لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بازار ریسمان اصفهان
بازار ریسمان اصفهان

بازار ریسمان اصفهان

وقتی صحبت از آثار تاریخی ایران می شود، محال است کسی به یاد اصفهان و جاذبه های تاریخی آن نیافتد. اصفهان نیز یکی از شهرهای محبوب ایران است که با معماری زیبا و آثار بی همتای خود دل از هر گردشگری می رباید و شیفتگان تاریخ و فرهنگ و ادب را از چهار گوشه جهان به سمت خود فرا می خواند. جاهای دیدنی اصفهان به قدری زیاد است که برای دیدن آن ها باید بارها و بارها به این شهر سفر کرد. محبوبیت شهر یاد شده نزد گردشگران به اندازه ای است که رزرو بهترین هتل های اصفهان مانند هتل عباسی اصفهان در ایام پرسفر کار بسیار دشواری است. در ادامه این مطلب قصد داریم تا شما را با بازار ریسمان اصفهان که یکی از جاذبه های تماشایی این شهر زیبا است آشنا کنیم.

بازار اصفهان

در میان جاذبه های بی شمار اصفهان بسیاری از گردشگران شیفته میدان نقش جهان می شوند؛ نمی دانم حال و هوای نقش جهان چگونه است که این طور همه را مجذوب خود می کند. بی شک معماران ایرانی، هنرمندانی بس توانا بوده اند که با خلق این آثار نقشی نه به اصفهان بلکه نقشی به جهان زده اند. هر گوشه این میدان برای خود دنیایی است که برای ما حکایت ها دارد. بازار گردی یکی از راه های شناختن تمدن، فرهنگ و آداب و رسوم یک شهر است.
در شهرهایی که تاریخ پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته اند، بازارهای قدیمی مثل دری هستند که شما را از زمانی به زمان دیگر می برند. معمولا اکثر بازارهای قدیمی ایران و کشورهای خاورمیانه سرپوشیده هستند؛ از این رو با رفتن به درون آن ها گویی وارد تونل زمان می شویم. به نظر می رسد هنوز هم بازارهای قدیمی سبک و سیاق گذشته را حفظ کرده اند، آن ها حال و هوای خاصی دارند که فقط مختص بازارهای قدیمی است. بازار اصفهان هم از این قاعده مستثنی نیست و با سر دری که هنوز آثار شکوه و جلال گذشته در آن پیدا است ما را به گذشته پیوند می زند.

 بازار ریسمان اصفهان
بازار اصفهان که به بازار قیصریه معروف است، به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده و یکی از بزرگ ترین و قدیمی ترین بازارهای خارومیانه به شمار می رود. این بازار مسقف و دلپذیر جایی است که تمام عناصر فرهنگی و تاریخی را در دل خود جای داده است. در بازار یاد شده، هر چی می بینی همه از جنس فرهنگ و هنر ایرانی هستند؛ برای مثال حجره های رنگارنگ که یکی پس از دیگری می درخشند و با اجناس خود جلوه گری می کنند همه یادآور گذشته هستند.
در هر پیچ و خم این بازار چیزی وجود دارد که خود را عیان کند؛ سفره های قلمکار و ظروف لاجوردی مینا گل سرسبد این بازار هستند و حجره های خاتم با شکوه و درخشش خود برای علاقمندان به این هنر جذابند. از آنجا که در گذشته بازارها مجموعه کاملی بودند، جای تعجب نیست که در این بازار نیز مسجد، مدرسه، سقاخانه و حمام گرد هم آمده باشند. از بازار قیصریه بازارهای دیگری هم منشعب می شوند که ازجمله آن ها می توان به بازار ریسمان، نیم آورد گلشن، مقصود بیک، مخلص و بازار عربان و هارونیه اشاره کرد.

 بازار ریسمان اصفهان

میدان نقش‌جهان اصفهان
ادامه مطلب

بازار ریسمان اصفهان

بازار ریسمان در محدوده بازار بزرگ اصفهان و در حریم مسجد جامع قرار دارد. با توجه به آثار و شواهد تاریخی قدمت آن به دوره سلجوقیان می رسد. با اینکه این بازار در طول تاریخ بارها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته، اما ساختار کنونی آن در اصل متعلق به دوره صفویه بوده و معماری آن بر عهده معماری در عصر صفوی بوده است. این بازار سرپوشیده، ساده و سرشار از سنت است و در آن جلوه های فرهنگ، ادب و تاریخ ایران واصفهان به خوبی نمایان است. در گوشه گوشه این بازار قدیمی کاروانسراها و سراهایی به چشم می خورند که حکایت گر آن هستند که این بازار در گذشته بسیار پررونق و مورد توجه و گذر بازرگانان و تجار متعدد بوده است. جالب است بدانید که گذر زمان باعث نشده که این بازار از تک و تا بیفتد.
بازار ریسمان با وجود برخی تغییرات هنوز پررونق و پرتردد است. هر چند برخی حجره ها جای خود را به حجره های جدیدتری داده و کافی شاپ ها جای قهوه خانه ها را گرفته اند، اما حضور گردشگران و مردم اصفهان در آن بسیار ملموس و پررنگ است. اگر کمی تامل کرده و به اطراف نگاهی بیاندازید، می بینید که گردشگران خارجی با دوربین های خود سعی دارند این بازار قدیمی را در عکس هایشان جاودانی کنند. ما ایرانیان نیز که شیفته فرهنگ و هنر ایرانی هستیم با گذر از پیچ و خم های این بازار یاد ایام قدیم را در دل زنده می کنیم و تاریخی را به یاد می آوریم که آثار باشکوهش همچنان در گوشه و کنار این بازار جلوه گری می کند. برای دسترسی به بازار ریسمان اصفهان چندین ورودی وجود دارد که آدرس دو ورودی آن به شرح زیر است:

آدرس 1: اصفهان، خیابان عبدالرزاق، خیابان دومناره

آدرس 2: اصفهان، خیابان سپه، میدان نقش جهان، بازار قیصریه، بازار ریسمان

بهترین زمان سفر به اصفهان چه موقع است

گردشگران زیادی تمایل دارند از کلانشهر اصفهان و جاذبه های دیدنی آن مانند بازار ریسمان دیدن کنند از این رو موضوع بهترین زمان سفر به اصفهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این شهر در قسمت کویری کشورمان ایران قرار گرفته و در سال میزان بارش برف و باران در آن کم است؛ با این حال وجود رود زاینده رود تاثیر به‌سزایی بر روی معتدل شدن آب و هوای اصفهان داشته است. بهترین زمان سفر به اصفهان از نظر شرایط آب و هوایی اواخر اسفند ماه تا اواسط اردیبهشت ماه است. همچنین اگر قصد دارید در ایام خلوت به شهر یاد شده سفر کنید فصل پاییز بهترین گزینه پیش رویتان محسوب می شود.

کلام آخر

در جای جای کشورمان ایران آثار باستانی و دیدنی بسیاری وجود دارند که ازجمله سرمایه های این مرز و بوم به حساب می آیند و حفظ و نگهداری از آن ها بر عهده همه ایرانیان است. یکی از این آثار تاریخی و کهن، بازار ریسمان اصفهان است که ازجمله انشعابات بازار بزرگ این شهر می باشد. با توجه به شواهد موجود، تاریخچه بازار یاد شده به دوران صفویه باز می گردد و در هر نقطه از آن می توان تصویری از فرهنگ، معماری و تاریخ ایران زمین را مشاهده نمود

مجتمع تجاری کیان سنتر 1 و 2 مشهد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر