لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دودانگه ساری، بهشتی که از نزدیک باید ببینید!
دودانگه ساری

دودانگه ساری، بهشتی که از نزدیک باید ببینید!

دودانگه ساری کجاست؟ اگر در سر و دل هوس قدم‌زدن در دشت‌های فراخ و نفس‌کشیدن در اکسیژن خالص دارید تا روح و جسمتان تازه شود تا بعد از مدت‌ها کار و مشغله به خودتان استراحت بدهید؛ در اینجا همراه باشید که قرار است به جایی برویم که پاسخ‌گوی نیاز ما باشد. وقتی قرار است همة خوب‌های طبیعت را کنار هم قرار بدهیم چه جایی بهتر از دودانگه ساری که چشم و دلمان از بخشندگی طبیعتش سیر نمی‌شود.

همه، ساری را به شرجی بودن، رطوبت و هوای خوش می‌شناسند. هر وقت صحبت از طبیعت و دست دلبازی خدا در سطل رنگ سبز بر روی طبیعت باشد بی‌هوا یاد شمال کشور می‌افتیم که بهشتی بی‌بدیل در خاک ایران است. خطه مازندران، ساری و همة بخش‌ها و روستاهای آن از جاهایی هستند که هر وقت دلتان برای جنگل و دریا و هوای پاک تنگ شود با آغوش باز پذیرای شماست.

معرفی دودانگه ساری

معرفی دودانگه ساری

در نزدیکی شهرستان ساری یکی از زیباترین بخش‌های این استان یعنی دودانگه به چشم می‌خورد. دودانگه از ییلاق‌ های خوش آب و هوا در این استان است که حدود ۵۵۰ کیلومترمربع مساحت دارد و شهر فریم در مرکز آن قرار دارد. دودانگه یکی از بخش‌های ساری است که از روستاهای متعدد تشکیل شده است. این منطقه در فاصله ۶۰ کیلومتری جنوب شهرستان ساری قرار دارد که از زیباترین مناطق شمال ایران در دامنه کوه های البرز به شمار می‌رود.

طبیعت دودانگه ساری

منطقه دودانگه با وجود چشم‌اندازهای رؤیایی از جنگل های خزری و دیگر جاذبه های گردشگری به یکی از پربازدیدترین نقاط گردشگری در شمال ایران تبدیل شده است. این منطقه در سال ۱۳۱۶ به بخش تبدیل شد. بخش دودانگه از دو دهستان بنافت و فریم تشکیل شده است که طبق آخرین سرشماری در حدود ۷۶۵۳ نفر جمعیت دارد.

مردم خونگرم و مهمان‌نواز این منطقه به زبان تبری (مازندرانی) صحبت می‌کنند که در روزگار گذشته از دین زرتشت پیروی می‌کردند و در آتشکده‌ها به عبادت می‌پرداختند. دودانگه جزئی از قسمت‌های کوهستانی شهر است؛ این بخش از سمت شمال به بخش کلیجان رستاق، از غرب به سواد کوه، از جنوب به سمنان و از سمت شرق به چهار دانگه ساری منتهی می‌شود.

تاریخچه دودانگه ساری

جنگل های جذاب دودانگه

از آنجایی‌ که ساری از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است می‌توان به قدمت و تاریخی بودن بخش‌های مختلف آن پی برد. بر اساس روایات مختلف، حاکم روزگار دور در این منطقه دو همسر داشته که از یکی دو فرزند پسر و از دیگری چهار فرزند داشته است. این حاکم که اراضی و املاک بسیاری داشته، قبل از مرگ خود دودانگ را به دو فرزند همسر اول و چهار دانگ را به چهار فرزند دیگر می‌بخشد.

از همان زمان نام دودانگه و چهاردانگ بر روی این منطق از ساری می‌ماند. جالب است بدانید که دودانگه شهرستان ساری تنها دودانگه ایران نیست و در شهرهای دیگری نیز مناطقی به نام دودانگه و چهاردانگه وجود دارد.

دودانگه کجاست؟

همان‌طور که تا اینجا متوجه شدید، دودانگه شهر یا روستا نیست. دودانگه یکی از بخش‌های مهم شهرستان ساری در استان مازندران در شمال کشور ایران است. این منطقه که از آن به‌عنوان بخش نام برده می‌شود از روستاهای سرسبز و متعددی تشکیل شده است که در کنار هم قرار گرفته‌اند.

مسیر دسترسی به دودانگه ساری

رودخانه های جاری در دودانگه

برای رفتن به دودانگه ساری امکان سفر بدون توقف با قطار یا هواپیما را ندارید؛ چون در این بخش از استان مازندران ایستگاه قطار و فرودگاه وجود ندارد. اگر قصد سفر ریلی یا هوایی دارید بهتر است برای ساری بلیت تهیه کنید و سپس با خودرو، خودتان را به دودانگه برسانید.

مرکز دودانگه، روستای محمد آباد در فریم است. شما از شهر ساری تا این منطقه باید فاصله‌ای در حدود 60 کیلومتر را طی کنید. برای حضور در دودانگه می‌توانید از مسیر ساری یا سمنان استفاده کنید. اگر از شهر تهران یا شهرهای چون مشهد به‌قصد لذت‌بردن از طبیعت عازم دودانگه هستید بهتر است اول به سمنان و از آنجا خودتان را به فریم برسانید.

اما اگر قصد عزیمت از شهرهای شمالی کشور را دارید بهتر است اول خودتان را به ساری برسانید بعد با وسیله شخصی یا سرویس‌های موجود به دودانگه شهرستان ساری بروید.

آدرس دودانگه ساری

برای یافتن دودانگه باید آدرس آن را در فاصله حدود 60 کیلومتری از جنوب شهر ساری دنبال کنید.

فاصله ساری تا دودانگه

منطقه دودانگه ساری تا شهر زیبای ساری چیزی در حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد که تقریباً با ۴۰ دقیقه رانندگی به آنجا می‌رسید.

ساحل آرام حاجی بکنده در گیلان
ادامه مطلب

جاهای دیدنی دودانگه ساری

جاهای دیدنی دودانگه ساری

به بهشت شمالی ایران آمده‌اید و حتماً انتظارتان از طبیعت بالاست، با رسیدن به دودانگه انتظارتان کاملاً برآورده می‌شود و رؤیایتان رنگ حقیقت می‌گیرد. مکان های دیدنی ساری آن‌قدر متنوع و متعدد است که نمی‌شود سرسری از آن گذشت و با برنامه‌ریزی و صرف وقت می‌توان به سیر و سیاحت در این جاذبه ها پرداخت.

حالا که به ‌قصد تفریح و لذت پا به منطقه رؤیایی دودانگه گذاشته‌اید بهتر است با بخش‌های مختلف آن بیشتر آشنا شوید تا خاطرات خوشی از سفرتان با خودتان به همراه ببرید.

سد سلیمان تنگه

سد سلیمان تنگه

سد بتونی سلیمان با طبیعت بکر اطراف خود یکی از جاذبه های گردشگری و طبیعی این منطقه به‌حساب می‌آید. سد سلیمان تنگه را با نام سد شهید رجایی نیز می‌شناسند. طبیعت اینجا در کنار آب زلال پشت سد، آرامشی که به دنبال آن تا اینجا آمده‌اید را به شما می‌بخشد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که به اینجا لقب دهکده آرامش را نیز داده‌اند. زیبایی محیط اینجا شما را به خود مشغول می‌کند. اگر شما هم همیشه به دنبال گوشه دنجی برای خلوت‌کردن و فرار از روزمرگی و شلوغی‌های آن هستید؛ اینجا برای شماست.

این سد زیبا در فاصله ۴۵ کیلومتری در نزدیکی منطقه دودانگه شهرستان ساری قرار گرفته است که در هر فصلی جلوه‌ای تماشایی به خود می‌گیرد. احساس آرامش و غرق‌شدن در طبیعت زیبای اینجا، سوخت انرژی شما را برای مدت‌ها تامین می‌کند طوری که دلتان می‌خواهد دوباره به اینجا برگردید.

طبیعت اطراف سد سلیمان تنگه

در سد تنگه سلیمان امکان انجام تفریحاتی مثل ماهیگیری، قایق‌سواری، غواصی و بازدید از تاج سد برای گردشگران ماجراجو امکان‌پذیر است. در کنار این سد واحدهای اقامتی برای اسکان مسافران نیز در نظر گرفته شده که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

سلیمان تنگه یکی از ده سد موجود در استان مازندران است که ساخت آن از سال ۱۳۳۶ آغاز شد و در سال ۱۳۷۰ به پایان رسید. این سد در سال ۱۳۷۶ به بهره ‌برداری رسید. آب سد رجایی از رودخانه تجن در بخش دودانگه گرفته می‌شود و با وجود نیروگاه تولید برق، انرژی برق منطقه را تأمین می‌کند. سد سلیمان از نوع دو بتنی بوده که ارتفاع آن به ۱۳۸ متر می‌رسد. مساحت دریاچه سد سلیمان تنگه در حدود ۵۲۰ هکتار است.

برج رسک

برج رسک

رسک یکی از روستای بخش دودانگه است که برج باصلابت رسک در آن قرار دارد. گفته می‌شود در سال ۲۳۱ خورشیدی شهاب‌سنگی از آسمان بر این قسمت فرود آمده و ۲۰۰ سال بعد برج رسک کمی آن‌طرف‌تر از محل اصابت شهاب‌سنگ ساخته شده است. این برج را اسپهبد شروین ساخته است که گفته می‌شود محل دفن یکی از سران آل باوند بوده است. برج رسک در منطقه دودانگه ۱۸ متر ارتفاع دارد که یک سقف مخروطی شکل ظاهر آن را چشمگیر کرده است.

در این برج کتیبه‌هایی با نوشته‌های تاریخی وجود دارد که بخش عمده آن در حال حاضر از بین رفته است. یکی از این کتیبه‌ها به خط ساسانی است که قسمت‌هایی از آن هنوز هم مشخص است. این برج استوار در شیب تند کوه ساخته شده است؛ معماران این بنا در ابتدا با تراشیدن کوه حفره‌ای ایجاد کرده‌اند و چیدن سکوی آجری و بنا را از درون حفره آغاز کرده‌اند. تا سال ۱۳۴۰ خورشیدی چندین پله به زیر برج نیز وجود داشت که گفته می‌شود گور دخمه‌های بزرگان باوندی در آن قرار داشته است.

استوار ماندن برجی با این‌همه سال قدمت تنها می‌تواند هنر معماران و مهندسان آن زمان را به رخ بکشد که با وجود ناملایمات طبیعی و انسانی هنوز هم پابرجا و ماندگار است. برج رسک در سال ۱۳۱۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بازدید از این اثر تاریخی در کنار جاذبه‌های گردشگری برایتان خالی ‌از‌ لطف نخواهد بود.

چشمه گرگین وا یا ورگینه وا

چشمه گرگین وا

گرگین وا از آن جاذبه‌ های دیدنی است که چند اسم دارد. این جاذبه که در فاصله یک‌کیلومتری روستای خوش نشان است به نام‌های ورگینه وا، چهل چشمه و گرگین وا نیز معروف است. آب این چشمه خیلی سرد است و هر کسی تحمل آبتنی در آن را ندارد مگر در ماهای وسط تابستان که کمی آب آن ولرم می‌شود.

استراحت در کنار چشمه‌های زیبا با آب گوارا که عطش جان و دل را می‌شکند در دل انبوه درختان سرسبز منطقه، تفریحی هیجان‌انگیز در یک روز بهاری یا تابستان برای شما رقم خواهد زد.

شیرین رود

شیرین رود

یکی دیگر از زیبایی‌های این منطقه که تا حدودی هنوز بکر مانده، شیرین رود است. این رود زیبا از دامنه‌های شمالی رشته‌کوه البرز سفر روان شدن خود را آغاز کرده، در بین راه شالیزارها را سیراب می‌سازد و برکت به زندگی اهالی در مسیر خود می‌رساند و در نهایت به دریاچه سد سلیمان و رود تجن می‌ریزد.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان آمل
ادامه مطلب

رود پربرکت شیرین رود در مسیر جاری‌شدن خود تا انتهای رسیدن به سد هر چه بر سر راه خود بوده را سرسبز کرده و تفریحگاه بی‌نظیری برای اهالی و گردشگران این منطقه فراهم ساخته است.

آب شیرین رود سرد است و بهتر است بدانید اگر به‌قصد آبتنی و تفریح به اینجا می‌آیید؛ فصل تابستان و ماه‌های گرم آن بهترین گزینه است تا حس خنکی و آرامش از رودخانه دریافت کنید. آب این رود در گرم‌ترین حالت به ۲۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.

آبشار اوبن

آبشار اوبن

در سفر به دودانگه و گشت و گذار در اطراف این منطقه به آبشار چشم‌نواز اوبن می‌رسید که با جذابیت خود شما را محصور می‌سازد. این آبشار در لیست دیدنی‌های مازندران و دودانگه است که هر ساله تعداد بسیاری از گردشگران طبیعت دوست را به سمت خود می‌کشاند. جالب است بدانید که اوبن در لهجه زیبای مازندرانی به معنی زیر آب است که آن را به بولا نیز می‌شناسند. آب زلال و پاک این آبشار از بین خزه‌های سبز روییده بر صخره سخت چون تور سفید عروس، سرازیر می‌شود.

اوبن که چون عروسی در بین جنگل‌ های دودانگه خانه کرده، در فاصله ۶۵ کیلومتری از ساری قرار دارد. منطقه‌ای کوهستانی و جنگلی در جنوب شرقی ساری که به‌عنوان منطقه‌ای حفاظت شده لذت سفر به دودانگه را برای شما دوچندان می‌سازد. ارتفاع این آبشار از سطح آزاد ۱۷۰۰ متر است و آب آن در چشمه‌های طبیعی بالادست تأمین می‌شود و در نهایت پس از جاری‌شدن به شیرین رود و رودخانة تجن می‌ریزد.

ترکیب رنگ سپید چون برف بر روی خزه‌های سبز و رقص برگ درختان تصویری رؤیایی و تماشایی از طبیعت اینجا ساخته است که محال است از ذهنتان پاک شود. آبشار اوبن با دودانگه هم مرز بوده و در نزدیکی استان سمنان قرار دارد. بهار و تابستان بهترین فصل حضور در اینجاست؛ هر چند پاییز‌های هزار رنگ جنگلی اطراف آبشار را نمی‌توان نادیده گرفت؛ اما درهرصورت بهتر است به صورتی گروهی یا به همراه راهنما به اینجا بروید.

دشت فریم سرا

دشت فریم سرا

دشت فریم سرا از قدیمی‌ ترین دشت های میان کوهی است که در این منطقه وجود دارد. این دشت از شالیزارها، برکه‌ها و آب بندان‌ها و کوه‌های صخره‌ای که در بین دودانگه و سمنان قرار دارد، واقع شده است. این دشت بهارهای پر گل و سرسبز و زمستان‌های سپید بسیاری را به خود دیده است.

چشمه‌ های پرآب و رودخانه هاي مهم دودانگه

dodangeh sari 1

رودخانه اشك پاجی و میانا، رودخانه عروس و داماد، رودخانه تلار از قله بندبن، قارندره رودخانه، رودخانه تلار (کسلیان)، رودخانه شيرين رود غربي، پاكرود، رود آبخوني از جمله رودهای روان در منطقه دودانگه ساری هستند. در مورد مهم‌ترین و پر آب ترین چشمه‌های اینجا می‌توان به آبخوني(بعدازتلارم)- تلارسربند(سنگده)- اوپخشون(واودره)- دوالم(شمال شرقي رسكت عليا) اشاره کرد که بازدید از آن‌ها، سفرتان را لذت‌بخش خواهد کرد.

 سایر جاذبه‌ های دیدنی دودانگه

دشت های دو دانگه

در دودانگه ساری آن‌قدر زیبایی و تنوع در پیش چشمتان قرار می‌گیرد که انتخاب از بین آن‌ها برایتان دشوار خواهد شد. روستاها و دشت‌ها، جنگل و کوه‌ها، آبشار و رودها همه‌وهمه چنان تفریح و گردشی برای شما فراهم می‌کند که از هر لحظه آن لذت ببرید.

قله اچو، آبندان جعفرکلا، ارتفاعات کیجا قلعه، نرو و خرو، گوگلی، مراتع بندبن و زرجو، امامزادهای متعدد، غار عاروس داما دادوکلا، آبشار خزه‌ای عاروس داما دادوکلا، شالیزارهای جگله فریم، جنگل‌های انبوه و سرسبز از دیگر جاذبه‌های مهم و دیدنی دودانگه به‌حساب می‌آید که بازدید از هر کدام برایتان جالب خواهد بود.

اسامی روستاهای دودانگه ساری

اسامی روستاهای دودانگه ساری

وقتی از یک بخش صحبت می‌شود آن هم در شمال کشور، باید بدانیم که تعداد روستاها بالا خواهد بود. حالا تصور کنید روستاهای نزدیک به هم را طوری که حتی در برخی از آن‌ها منازل در همسایگی هم دیده می‌شوند.

دودانگه شهرستان ساری در سال 1316 به بخش تبدیل شد. در آن زمان این بخش شامل 5 دهستان به نام‌های فریم، بندرج، بنافت، نرم آباد دو سر و پشتکوه می‌شد. تعداد روستاهای این بخش به 115 پارچه آبادی می‌رسید. سال 1360 تعدادی از روستاها و دهستان‌های دودانگه از هم جدا شدند؛ تعدادی به سمنان، تعدادی به چهاردانگه و تعدادی نیز به کیجان رستاق رسید.

دو دهستان فریم و بنافت برای دودانگه باقی ماند که این دو دهستان 56 روستا را شامل می‌شوند. 48 روستا در فریم و 11 روستای دیگر سهم بنافت شد. روستای سنگده مرکز دهستان بنافت است و روستاهای پاجی، جورجاده، جیجاده، دادوکلا، درزیکلا، میانا، سودکلا، وزملا، ولیک چال و ولیک بن از دیگر روستاهای این دهستان هستند.

معرفی روستاهای دودانگه ساری

فریم هم مرکز دهستان فریم است که روستاهای امامزاده علی بندرج، امام زاده علی فریم، انگفام، برارده، بیشه کلا، پارت کلا، پاشا کلا، پرا، پر کوه، پهندر، تلارم، تلاوک، جعفر آباد، جعفر کلا، خرم آباد، خوش نشان، داماد کلا، دمیر کلا، دینه سر، رسکت سفلی، رسکت علیا، سرکام، سیاهدشت سفلی، سیاهدشت علیا، شلدره، شلیمک، علی آباد، قارنسرا، کتریم، کرسب، استخر سر، خوش رودبار، کلومک، کلیچ کلا، کندلک، کهنه ده، مته کلا، مجی، محمدآباد، مر گاو سفلی، مر گاو علیا، مسکوپا، مولا، واودره، ورمز آباد، کتریم، کرچا از روستاهای این دهستان زیبا هستند.

منطقه گردشگری سیاهکل و دیلمان | بهشتی وصف نشدنی در گیلان
ادامه مطلب

مرتفع ترین روستای دودانگه ساری

مرتفع ترین روستای دودانگه ساری

در بین روستاهای متعدد که در منطقه دودانگه شهرستان ساری وجود دارد؛ روستای ولیکچال در دهستان بنافت به‌عنوان مرتفع ترین روستای دودانگه خودنمایی می‌کند. روستای زیبای ولیکچال با طبیعت زیبا و تماشایی خود از روستاهای مهم اینجا به‌حساب می‌آید که یکی از مقاصد گردشگری برای مسافران است. ارتفاع این روستا از سطح دریا به ۱۴۴۰ متر می‌رسد.

بهترین زمان سفر به دودانگه ساری

بهترین زمان سفر به دودانگه ساری

شمال ایران به لطف باران و دریا همیشه زیبا و سرسبز است؛ پس در هر فصل و روزی انتظار باران را باید داشته باشید. سفر به شهرهای شمالی به‌منظور تفریح و گردش در نیمه اول سال از نظر آب و هوا بهتر است؛ اما مگر می‌شود پاییز هزار رنگ مازندران یا زمستان سفید‌پوش آن را از دست داد. بهتر است بگوییم سفر به شمال ایران و مناطقی مثل دودانگه در هر فصل و ماهی از سال لذت‌بخش و دیدنی است.

تعطیلات تابستان و بهار فرصت خوبی برای بهره‌بردن از طبیعت بی‌نظیر و خنک این خطه است. دشت‌ها، چشمه‌ها و آبشارهای این منطقه گردش دلچسب‌تری در فصل بهار و تابستان به شما هدیه می‌دهد. آبتنی در آبشارها و رودهای اطراف بخش دودانگه گرمای تابستان را به لذتی خنک و گوارا در جسم و روحتان تبدیل می‌کند. اگر قصد سفر در فصل زمستان و پاییز به این منطقه را دارید بهتر است بدانید سرمای سختی در انتظارتان است.

سوغات دودانگه

کلوچه سوغات دودانگه

از برکت طبیعت بی‌مثال اینجا، دست‌خالی از سفرتان به دودانگه برنمی‌گردید. مگر می‌شود به شمال ایران سفر کرد و از برنج خوش‌عطر و طعم آنجا با خودتان نبرید. مردم دودانگه نیز مثل هر گوشه دیگر از شمال، دست‌پخت بسیار خوبی دارند که مزه آن تا مدت‌ها بر زبان می‌ماند.

انواع مربا، کلوچه، شیرینی، ترشیجات و خوراکی‌های لذیذ، بخشی از سبد سوغات شما را پر خواهد کرد. زمان خرید سوغات از بخش دودانگه از گلاب و صنایع‌دستی که هنر اهالی این منطقه است غافل نشوید که یادگاری زیبا برایتان خواهد بود.

مراسم گلاب گیری دودانگه ساری

مراسم گلاب گیری دودانگه ساری

وقتی صحبت از شمال و مزارع آن باشد همه به یاد شالیزار و مزارع کشت برنج می‌افتند؛ اما اینجا در دودانگه شهرستان مازندران علاوه بر محصول برنج، گل‌های صورتی رنگ محمدی نیز چشمانتان را نوازش می‌کند. در فصل بهار که به اینجا بیاید می‌توانید شاهد رسم زیبای گلاب گیری در دودانگه باشید.

رسمی که بین بسیاری از روستاهای این منطقه به زیبایی انجام می‌شود و عطر بهشتی آن، شما را به سمت خود می‌کشاند. برداشت محصول گل محمدی و تبدیل آن به گلاب، فرصت خوبی برای اشتغال‌زایی بین جوانان و اهالی به وجود آورده است.

در بخش دودانگه شهرستان ساری حدود ۲ هزار هکتار از اراضی شیب‌دار، کم‌بازده و بایر است که ارتفاع آن از سطح دریا در دشت فریم از ۶۸۰ متر تا ارتفاع ۱۶۰۰ متر از سطح دریا به‌ویژه در دهستان بنافت و منطقه بندرج که دارای ارتفاع بیشتری هستند، می‌رسد. گفته می‌شود هرچه ارتفاع بیشتر باشد کیفیت گل محمدی و گلاب آن بیشتر است و همین امر سبب تبدیل‌شدن اینجا به یکی از قطب‌های مهم گل محمدی در کشور شده است. گلاب گیری هر ساله از اواخر فروردین و تا انتهای اردیبهشت‌ماه در دودانگه انجام می‌شود که گردشگران بسیاری را به ین سمت می‌کشاند.

اقامت در دودانگه شهرستان ساری

با وجود نزدیک بودن دودانگه به مرکز استان مازندران، اقامت در هتل های ساری بهترین گزینه برایتان خواهد بود. هتل سالار دره ساری یکی از بهترین‌ اقامتگاه‌های موجود در شهر ساری است که از طریق ایران هتل آنلاین به‌راحتی امکان رزرو اتاق در آن وجود دارد.

هتل سالار دره ساری

هتل سالار دره ساری اقامتگاه 4 ستاره در این شهر است که از سال 1352 احداث و در سال 1388 کاملا بازسازی شده است. این هتل با 56 اتاق و سوییت در منطقه‌ای با ویوی جذاب و چشم‌نواز در فضای به وسعت 5600 مترمربع قرار دارد. برای رفتن به هتل سالار دره ساری باید آدرس آن را در ساری، کیلومتر 12 جاده ساری به سمنان، روبروی صنایع چوب و کاغذ مازندران دنبال کنید.

کلام آخر

بعد از آشنایی با این خطه از شمال ایران، حالا بیشتر از هر زمانی می‌دانیم که در شمال فقط جنگل و دریا نیست که می‌تواند شما را جذب کند و آنقدر جاذبه‌های متنوع در روستاها و بخش‌هایی چون دودانگه وجود دارد که مقصدی محبوب برایتان خواهد ساخت.

1.7/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر