لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> طبیعت >> جنگل های مانگرو یا حرا قشم
جنگل های مانگرو یا حرا  قشم

جنگل های مانگرو یا حرا قشم

جنگل ها یکی ازمهم ترین زیستگاه های جهان و یکی از زیباترین مظاهر طبیعت هستند. آن ها همچنین یکی از کهنسال ترین موجودات زنده روی زمین به شمار می آیند و حدود یک سوم سطح زمین را فرا گرفته اند. تاریخ شکل گیری و انتشار گیاهان کهن بر روی زمین به چیزی حدود 420 میلیون سال قبل بازمی گردد. آن ها در طی سالیان سال به تکامل و سازگاری با کره زمین پرداختند و به سرعت انتشار یافتند، به طوری که بیشتر چشم اندازهای زمین را به خود تعلق دادند.
هر چند بر اثر تعییرات آب و هوایی جنگل ها بارها دستخوش تغییر یا نابودی شدند، اما هنوز هم بسیاری از آن ها همچنان پابرجا هستند و زیستگاه جانوران و گونه های گیاهی به شمار می روند. از آنجا که از گذشته های دور تاکنون بنا به علل مختلفی بین انسان و جنگل انس و الفتی دیرینه وجود دارد، امروزه نیز جنگل ها یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در همه جای دنیا به شمار می روند.
برای آشنایی با یکی از زیباترین و کمیاب ترین جنگل های دنیا یعنی جنگل های حرا که در جزیره قشم قرار دارد همراه ما شوید. بهتر است پیش از سفر به قشم و بازدید از این جنگل حیرت آور یکی از بهترین هتل های قشم مانند هتل بوتیک ایرمان یا هتل آلاله 2 قشم رزرو کنید تا با خاطری آسوده در این جزیره زیبا اقامت داشته باشید.

آشنایی با جنگل های مانگرو

جنگل های مانگرو از جاهای دیدنی قشم، زیستگاه گروهی از درختان و درختچه های پهن برگ هستند که در باتلاق ها و در امتداد کرانه های ساحلی و در مناطق حاره ای، در مصب رودخانه ها(محل برخورد آب شیرین و شور) می رویند. این گیاهان در منطقه جزر و مدی واقع هستند، جایی که خاک، رسوبی، ریز دانه، غرقاب و شور است. در زمان جزر این درختان بیرون از آب هستند و تنها در زمان مد است که تاج این درختان بالاتر از سطح آب قرار می گیرد. در حال حاضر تقریبا 110 گونه گیاهی به عنوان گیاهان مانگرو شناخته شده اند که تنها تعدادی از آن ها مانگروهای حقیقی به شمار می آیند.
جنگل های مانگرو

جنگل های مانگرو یکی از اجزای مولد غذا در زنجیره های غذایی مناطق ساحلی محسوب شده و منبعی برای تامین انرژی به شمار می روند. تاج درختان مانگرو، آشیانه پرندگانی است که در این مناطق زندگی می کنند وسیستم های ریشه ای منحصر به فرد و بسترآن ها، زیستگاه پیچیده ای را برای جلبک ها، ماهی ها و بی مهرگان دریازی از قبیل اسفنج ها و صدف ها فراهم می کند.

جنگل جیغ مشهد
ادامه مطلب

برگ های مانگرو پس از ریزش به وسیله قارچ ها و دیگر تجزیه کنندگان مصرف می شود؛ علاوه بر این ویژگی ها، جنگل های مانگرو، مناطق پست ساحلی را در هنگام طوفان و آب لرزه حفاظت می کنند، از این رو وجود این درختان برای جلوگیری از فرسایش حاصل از امواج و ممانعت از انتقال خاک به درون دریا بسیار ارزشمند است.
جنگل های مانگرو

جنگل های حرا در قشم

جنگل های حرا یکی از زیباترین جاذبه های قشم به شمار می روند. آن ها با وسعت 22 هزار کیلومتر سواحل خلیج فارس و دریای عمان را فرا گرفته اند. گونه های حرا که نام علمی آن (Avicennia marina) به حکیم و دانشمند ایرانی ابن سینا نسبت داده می شود، گیاهانی از تیره شاه پسند هستند که دانه آن ها روی درخت مادر می روید و تولید نهال می کند. این درختان شگفت انگیز در تمام طول سال سبز بوده و برگ های آن ها سبز و روشن است؛ همچنین این درختان با اندازه های 3 تا 6 متری درآب های شور زندگی کرده و با آن سازگار شده اند.
جنگل حرا قشم
در میان ویژگی ها و فواید فراوان گیاه مانگرو، سازگاری آن ها با آب شور بسیار حائز اهمیت بوده و آن ها را به گیاهی منحصر به فرد تبدیل کرده است. این گیاهان کمیاب و عجیب مکانیسم خاصی در ریشه، ساقه و تنه دارند، به گونه ای که آب شور دریا را جذب کرده و آن را تبدیل به آب شیرین می کند. سطح آب جنگل های حرا در حالت عادی در حدود 1 و نیم متر است، اما در زمان مد دریا، درختان این جنگل در آب فرو می روند. از آن جا که در هنگام مد، ماهی ها به طرف جنگل حرکت می کنند، این زمان برای ماهیگیران محلی دارای اهمیت ویژه ای است.
قشم
جزر و مد در این جنگل ها هر 6 ساعت یک بار اتفاق می افتد و در این حالت بیننده حس می کند درختان بر روی خشکی روئیده اند. جنگل های حرا برای پرندگان بومی و مهاجر نیز زیستگاهی مناسب به شمار می رود؛ پرندگانی مانند اگرت، حواصیل، اگرت ساحلی، سلیم خاکستری، کاکائی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز و گیلانشاه تعدادی از آن ها هستند. با توجه به این موضوع می توان دریافت که جنگل های حرا قشم اهمیت بسیاری برای مناطق جنوبی کشور دارند.
حرا
این زیستگاه چشم نواز و بکر از روستای لافت تا روستای طبل در نواری به عرض 50 تا 500 متر کشیده شده است و محدوده ای در حدود 150 کیلومتر را در بر می گیرد تا زینت بخش این گوشه از کشورمان باشد. جنگل های حرای قشم یکی از 11 ذخیرگاه زیست کره در ایران هستند و از سال 1361 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت نظر سازمان محیط زیست قرار گرفته اند. نام این جنگل های انبوه در سال 1977 میلادی با عنوان ذخیرگاه زیست کره زمین در فهرست جهانی ثبت شده است.
جنگل حرا قشم

اگر با قایق به این منطقه بروید، یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین پوشش های جنگلی حرا را از نزدیک مشاهده خواهید کرد. درختانی که با شاخ و برگ انبوه بر روی آب یا خشکی قرار گرفته اند و سکوت و آرامش عمیقی که گاه با پرواز پرنده ای شکسته می شود، شما را با دنیای شگفت انگیزی روبرو خواهد کرد که هر لحظه آن در خاطرتان ثبت شده و به مرور زمان تبدیل به خاطره قشنگی می شود که هر چند وقت یک بار شما را بر می انگیزاند تا بار سفر ببندید و بار دیگر به این خطه زیبای کشورمان سفر کنید.

سخن پایانی

در هر گوشه از کشور عزیزمان ایران جاذبه های طبیعی و تاریخی بسیاری وجود دارد که بازدید از هر کدام از آن ها برای بسیاری از افراد جالب توجه خواهد بود. جنگل های حرا ازجمله مناطق سحرآمیز در جنوب کشور محسوب می شوند که زیستگاه حیوانات و پرندگان زیادی به حساب می آیند. این درختان که ریشه آن ها در آب قرار دارد آب شور را به آب شیرین تبدیل می کنند.
سفر به بزرگترین جزیره ایران و مشاهده واحدهای اقامتی جزیره قشم
ادامه مطلب

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر