لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دره ی تو بیرون دزفول شگفتی بی نظیر طبیعت
دره ی تو بیرون دزفول شگفتی بی نظیر طبیعت

دره ی تو بیرون دزفول شگفتی بی نظیر طبیعت

درمیان دیدنی های بی شمار کشور پهناورمان، در دل منطقه ی گرم و سوزان خوزستان، دره ای وجود دارد که نامش برای مردم محلی آشناست، دره ای که در میان کوه های بلند و استوار واقع شده، وهوای مطبوع و زیبایی های شگفت انگیز آن پاداش بی نظیری است که طبیعت با سخاوتمندی به عاشقان سفر و گردشگران مشتاق می بخشد، گردشگرانی که از راه های دور و نزدیک به شوق دیدن این مکان زیبا و روحبخش بار سفر می بندند و راهی این سفر هیجان انگیز و ماجراجویانه می شوند. سفری که جاده های پر پیچ و خم آن در نهایت به مکانی زیبا و دل انگیز ختم می شود.
شما هم اگر علاقمند به کشف زیبایی های ناب این منطقه هستید، این سفر متفاوت را آغاز کنید، سفر گروهی با تور دره ی توبیرون دزفول می تواند برای شما تجربه های تازه ای را به ارمغان آورد، تجربه های بی نظیری که می توانند معنای زندگی را رنگ و بوی زیباتری ببخشند. دراین مقاله به معرفی دره ی توبیرون دزفول و شگفتی های آن خواهیم پرداخت. شما نیزمی توانید در این سفر ما را همراهی کنید، و با زیبایی های این دره ی اعجاب انگیز بیشتر آشنا شوید. ایران هتل آنلاین با امکان رزرو آنلاین هتل در هر نقطه ازایران همراه شماست. برنامه ریزی و رزرو هتل های دزفول و هتل های ایران از قبل، به شما این امکان را خواهد داد که با آسودگی خاطر و هوشمندانه سفر کنید.
دره ی توبیرون

دره ی تو بیرون کجاست؟

دره ی تو بیرون در استان خوزستان و در 20 کیلومتری شهر دزفول واقع است، در مسیر این دره، در15 کیلومتری بخش سردشت در شمال دزفول، تنگه ای وجود دارد، که به تنگه سرا معروف است، قبل از رسیدن به این تنگه، در سمت چپ یک جاده ی خاکی وجود دارد که هیچ تابلو و نشانی ندارد، این جاده خاکی است و عبور و مرور با ماشین سواری در آن ممکن نیست، پس از طی حدود 5 کیلومتر در این جاده ی پر پیچ و خم به دهانه ی تنگه خواهید رسید، از اینجا تا انتهای این تنگه را باید پیاده بپیمایید، طی این مسیردر حدود 5/1 تا 2 ساعت طول می کشد. این مسیربسیار زیبا و خنک است، به طوری که در تابستان نیزخنکای مطبوع آن روح وجان را سرشار از طراوت و نشاط می کند. قبل از وارد شدن به دره با مناظر چشم نوازی روبرو می شویم، که برایمان تازگی دارد، زیبایی هایی که در نوع خود منحصر به فرد و بکر هستند. تپه های سبز و زیبا، چنان با لطافت دلبری می کنند، که گویی پیراهنی از مخمل سبزبه تن کرده اند.
دره ی توبیرون
همچنان مسیرمان را ادامه می دهیم تا وارد دره تو بیرون می شویم، دره ای باریک، با دیوارهای بلندی که در ابتدای ورود با بوته های سبزی مزین شده اند، و به تدریج که در مسیر پیش می رویم، با شگفتی های دلنوازی احاطه می شویم؛ که ما را متحیر و مسحور می کنند. گاه رود باریکی زیر پاهایمان جاری می شود، گاهی با رودی مواجه می شویم، که آب آن تا کمرمان می رسد، و گاه باید روی زمین خشک پیاده روی کنیم. گاهی نیز روی سنگلاخی که روزی بستر رودی بوده است، به راهمان ادامه می دهیم. این دره حاصل هزاران سال فرسایش آب حاصل از بارندگی فصلی در حوزه های بالاتر و سرازیر شدن تند آب ها در کوه ها و تپه ها می باشد، در فصول خشک آب دره مثل یک زه کش عمل می کند و آب سفره های زیرزمینی در آن جمع شده و آب در کف دره جاری می شود، به طوری که از دیواره ها و کف دره آب زلالی تراوش می کند.
دره ی توبیرون
آب جاری این دره پر از ماهی های ریز و درشت است، و ازآن جایی که دیواره های دره بلند و به هم نزدیک است، در تمام طول مسیرسایه است، و باد خنکی که در آن می وزد، که گرمای 40 درجه ی دزفول را تا دمایی در حدود 25 درجه پایین می آورد. این باد روح نواز، تمام خستگی گردشگران را با خود می زداید و جای آن را با نشاط و طراوت پر می کند. وجود درختان انگور، انجیروحشی و برگ های شاووشان، به این دره ی عمیق زیبایی و طراوت خاصی بخشیده است، این زیبایی دل انگیز وقتی که با آبشارها و آب چکان های زلال مزین می شود، چنان جلوه ی بی نظیری پیدا می کند، که هر بیننده ای بی اختیار محو تماشای آن می شود.
دره ی توبیرون

واژه ی تو بیرون یک لفظ جنوبی است، تو در زبان جنوبی به معنای تب است، و این معنا را می دهد که، با وارد شدن به دره تب و گرما از وجود تو بیرون می رود. عده ای از اهالی دزفول معتقدند که در گذشته مردم برای کاهش آلام و دردهای خود به دره ی تو بیرون می رفتند. شگفت آن که وقتی که وارد این دره می شویم و خنکای باد دره ما را در بر می گیرد، معنای تو بیرون را به تمامی درک می کنیم. بهترین فصل سفر به دره ی تو بیرون فصل تابستان است، در واقع سفر به این منطقه از اردیبهشت ماه تا آخر تابستان انتخاب بسیاری از گردشگران است. توجه داشته باشید که سفر به این منطقه بهتر است به صورت گروهی انجام شود، تورهای دره تو بیرون گزینه های مناسبی هستند، که در صورت تمایل می توانید با آن ها همراه شوید، و یک سفر ماجراجویانه ی گروهی را تجربه کنید. برای استفاده از امکانات رفاهی و اقامت در شهرهای اطراف می توانید، هتل جهانگردی یا روناش دزفول را رزرو کنید. ایران هتل آنلاین در تمام سفرها همراه شماست.

دره ی توبیرون

مسیرهای دسترسی به دره ی بیرن بر

سریعترین مسیر برای رسیدن به دره ی بیرون بر، جاده ی دزفول – سردشت در نزدیکی منطقه تنگ سر است. مسیر دیگر از طریق جاده ی دزفول – شیهون است. از این مسیر تا مناطق دیدنی دره در حدود 4 ساعت پیاده روی فاصله هست.

دیدنی های دیگر دزفول و منطقه
این منطقه دارای دیدنی های بکر و شگفت انگیز طبیعی بسیاری است، پیشنهاد می کنیم در سفر خود به دزفول از آن ها هم دیدن کنید.کول خرسان یا اشکفت زرده دره ای شگفت انگیز در 25 کیلومتری دزفول است، این دره بخشی از کوه های زاگرس می باشد، و مناظر بی نظیر و آب و هوای مطبوع آن، باعث شهرتش گشته است، اما گردشگران برای رسیدن به آن باید در حدود 20 تا 25 کیلومتر را پیاده طی کنند، این مسیر اعجاب انگیز، بی صبرانه انتظار می کشد، تا زیبایی های دل انگیز خود را برای گردشگران سخت کوش عیان کند.

پازن و پلنگ شوی: یکی از زیباترین و بزرگترین آبشارهای این منطقه در روستای شوی بخش شیهون در شمال دزفول قرار دارد، این منطقه پوشیده از درختان بلوط است، و یکی از زیباترین مناطق گردشگری منطقه ی بختیاری به شمار می رود، و زیستگاه جانورانی مانند پازن، پلنگ و سمندر بوده است، باید توجه داشت این منطقه مسیر ماشین رو ندارد، و این مسیر را باید پیاده یا با قطارطی کرد.
دره ی توبیرون

بیشه زارهای دیونی و پیربانگو: در 47 کیلومتری جاده ی شیهون – دزفول منطقه ی زیبای دیونی قرار دارد. این منطقه با رودخانه ی دائمی، درختان فراوان و بیشه زارهای دل انگیز از جاذبه های محبوب این منطقه به شمار می رود. منطقه ی پیر بانگو نیزدر 4 کیلومتری آن، با مناظر زیبا و بکر در انتظار طبیعت گردان است. دیدن بناهای تاریخی لیوس در این مسیر خالی از لطف نیست. این بناهای تاریخی در دامنه ی کوه لنگر قرار دارد، و قدمتی بیش از 700 سال دارد.
قایقرانی در دریاچه ی شیهون از فعالیت های مفرحی است که می توانید در این منطقه دنبال کنید.در این مقاله تنگه ی تو بیرون و دیدنی های این منطقه را به شما معرفی کردیم، امیدواریم شما هم برای سفر این منطقه ی بکر و زیبا را انتخاب کنید و از دیدن این اقلیم زیبا و جاذبه های طبیعی و دل انگیز آن لذت ببرید.

کشورهای مناسب سفر کمپینگ
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر