لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> چگونه اثر كربنی را در محیط زیست كاهش دهیم
چگونه اثر كربنی را در محیط زیست كاهش دهیم

چگونه اثر كربنی را در محیط زیست كاهش دهیم

کنون که جهان در حال نزدیک شدن به نقطه اوج تغییرات آب و هوایی می باشد، یادگیری چگونگی كاهش میزان كربن دی اكسید تولیدی، در حال تبدیل شدن به یك موضوع هم فردی و هم اجتماعی می باشد.
درحالیكه سیاستمداران با این سوال كه “تغییرات آب و هوایی چیست؟” دست و پنجه نرم می كنند و در مورد دلایل این موضوع با هم به بحث و مجادله می پردازند، بسیاری از مردم می توانند آشكارا تأثیرات مخربی كه این تغییرات بر روی محیط زیست داشته است را ببینید و به دنبال راه حل هایی ملموس بگردند.
در این حین و درحالیكه همه ما مشتاقانه به دنبال یافتن راه هایی برای كاهش میزان اثرگذاری خودمان بر انتشار گاز دی اكسید كربن هستیم، زمین در حال گرم تر شدن است، طوفان های آن شدت بیشتری می گیرند، حیوانات و كشاورزی در آن بیشتر در معرض خطر قرار می گیرند، و در نهایت بقای بشر با سوالات جدی روبه رو شده است.
همه ساله بیش از پیش در مورد اثرات منفی تغییرات آب و هوایی سخن گفته شده و هشدارهای زیادی در مورد آن داده می شود. در طی سال جاری، سیل های بسیاری قوی و مخرب، طوفان های ویرانگر و امواج گرمایی كشنده، كه چرخه تأمین آب را خشكانده و چرخه زندگی حشرات را تغییر داده، به ثبت رسیده اند.
مگر اینكه مانند كبك سر خود را در برف فرو كنیم و منكر مسئله تغییرات آب و هوایی شویم، وگرنه تأثیرات این پدیده بسیار واضح و آشكار می باشد. در این نقطه، تمام آنچه نیاز است تا این مسئله را دید، تماشای گزارشات آب و هوایی یا چگونگی افزایش دراماتیك دمای هوا در جهان طی سال های اخیر می باشد.
جستجوی راه حل تغییرات اقلیمی، منتهی به دو سوال اساسی می گردد: اصطلاح ردپای بشر در انتشار كربن (اثر كربنی) به چه معنی است، و چگونه می توانید میزان تأثیر خود را در این پدیده كاهش دهید؟ در این مطلب از طریق معرفی قدم هایی عملی، كمك می كنیم به هر دو سوال پاسخ داده شود.
امیدواریم این نكات در افزایش میزان درك شما از چگونگی محاسبه و كاهش دادن اثرات رفتارهایتان در افزایش تخریب های اكولوژیكی یاری رسان باشند. اگرچه توانایی مجبور كردن دولت كشورهایمان برای انجام اقدامات عملی در این زمینه را نداریم، اما هر كدام از ما می توانیم آن تغییری باشیم كه انتظارش را می کشیم.

احترام به طبیعت، یك وظیفه و مسئولیت اجتماعی است و عدم توجه به این مهم، می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای بشر به بار بیاورد، شما هم اگر قصد سفر دارید، با رزرو هتل سفید كنار بندر انزلی، نه تنها سفری لذتبخش به این شهر ساحلی زیبا داشته باشید، بلكه به نوبه خود سعی كنید قدمی در جهت حداقل نمودن تأثیرات منفی بر طبیعت زیبای این منطقه از كشور بردارید.
اثر كربنی چیست؟
محاسبه اثر كربنی، راهی برای اندازه گیری نشانه ای است كه یك رویداد، سازمان، فرد یا محصول از خود در محیط زیست به جای می گذارد. این كار را از طریق بررسی میزان كربنی كه هر عمل رها می كند، و كمّی نمودن آن به لحاظ برابر بودن با میزان خاصی از دی اكسید كربن، انجام می گیرد.
برخی از دانشمندان اثر كربنی را به صورت “مقدار كلی انتشار كربن دی اكسید (CO2) و متان (CH4) مربوط به یك جمعیت، سیستم یا فعالیت مشخص با در نظر گرفتن تمام منابع و ذخایر مرتبط … كه با استفاده از شاخص پتانسیل 100 ساله گرمایش جهان (GWP100) مرتبط با آن، به عنوان معادل كربن دی اكسید محاسبه می شود” تعریف می كنند.
محاسبه این عدد (كه در اصل به عنوان اثر اكولوژیكی شناخته می شود) به طور قطع كاری پیچیده است. به عنوان مثال، زمانی كه با یك خودرو حركت می كنید، نمی توانید فقط میزان انتشار كربن در اثر سوختن بنزین و گاز را اندازه بگیرید. بلكه انرژی كه صرف شده تا سوخت های فسیلی از درون زمین استخراج شوند، آلودگی كه از طریق تصفیه و حمل و نقل آن ایجاد گردیده و حتی كربن دی اكسیدی كه از ساختن خودِ آن خودرو به وجود آمده است را نیز بایستی در نظر بگیرید!
از غذایی كه مصرف می كنید گرفته تا تلفن یا كامپیوتری كه به وسیله آن این مطلب را مطالعه می كنید، و در واقع همه چیز، دارای اثر كربنی است، چه این اثر از منابع مستقیم باشد و چه از منابع غیرمستقیم. و اثر كربنی (كه به شدت میزان انتشار گازهایی را كه منجر به تغییرات اقلیمی می گردند، اندازه می گیرد) تنها یكی از چندین نشانگر اثرات زیست محیطی است، و غیر از آن مواردی مانند اثرات زمینی و اثرات آبی هم وجود دارند.
در حالیكه درك و فهم دانش پشت پرده این مفاهیم می تواند كاملاً امری مشكل به نظر برسد، توضیح ساده می تواند این باشد كه اثر كربنی به عنوان روشی برای حل كردن مسئله چگونگی اثرگذاری منفی فعالیت های ما بر روی سیاره زمین قلمداد می گردد.
زمانی كه به منظور تعیین مقدار دی اكسید كربنی كه ایجاد می كنیم، از یك محاسبه گر اثرات اكولوژیكی بهره گرفتیم، آنگاه می توانیم در مسیر تلاش برای صفر كردن اثر كربنی خود بر روی محیط زیست، قدم های مستحكمی برداریم.
با رزرو هتل در جزیره كیش، از زیبایی های طبیعی كشورمان لذت ببرید، و ببینید که چگونه می توان با داشتن رفتارهایی مسئولانه در قبال طبیعت، از این نعمت های خدادادی به بهترین و لذتبخش ترین شکل، بهره مند گردید.
چگونگی كاهش دادن اثر كربنی از طریق چهار تغییر در سبك زندگی
اثر كربنی
1. اثر كربنی مرتبط با خوراكی های خود را كاهش دهید
روش مصرف خوراكی ها و غذاها توسط ما، تأثیر دراماتیكی بر روی شرایط اقلیمی دارد. یكی از بدترین عوامل مربوطه، تولید انبوه گوشت است. نه تنها نگهداری حیوانات در گاوداری ها و دامپروری ها برای آنها عذاب آور است، بلكه اثرات وحشتناكی بر روی محیط زیست هم دارد.
حیوانات وقتی نتوانند آزادانه به گشتن در محیط بپردازند،‌ نمی توانند از طریق چرا كردن، غذاهای طبیعی بخورند. در حال حاضر میلیون ها میلیون هكتار مزارع تولید خوراک دام ایجاد می كنیم تا این حیوانات در قفس را پرورش دهیم.
و بدتر از آن، برای توسعه این مزارع و همچنین برای خود حیوانات از آب استفاده می كنیم و به منظور شخم زدن و برداشت محصول و همچنین جهت انتقال خوراكی های آنها از كشتزارها به دامپروری ها از گازوئیل برای بكار انداختن دستگاه هایی كه خودشان منتشر كننده گاز كربن دی اكسید هستند، بهره می جوییم.
متأسفانه، لیست مسائل منفی زیست محیطی مرتبط با دامپروری ها به مراتب طولانی تر است. حیوانات، كه به شكل مضحكانه ای در دامپروری ها بهم فشرده می شوند، بیش از پیش در معرض بیماری ها قرار می گیرند، بنابراین نیازمند آنتی بیوتیك ها و دیگر روش های درمانی می گردند. فضولات آنها كه حاوی تمام آن داروها هستند، بهم فشرده شده و در نهایت منابع آب سطحی و زیرزمینی را آلوده می نمایند.
خوشبختانه، كاهش اثر كربنی خوراكی های شما کار بسیار ساده ای است: فقط از مواد بومی استفاده كنید. حتی اگر تبدیل شدن به یك گیاهخوار یا وگان (كسی كه به هیچ عنوان محصولات حیوانی مصرف نمی نماید) كاری نیست كه مورد علاقه شما باشد، آنگاه منابع بومی گوشت در دسترس شما هستند.
وقتی از مواد غذایی بومی استفاده می كنیم – مانند گوشت، میوه و سبزیجات – اقتصادی را برمی انگیزیم كه در آن غذای كمتری مصرف می شود، تولیدات انرژی¬بر كمتری ایجاد می كند و جنگل های كمتری را نیز نابود می نماید (و این یعنی از بین نبردن جنگل ها به خاطر تولید خوراك دام یا چرای آنها). این موضوع كلاً یك سیاست برد – برد است.
اثر كربنی
2. اثر اتلافی (مصارف بیش از حد و به هدر دادن مواد گوناگون) خود را كاهش دهید.
حدود یك سوم میزان انتشار گازهای گلخانه ای در ایالات متحده، مربوط به استخراج منابع، تولید، حمل و نقل و مصرف می باشد. این آمار بسته بندی را هم شامل می شود. وقتی بی هدف مصرف می كنیم، مشكلی عظیم برای محیط زیست خلق می نماییم.
اولین قدم به سمت كاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از ضایعات، آگاهی از این موضوع است كه از طریق دور انداختن وسایل قدیمی و خریدن وسایل جدید به صورت مستمر، تقاضای استخراج روز افزون از منابع زمینی را از خود نشان می دهیم.
دستیابی به این منابع نیازمند مقدار زیادی انرژی بوده و صحبتی هم در رابطه با خسارات این اقدامات به زبان نمی آید. بایستی كوه ها را بشكافیم، رودخانه ها و دریاچه ها را آلوده نماییم و همچنین مقادیر زیادی انرژی فسیلی برای استخراج فلزات و مواد معدنی از معادن صرف نماییم.
با هر محصولی كه به كار می گیریم، میزان زباله را افزایش می دهیم كه به ناچار راه خود را به سمت محل های دفن زباله كه منجر به بالارفتن میزان انتشار گازهای گلخانه ای می گردند، خواهند یافت. سپس محصولات جدیدی را، با نیاز به بسته بندی و حمل و نقل، جایگزین می كنیم و در نتیجه مجموعه دیگری از سایر منابع را به مصرف می رسانیم.
بنابراین به منظور كاهش اثر كربنی خود، باید این نكته را بیاموزیم كه برای آنچه می خریم، ارزش قائل باشیم. بایستی محصولاتی با كیفیت بالا خریداری نماییم، و مجبوریم كه به جای دور انداختن وسایل، آنها را تعمیر نماییم. باید این نكته را در نظر بگیریم كه آیا خریدن آخرین مدل گوشی هوشمند یا خرید یك خودروی جدید هر چهار سال یكبار، واقعاً امری ضروری است. (نكته: حتماً ضروری نیست).
در اینباره، همه ما باید در رابطه با بازیافت، تغییر كاربری و تبدیل به كود كردن ضایعاتی كه ایجاد می كنیم، تمرین نماییم. و انجام پروژه های به اصطلاح “خودت انجام بده”، چه در زمینه تولید توالت های مسافرتی طبیعی باشد و چه مصنوعات مربوط به كریسمس، روشی عالی برای استفاده مجدد از منابع و كاهش ضایعات تولیدی ما در فرآیندهای مزبور است.
لوازم دست دوم
3. كاهش دادن اثر كربنی از طریق خرید لوازم دست دوم
زمانی كه یاد گرفتید میزان ضایعات تولیدی را در درون منزل پایین بیاورید، آنگاه می توانید در جهت كاهش دادن و بهبود وضعیت اثر كربنی برای دیگران گام بردارید.
بسیاری از مردم به خریدهای آنلاین به چشم فرصتی برای دستیابی به همه چیز در زمان نیاز نگاه می كنند. اما خریداران هوشمند، می دانند كه این روش، راهی فوق العاده برای خریدن لوازم و وسایل دست دوم نیز می باشد.
محصولات دست دو، انتخابی معقول در رابطه با بودجه و همچنین اثر كربنی ما است. نه تنها خریداری لوازم دست دو به معنی عدم نیاز ما به استفاده غیر منطقی از منابع زمینی است، بلكه به این ترتیب با خرید وسایل دست دوم، از نیاز به بسته بندی های بیشتر نیز اجتناب می نماییم. و مفهوم این كار، خرید كردن مسئولانه می باشد.
یافتن دست دوم بسیاری از آیتم ها، با قیمت هایی پایین و اغلب كیفیت بالاتر نسبت به محصولات نو، كار آسانی است. لباس های مسافرتی، مبلمان، لوازم برقی، وسایل اردو، خودرو و آیتم های بیشمار دیگر، در وب سایت های مختلفی قابل دسترس هستند. همچنین در مغازه های دست دوم فروشی نیز می توان آنها را پیدا كرد.
خرید لوازم دست دوم، روشی عالی برای قدم برداشتن در مسیر صفر كردن حداكثری میزان كربن دی اكسید است. در عصری كه یافتن همه چیز تنها با یك كلیك بسیار راحت شده است، از یاد بردن اینكه زمین برای راحتی ما چه هزینه ای پرداخت كرده، بسیار آسان است. یاد بگیرید كه هوشمندانه تر خرید نمایید، صبور باشید، و آنچه می خواهید را بدون اینكه حتماً نو باشد، بیابید و مورد استفاده قرار دهید.
بنزین
4. میزان انتشار كربن دی اكسید را با رانندگی هوشمندانه تر كاهش دهید
در یك جهان ایده آل، همه ما می بایستی به وسائط حمل و نقل عمومی مقرون به صرفه و قابل اعتماد دسترسی می داشتیم. اما حقیقت این است كه بسیاری از ما در كشورهای مختلف از این امكان محروم هستیم. مگر اینكه در یك شهر بزرگ زندگی كنیم، ‌وگرنه در یك خانواده همه افراد به خودروی شخصی نیاز خواهند داشت. و این همان بخش ناراحت كننده از وضعیت زیرساختی كشورهای ما است.
با این اوصاف، هنوز هم می توانیم از طریق سفر كردن مسئولانه در داخل و اطراف شهر، میزان كربن دی اكسید منتشر شده را كاهش دهیم. حتی اگر نتوانیم از یك اتوبوس یا مترو استفاده نماییم، هنوز هم گزینه هایی برای استفاده مشترك از وسائط حمل و نقل خودرویی، مخصوصاً در مسیرهای رفت و آمد طولانی، وجود دارد.
همچنین این گزینه نیز در دسترس است كه خودروهای كارا از نظر مصرف سوخت را خریداری كنیم، و شاید این كار از طریق در نظر گرفتن خودروهای برقی انجام پذیر باشد.
غیر از این نوع تغییرات، همچنین می توانیم بیشتر به فكر باشیم و رفت و آمدهای مربوط به خرید كردن را به یك مرتبه در هفته كاهش دهیم. می توانیم یاد بگیریم كه بیرون رفتن هایمان را تركیب نماییم، مثلاً رفتن به دندانپزشك و فروشگاه لوازم كامپیوتر را در یك روز انجام دهیم و یا اینكه رفتن به رستوران را همراه با مراجعه به خواروبار فروشی برنامه ریزی نماییم.
این راه حل ها، ممكن است ساده انگارانه به نظر برسد. اما ادغام این توجهات كوچك، می تواند در نهایت به تفاوتی بزرگ و آشكار بیانجامد.
همه این موضوعات در بیشتر به فكر بودن در رابطه با گزینه های به ظاهر كوچك روزمره خلاصه می شود، به طوری كه از خودمان بپرسیم: “این كار چگونه می تواند اثر زیست محیطی ما را، چه از جنبه مثبت و چه از جنبه منفی، تحت تأثیر قرار دهد؟”

ترفند های عکاسی از حیات وحش برای مبتدیان
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر