیچی را خواهید دید که با بالا رفتن از 186 پله، می توانید به سوی گالری حرکت کنید و از چشم انداز بی نظیر و فوق العاده زیبای بخش قدیمی ‌شهر دیدن کنید.
بیشتر بخوانید:


9 – خانه رقصان (Dancing House)
Dancing House
شهر پراگ به داشتن سبک های گوناگون معماری با قدمتی طولانی می بالد. در اواخر قرن بیستم میلادی شهر پراگ با ساختمان جدیدی در طرح رقص و خمیدگی خاصی به نمایش در آمد، این خانه توسط معمار چکی به نام ولادو میلونیک (Vlado Milunic) و یک معمار کانادایی به نام فرانک گری (Frank Gehry) ساخته شده است. این بنای عظیم با استفاده از عناصر پویا و استاتیک ساخته شده و به یک رقاص زنی که به سوی مرد رقاص خم شده، شباهت دارد. سبک معماری خانه ی رقصان از طراحی های فرد استر (Fred Astaire) و جینجر راجرز (Ginger Rogers) الهام گرفته است. این ساختمان در کنار رودخانه ی ولتاوا (Vltava) که از میان پراگ عبور می کند و در خیابان رسلاوا، واقع شده است. خانه ی رقصان در اختیار شرکت خصوصی قرار دارد اما یک رستوران معروف به نام سلسته، در طبقه هفتم این ساختمان وجود دارد که با صرف غذا های لذیذ می توانید از چشم انداز زیبای شهر نیز لذت ببرید. خانه رقصان با معماری کلاسیک بنا های دیگر موجود در اطراف آن در تضاد می باشد، برای نمونه ساختمان هایی با سبک معماری هنر نوین، نئو گوتیک و نئو باروک در اطراف آن به چشم می خورند، به همین خاطر در ابتدا مردم شهر نسبت به شکل و شمایل خانه رقصان و معماری غیر سنتی آن اعتراض داشتند اما با گذشت زمان مردم و شهر پراگ به وجود اثر زیبای خانه ی رقصان افتخار می کنند. خانه ی رقصان یکی از جاذبه های خاص معماری و گردشگری معروف در پراگ محسوب می شود.
8 – کنیسه قدیم – جدید (Old New Synagogue)
جوزفو بخش سابق یهودی نشین شهر پراگ می باشد و کنیسه قدیم – جدید در آن قسمت قرار دارد. این کنیسه قدیمی ترین عبادتگاه یهودیان در اروپا به شمار می رود. بر اساس افسانه ها گفته می شود که سنگ های معبد دوم در شهر اورشلیم، توسط فرشتگان به پراگ آورده شدند و در ساخت دیوار های این کنیسه بکار رفته اند. این کنیسه اولین ساختمان با سبک معماری گوتیک در شهر پراگ می باشد که ساخت آن در سال 1270 کامل شد و از آن زمان تا به حال به عنوان عبادتگاه در خدمت مردم بوده است، به جز سال های 1942 تا 1945 که در تصرف نازی ها قرار گرفته بود. کنیسه قدیم – جدید به مرکز و قلب بخش یهودی نشین پراگ تبدیل شده است.
همچنین این کنیسه طبق افسانه های یهودی ها محل زندگی موجودی افسانه ای به نام گالم (Golem) نیز می باشد. خاخام یهودی به نام لوا، در قرن 16 میلادی، گالم را از خاک درست کرد و نفس خود را در آن دمید تا روح و حیات بیابد و یک کاغذ پوستی در دهان او قرار داد که در مورد نحوه ی رفتار آموزش هایی نوشته بود. روزگاری گالم دیوانه و پرخاشگر گردید و به همین خاطر خاخام او را دوباره به خاک تبدیل کرد. این خاخام ادعا کرد زمانی که یهودیان در شرایط سختی قرار داشته باشند ممکن است گالم دوباره حیات بیابد. گردشگران می توانند از نزدیک با افسانه ی گالم در این کنیسه آشنا شوند.


7 – کلیسای تین (Tyn Church)
Tyn Church
گفتنی است که کلیسای تین، با عنوان کلیسای بانوی مقدس ما قبل از تین نیز نام دارد و عظمت آن زینت بخش میدان قدیمی شهر بوده است. این کلیسا یکی دیگر از جاذبه های معروف و محبوب شهر پراگ به شمار می رود که می توانید برج های بلند آن را با ارتفاع 80 متری (260 فوت) که به سوی آسمان قد برافراشته است را از سرتاسر شهر تماشا کنید. همانند دیگر کلیسا های شهر پراگ، ساختمان اصلی کلیسای تین در قرن 11 میلادی با سبک معماری رومی ساخته شد و برای پذیرایی از بازرگان های خارجی که جهت داد و ستد به پراگ می آمدند بکار می رفت. کلیسایی که امروزه مشاهده می کنید در حقیقت در قرن 14 میلادی ساخته شده است و سقف، برج ها و شیروانی ها سال ها بعد ساخته شدند. گردشگران می توانند در داخل کلیسای تین بسیاری از آثار هنری مربوط به سبک گوتیک، باروک و رنسانس را تماشا کنند. معماری کلیسای تین یا کلیسای بانوی مقدس ما قبل از تین توسط پتر پارلر و ماتیاس آراس صورت گرفته است، این معماران بسیاری از بنا های گوتیک در شهر پراگ را طراحی و اجرا کرده اند.


6 – مالا استرانا (Mala Strana)
Mala Strana

محله ی مالا استرانا یا شهر کوچک، در انتهای پل چارلز در آن سوی میدان شهر قدیمی، قرار دارد. در مالا استرانا می توانید سبک معماری باروک را تماشا کنید اگرچه قدمت این محله به سال 1257 بر می گردد. گفتنی است که این محل به عنوان شهری سلطنتی ساخته شده بود. گردشگران می توانند از سبک معماری باروک در کلیسای سنت نیکولاس (St. Nicholas) و قصر والنشتاین (Wallenstein Palace) که در این ناحیه قرار دارند، دیدن کنند.

همچنین بسیاری از جاذبه های دیدنی و مهم همچون قصر ها، کلیسا ها، میدان ها، پارک ها، باغ ها در این محله واقع شده اند. در اطراف میدان شهر کوچک یا مالا استرانا، مغازه ها، رستوران ها و سفارت خانه های بین المللی در ساختمان های بزرگ و قدیمی با معماری باروک قرار دارند. قلعه ی پراگ بر فراز محله ی استرانا واقع شده است که گردشگران می توانند با قدم زدن در طول مسیر تماشایی نرودوا، خود را به این قلعه برسانند. خانه های موجود در خیابان نرودوا با نقش های اشرافی و دیو هایی مانند قوی سفید، اسب کفش طلا و عقاب سرخ تزئین شده اند. گردشگرانی که به دنبال لحظات آرامش بخش و پیاده روی لذت بخش در پارک می باشند بهتر است که به سوی پارک وجان (Vojan Park) یا تپه پترین حرکت کنند.
5 – میدان ونسسلاس (Wenceslas Square)
Wenceslas Square
شهر پراگ دارای دو میدان اصلی و مهم می باشد و میدان ونسسلاس یکی از دو میدان اصلی پراگ است، این میدان بهشتی برای علاقه مندان به خرید به شمار می رود. این میدان بزرگ در سال 1348 میلادی، توسط چارلز چهارم (Charles IV) به عنوان بازار اسب پراگ ساخته شد. میدان ونسسلاس به قدری بزرگ است که به جای میدان سنتی شباهت زیادی به بلوار دارد. ونسسلاس در مرکز شهر جدید قرار گرفته است، و مرکزی برای کافه ها، کلوب ها، رستوران ها، هتل ها، مغازه ها و بانک ها می باشد به همین خاطر این ناحیه به بخش تفریحی، زندگی و حیات شبانه و تجاری شهر معروف می باشد. گفتنی است که بسیاری از رویداد های تاریخی قرن 20 میلادی در کشور چک در میدان ونسسلاس روی داده است، حوادثی مانند جنبش های سیاسی و تجمع مردمی در این میدان در کنار مجسمه سنت ونسسلاس اتفاق افتاده است. میدان ونسسلاس مانند میدان شهر قدیمی و پل چارلز که تقریبا 5 دقیقه فاصله دارد، همگی از مراکز اصلی شهر پراگ محسوب می شوند و هر سه خط مترو به این میدان وصل می شود. گفتنی است که موزه بزرگ ملی و خانه ی اپرای پراگ نیز در میدان ونسسلاس واقع شده است.


4 – سالن قدیمی شهر (Old Town Hall)
Old Town Hall
گردشگران می توانند در قلب و مرکز شهر قدیمی پراگ، سالن قدیمی شهر را تماشا کنند. در این ناحیه تجمع شلوغ و پر ازدحام را خواهید یافت که همگی در حال تماشای برجی با سبک معماری گوتیک می باشند، در هر ساعت بین 9 صبح تا 11 شب می توانید دوازده تن از حواریون حضرت عیسی مسیح را که در ساعت نجومی شهر پراگ ظاهر می شوند را تماشا کنید. این نمایش فقط لحظاتی طول می کشد اما تحسین گردشگران بخاطر چنین ساعت مکانیکی تا مدت ها ادامه پیدا می کند. این ساختمان در سال 1338 بنا نهاده شد و به عنوان دستگاه حکومت شهر قدیمی بکار رفت. گردشگران می توانند همراه با تور های رایگان از برج و زیرزمین این ساختمان دیدن کنند.
ساعت نجومی مشهور در سال 1410 توسط یک ساعت ساز و استاد ریاضی ساخته شد، این ساعت حدود 600 سال است که در حال تعمیر و نگهداری قرار دارد. گفتنی است که این اثر مهم سومین ساعت قدیمی جهان می باشد. تصاویر حواریون حضرت مسیح که هر ساعت از پنجره بالایی ساعت به نمایش در می آیند بعد ها در سال 1865 به این ساعت نجومی افزوده شده است. ساعت نجومی پراگ زمان بابلی (Babylonian)، زمان بوهیمیایی قدیمی (Old Bohemian)، زمان آلمانی و زمان نجومی را نشان می دهد. همچنین طلوع و غروب آفتاب، فاز های مختلف ماه و موقعیت خورشید در منطقه البروج زودیاک در این ساعت به نمایش در می آید. وقتی که ساعت نجومی به زمان مشخص شده برسد، ضربه می زند، ناقوس ها به صدا در می آیند، حواریون حضرت مسیح شروع به راه رفتن می کنند، مجسمه های گوتیک به حرکت در می آیند، بانگ خروس شنیده می شود و یک شیپورچی با صدای بلند نمایشی جالب برای گردشگران اجرا می کند. این صحنه به قدری جذاب می باشد که بهتر است همه آن را تماشا کنند. بهترین نمایش و نواختن شیپور ها را می توانید در ظهر یا هنگام نیمه شب مشاهده کنید.
3 – کاخ پراگ (Prague Castle)
Prague Castle
کاخ معروف پراگ بر فراز شهر قرار دارد که درون آن مجموعه ای بزرگ از دیگر جاذبه ها به چشم می خورد. ساختمان های درون این کاخ قدمتی طولانی دارند و می توان به مجموعه ای از یک قصر سلطنتی، یک کلیسای جامع و سه کلیسا، یک کاخ پادشاهی، یک صومعه، برج های دفاع، اصطبل های سلطنتی، یک مسیر باریک که صنعتگران و پیشه وران در آن کار می کردند و باغ های با عظمت اشاره کرد. در مرحله اول در قرن نهم میلادی کاخ پراگ از چوب و خاکریز هایی ساخته شد، در قرن 11 میلادی کاخ سلطنتی به آن اضافه گردید و در قرن 14 میلادی کلیسای جامع سنت ویتوس ساخته شد. کلیسای جامع درون مجموعه ی کاخ پراگ، مانند گوهر و جواهری در تاج پراگ به چشم می خورد و یک نمونه ی بی نظیر و عالی از سبک معماری گوتیک به شمار می رود. گفتنی است که این کاخ با عظمت مکان دفن پادشاهان و امپراطور ها می باشد.


2 – میدان قدیمی شهر (Old Town Square)
Old Town Square
میدان قدیمی شهر بین میدان معروف ونسسلاس و پل چارلز واقع شده است. گفتنی است که میدان قدیمی شهر پراگ در طول فصل تابستان مملو از گردشگران از سراسر جهان و مردم محلی می باشد. قدمت و تاریخ طولانی کشور چک با کمک و آمیزه ای از سبک های معماری مختلف نمایان است، سبک هایی از قبیل رومی، باروک، روکو، گوتیک و رنسانس که می توانید در ساختمان های با عظمت و زیبای اطراف میدان قدیمی تماشا کنید. برج های بلند با سبک معماری گوتیک از کلیسای جامع تین شروع می شود و با سبک معماری باروک کلیسای سنت نیکلاس در تضاد است. با این وجود در تالار قدیمی شهر مجموعه ای از ساختمان هایی با معماری گوتیک و رنسانس را می توانید نظاره کنید. گردشگرانی که وارد میدان قدیمی شهر می شوند با تماشای معماری و عظمت بنا ها شگفت زده می شوند و در مکان هایی مانند کافه ها که مردم در حال تماشای میدان می باشند، توقف می کنند یا ترجیح می دهند که مجسمه جان هوس (Jan Hus)، شهید و اصلاح طلب کلیسا که در مرکز میدان قرار دارد را مطالعه کنند.

پارک ملی دریاچه های پلیتویس کرواسی
ادامه مطلب

1 – پل چارلز (Charles Bridge)
Charles Bridge

یک پل قدیمی با قدمت 600 سال به نام پل چارلز، یکی از آثار نمادین و خاص شهر پراگ به شمار می رود، که شهر قدیمی و شهر جدید را از روی رودخانه ولتاوا به یکدیگر وصل می نماید. این پل در سال 1357 به دستور پادشاه چارلز چهارم ساخته شد تا جایگزینی برای پل جودیت گردد، پل جودیت در جریان سیل در سال 1342 ویران شده بود. 30 مجسمه در سبک باروک به همراه انواع دستفروش ها، موسیقی دان ها، هنرمندان و گدایان در کناره های پیاده رو پل قرار گرفته اند. این پل همواره مملو از جمعیت بوده و تقریبا نمی توانید آن را خالی از گردشگر ببینید، اگرچه هنگام سپیده دم و یا عصر ها شاید تعداد گردشگر کمتری در این ناحیه حضور داشته باشند. اگر دوست دارید پل چارلز را خلوت تماشا کنید بهتر است که این فرصت کوتاه را از دست ندهید. کاخ پراگ که در بالای پل واقع شده است، شب ها می درخشد و یک نمایی رویایی را به وجود می آورد و هر گردشگری را به سوی خود جذب می کند. در هر دو سمت انتهایی پل چارلز یک برج وجود دارد که با گذر از پله های آن می توانید چشم انداز زیباتری از پل را تماشا کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر