لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی
آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی

آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی

چشمه آبگرم شاهان گرماب خراسان رضوی حدود 130 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشهد و در همجواری دهستانی به نام سفید سنگ از بخش قلندر آباد فریمان واقع شده است. این چشمه آبگرم در 50 کیلومتری شهر فریمان و در منطقه ای کوهستانی قرار دارد. آبگرم مذکور تنها آبگرم معدنی قابل شرب در ایران به شمار می آید و یکی از سه آبگرم معدنی دارای خاصیت بی نظیر درمانی است که از قدیم الایام در کانون توجه مردمان بسیاری از سراسر کشور بوده است. آبگرم شاهان گرماب به شهر مشهد مقدس نزدیک بوده و از این نظر گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا خوانده است. اگر شما نیز قصد سفر به این خطه را دارید می توانید با رزرو یکی از بهترین هتل های مشهد مانند هتل قصر بین المللی ابتدا در این شهر اقامت کرده و سپس یک روز را به دیدن از چشمه آبگرم بی نظیر شاهان گرماب فریمان پرداخته و سفری متفاوت را تجربه کنید.

معرفی آبگرم شاهان گرماب خراسان

همانطور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، چشمه آبگرم شاهان گرماب در نقطه ای کوهستانی از توابع شهر سفید سنگ در شهرستان فریمان خراسان رضوی واقع شده است؛ در واقع مسیر دسترسی به این آبگرم از طریق خراسان رضوی، فریمان، قلندرآباد، سفید سنگ و سپس روستای شاهان گرماب است. در مسیر راهی که به آبگرم منتهی می شود، بوته های سریش همراه با گل های بسیار زیبا جلوه گری می کنند. کتیبه موجود در محل شاهان گرماب که حکایت از تاریخی بودن آن دارد، نشان می دهد که بنای فعلی آبگرم در حدود سال 1087 و به دستور شاه سلیمان صفوی بنا شده است. شاه سلیمان صفوی فرزند شاه عباس دوم بوده است. از ویژگی های بارز و منحصر به فرد این آبگرم می توان به قابل شرب بودن آن اشاره نمود؛ همچنین این آبگرم یکی از سه آبگرم معدنی است که خاصیت بی نظیر درمانی دارد.

امکانات آبگرم شاهان گرماب فریمان

برای رفاه حال گردشگران امکاناتی نظیر استخرهای مجزای آب گرم برای بانوان و آقایان، سرویس بهداشتی، وان، دوش، کمد لباس و غیره وجود دارد؛ علاوه بر این ها سوئیت هایی وجود دارد که دارای وان اختصاصی آبگرم نیز هستند. امکان استفاده ساعتی از وان های آبگرم و اتاق های اقامتی جهت ارائه خدمات اختصاصی نیز برای گردشگران فراهم شده است.

آدرس آبگرم شاهان گرماب:

• بزرگراه مشهد- فریمان به سمت تربت- جاده فرعی پس از سفیدسنگ
• جاده مشهد- سرخس، نرسیده به مزدوران

آرامگاه فردوسی، یادگاری از داستان های اساطیری
ادامه مطلب

1683352836 170 آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی

در کنار استحمام و نوشیدن آب گوارای معدنی چشمه، وجود هر گردشگری در رونق اقتصادی منطقه تثیر به سزایی دارد. چشمه آبگرم شاهان گرماب از اعماق بسیار ژرف زمین که می تواند بیش از هزار متر باشد، خروشیده و به سطح زمین راه یافته است؛ از این منظر میزان درجه حرارت آب های آن در مظهر چشمه حدود 48 درجه سانتیگراد می باشد و شاید به این دلیل است که در التیام دردهایی نظیر تصلب شرائین، سختی حرکات مفصل ها، رماتیسم مزمن و دردهای آنان بسیار اثر گذار است. گفته شده این آب برای درمان امراض جلدی مانند سودا، اگزما، جرب و جوش صورت که خواه به صورت خشک یا توامان با آب و چرک نیز باشد، دارویی بسیار مفید به شمار می آید. لازم به ذکر است علاوه بر تشعشعات رادیو اکتیویته، مقداری املاح سیلیکات آهک در آب چشمه شاهان گرماب وجود دارد.
1683352836 249 آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی
خاصیت ضد اسید اوریک این آب ها که به نوعی حلال سنگ های کلیه و مثانه نیز هستند، منجر می شود تا نوشیدن حدود یک لیتر از آن در شبانه روز و در سه نوبت بسیار مفید باشد. آب چشمه مذکور دارای آهن، سیلیس، آهک، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. و به جهت دارا بودن گاز طبیعی از بهترین و طبیعی ترین نوشیدنی های گازدار به شمار می آید. قابل ذکر است که افراد مبتلا به امراض قلبی و همچنین اشخاصی که به بیماری های سرطان دچار هستند، بدون راهنمایی و تجویز پزشکِ خود نباید از این آب ها استفاده کنند. چشمه آبگرم شاهان گرماب فریمان دارای آبی زلال و فاقد رنگ، بو، آمونیاک، گوگرد و شوره بوده و جهت بهبود عفونت های پوستی، دردهایی نظیر واریس، رماتیسم، آرتریت، آرتروز و نیز کوفتگی، دردهای عصبی و زخم های مزمن بسیار اثرگذار است.
1683352836 410 آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی
گفتنی است که اثرگذاری درمانی آب این چشمه بر روی بیماری های پوستی به جهت وجود گوگرد نیست، بلکه سیلیکات های موجود در این آب درمانگر بیماری های پوستی محسوب می شود. از آنجا که این چشمه املاح زیادی ندارد، نوشیدن آب آن بی ضرر بوده و جهت درمان سنگ های مجاری ادراری و نیز بیماری اگزما بسیار مفید است. قابل ذکر است که مقدار آب چشمه آبگرم شاهان گرماب در طی سال های خشکسالی و حتی پرآبی منطقه، کم یا زیاد نشده است و امروزه همچنان از دل کوه می جوشد. نزدیکی چشمه آبگرم شاهان گرماب به شهر مشهد مقدس، یکی از دلایلی است که نظر بسیاری از گردشگران را به این نقطه معطوف داشته است.
بهترین زمان بازدید از آبگرم شاهان گرماب فریمان خراسان رضوی را می توان فصول گرم سال و خصوصا فصل بهار عنوان نمود. فرقی نمی کند که خشکسالی رخ بدهد و یا بارش های سالانه خوبی را تجربه کنیم، سطح آب این چشمه همواره ثابت است. استفاده از این آبگرم قدمت طولانی دارد و برخی معتقدند که در زمان سلطان سلیمان صفوی نیز چشمه شاهان گرماب مورد استفاده قرار می گرفته و مهم بوده است؛ شاید توجه به این نکته که این چشمه آب گرم دومین چشمه آب گرم معدنی از منظر خواص درمانی در سطح جهان است و قابلیت شرب نیز دارد بر اهمیت آن بیافزاید.

نکات ضروری برای بازدید از آبگرم شاهان گرماب

اگر قصد رفتن به این آبگرم را دارید بهتر است هنگام بستن چمدان، وسایل مورد نیاز خود مانند مایو، کلاه استخر، لباس اضافه، حوله، شامپو و صابون را فراموش نکنید. چنانچه به منظور درمان بیماری به سوی آبگرم شاهان گرماب فریمان می روید حتما پیش از سفر با پزشک خود مشورت کرده و این موضوع را با وی در میان بگذارید. همانطور که گفته شد دمای آب این چشمه زیاد است ازاین‌رو کودکانی که زیر 5 سال سن دارند نمی توانند وارد آبگرم شوند.

پارک مینیاتوری مشهد - تمدنی بزرگ در مقیاسی کوچک
ادامه مطلب

3.3/5 - (27 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
علی
5 ماه قبل

سپاس از اطلاعات مفیدتان

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر