لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> فیروزآباد| مهد هنر و تمدن ساسانی
فیروزآباد

فیروزآباد| مهد هنر و تمدن ساسانی

هر شخصی زمانی که تصمیم به سفر می گیرد، با هدفی مشخص نقطه‌ای را برای گذراندن اوقات فراغت خود انتخاب می نماید. برای مثال: افرادی با هدف قدم زدن در جنگل های سرسبز و یا راه رفتن بر روی شن‌های دریا،کوله سفر خود را می بندد. عده دیگر نیز با علاقه وافر به تاریخ سرزمین خود، منطقه ای تاریخی و با قدمت را برای سفر خود برمی‌گزینند. شهر تاریخی فیروزآباد همان جایی است که می توانید ردپای تاریخ اصیل ایرانی را در گوشه گوشه آن بیابید.پس از همین حالا از طریق سایت “ایران هتل آنلاین” هتل مورد نظر خود را در شهر شیراز که فاصله چندانی با فیروزآباد ندارد رزرو و سفر هوشمندانه‌ای را تجربه نمایید. “هتل بزرگ‌شیراز” گزینه مناسبی برای اقامت شما در این شهر دیدنی می باشد.
دیدنی های فیروزآباد:

شهر باستانی گور:

تا به حال به این فکر کرده اید که اولین شهر دایره ای شکل ایران را از نزدیک نظاره کنید؟ اردشیر بابکان دستور به ساخت شهری می دهد که در مرکز آن برج بلندی قرار گرفته و به خوبی قابل مشاهده می باشد. در بخش دیگری از مرکز شهر، ساختمان های مهمی با نام “تخت نشین” قرار دارند که می‌توان آن را شبیه به سردردهای تخت جمشید دانست. چنین شهر زیبایی در فیروزآباد خودنمایی می‌کند.
کاخ اردشیر بابکان

کاخ اردشیر بابکان «آتشکده فیروزآباد»:
آتشکده ای بسیار زیبا که قدمت آن به دوره ساسانی می رسد و بعد از پیروزی بر “اردوان پنجم” توسط اردشیر بابکان بنا شده استبا این آتشکده دیدنی از جمله بنا‌های مهم دوره ساسانی می باشد که با معماری چشم نوازش، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از جمله ویژگی های این بنا می توان به تالار های تودرتو و هنرمندانه اشاره کرد که با گچ بری های بسیار زیبایی چشمان هنردوستان را میهمان تصاویر ناب و زیبا خواهد کرد.
 قلعه دختر
قلعه دختر:
پر بیراه نیست اگر فیروزآباد را مهد تمدن ساسانی بدانیم چرا که در دامنه کوهی در این منطقه یکی دیگر از یادگارهای عهد ساسانی هویدا شده است. یادگاری به نام “قلعه دختر” که جاذبه‌های منحصر به فردی نیز دارد. قلعه دختر در ابتدای دره تنگ آب در جایی که شیب زمین در آن باعث به وجود آمدن دروازه طبیعی شده٬ قرار گرفته است. زمانی که در این بنا قرار می گیرید می توانید تمام اطراف را به خوبی مشاهده و بر آنها تسلط داشته باشید و همین موضوع فرضیه اینکه از این بنا به عنوان محلی برای دیده‌بانی استفاده می شده را به وجود می‌آورده است. اتاق های تو در تو و سنگ های مستحکم و تراشیده نشده، وجود مصالح مستحکمی مثل ساروچ،یکی دیگر از نشانه هایی است که می‌توان با توجه به آنها قلعه دختر را یک مرکز دیده‌بانی به حساب آورد.
 تنگ هایقر
تنگ هایقر:
درپنج کیلومتری جنوب غربی فیروزآباد بی‌شک محو یکی از حیرت انگیز ترین دره های دنیا خواهید شد. این جاذبه بی نظیر که به “گرند کانیون ایران” شهرت دارد، با شکاف های متعدد٬ اشکال گوناگون و رودخانه پر جوش و خروش منظره ورای تصور را به وجود آورده است. تصورش را بکنید بر روی صخره های پست و بلند این دره بنشینید، چشمان خود را ببندید و تنها به صدای پرندگانی که بر روی رودخانه پر آب قرار گرفته اند گوش دهید، بی شک انرژی قابل توجهی را دریافت خواهید کرد.
دریاچه سنگ تنگاب
دریاچه سنگ تنگاب:
زمانی که سد خاکی تنگاب را می پیماییم، دریاچه ای تماشایی در مقابل چشمانمان ظاهر می‌شود که تا به حال نمونه اش را ندیده ایم. شما با دیدن این دریاچه با یک تیر ۲ نشان می زنید. چرا که لذت تماشای پرندگان مهاجری مانند: لک لک ها، پلیکان سانان، کشیم سانان و آبچکلیک ها را هم از دست نخواهید داد.
تنگ خرقه
تنگ خرقه:
از بناهای تاریخی و تمدن کهن ایرانی که بگذریم،می توانید در این شهر زیبا، تجربه قدم زدن در جنگلهای سرسبز را هم به دست آورید. “تنگ خرقه” دره ای با پوشش جنگلی می باشد که در ۲۴ جاده فیروزآباد فراشبند، منتظر قدم های شما می باشد تا از میان چشمه ها و آبشارهای پر آب عبور کنید و نظاره گر زیبایی‌های این شهر باشید.
گنبد نمکی مورجان
گنبد نمکی مورجان:
یکی از جاذبه های منحصر به فرد و قابل ملاحظه در کشور ایران گنبدهای نمکی می باشد که از انباشت و جابجایی نمک ها به وجود می‌آید و یکی از زیباترین این گنبدها در فیروزآباد واقع شده است که می توانید آن را در نزدیکی روستای مورجان در جنوب غربی شیراز در منطقه کوهمره سرخی مشاهده نمایید.
آداب و رسوم و نوع پوشش مردم فیروزآباد
آداب و رسوم و نوع پوشش مردم فیروزآباد:
زمانی که قدم به این شهر پر از جاذبه می گذارید، اولین جاذبه ای که برقش چشمان شما را خواهد گرفت، لباس‌های رنگارنگ زنان این منطقه که اغلب ترک زبان اند، می باشد. لباس هایی که با چارقدهای پولک دوزی شده و دامن های چین دار، ترکیب بسیار زیبایی را به وجود آورده است.
کلام پایانی:
شهر تاریخی فیروزآباد پر است از دیدنی های حیرت انگیز که نمی توان همه آنها را در یک مقاله گنجاند. پس خود قدم به سرزمین تاریخ و تمدن بگذارید و ردپای پیشینیان خود را از نزدیک نظاره گر باشید.

آتشکده جری کازرون فارس، یادگاری از عهد ساسانی
ادامه مطلب
5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر