لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار آب سفید لرستان
آبشار آب سفید لرستان

آبشار آب سفید لرستان

هر گاه انسان از زندگی روزمره خسته می شود دلش می خواهد به دل طبیعت برود و چند روزی را در
ارامش مطلق زندگی کند. از کوه و جنگل و سرسبزی گرفته تا اب و ابشار و حتی بیابان و کویر همه و همه چهره ی زیبایی از رخسار طبیعت اند که هر یک به نحوی ارامش مورد نیاز انسان را فراهم می کنند.

از جمله زیباترین مناظری که از طبیعت می توان دید آبشارهایی است که علاوه بر تصویری زیبا صدایی گوش نواز هم دارند و چشم اندازهایی را تشکیل می دهند که لذت تماشای آنها تمام نشدنی است. شاید نام ابشار اب سفید به گوشتان خورده باشد و برایتان سوال ایجاد شده باشد که آبشار آب سفید در کدام استان است؟ یا آبشار آب سفید کجاست؟ برای دیدن از زیباترین آبشارها می توان عازم استان لرستان شد. استانی با بیش از ۳۳ رودخانه دائمی و طبیعتی شاداب و سرزنده که هر گوشه از ان زیبایی و جذابیت خاص خود را دارد. در بین تمام آبشارهای لرستان مانند آبشار نوژیان و آبشار وارک آبشار اب سفید الیگودرز آن به عنوان یکی از بلندترین آبشارهای ایران که به عروس آبشارهای لرستان یا حتی ایران معروف است چیز دیگری است. آبشاری بی نهایت زیبا که در نزدیکی شهر الیگودرز در جنوب شرقی استان لرستان در دامنه های کوه های زاگرس واقع شده است.در ادامه همراه ما باشید تا بفهمیم آبشار آب سفید در کدام شهر است
آب سفید لرستان
شهرستان الیگودرز لرستان نزدیک ترین شهر به آبشار آب سفید است که علاوه بر طبیعت بکر و زیبا دارای جاهای دیدنی فراوانی است که در کنار دیدن از ابشار سفید لرستان می توان از آن ها هم دیدن کرد؛ جاهایی مانند سراب‌ های غار تمندروی گردکانک، سراب ‌های ماهی ‌چال، گایکان و سردره، غارهای تمندر و بزنید، قلعه سیله و آبشار چکان که می توانند در کنار هم لذت اقامت در الیگودرز را کامل کنند.
آب سفید لرستان

آبشار آب سفید لرستان
اولین سوالی که در مورد یک همچین مکان بکری به ذهن می رسد اینکه آبشار آب سفید کجاست! این آبشار در دامنه غربی رشته کوه اشترانکوه در شرق استان لرستان، در کنار کوه قالی کوه، در منطقه ی پيشكوه ذلقی در حدود ۵۰ كيلومتری از شهر اليگودرز قرار گرفته است.(( آدرس دقیق این آبشار ایران، لرستان، شهر الیگودرز، جاده امامزاده مومد حسن ))می باشد. در واقع یک تونل سنگی در دل قالی کوه وجود دارد که آبی روان و جاری از ان عبور می کند و از ارتفاعی معادل 70 متر به زمین فرو می ریزد تا ابشار اب سفید لرستان را شکل دهد. آب این ابشار یکی از سالم ترین اب های معدنی لرستان می باشد. چهره ابشار در فصل بهار که بارندگی زیاد است شاداب ترین حالت ممکن خود را دارد و عرض آن به 8 تا 15 متر می رسد. در کنار آبشار، دامان سرسبز طبیعت دلربایی می کند و این دو دست در دست هم گردشگران را به سمت خود می کشانند. آبشار آب سفید در ابتدای مسیر یک رودخانه ی دائمی که از دامنه کوه های کازينستان و حرا سرچشمه می گیرد و حدود هفده کیلومتر طول دارد قرار گرفته است. این رودخانه با پیوستن به رودخانه کاکلستان و ریختن به رود رودبار لرستان در نهایت به رودخانه و سد دز ختم می شود.

آب سفید لرستان

فلسفه نام آبشار آب سفید
آب آبشار آب سفید بعد از مخلوط شدن با مولکول های هوا با سنگ ‌های اطراف برخورد می کند و حباب های سفید رنگی را تشکیل می دهد. این حباب های سفید باعث می شوند آبشار به رنگ سفید دیده شود. به همین دلیل نام آن را آب سفید گذاشته اند. آب سفید در گویش محلی لرستانی او اسبید تلفظ می شود. از جمله نام های دیگری که با آن این آبشار را صدا می زنند آبشار سفید آب و آبشار سفید است که وجه تسمیه همگی همان شکل سفید رنگ آب آن است.

آب سفید لرستان

آبشار آب سفید کجاست؟

زیبایی آبشار اب سفید تنها به چهره آن ختم نمی شود بلکه مسیر رسیدن به ابشار نیز خود یک جاذبه گیرا محسوب می شود. گاهی اوقات مه غلیظ انتهای جاده ای که به آبشار ختم می شود بر هیجان این گردش روزانه می افزاید. گاهی نیز نم نم باران در این جاده شما را همراهی می کند و فضایی رومانتیک تر برایتان به ارمغان می آورد. به تمام اینها وجود رودخانه های خروشان میان دره را نیز اضافه کنید که با صدایی بلند شما را به تماشای خود فرا می خواند. در این میان از دو روستای کاکلستان و قليان می گذرید و فرصت تماشای کوه های بلندقامت و درختان سربرافراشته گردو و بلوط را پیدا می کنید. جالب است بدانید این منطقه جزء مناطق ییلاقی در الیگودرز به شمار می رود. در این جاده زيارتگاه “مومد حسن” را نیز که در بین بختیاری ها از عزت و احترام فراوانی برخوردار است ملاقات می کنید. توصیف جاده در اینجا به اتمام نمی رسد چون که هنوز نامی از سد پرآب خان آباد آورده نشده است. سدی که آن نیز منظره ای تماشایی را به شما هدیه می دهد و در کمال زیبایی و جذابیت به استقبالتان می اید. در انتهای این جاده که تنها اشاره هایی کوچک به زیبایی آن شد به ابشار اب سفید و تصویر رویایی آن می رسید.

آب سفید لرستان

تفریحات مرسوم آبشاراب سفید

اولین کاری که در برخورد با یک همچین مناظری به ذهن می رسد شکار تصاویر بی نظیری است که مانند تابلوی نقاشی است؛ تصویربرداری از طبیعت مخصوصا برای شهرنشینان که تنها مناظری که در طول زندگی عادی خود مشاهده می کنند ساختمان و خیابان و ماشین است بسیار جذاب و دیدنی است و علاقه افراد به ثبت این تصاویر به عنوان یادگاری از لحظاتی خوش علاقه ای مشترک در بین تمام گردشگران است که به عنوان یک تفریح در اطراف آبشار سفید لرستان انجام می شود.
آب سفید لرستان
آبشار سفید لرستان در میان دره ای واقع شده که به نام دره تاریکی شناخته می شود. این دره بر اثر فعالیت های زمین شناختی و فرسایش توسط آب با گذشت هزاران سال به شکل زیبای امروزی در آمده و اکنون قدم زدن در ان به یک تفریح مورد علاقه گردشگران منطقه تبدیل شده است، تفریحی که تجربه ای بی نظیر به حساب می اید.
فعالیت جالب دیگری که در این منطقه می توان انجام داد کوهنوردی است چرا که وجود کوه های سرسبز و سربه فلک کشیده آن بهترین مکان برای یک همچین تفریحی است که بسیار مورد توجه کوهنوردان می باشد. تفریحی که تنها ورزش محسوب نمی شود بلکه روح را هم سیقل می دهد.
آب سفید لرستان
یکی از صحنه های جالبی که در اطراف ابشارهای بلند و پرآب رخ می دهد پخش شدن قطرات اب در فضای اطراف است. قطراتی که طراوت را به محیط اطراف ارزانی می دارد و خیس شدن توسط آنها لذت فراوان دارد.
معمولا گردشگران با سبدی پر از خواراکی های خوش مزه و غذایی سبک و لذیذ به سمت این ابشار عظیم حرکت می کنند تا خاطره یک روز رویایی در ذهن خود و همراهانشان را شکل دهند. خاطره ای که می تواند تا مدت ها انرژی و توان مضاعف انجام کارهای روزانه را برایشان فراهم کند.
آب سفید لرستان

بهترین مقاصد برای اکوتوریسم
ادامه مطلب

امکانات اطراف آبشار آب سفید

از آنجا که آبشار سفید یکی از جاذبه های طبیعی لرستان است که بسیار هم پرطرفدار است و در تمام فصول سال مخصوصا بهار و تابستان تعداد زیادی بازدیدکننده به تماشای آن می روند، مسولان امکاناتی را به جهت فراهم کردن رفاه حال گردشگران در اطراف آن به وجود آورده اند تا گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند بتوانند اوقات خوب و خوشی را تجربه کنند. از جمله امکانات رفاهی که در این منطقه وجود دارد می توان به دو عدد نماز خانه، ۱۵۰ سکوی استراحت، غرفه های مواد غذایی، سیاه چادر و نمایشگاهی جهت ارائه و آشنایی با محصولات و فرهنگ مردم بختیاری و عشایر منطقه اشاره کرد که می تواند گردش شما را لذت بخش تر کند. البته قرار است در اینده دریاچه مصنوعی به مساحت یک هکتار، آلاچیق، سکوی ماهیگیری، تله کابین، پیست اسکی، سوئیت های اقامتی، سالن همایش، پیست اسب سواری و دوچرخه سواری، امکانات تیراندازی، باغ وحش، پارک بازی برای کودکان، رستوران سنتی و کافی شاپ هم در منطقه دایر شود.
آب سفید لرستان

پوشش گیاهی و جانوری الیگودرز

آبشار آب سفید در یک منطقه ی حفاظت شده و شکار ممنوع به نام قالی کوه قرار گرفته است. از جمله پوشش گیاهی جالب قالی کوه درختی به نام سرو کوهی است که ریشه در سنگ دارد. طبق اعتقاد اهالی منطقه این درخت زمانی که پیر می شود توسط صاعقه از بین می رود تا جایگزین جوانی جای او را بگیرد. از دیگر درختان منطقه می توان به بلوط ایرانی، ارس، زالزالک، انجیر وحشی، نسترن وحشی، تمشک و زیباتر از همه لاله های واژگون اشاره کرد که تماشای آنها آدمی را به اوج لذت از چهره طبیعت می رساند.
آب سفید لرستان
از جمله جانوران موجود در منطقه نیز می توان از پلنگ، خرس قهوه ای، کفتار، گرگ، شاهین، کبوتر چاهی، سهره، شاه بوف، کبک، چکاوک و قمری نام برد که تنها تعدادی از جانورانی هستند که در این منطقه زندگی می کنند. البته حیوانات وحشی نامبرده در نزدیکی آبشار دیده نمی شوند چون رفت و آمد در این ناحیه بسیار زیاد است.
آب سفید لرستان

آبشارهای مازندران، جادوی طبیعت در دل جنگل های مازندران
ادامه مطلب

جاهای دیدنی لرستان در بهار و تابستان

استان لرستان و مخصوصا منطقه قالی کوه آن در فصل بهار و تابستان آب و هوایی بسیار خنک و دلپسند دارد و می توانید ساعات بسیار خوشی را در این منطقه بگذرانید. آبشار سفید در بهار که همه جا سرسبز و شاداب است بهترین چهره را به خود می گیرد اما از آنجا که این منطقه در تابستان هم سرسبز و زیبا و دارای آب و هوای مطبوعی است میزبان عده زیادی از گردشگران می باشد و با هوای خنک خود در تابستان به استقبالتان می آید. این در حالی است که برخی پاییز و تماشای رنگ های متنوع زرد و قرمز و نارنجی درختان را ترجیح می دهند و در این عروس فصل ها عازم سفر به سمت لرستان و دیدن از جلوه های زیبای آن مانند ابشار آب سفید می شوند. تن آبشار در سرمای زمستان یخ می زند و تماشای این منظره نیز جالب توجه می باشد.

اقامت در لرستان

یکی از مهم ترین مسائل در هر سفر محل اقامت و استراحت است. خوشبختانه امروزه این مساله با وجود سایت هایی که امکان رزرو آنلاین هتل را فراهم کرده اند حل شده است. برخی از این سایت ها با در اختیار قرار دادن اطلاعات کاملتری از هتل ها به مشتریان در انتخاب هتل مناسب کمک می کنند. یکی از این سایت ها سایت ایران هتل آنلاین است که می تواند بهترین گزینه برای رزرو هتل به صورت آنلاین باشد. با مراجعه به این سایت می توان بعد از یک بررسی دقیق به رزرو هتل درخرم آباد اقدام کرد. از جمله هتل های لرستان هتل جهانگردی الیگودرز است که با رزرو آن می توان با خیال راحت راهی این استان شد و در صدد تماشای ابشار آب سفید آن برآمد.
آب سفید لرستان

آبشار تنگه ی رود قر اصفهان
ادامه مطلب

آبشار آب سفید کجاست؟

برای رسیدن به آبشار آب سفید باید راهی شهرستان الیگودرز از استان لرستان شوید. فاصله آبشار تا الیگودرز حدود 50 کیلومتر است و از طریق یک جاده آسفالته می توان به نزدیکی آبشار رسید. این جاده کوهستانی است و حدود ۲ ساعت طول می کشد اما به قدری زیبا و جذاب است که 2 ساعت در ذهنتان شاید تنها در چند دقیقه سپری شود. باید در انتهای جاده خودروی خود را پارک کنید و بعد از طی یک مسیر پیاده روی سنگ فرش که حدود ۱۵ دقیقه زمان لازم دارد تا طی شود به عروس آبشارهای لرستان و یکی از زیباترین آبشارهای ایران می رسید. علاوه بر خودروی شخصی می توانید با یک سواری دربست یا با مینی بوس هایی که به سوی روستاهای منطقه “زوماهرو” می روند نیز به سمت آبشار حرکت کنید.

آب سفید لرستان
نکات قابل توجه

  • در جاده ای که به آبشار آب سفید ختم می شود پمپ بنزین، CNG و تعمیرگاه وجود ندارد، پس باک خودرویتان را پر و آن را از لحاظ سالم بودن بررسی کنید.
  • برای حمل وسایلتان از پارکینگ تا آبشار نیز می توانید با پرداخت هزینه ای در حدود 10 هزار تومان از حیوانات محلی ها استفاده کنید.
  • چشیدن غذاهای محلی و سنتی منطقه را نیز از دست ندهید و از طعم آنها لذت ببرید.
  • لباس اضافه به همراه داشته باشید تا در صورت خیس شدن با مشکل مواجه نشوید.
  • در راه بازگشت می توانید از چشمه ماهیچال دیدن کنید و در صورت تمایل از فروشندگان ماهی ماهی قزل آلا تهیه کنید.

5/5 - (3 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر