لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید فارس
آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید فارس

آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید فارس

اردشیر سوم، از شاهان ایران و یازدهمین پادشاه از سلسه بزرگ هخامنیاشیان بود؛ وی پسر اردشیر دوم و جانشین او بود. آرامگاه اردشیر سوم در پارسه یا تخت جمشید قرار دارد و اکنون به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری استان فارس به شمار می رود. طبق مطالعاتی که صورت گرفته، نمای آرامگاه نشان دهنده تالارهای تخت جمشید، ستون ها و سقف آن ها است. این آرامگاه باشکوه، هنوز پابرجاست و تماشای آن از نزدیک خالی از لطف نیست. اگر علاقه مند شده اید که این مکان تاریخی را از نزدیک مشاهده کنید، می توانید بلیطی برای سفر به شیراز تهیه کنید و بخشی از تاریخ کشور خود را به نظاره بنشینید. برای تجربه سفری بدون دغدغه بهتر است ابتدا برای رزرو هتل های مرودشت اقدام نمایید؛ خوشبختانه هتل های مناسبی از نظر امکانات و قیمت در نزدیکی مجموعه باستانی تخت جمشید وجود دارند که می توانید با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین، از امکانات و شرایط رزرو آن ها آگاهی کسب نمایید. برای افرادی که علاقه مند به تاریخ سرزمین خود هستند، بازدید از آرامگاه اردشیر سوم که به ثبت یونسکو رسیده درهای زیادی از تاریخ سلسله هخامنشی را می گشاید.

اردشیر سوم که بود

اخوس، ارتخشثر و یا اردشیر سوم، از آخرین پادشاهان امپراطوری بزرگ هخامنشی بود. وی در سال 436 قبل از میلاد در سیرکا دیده به جهان گشود و پسر اردشیر دوم و آستاتیرا بود. اردشیر سوم پس از مرگ پدر به پادشاهی رسید و در سال 338 در پارسه کشته شد. همسر او آتوسا، دختر عمه اش بود. فرزندان اردشیر سوم ارسس، بیستانس و بروشات نام داشتند. دین او زرتشت بود و پادشاهی بادرایت و قدرتمند به شمار می رفت. اردشیر سوم در دوران پادشاهی خود اقدامات مهمی انجام داد و شورش های بسیاری را سرکوب نمود. یکی از اقدامات مهمی که اردشیر سوم در دوران حیات خود انجام داد، تسخیر مجدد سرزمین مصر پس از حدود 60 سال جدایی از ایران بود.
آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید

مشخصات آرامگاه اردشیر سوم

آرامگاه اردشیر سوم، 40 متر بالاتر از سطح زمین در دل سنگی کنده شده است. این آرامگاه در مقابل کاخ صد ستون در تخت جمشید قرار گرفته و دارای یک اتاق با دو ستون است. بالای این مقبره تصویری از نمایندگان ملت های مختلف حکاکی شده که تاج شاهی را بر دوش می کشند. شاه در بالای این قاب ایستاده و یک شمایل از انسان بالدار در مقابل او قرار دارد. ستون های مقبره اردشیر سوم را بر دوش گاوهای دو سر قرار داده اند که از آن در کاخ های تخت جمشید نمونه های مشابهی یافت می شود. نمای آرامگاه اردشیر سوم را مشابه آرامگاه داریوش بزرگ در نقش رستم درست کرده اند. یک سکوی سنگی نیز در جلوی آرامگاه ساخته شده است که این سکو بر روی ردیفی از پله ها قرار دارد و این پله ها از سنگ های کوچک و بزرگی تشکیل شده اند؛ سنگ های تشکیل دهنده پله ها، با هیچ ملاطی به یکدیگر نچسبیده اند. این آرامگاه به صورت یک صلیب ناقص است زیرا اصول آرامگاه های نقش رستم بر پایه چهار بازوی مساوی است ولی به نظر می رسد که بازوی پایین این آرامگاه را به دلیل سقوط سلسله هخامنشی، فرصت نکرده اند به اتمام برسانند و به حال خود رها کرده اند.
آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید

آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید

دلیل آنکه این آرامگاه را در ارتفاع بالا ساخته اند آن است که در ادیان باستانی آب، آتش و خاک سه آفریده اهورا مزدا بوده و جایگاه مقدسی داشتند؛ از این رو آلوده نمودن آن ها امر شایسته ای به شمار نمی رفت. در آن ایام باور بر آن بود که هنگامی که فردی فوت می کند، اهریمن بر کالبد فیزیکی آن نفوذ می کرد به همین علت نمی توانستند جسد مرده را بسوزانند یا در آب بیاندازند و یا خاک کنند زیرا باعث آلودگی این سه عنصر مقدس می شد. پس به ناچار چاره ای اندیشیده شد و تصمیم گرفته شد که کالبد افراد را در جایی پرت و دور افتاده که بعدها به آن دخمه گفته می شد قرار دهند تا پرندگان و حیوانات گوشتخوار آن ها را بخورند و مکان را از گوشت آن پاک کنند؛ سپس استخوان های باقیمانده جمع می شدند و در داخل استخوان دان و یا استودان قرار می گرفتند. بنا بر اعتقادی که وجود داشت، این استخوان ها در مقابل آفتاب از آلودگی پاک می شدند. از این استودان ها در جای جای تخت جمشید به وفور یافت می شوند. راه دیگر برای دفن مردگان، مومیایی کردن آن ها بود.
آرامگاه اردشیر سوم تخت جمشید

کلام آخر

همانطور که می دانید استان فارس یکی از زیباترین و تاریخی ترین استان های کشور است که جاذبه های باستانی و طبیعی متعددی دارد. شهر شیراز در زمان خود ازجمله مهم ترین شهرهای کشور به حساب می آمد و اکنون نیز هر ساله خیل عظیمی از گردشگران برای دیدن از این شهر به سمت آن روانه می شوند. یکی از جاذبه های دیدنی این خطه آرامگاه اردشیر سوم است که بازدید از آن در کنار سایر جاذبه ها خالی از لطف نخواهد بود.

3/5 - (2 امتیاز)
کشورهایی که بیشترین میراث جهانی یونسکو را دارند
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر