لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بوشهر
بوشهر

بوشهر

بندر بوشهر نام یکی از مشهورترین شهرهای جنوب ایران است. این شهر بندری و زیبا از سه طرف با خلیج فارس دارای مرز مشترک است. سواحل ماسه ای بلند و بکر بوشهر یکی از اصلی ترین دلایل جذابیت این شهر بندری پررونق است. در کنار این سواحل زیبا نخلستان های سرسبز و آباد بوشهر از زیباترین چشم اندازهای این شهرند.

حضور گردشگران در سواحل بوشهر

بوشهر یکی از قطب های اقتصادی ایران و منطقه نیز است. این شهر بندری دارای بنادر کوچک و بزرگ متعددی است. کشتی های بسیاری در این بندر پهلو می گیرند و هنوز هم صنعت صیادی از رونق بسیار زیادی برخوردار است. لنج سازی و کشتی سازی یکی از قدیمی ترین صنایع این شهر است که هنوز هم طرفداران بسیاری دارد. اگر به ماهی و میگو جنوب علاقمندید بوشهر یکی از بهترین گزینه ها است.
نخیلات یا نخسلتان های بوشهر

نخیلات یا نخسلتان های بوشهر

طعم غذاهای دریایی تازه و متنوع بوشهری و هتل های بوشهر هرگز از یاد شما نخواهد رفت. میگو، خرما و ماهی از جمله سوغات محبوب بوشهر است. این شهر مملو از جاذبه های دیدنی تاریخی است که در بافت شهری قرار دارند. نخستین مدرسه جنوب کشور و عمارت های تاریخی ازجمله جاهای دیدنی بوشهر است. بوشهر دارای پارک های ساحلی متعددی است که مکان مناسبی برای یک دورهمی خانوادگی است.
ساحل ریشهر بوشهر

قایق سواری در ساحل ریشهر بوشهر

سوغات متنوع بوشهر در کنار مراکز خرید سنتی و مدرن این شهر را به یک مقصد جذاب ایرانگردی تبدیل می کند. موسیقی بوشهری در کنار پوشش سنتی رنگارنگ و آداب و رسوم جذاب نیز از دلایل محبوبیت بوشهر در نزد مسافرین است.

درباره ی بوشهر

چشم اندازی از بندر بوشهر

چشم اندازی از بندر بوشهر در همسایگی خلیج فارس

بوشهر یا بندر بوشهر مرکز استان و شهرستان بوشهر است. این شهر بندری از سه طرف توسط خلیج فارس احاطه شده است. بوشهر در ارتفاع 18 متری از سطح دریا قرار داشته و آب و هوایی نیمه گرم و بیابانی دارد. متوسط رطوبت هوا در این شهر بندری بیش از هفتاد درصد است. این شهر پرجمعیت ترین شهر استان بوشهر و سومین شهر پرجمعیت جنوب غربی ایران است.

سواحل طولانی ماسه ای و نخلستان های وسیع و سرسبز از جلوه های طبیعت شهر بوشهر است. صیادی و کشتی سازی دو قطب اقتصادی قدرتمند بوشهر است. حضور نیروگاه اتمی بوشهر نیز بر اهمیت این شهر افزوده است. قرار گرفتن در همسایگی خلیج فارس سبب شده تا این شهر بندری اسکله های متعددی داشته و شاهد پهلوگرفتن کشتی های بسیاری باشد. بندر بوشهر یکی از پر رونق ترین بنادر حاشیه خلیج فارس است.

۹۳۷ کیلومتر نوار ساحلی مشترک با خلیج فارس سبب شده تا بوشهر دارای بنادر کوچک و بزرگ متعددی باشد. بوشهر یکی از قطب های صادرات و واردات ایران است. مردم این شهر به زبان فارسی با لهجه بومی صحبت می کنند. هرچه از مرکز استان فاصله بگیرید لهجه های متنوع تری را شاهد خواهید بود.

محله های بهبهانی، کوتی، دهدشتی و شنبدی چهارمحله قدیمی و اصلی شهر بوشهر را تشکیل می دهند. در تقویم ملی روز 18 اسفند با نام روز بوشهر نامگذاری شده است.

تاریخچه بوشهر

مدرسه گلستان در بوشهر

نمایی از مدرسه گلستان در بوشهر
بوشهر یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. بسیاری بنای اولیه این شهر را به اردشیر ساسانی نسبت می دهند. برخی معتقدند که بوشهر در ابتدا رام اردشیر بوده که به مرور زمان نام آن به ریشهر تغییر یافته است. بوشهر کنونی در دوران حکومت نادرشاه افشار و به سبب تاسیس نیروی دریایی ساخته شده است.
به دستور نادرشاه، در سال 1114 شمسی، ابومهیری پسر شیخ ناصرخان، ناخدا نادرشاه افشار، این شهر را پایه گذاری می کند. بوشهر در این زمان به سرعت به بندری پر رونق در منطقه تبدیل می شود. بوشهر جزو نخستین شهرهای ایران است که میزبان صنعت نشر، برق و .. بوده است. بسیاری از دولت های اروپایی نیز نخستین دفاتر کنسولگری خود در ایران را در این شهر افتتاح نمودند.
بسیاری از مردم بوشهر در این دوران مصالح ساخت خانه های خود را از هند و آفریقا تامین می کرده اند. انگلیسی ها تا کنون دوبار این شهر را به طور کامل اشغال کرده اند. ماجرای دلیران تنگستان و رئیس علی دلواری از جمله داستان های غرورانگیز مردمان این منطقه است.

جاهای دیدنی بوشهر

بافت تاریخی

بافت تاریخی و چشم نواز بوشهر

سواحل بوشهر، از جمله بهترین سواحل ماسه ای ایران است. این سواحل طولانی و ممتد از نخستین جاهای دیدنی بوشهر است. ساحل ریشهر یکی از محبوب ترین سواحل شهر بوشهر است. نخلستان های اطراف بوشهر نیز که نخیلات نام دارند از دیگر جاذبه های دیدنی بوشهر است. در این شهر بندری 15 اسکله قرار دارند.
دو اسکله جلالی و اسکله جفره از محبوب ترین اسکله های بوشهر است که اغلب مردم در آن حضور می یابند. بافت تاریخی بوشهر که قدمت آن به دوران حکومت نادر شاه افشار برمی‌گردد از دیگر جاهای دیدنی بوشهر است. بافت تاریخی بوشهر شامل عمارت‌ها، مساجد، بازار، کلیسا، کنیسه و کنسولگری کشورهای مختلف است. مقبره شیخ حسین چاه کوتاهی نیز از جمله مقابر دیدنی و تاریخی بوشهر است.
کشتی نیمه غرق شده رافائل نیز در نزدیکی بوشهر یکی دیگر از جاذبه های دیدنی بوشهر است.

تنگ بنیون بوشهر، بهشتی در میان نخل ها
ادامه مطلب

آثار باستانی بوشهر

بافت تاریخی عمارت گلشن

نمایی از بافت تاریخی عمارت گلشن

بوشهر یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران است. شما می توانید بسیاری از آثار باستای بوشهر در داخل بافت تاریخی این شهر بیابید. بافت تاریخی بوشهر هنوزهم توانسته به سبک و سیاق سابق باقی بماند. عمارت گلشن، خانه تاریخی ملک، خانه قاضی، گورستان انگلیسی ها و مدرسه گلستان تنها بخشی از جاذبه های تاریخی بافت قدیمی بوشهر است.
عمارت کلاه فرنگی و موزه دریانوردی، خانه دهدشتی، گور دختر، آب انبار قوام و مقبره ژنرال نیز از دیگر جاهای دیدنی بوشهر است. مدرسه سعادت ملقب به مادر مدارس جنوب ایران نیز از دیگر آثار تاریخی بوشهر است که از دوران قاجار به یادگار مانده است.

مراکز تفریحی بوشهر

 پارک ساحلی شغاب

قایق سواری در پارک ساحلی شغاب

پارک ساحلی ریشهر در هشت کیلومتر بوشهر و در نزدیکی شهر باستانی ریشهر یکی از مراکز تفریحی این شهر است. در این پارک ساحلی زیبا در روزهایی که دریا آرام است شما می توانید انواع تفریحات آبی هیجان انگیز و قایق سواری را تجربه کنید. این پارک ساحلی مکانی دلچسب برای پیک نیک و دورهمی های خانوادگی است.
شهربازی لیان بوشهر و پارک سرزمین خورشید نیز از دیگر مراکز تفریحی بوشهر برای کودکان است.

طبیعت بوشهر (جاهای دیدنی اطراف بوشهر)

تالاب حله بوشهر

حضور پرندگان در تالاب حله بوشهر

جاذبه های طبیعت گردی استان بوشهر از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. پارک جنگلی چاهکوتاه یکی از زیباترین بوستان های جنگلی اطراف بوشهر است. این بوستان در فاصله 50 کیلومتری بوشهر و در نزدیکی روستای چاهکوتاه قرار دارد. تالاب و منطقه حفاظت شده حله در فاصله 10 کیلومتری بوشهر نیز مملو از حضور پرندگان نادر و کمیاب است.
پناهگاه حیات وحش خارکو شامل دو جزیره نیز در فاصله 57 کیلومتری بوشهر یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. نخلستان های وسیع و سواحل دیدنی بوشهر نیز از دیگر جلوه های طبیعت بوشهر است. گنبد نمکی جاشک در فاصله 144 کیلومتری بوشهر نیز از دیگر جاهای دیدنی اطراف بوشهر است. این منطقه از طبیعتی استثنایی برخوردار است.

معبد کلات بوشهر
ادامه مطلب

مراکز خرید بوشهر

بازار صفا بوشهر

چشم اندازی از بازار صفا بوشهر

بازار قدیم بوشهر که با نام بازار صفا شناخته می شود یکی از قدیمی ترین مراکز خرید بوشهر است. این بازار دارای بافتی سنتی و قدیمی است. بازار ماهی‌فروشان بوشهر نیز یکی دیگر از بازارهای شلوغ و پرطرفدار بوشهر است. انواع ماهی و میگوی تازه در این بازار یافت می شود.
از جمله مراکز خرید مدرن بوشهر می توان به پاساژ نادر، مجتمع تجاری زیتون و هوم کورت آدیداس بوشهر اشاره کرد. پاساژ ملت بوشهر و پاساژ آزادگان نیز از دیگر مراکز خرید بوشهر است.

آداب و رسوم بوشهر

 آداب و رسوم کهن بوشهری

باران خواهی از آداب و رسوم کهن بوشهری

از آداب و رسوم ازدواج در بوشهر می توان به خیام خوانی، سرور و یزله در مراسم جشن اشاره کرد. البته خیام خوانی و یزله در سایر جشن ها و مراسم شادی نیز به گوش می رسد. مراسم باران خواهی نیز یکی از قدیمی ترین آداب و رسوم سنتی بوشهر است. در این مراسم برای طلب باران مراسمی خاص برگزار می شود.
دم دم سحری در سحرهای ماه مبارک رمضان از دیگر سنت های بوشهر است. مراسم گلی گشو نیز یکی از جشن های سنتی بوشهری است که در شب پانزدهم ماه رمضان برگزار می شود. عید فطر که با نام عید تلخک نیز شناخته می شود از دیگر اعیاد مهم و جشن های مردم بوشهر است.
در ماه محرم نیز بوشهری ها به سبک و سیاق خاصی حلقه زده و به سینه زنی می پردازند. مردم بوشهر نیز به سان تمامی مردم ایران نوروز را گرامی داشته و آن را جشن می گیرند.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

سوغات محبوب بوشهر

حصیرهای رنگی سوغات محبوب بوشهر

از بهترین سوغاتی بوشهر می توان به ماهی و میگوی بوشهری، خارک پخته و ترشی بوشهری اشاره کرد. خارک، خرما، ارده و پنیر نخل از دیگر سوغاتی های خوشمزه بوشهر است. از شیرینی سنتی سوغات بوشهر می توان به مسقطی بوشهر اشاره کرد. حلوا پسکی و حلوا راشی نیز از شیرینی های سنتی بوشهر است.
لنج سازی و گرگور بافی از قدیمی ترین و اصلی ترین صنایع دستی بوشهر است. از دیگر صنایع دستی و سوغات سنتی بوشهر می توان از حصیر، گبه و گلیم، عبا و سفال نام برد.

غذاهای سنتی بوشهر

دمی لخلاح

دمی لخلاح از پلوهای خوشمزه بوشهری

غذاهای محلی بوشهری از رنگ و طعم منحصربفردی برخوردارند. دمی لخلاخ بوشهر یکی از محبوب ترین و خوشمزه ترین غذاهای سنتی بوشهر است. قلیه میگو بوشهری و قليه كدو حلوايي نیز از جمله مشهورترین غذاهای محلی بوشهر است. از دیگر غذاهای سنتی بوشهر می توان به قیمه بوشهری، میگو پلو و شکر پلو اشاره کرد.
دوقوس ماهی نیز یکی دیگر از غذاهای سنتی بوشهر است که از شهرت بسیاری برخوردار است. گمنه، مجبوس، یتیمک و دال عدس بوشهری از دیگر غذاهای سنتی بوشهری است.

قلعه خورموج بوشهر
ادامه مطلب

رستوران های بوشهر

غذاهای دریایی

سرو انواع غذاهای دریایی در رستوران های بوشهر

اگر به طعم غذاهای دریایی و سنتی بوشهری علاقمندید انتخاب رستوران قوام با دکوراسیونی سنتی بسیار مناسب خواهد بود. رستوران میداف نیز یکی از خوشنام ترین رستوران های شهر بوشهر است. رستوران ایتالیایی سول نیز با سرو انواع غذاهای فرنگی و پاستا میزبان شما خواهد بود. رستوران خاتم نیز دارای دکوراسیونی سنتی و حال و هوای بومی است.
فست فود رافائل و کافه حاج رئیس نیز از دیگر گزینه پیش روی شما برای صرف غذا در بوشهر است.

هتل های بوشهر

هتل ناکو بوشهر

نمای داخلی هتل ناکو بوشهر

هتل ناکو بوشهر محبوب ترین هتل بوشهر از منظر مسافرین ایران هتل آنلاین است. از دیگر گزینه های اقامت در بوشهر می توان به هتل پلاس بوشهر و هتل جهانگردی دلوار بوشهر اشاره کرد. یکی دیگر از گزینه ها اقامت در هتل آپارتمان است.
هتل آپارتمان های متنوعی در شهر بوشهر قرار دارند. در این بین می توان به هتل آپارتمان هیرون بوشهر و هتل آپارتمان پاسارگاد بوشهر اشاره کرد. اگر به دنبال اطلاعات دقیق تری هستید می توانید سری به صفحه هتل های بوشهر در ایران هتل آنلاین بزنید.

موزه های بوشهر

موزه دریانوردی بوشهر

ورودی موزه دریانوردی بوشهر

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس، یکی از محبوب ترین موزه های شهر بوشهر است. این موزه در محل ساحتمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی قرار دارد. این مکان در ابتدا محل فعالیت کنسولگری انگلیس در زمان اشغال بوشهر بوده است. عمارت طاهری بوشهر نیز یکی از بناهای تاریخی و جاهای دیدنی بوشهر است که اکنون محل موزه مردم شناسی بوشهر است.
عمارت دهدشتی نیز یکی دیگر از عمارت های تاریخی شهر بوشهر است که هم اکنون به عنوان موزه معماری مشغول به کار است.

پارک های بوشهر

 پارک ساحلی ریشهر

گردشگران در پارک ساحلی ریشهر
در میان پارک ها و بوستان های بوشهر، پارک های ساحلی از محبوبیت بسیاری برخوردارند. پارک ساحلی آب شیرین کن، پارک ریشهر بوشهر و بوستان ساحلی دلوار از محبوب ترین پارک های ساحلی شهر بوشهر است. پارک ساحلی لیان نیز یکی از جدیدترین بوستان های ساحلی بوشهر است.
بوستان دانشجو، بوستان شغاب و پارک سیادت نیز از دیگر پارک های بوشهر است. پارک جنگلی چاه کوتاه نیز در نزدیکی شهر بوشهر یکی دیگر از بوستان های مشهور شهر بوشهر است.

بندر بوشهر در تمام فصول سال مملو از دیدنی های شگفت انگیز است. جاهای دیدنی بوشهر در بهار و جاهای دیدنی بوشهر در تابستان از تنوع بسیار بالایی برخوردارند. از سواحل زیبا گرفته تا نخلستان ها، بازارهای سنتی و مراکز خرید مدرن بوشهر شما را شیفته این شهر خواهد کرد. آثار تاریخی متنوع و پارک های ملی حفاظت شده بوشهر نیز از دیگر دلایل سفر به این شهر است.
اما شما به چه دلیل به بوشهر سفر می کنید؟ در سفر به بوشهر از کدام جاذبه این شهر بازدید می کنید؟ آیا تاکنون سری به بازارهای سنتی بوشهر زده اید؟ آیا از نزدیک شاهد ساخت لنج ها بوده اید؟ کدام سوغات بوشهر را از این شهر به یادگار برده اید؟

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر