لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی شمال
جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی شمال

برای کشور کویری و نیمه خشکمان، جاهای دیدنی شمال ایران یا اگر دقیق تر بگوییم همان استان های مازندران و گیلان، با دریای زیبای خزر، طبیعت مثال زدنی، جنگل های انبوه و آب و هوای دلچسبش به منزله فرصت مغتنمی است تا از این همه سبزی و آب و آبادانی و دیدنی های شمال نهایت لذت را ببریم، بنابراین برای اغلب هموطنانمان بهترین مقصد برای یک تعطیلات کوتاه آن هم در یک آب و هوای دل انگیز همان شمال معروف است. اما در پهنه گسترده این دو استان زیبا و اصیل در مجاورت نگینی همچون خزر و جنگل های اساطیری هیرکانی در پس پیچ و خم های جاده، شما چه مقصدی را برای سفر به مناطق دیدنی شمال برمی گزینید؟

اگر سری به آمار بزنیم می بینیم فقط چند شهر از این دو استان پهناور مقصد گردشگری مسافرانی است که دل به جاده زده اند. رشت، چالوس، لاهیجان، بابلسر و بندر انزلی شلوغ ترین شهرها در تعطیلات نوروز و تابستان است. اما در گوشه و کنار همین شهرها و یا در مجاورتشان آنقدر زیبایی خفته است که باورتان نمی شود. مکان های دیدنی شمال ایران آنقدر متنوع است که اگر تمام تعطیلات سال را هم صرف رفتن به این خطه از سرزمین مان کنید می توانید هربار مقصد متفاوتی را انتخاب کرده و از دیدن این حجم زیبایی در طبیعت بکر آن هم در مجاورت بومیان خونگرم و مهربان شمالی حیرت زده شوید. کمی آن طرف تر اگر از همان مسیر معروف جاده چالوس کمی تغییر مسیر دهید، از این که مسیر دیگری را برای سفر انتخاب کرده اید حتما راضی خواهید بود. این بار به جای سر زدن به همان مقاصد تکراری بیایید کمی برنامه ریزی کرده، دل به آوای طبیعت بسپارید و با رفتن به جاذبه های گردشگری شمال ایران و مناطقی بکر و کمتر شناخته شده این بار لذتی نو را در جاهای دیدنی مازندران و گیلان تجربه کنید.

دیلماندیلمان

اگر مسیرتان گیلان زیبا بود، حتما سری هم به شهرستان سیاهکل بزنید. بهشتی بی بدیل با آب و هوای معتدل و کوهستانی آن هم بسیار مطبوع در ترکیبی دلربا از هم نشینی کشتزارها، جنگل، چمنزار در پنج کیلومتری سیاهکل در منطقه شاه نشین دیلمان در انتظار شماست.
طبیعتی بکر و سرسبز با درختانی کهنسال و کلبه هایی زیبا با لذت یک شب اقامت در آن ها، که بیشتر شبیه کارت پستال است اما آنچه می بینید بهشت کوچک گیلان است که دیلمان نامیده می شود. دیلمان علاوه بر طبیعت بی نظیرش آثار فراوانی را در خود جای داده که دیدنشان خالی از لطف نیست.

دیلمان
کاروانسرای تی تی، قعله خشتی گرماور، حمام دیلمان، آبشار لونک، آرامگاه باباولی به همراه دو غار شگفت انگیز آن هم در دل کوه زیبای درفک یکی آراسته به قندیل ها و دیگری با اشکالی جذاب و گاه شبیه انسان در پوششی از درختان افرا، صنوبر، شمشاد، ممرز، تمشک و گردو از جاذبه های الحق دیدنی دیلمان است.

دیلمان
اگر در بهار عازم دیلمان شوید بهار جذاب و رام نشدنی را ملاقات خواهید کرد. اگر در تابستان به دیلمان بروید آرامش سوغات طبیعت زیبای آن است. پاییز دیلمان به منزله تابلو نقاشی است و زمستانش سرد و نفس گیر. دیلمان مرتفع و زیبا در اطرافش روستا هایی دارد که نظیرش را کمتر دیده اید. ملومه با دشت های پوشیده از شقایق و اسپیلی اعجاب انگیز و کلی روستای خوش و آب و رنگ دیگر پیش روی شماست. سفر به دیلمان بهشت کوچک گیلان را از دست ندهید.

آلاشت

آلاشت

آلاشت تعبیر خوب یک رویاست. مه همانند جادو دور تا دور آلاشت پیچیده و انگار محافظ طبیعی آلاشت از نگاه های ناپاک است. این بار مقصدمان مازندران است. سی و نه کیلومتر مانده به شهرستان سوادکوه ییلاق جادویی آلاشت قرار دارد. آلاشت روستایی کوچک با کوچه پس کوچه های تنگ و سنگفرش و البته سبز سبز و خانه های خشتی و شیروانی های چوبی که در نگاه اول دلرباست. طبیعت اطراف آلاشت شما را به سکوت وا می دارد و در دل این سکوت است که راز هم نشینی مه با آلاشت آشکار می شود.
آلاشت
آلاشت علاوه بر طبیعت خیره کننده و آب و هوای کوهستانی و دلفریبش دیدنی های بسیاری دارد. تنها رصدخانه شمال ایران در آلاشت قرار دارد. امام زاده حسن و مسجد امام حسین(ع) با معماری خاصش و مسجد جامع آلاشت از جاهای دیدنی شمال کشور است. علاوه بر این خانه ای که محل تولد رضا پهلوی بوده و حالا تبدیل به موزه مردم شناسی شده است.
آلاشت
اگر در دوراهی ورودی آلاشت مسیر دوم را انتخاب کنید، از جاده ای جنگلی که به جاده سرکوه معروف است به پارک جنگلی می رسید که به واقع اعجاز الهی را در این حجم از زیبایی احساس می کنید. در هجده کیلومتری آلاشت در روستای چرات آبشار زیبایی قرار دارد که دیدنش شما را سرشار از حس طراوت و سرزندگی خواهد کرد.

لفور

آلاشت

لفور را سرزمین افسانه ای هفت آبشار می نامند. این بار هم مقصدمان مازندران است و البته منطقه سوادکوه شمالی. آنچه جنگل لفور را استثنایی کرده جنگل های هیرکانی است. جنگل هایی قدیمی که فسیل زنده نامیده می شوند با مناظری بی بدیل و خیره کننده که هوش از سر می پراند و شما را در زیبایی وهم آلودی غرق می کند. در متن این جنگل های اساطیری هفت آبشار بازیگوش در نهایت طنازی و زیبایی دلبری می کنند.
لفور
آوای ناب این آبشارها در متن جنگل بی شک تا مرز جنون زیباست. بهترین زمان برای حضور در بزم دل انگیز لفور اواسط بهار تا اواسط تابستان است، چرا که لذت آب تنی در حوضچه های زیر آبشارها و یا پریدن از بلندای آبشاری میسر است. اگر قصد رفتن به لفور را داشتید بعد از عبور از فیروزکوه باید خود را به شیرگاه برسانید و در راستای جاده سد البرز(لفور) حرکت کنید.

ناندل

لفور

این بار مقصد حرکت مان به سمت بخش دهستان لاریجان سفلی، شهرستان آمل استان مازندران است، روستایی زیبا که یکی از دیدنی های شمال کشور است و در مسیر جاده کوهستانی هراز، که پانزده کیلومتر دورتر از جاده هراز مسیر کوهستانی چشم نوازی قرار دارد. روستای ناندل در نزدیکی دماوند قرار گرفته و یکی از بهترین مسیرها برای صعود به دماوند است. اگر اهل کوهنوردی باشید ناندل بهشت شماست. آبشار ناندل هم از جاذبه های دیدنی این دهکده جذاب است. ناندل مرتفع اغلب اوقات در پشت پرده های مه پنهان می شود.

دریاچه بره سر

ناندل

تلاقی آسمان و زمین در سکوتی حیرت انگیز، بلوری احاطه شده در انبوه درختان راش و بلوط و زالزالک و تپه ماهورهایی پوشیده از درخت، آینه ای جهان نما به نام دریاچه بره سر که ابرها را به زیر پایتان می آورد. بره سر دریاچه بکری است خفته در میان کوهستان و جنگل، که زیبایی اش فراتر از حد تصور است. این دریاچه زیبا گرچه در فاصله پنجاه و پنج کیلومتری رودبار استان گیلان و در نزدیکی شهر بره سر است، اما کمتر کسی جواهر بره سر را کشف کرده و به دیدنش رفته است.
ناندل

آب دریاچه از چشمه های زیرزمینی و آب های جاری از کوهستان تأمین می شود. دریاچه ای کم نظیر پر از ماهی که شاید اندک سختی مسیر دسترسی آن را همچون نگینی حفظ کرده است. بره سر در تمامی فصول سال دیدنی است، چه در بهار که تازه جان می گیرد و با نوای پرنگان و جوشش چشمه ها باز فصل نویی را آغاز می کند، چه در تابستان که به اوج طنازی ماهی هایش می رسد و سبز سبز است و چه در پاییز که هزار رنگ می شود و بیشتر به یک غزل عاشقانه می ماند. در زمستان هم سختی مسیر دسترسی است که کمی از رونق دریاچه می کاهد و گرنه زمستان در بره سر حال و هوای متفاوتی دارد.


قلعه رودخان گیلان | تلفیق تاریخ و طبیعت
ادامه مطلب

دشت النزهدشت النزه

همه چیز شبیه یک تابلوی نقاشی است در این جای دیدنی شمال، از مسیری کوهستانی با کوه های بلند و پوشیده از گیاهان که در پیچ و خمشان روح و جان آدمی پرواز می کند عبور می کنیم و با دیدن انوار زیبای خورشید که نوید رسیدن به مقصد را می دهند، به پهنه ی جادویی یک دشت می رسیم. آنچه در نگاه اول می بینید سبزی بی پایانی است که بی نهایت زیباست و ترکیب کلبه های چوبی آرمیده در آغوش دشت با آن سقف های شیروانی رنگ به رنگش دل و جان آدمی را جلا می دهد. همه چیز اینجا در پهنه این دشت جواهر نشان در اوج کمال و زیبایی است. هوا در نهایت کمال است و ذهن را رهایی می بخشد. روبروی دشت بقعه مقدس امام زاده ابراهیم(ع) قرار دارد و در کنار این بقعه متبرک درخت افرایی قدیمی که مردم روستا پارچه های رنگی را به قصد برآوردن حاجات به شاخ و برگش گره زده اند. اطراف النزه را کوه هایی احاطه کرده اند که بهترین مکان برای کوهنوردی هستند. برای رسیدن به این ییلاق زیبا باید به ماسال استان گیلان بروید.

مرداب هسل

مرداب هسل

اگر در مسیر چالوس هستید، در فاصله ده کیلومتری چالوس و در نزدیکی روستای طلاجو، جنگل های سرسبز و با طراوت مشل موزی قرار دارد که یکی از جاهای دیدنی چالوس است. یکبار هم که شده دل به جنگل بسپارید و کمی طبیعت گردی کنید. جنگلی خیال انگیز و دیدنی پیش روی شماست. آنچه ما را راهی این جنگل زیبا و جذاب کرده خود جنگل نیست اگرچه پیاده روی در جنگل مسحورتان می کند، بلکه مقصد مردابی است که با وجود مرداب بودنش بسیار دلربا و زیباست. مردابی که در هر فصل سال رنگی تازه پیدا می کند و هر چهار فصل سال دیدنی است. در بهار و تابستان سبز زمردی و در پاییز و زمستان قرمز آتشین و نارنجی. مردابی بکر در دل جنگل زیر نور درخشان خورشید که با شاخه های درختان بازی می کند و در سکوت جنگل بی نهایت خواستنی است.مرداب هسل یکی از جاهای دیدنی مازندران در پاییز است.

پلنگ درهپلنگ دره

به جرأت می توان گفت که شیرگاه مازندران یکی از جذاب ترین دیدنی های شمال کشور است. یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی در شیرگاه جنگل پلنگ دره است.
پلنگ دره

جنگلی بکر و دست نخورده که آبشار زیبای پلنگ دره و رودخانه ای زلال به همراه چند چشمه جوشان بر شکوه و زیبایی اش می افزایند. پیاده روی در متن این جنگل دلچسب و گذر از آبشار و رودخانه ی زیبایش بسیار هیجان انگیز است.

کندلوس

کندلوس نوشهر در استان مازندران با معماری خاص و دلنشین و با قدمت چهارهزار ساله اش برخلاف مقاصد قبلی مان نام آشنا و پرآوازه است. روستایی ییلاقی و تر و تمیز در دامنه البرز مرکزی، با آب و هوای معتدل در تابستان و زمستان های سخت که اولین موزه روستایی جهان در آن برپا شده است.
کندلوس

آبشار کندلوس، دیو چشمه و امام زاده افضل و فاضل(ع) از دیدنی های کندلوس است. کندلوس طبیعتی بسیار ناب در کنار معماری بی نظیر و جذابش و مردمانی اصیل دارد که گشت و گذار در آن و طبیعت اطرافش قطعا برایتان جذاب خواهد بود. اما آن چه در کندلوس بر روح و جانتان نقش می بندد قصه عشقی است که نسل به نسل و سینه به سینه در بین کندلوسی ها به یادگار مانده و حالا به زبان شیرین کجوری به گوش ما رسیده است. قصه عشق آتشین پلنگی که عاشق مینای چشم سرخ کندلوس می شود و در ترکیبی شنیدنی از افسانه و واقعیت گوش جانتان را نوازش می دهد. برای اقامت در کندلوس اصلا نگران نباشید. می توانید در متل کندلوس نوشهر اقامت راحت و جذابی داشته باشید.
هزار جریب
هزار جریب نام یکی از زیباترین مناطق جنگلی ایران است. منطقه ای وسیع که در مرز استان مازندران و استان گلستان قرار دارد. این منطقه که در زمره مناطق حفاظت شده نیز قرار دارد در قسمت جنوبی شهرستان بهشهر قرار گرفته است. جنگل های باشکوه هزار جریب مملو از درختان زیبا سربفلک کشیده است. از راش و ممرز، انجیلی، بلوط و ولیک گرفته تا ازگیل، آلو، سیب وحشی و زرشک کوهی را می توانید در این جنگل بیابید.
آبشارها، چشمه ها و حتی غارهای زیبایی نیز در دل منطقه هزار جریب به چشم می خورند. هزار جریب پناهگاهی برای حیات وحش منطقه نیز است. در دل جنگل های هزارجریب شما می توانید گربه وحشی، خرس، شوکا، خرگوش، پلنگ، روباه و گوزن هم پیدا کنید. قرقاول، کبک، سارگپه، تکا، عقاب و کرکس هم از دیگر ساکنین این منطقه زیبا و بسیار دیدنی هستند.
در دل هزارجریب روستاهای متعددی نیز با مردمانی خونگرم قرار دارند که در کنار بافت جنگلی هزارجریب چشم اندازی منحصربفرد را به وجود آورده اند.
شمال کشورمان تنها در سواحل دریای خزر خلاصه نمی شود. کمی آن سوتر از خزر نیز جاهای دیدنی بسیار زیبا و بی بدیلی را خواهید یافت. جنگل نوردی هم یکی از جذاب ترین جاذبه های شمال کشورمان است. اما شما در سفر به شمال کشورمان از کجا بازدید کرده اید؟ کدام شهر و یا استان بیشترین جاذبه را برای شما دارد؟ آیا به هنگام حضور در دل طبیعت سرسبز جنگل های شمال به فکر حفاظت از طبیعت نیز هستید؟
سفر به شمال تکرار نشدنی است این را ترافیک هر باره مسیرهای منتهی به شمال کشورمان می گویند. قصد سفر به هر نقطه از این خطه زیبا را داشته باشید جز لذت چیزی عایدتان نخواهد شد. هر آنچه از زیبایی های این خطه بیان شد تنها گوشه ناچیزی از زیبایی هایی است که در سفر به شمال پیش روی شماست. با کمی دقت در انتخاب مسیر و یا با شرکت در یکی از همین تورهای طبیعت گردی در همین جاده های تکراری می توان دنیای جدیدی را تجربه کرد، اما حواسمان باشد که هوای طبیعت را داشته باشیم و جز دلمان چیزی در آن جای نگذاریم.
قبل از اقدام به سفر حتما سری به ایران هتل آنلاین زده، لیست اقامتگاه های بوم گردی و یا هتل ها را ببینید و با مقایسه قیمت ها و امکانات، بسته به تاریخ سفرتان اقدام به رزرو آنلاین هتل کرده و استارت یک سفر خوب را بزنید. ایران هتل آنلاین سفر هیجان انگیز پر از تجربه های نو و لحظات ناب و تکرار ناپذیر را برای روح و جانتان آرزو می کند.

قلعه رودخان گیلان | تلفیق تاریخ و طبیعت
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر