لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی آباده
عمارت کلاه فرنگی آباده

جاهای دیدنی آباده

شهر آباده بخشی از استان فارس است و موقعیت مکانی آن در قسمت شمالی این استان است. آباده در لغت به معنی آبادی است. دلیل این نام‌گذاری این است که در این شهر از حدود یک هزار سال پیش از میلاد مسیح نیز سکونت جریان داشته است. شهرت جهانی این شهر به دلیل صنعت منبت‌کاری آن است.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی آباده روستای چنار است. این روستا قدمتی ۸۰۰ ساله دارد که آب‌و‌هوای آن نیز بسیار معتدل است. در این روستا مسجدی وجود دارد در میان مسجد درخت چنار قدیمی جای دارد نام روستای چنار نیز برگرفته از درخت داخل مسجد است. درخت چنار برای اهالی روستا تقدس ویژه‌ای دارد و نماد این محل است.

سایر جاهای دیدنی آباده شامل عمارت کلاه فرنگی سورمق، منطقه شکار ممنوع بید بیده، قلعه ایزدخواست، کاروان‌سرای ایزدخواست، تیمچه صرافیان، امامزاده سید محمد شورجستان و روستای زیبای شیرین فرهاد است. اگر در حال برنامه‌ریزی برای سفر به سمت آباده هستید، همین حالا به خواندن این صفحه ادامه دهید و زمان کافی را برای بازدید از ‌جاذبه‌های منتخب خود در نظر بگیرید.

عمارت کلاه فرنگی آباده

عمارت کلاه فرنگی آباده

لیست جاهای دیدنی آباده را با عمارت کلاه فرنگی شروع می‌کنیم. عمارت کلاه فرنگی از آباده 24 کیلومتر فاصله دارد. عمارت کلاه فرنگی یک طبقه دارد و 4 درب ورودی و پنجره‌های بلند این بنای 8 ضلعی را احاطه کرده‌اند. مساحت این بنا زیاد نیست و 20 مترمربع وسعت دارد.

عمارت‌های کلاه فرنگی در گوشه و کنار ایران به چشم می‌خورند و بیشتر مربوط به دوره قاجار می‌شوند. معمولاً در هر شهری این بناها ساختمان‌هایی اعیانی محسوب می‌شده‌اند که فقط بزرگان و سرشناسان هر شهر می‌توانستند آنها را بسازند. بدون شک عمارت کلاه فرنگی از جاذبه‎های محبوب دوستداران معماری قاجاری است.

خرفت خانه آباده

کوهی مقدس و اسرارآمیز به نام خواجه در ضلع شمال شرقی شهر آباده قرار دارد. بر بلندای این کوه مقبره‌ای ساده بدون تزیینات و جزئیات ایجاد شده است و مشخص نیست که این مقبره مدفن چه کسی است. در دامنه‌های کوه خواجه بقایای دخمه‌هایی به چشم می‌خورد “خرفت خانه” نام گرفته‌اند. پیشینه این دخمه‌ها به عهد باستان و فرهنگ زرتشتی برمی‌گردد.

برخی از عشایر کوچ‌نشین منطقه در دوران اسلامی زمانی که می‌دیدند پیران قبیله را نمی‌توانند برای ادامه مسیر با خود همراه کنند، این افراد را در خرفت خانه‌ها می‌گذاشتند و به ادامه مسیر بدون این افراد می‌پرداختند. در همین کوه قبرهای آفتابی نیز دیده می‌شوند که مربوط به بقایای گور دخمه‌های زرتشتی هستند.

در این دخمه‌ها زرتشتیان مرده‌های خود را به پشت خوابانده و مقداری نان در پایین و بالای سر مرده قرار می‌دادند. در داخل دخمه یک سگ قرار می‌دادند و نان نیز متعلق به سگ بوده است. خوردن نان توسط سگ، به معنای غسل داده شدن جسد برای زرتشتیان بوده است.

مسجد وکیل شیراز - مسجدی بدون گنبد با معماری شگفت انگیز
ادامه مطلب

روستای چنار آباده

روستای چنار آباده

روستای چنار مجموعه‌ای از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است که در بخش مقدمه نیز اهمیت آن را توضیح دادیم در جنوب غربی شهرستان آباده جای دارد. این روستا با باغ‌های سرسبز، گل‌های وحشی، کوچه باغ‌های زیبا و یک قلعه قدیمی نظر گردشگران زیادی را به بازدید از این منطقه جلب کرده است.

پل علی ابن حمزه آباده

پل علی ابن حمزه آباده

پل علی‌بن حمزه یک پل تاریخی و از مشهورترین جاهای دیدنی آباده است. این پل تاریخی در دوره آل بویه و  بر روی رودخانه خشک شیراز ایجاد شده است و در طول زمان نیز بارها ترمیم و تعمیر شده است. امور نهایی تعمیر و ساخت در دوره کریم خان زند به پایان رسیده است.

امامزاده سید محمد شورجستان آباده

امامزاده سید محمد شورجستان آباده

در مسیر جاده آباده – اصفهان روستایی به نام روستای شورجستان واقع شده است. این روستا قدمتی بسیار طولانی دارد و پیشینه آن به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. در این روستا مقبره امامزاده سید محمد قرار دارد. در محوطه این امامزاده شامل زائرسرا، آشپزخانه، حمام، آبگرم و سرویس‌های بهداشتی است.

منطقه شکار ممنوع بصیران اقلید

منطقه‌ای طبیعی در آباده وجود دارد که به دلیل گونه‌های جانوری که دارد منطقه شکار ممنوع است. بصیران اقلید زیستگاه پرندگانی مثل دلیجه، تیهو، کبک، سارگپه، بحری، بلدرچین و چکاوک و حیواناتی مانند پلنگ، گرگ، کفتار، شغال، روباه و آهو است.

قلعه ایزدخواست آباده

قلعه ایزدخواست آباده

از آثار تاریخی استان فارس که این لیست بدون نام بردن از آن کامل نمی‌شد،  قلعه ایزدخواست (دژ ایزدخواست) است. این بنا مربوط به دوره ساسانیان است و موقعیت مکانی آن در ۷۵ کیلومتری شمال آباده ‌است. این دژ شباهت‌های بسیاری با ارگ بم در شهر کرمان دارد.

خانه‌های بسیار کوچک با کوچه‌های بسیار تنگ و باریک محوطه درون دژ را شکل می‌دهند. درون دژ خانه‌ها فاقد حیاط بوده‌اند. در این خانه‌ها پشت‌بام طبقه یکم در واقع حیاط طبقه دوم بوده است. برای خانه‌های پیرامون حصار قلعه با استفاده از چوب اضافه سقف‌ها، برای خانه‌های پیرامونی بالکن ایجاد شده است.

این دژ بر بلندای صخره بزرگی بنا شده است. در درون آن بقایایی از آتشکده‌ای مربوط به دوره ساسانیان بر جای مانده است. هم‌اکنون این آتشکده به صورت یک مسجد درآمده ‌است. حضور موبدان و طبقه اشراف، بزرگان و درباریان در دژ را می‌توان از وجود آتشکده استنباط کرد.

تیمچه صرافیان آباده

تیمچه صرافیان آباده

یکی دیگر از بناهای مربوط به دوره قاجار تیمچه صرافیان در آباده است. موقعیت مکانی آن در بازار کهنه آباد، واقع در بافت قدیم آباده است. تیمچه صرافیان در بازار کهنه آباد ششمین بازارچه صنایع دستی ایران است. می‌توانید در سفر به آباده برای تهیه سوغات آباده و سوغات شیراز به این بازار تاریخی مراجعه کنید.

هر آنچه بایستی راجع به باغ نظر شیراز بدانید
ادامه مطلب

جنس درب ورودی تیمچه از چوب منبت‌کاری شده است. بر روی این درب دو کوبه ایجاد شده است و کوبه سمت چپ مخصوص استفاده آقایان و کوبه سمت راست کوچک‌تر و برای استفاده خانم‌ها بوده است. در سر در ورودی بنای تیمچه که به شکل نیم‌دایره است، اشکال گچ‌کاری شده شیر و گل و بوته دیده می‌شود. تیمچه صرافیان در دو طبقه ایجاد شده است که طبقه دوم شامل اتاق‌هایی برای استراحت تجار و مسافرین بوده است.

در وسط حیاط تیمچه حوض سنگی زیبایی وجود دارد. حجره‌ها در طبقه همکف قرار داشته‌اند و درب آن‌ها به صورت کشویی به طرف بالا و پایین باز و بسته می‌شده است. سقف این حجره‌ها با چوب‌های حاشیه‌دار زیبایی پوشانده شده است و خشت‌های آجری مربع شکل کف حجره را پوشانده‌اند. این جاذبه برای دوستداران بازارگردی و معماری سنتی می‌تواند انتخاب مناسبی برای بازدید باشد.

کاروانسرای ایزدخواست آباده

کاروانسرای ایزدخواست آباده

کاروان‌سرای ایزدخواست از مهم‌ترین جاهای دیدنی آباده است و مربوط به سده ۱۲ می‌باشد. موقعیت مکانی این کاروان‌سرا در شمال شرقی رودخانه ایزدخواست و در شمال شهر آباده از استان فارس است. این کاروان‌سرا را یکی از ۹۹۹ کاروان‌سرایی می‌دانند که شاه عباس صفوی در دوره حکومت خود در نقاط مختلف ایجاد کرده است.

روستای خسروشیرین آباده

از روستاهای بسیار خوش آب و هوای ایران که با اقامت در شهر آباده می‌توانید از آن بازدید کنید روستای خسرو شیرین است. موقعیت مکانی این روستای خوش آب و هوا در دامنه‌های زاگرس است و دارای زمستان‌ سرد و تابستان‌ معتدل است.

در این روستا شما شاهد باغ‌های سیب، استخرهای پرورش ماهی، دشت لاله‌های واژگون، چشمه‌سارهای پر آب و زلال و رودهای خسرو شیرین، درختان سر به فلك كشیده سپیدار و گونه‌های جانوری مانند خرس قهوه‌ای خواهید بود.

دشت لاله‌های واژگون جزئی از روستای خسرو شیرین است. این دشت با وسعت 300 هكتار یكی از جا‌های دیدنی آباده است. به لاله واژگون گُل اَشك، اشك مریم و تاج قیصر نیز می گویند. مقداری شبنم در بین گلبرگ لاله واژگون جمع می‌شود و سپس از گل به سمت پایین می‌چكد. عمر این گیاه بسیار كم است و تنها می توانید در صورتی که در فصل بهار به این محل سفر میکنید شاهد آن باشید.

عمارت عباس‌قلی خان آباده

خانه تاریخی عباس‌قلی خان یکی از بناهای مربوط به دوره قاجاریه است. معماری خانه کاملا به سبک قاجاری و دارای یک حیاط مرکزی بوده و بنای عمارت عباس‌قلی خان دارای تزیینات چوبی و گچ‌بری منحصربه‌فرد است.

عمارت عباس‌قلی خان بنایی دو طبقه است که چند اتاق دارد. در حال حاضر عمارت عباس‌قلی خان مرمت شده و طبقه پایین به عنوان رستوران و طبقه بالا به عنوان کافی‌شاپ پذیرای عموم بازدیدکنندگان و مراجعان است. یکی از اتاق‌های عمارت نیز به عنوان آتلیه عکاسی فعالیت دارد.

اقامت در آباده

انتخاب محل اقامت مناسب در شهر مبدأ به شما کمک می‌کند زمان مناسب و کافی برای بازدید از جاهای دیدنی آباده داشته باشید و بدون استرس و به همراه استراحت کافی به گشت‌وگذار در شهر مقصد بپردازید. برای رزرو هر یک از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در شهر آباده باقیمت‌های بسیار مناسب و بیشترین تخفیف‌ها، کافی است سری به صفحه هتل های آباده در وب‌سایت ایران هتل بزنید تا لیست هتل های این شهر را مشاهده کنید.

گبوله، صبحانه ی سنتی شهرستان کازرون
ادامه مطلب

در این جا هتل لاله آباده که یک هتل دو ستاره است و همچنین اقامتگاه بوم گردی مهرگان پارس آباده برای آشنایی بیشتر شما معرفی می‌شوند.

هتل لاله آباده

هتل لاله آباده

هتل لاله آباده یک هتل قدیمی و باسابقه با بیش از 40 سال قدمت در صنعت هتلداری و گردشگری این شهر است. این هتل دو ستاره امکانات اولیه مناسب و در عین حال قیمت های به صرفه ای را برای مهمانان ارائه می کند. در سال 1386 سطح کیفی امکانات و خدمات به واسطه بازسازی هتل افزایش یافت.

در مجموع هتل لاله آباده دارای 30 باب واحد اقامتی در دو طبقه است. در رزرو این هتل می توانید اتاق دو تخته و سه تخته و همچنین سوئیت چهار تخته و پنج تخته را برای اقامت خود انتخاب کنید. موقعیت مکانی هتل لاله آباده در میدان بسیج بوده و فاصله هتل تا ترمینال کمتر از ۵ دقیقه است.

اقامتگاه بوم گردی مهرگان پارس آباده

اهالی بوم گردی برای اقامت در آباده می‌توانند اقامتگاه بوم گردی مهرگان پارس آباده را انتخاب کنند. بنای این اقامتگاه در واقع خانه‌ای تاریخی است و پیشینه این بنا به دوران پهلوی اول باز می‌گردد. این اقامتگاه از سال 1396 در این بنا ایجاد شده است. اقامتگاه مهرگان پارس دارای 5 باب اتاق بوده که حیاط را احاطه کرده‌اند. در رزرو این اقامتگاه می‌توانید اتاق با ظرفیت دو تا 7 نفر را انتخاب کنید.

لوازم و امکاناتی مانند تخت، تلویزیون، یخچال، حمام و سرویس بهداشتی در داخل این اتاق‌ها وجود ندارد.  حمام و سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی در محوطه به صورت عمومی ایجاد شده است. در داخل سفره‌خانه این اقامتگاه نیز یخچال به صورت عمومی وجود دارد که برای استفاده از آن گردشگران می‌توانند با هتل هماهنگ شوند.

موقعیت مکانی اقامتگاه مهرگان پارس در شهر ایزدخواست است. فاصله اقامتگاه بوم گردی مهرگان پارس تا مرکز شهر آباده،  70 کیلومتر می‌باشد. شما با اقامت در این اقامتگاه می‌توانید به سهولت به قلعه ایزدخواست و کاروان‌سرای ایزدخواست دسترسی داشته باشید.

سخن پایانی

در این صفحه با جاهای دیدنی آباده  و مهم‌ترین جاذبه‌هایی که نباید در شهر آباده بازدید از آن‌ها را از دست بدهید آشنا شدیم. ضمنا در ادامه مهم‌ترین هتل‌هایی را که می‌توانید برای اقامت در آباده رزرو کنید معرفی کردیم. اگر تجربه‌ای از اقامت در هتل های آباده دارید و یا جاذبه‌ای از آباده را می‌شناسید که در این صفحه به آن نپرداخته‌ایم، می‌توانید در قسمت نظرات آن را با ما و سایر خوانندگان نیز به اشتراک بگذارید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر