لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> ارومیه
ارومیه

ارومیه

اگر در یکی از روزهای گرم سال به سر می برید و به دنبال مقصدی برای سفری چند روزه و خاطره انگیز می گردید، بهتر است بدون معطلی به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه کنید و یکی از هتل های ارومیه را برای تاریخ سفر خود رزرو نمایید. آب و هوای مطبوع، جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان و مردمانی مهمان نواز این سفر را برای شما به سفری فراموش نشدنی تبدیل خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سفر به ارومیه ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

درباره ی ارومیه

نمایی از زیبایی شهر ارومیه در شب

ارومیه، بزرگترین شهر استان آذربایجان غربی ایران و پایتخت آن است. این شهر در ارتفاع 1.330 متری از سطح دریا و در امتداد رودخانه شهرچای در دشت ارومیه واقع شده و با کوه های متعدد احاطه شده است. اگر بخواهید بیشتر درباره ی ارومیه بدانید، باید گفت که ارومیه، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دارای آب و هوایی نیمه خشک است. ساکنان این شهر عمدتاً آذربایجانی ها هستند و به زبان آذری صحبت می کنند. اقلیتی از کردها، ارمنی ها و آشوری ها نیز در این شهر سکونت دارند. ارومیه مرکز تجارت محصولات کشاورزی حاصلخیزی چون سیب و انگور است.

تاریخچه ارومیه

در خصوص تاریخچه ارومیه، باید ذکر کرد که ارومیه از کلمات آشوری “Ur” به معنای شهر و “میا” به معنای آب تشکیل و به شهر آب معروف بود. سپس رضاشاه در دوران پهلوی نام آن را به رضاییه تغییر داد. اما پس از انقلاب اسلامی نام آن به ارومیه تغییر یافت.
در اوایل سال 2000 پیش از میلاد مسیح، روستاهایی در دشت ارومیه وجود داشتند که تمدن آنها تحت تأثیر پادشاهی وان قرار داشت. کاوش های باستان شناسی در اطراف ارومیه به کشف وسایلی دست یافت که متعلق به قرن بیستم قبل از میلاد بود.
اعظم ساکنان ارومیه مسلمان هستند ولی هنوز هم در گوشه و کنار شهر یادگاری هایی از دوران مسیحیت را می توان مشاهده نمود. کلیساها و کلیسای جامع ارومیه نمونه هایی از آن هستند.

آثار باستانی ارومیه

کلیسای حضرت مریم

کلیسای حضرت مریم

کلیسای حضرت مریم، ارومیه

کلیسای حضرت مریم یکی از کلیساهای باستانی آشوری و یکی از آثار باستانی ارومیه است. برخی مورخین این کلیسا را به عنوان دومین کلیسای قدیمی در مسیحیت به شمار می آورند. بنای قدیمی کلیسای فعلی متعلق به دوران ساسانی و طراحی داخلی آن ترکیبی از معماری ساسانی و پارتی است. جهانگرد معروف ایتالیایی، مارکوپولو نیز بازدید از این کلیسا را در نوشته های خود توصیف کرده است. این کلیسا به نام ننه مریم و شرق آشور نیز شناخته می شود.

مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه

نمایی کلی از مسجد جامع ارومیه

مسجد جامع ارومیه به عنوان مسجد رضائیه نیز معروف است. این مسجد در قسمت قدیمی شهر واقع شده و در قرن 13 در دوره ایلخانی ساخته شده است. مسجد جامع ارومیه، یکی از آثار باستانی ارومیه است زیرا یک شاهکار معماری محسوب می شود که قدمت آن به صدها سال پیش باز می گردد. یکی از درهای ورودی این مسجد به بازار سنتی ارومیه باز می شود و به دلیل آنکه در دوره های مختلف تاریخی بازسازی بر روی این بنا صورت گرفته، آثاری از هر دوره در آن به یادگار مانده که تماشایی است.

مسجد سردار

مسجد زیبای سردار

مسجد زیبای سردار

مسجد سردار در دوران قاجار توسط عبدالصمد خان، جد عظیم السلطنه سردار ساخته شده است. او یک ساعت بزرگ را روی دروازه ورودی آن نصب کرد به همین دلیل به عنوان مسجد ساعت نیز معروف شده است. از زیبایی های این مسجد طرح ها و کاشی کاری های رنگین کمانی آن است که با رنگ های آبی، صورتی، سبز، سفید و قهوه ای طراحی شده اند و آیت الکرسی در یکی از حاشیه های اطراف محراب نوشته شده است.

شهرهای دیدنی آذربایجان غربی
ادامه مطلب

سه گنبد

برج سه گنبد

برج سه گنبد، یکی از آثار باستانی با ارزش ارومیه

برج سه گنبد در یکی از کوچه های خیابان استاد برزگر در جنوب شرقی ارومیه قرار گرفته است. قدمت این سازه تاریخی به 580 هجری می رسد. می توان در آن به سه کتیبه به خط کوفی که بر سردر ورودی قرار دارند، اشاره نمود. این احتمال وجود دارد که برج آجری سه گنبد در قرن ششم هجری ساخته شده باشد.

یخچال نه پله

ورودی یخچال نه پله

ورودی یخچال نه پله

یخچال نه پله در نزدیکی محل چشمه ای به نام دره چای در محله ای قدیمی در ارومیه به نام “عسگرخان” واقع شده است. یخچال نه پله قبل از گسترش شهر به شکل کنونی توسط مردم ارومیه مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین مراسم چهارشنبه سوری قبلاً در کنار استخر کوچک و 40 متر دورتر از محلی که آب چشمه به درون یخچال سرازیر می شود، برگزار می شد.

مراکز تفریحی ارومیه

پیست اسکی خوشاکو

 پیست اسکی خوشاکو

یک روز آفتابی در پیست اسکی خوشاکو

پیست اسکی خوشاکو، در غرب ارومیه و در کنار روستایی به همین نام قرار گرفته است. از شهر ارومیه تا این پیست اسکی 30 کیلومتر مسافت وجود دارد و تنها پیست اسکی در کل استان به شمار می رود. از ویژگی های این پیست، آب و هوای اقلیمی خوب، وجود کوه های متعدد با شیب مناسب، چشم اندازی خارق العاده و تجهیزات مناسب برای ورزش های زمستانی است.

دهکده ساحلی چی چست

دهکده ساحلی چی چست

بخشی از تفریحات دهکده ساحلی چی چست

یکی دیگر از مراکز تفریحی ارومیه، دهکده ساحلی چی چست است که در ماه های اول سال معمولاً میزبان گردشگران زیادی از اقصی نقاط ایران و حتی جهان است. این دهکده در فاصله 18 کیلومتری ارومیه به طرف دریاچه ارومیه و در جاده چی چست قرار گرفته است. از ویژگی های این دهکده وجود هتل سه ستاره فلامینگو با امکانات مناسب برای اقامت در آن است. می توانید با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین به رزرو هتل در ارومیه بپردازید و یا شبی را در هتل سه ستاره فلامینگو سپری کنید.
تفریحاتی که در دهکده ساحلی چی چست می توان از آنها لذت برد شامل استفاده از وسایل بازی برای کودکان و یا تفریح در زمین های ورزشی، اتاق های مخصوص نمک درمانی، سایت پروازی، پیست رالی اتومبیل، آمفی تئاتر، کافی شاپ، آیس هاکی، میزهایی برای تنیس روی میز و فوتبال دستی و دهها تفریح جذاب دیگر است.

شهربازی قائم ارومیه

این شهربازی در خیابان حضرت پور قرار گرفته است. انواع بازی های هیجان انگیز در این شهربازی موجود است. برخی از این بازی ها عبارتند از ماشین کوبنده، هاکی کودک، هلیکوپتر چرخشی، قطار کودک، تکان دهنده هواپیما و ….

طبیعت ارومیه (جاهای دیدنی اطراف ارومیه)

دریاچه ارومیه و جزایر آن

دریاچه آرام و زیبای ارومیه

دریاچه آرام و زیبای ارومیه

دریاچه ارومیه، یکی از معروف ترین دریاچه های ایران است و کمتر ایرانی وجود دارد که اطلاعاتی هر چند مختصر در خصوص آن نداشته باشد. دومین دریاچه آب شور جهان و بزرگترین دریاچه در ایران به شمار می رود و یکی از جذاب ترین مقاصد برای مشاهده پرندگان مهاجر در فصول مهاجرت است. این دریاچه به عنوان ذخیره گاه زیست کره در یونسکو به ثبت رسیده است. می توان از زیبایی های دریاچه ارومیه به کریستال های نمکی که به شکل تپه های سفیدی در اطراف دریاچه هستند، اشاره نمود.
از تفریحاتی که در دریاچه ارومیه می توان انجام داد می توان به پرنده نگری، قایق سواری، عکاسی و تماشای غروب آفتاب، گل بازی و لجن درمانی اشاره نمود.

خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه
ادامه مطلب

جزیره کاظم داشی

شقایق های وحشی جزیره کاظم داشی

شقایق های وحشی جزیره کاظم داشی

جزیره کاظم داشی در گذشته یکی از جزایر دریاچه ارومیه بود که البته قبل از خشک شدن دریاچه به صورت شبه جزیره بود ولی این روزها به دلیل کم آب شدن دریاچه ارومیه به بخشی از ساحل تبدیل شده است. باید در زمان رویش شقایق های وحشی به این منطقه سفر کنید تا یکی از خاطره انگیزترین مناظر را در طول زندگی خود مشاهده کنید. یادتان باشد دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.

دریاچه مارمیشو

دریاچه مارمیشو

منظره ای شگفت انگیز از دریاچه مارمیشو

با طی مسافتی در حدود 45 کیلومتر از غرب شهر ارومیه و با گذر از مسیر جاده ای بسیار زیبا می توانید به یکی از منحصر به فردترین دریاچه های طبیعی دسترسی پیدا کنید. قزل آلاهای این دریاچه بسیار مشهور هستند. می توانید برای هیجان انگیزتر شدن سفر خود، وسایل کمپ خود را بردارید و با ماهیگیری و اقامت در طبیعت، لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.
پوشش گیاهی اطراف دریاچه منظره ای شگفت انگیز را به چشمان شما هدیه می دهد و هوای بسیار مطبوع این منطقه به ویژه در فصول گرم سال همراه با صدای طبیعت آرامش را برای شما به ارمغان می آورد. در سفر به ارومیه حتماً بازدید از این دریاچه را در برنامه خود قرار دهید.

سد شهر چای

سد رویایی شهر چای ارومیه

سد رویایی شهر چای ارومیه

سد شهر چای در 12 کیلومتری غرب شهر ارومیه ساخته شده است و در سال های اخیر به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برای علاقه مندان به طبیعت و ماهیگیری تبدیل شده است. آب این سد، رودخانه شهر چای را تامین می کند که این رودخانه در بسیاری از روستاهای ارومیه جاری است و منظره ای باشکوه ایجاد می کند که در نوع خود بینظیر است.

مراکز خرید ارومیه

بازار سنتی ارومیه
گوشه ای از بازار سنتی ارومیه
بازار سنتی ارومیه، یکی از بناهای نادری است که از سلسله صفویه باقی مانده است. این بازار که یکی از مراکز خرید ارومیه است، محیطی پرجنب و جوش و دوست داشتنی است و معماری ساده آن، ویژگی قابل توجه آن است. قوس ها و گنبدهای زیبایی را در معماری بازار سنتی ارومیه می توانید مشاهده نمایید.

حمام های سنتی نیز در بازار وجود دارند که قدمت آنها متعلق به دوران زند و قاجار است. بازار سنتی ارومیه در بافت قدیم شهر قرار دارد و ورودی آن از مسجد بزرگ است. ورودی این بازار، یکی از زیباترین معماری های باستانی ایران است. می توانید از این بازار سوغاتی های زیبایی برای عزیزانتان تهیه کنید.
از سایر مراکز خرید ارومیه می توان به بازار خیابان آهندوست ارومیه، پاساژهای پاکو، تندیس، انصار، بازارچه بلریان، مجتمع های تجاری یاقوت و میلاد نور اشاره کرد.

غذاهای سنتی ارومیه

گیزاتما

گیزاتما، غذای رنگارنگ و خوش طعم ارومیه

از معروفترین غذاهای سنتی ارومیه می توان به ارومیه خورش، گوزلمه، آش کلم، آش دوغ، یتیمچه، گیزاتما و دلمه برگ مو اشاره نمود.

رستوران های ارومیه

در این بخش نام چند تا از رستوران های ارومیه را به شما معرفی می نماییم:
سفره خانه کشکول، مناسب برای صرف غذای سنتی، آدرس: خیابان برق، نرسیده به تقاطع دانشکده، جنب زیرگذر 7
رستوران دیاکو، مناسب برای صرف کباب و استیک، در بلوار جام جم، بین گلشهر 1 و 2 در ابتدای کوچه 15
فست فود مون لایت، در بلوار نبوت قبل از اتوبان والفجر قرار دارد و فست فودهای لذیذی در آن سرو می شوند.

آبشار شلماش سردشت آذربایجان غربی
ادامه مطلب

هتل های ارومیه (هتلهای خوب ارومیه)

لابی هتل آنا ارومیه

لابی هتل آنا ارومیه

خوشبختانه ارومیه به دلیل توریستی بودن از هتل های خوبی برخوردار است. یکی از هتل های خوب این شهر، هتل آنا ارومیه است. این هتل 5 ستاره در خیابان جام جم قرار گرفته است. دارا بودن پرسنل مجرب و امکانات پیشرفته، رفاه حال مشتریان را فراهم می کند. برای رزرو این هتل به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه نمایید.
هتل آریا ارومیه یکی دیگر از هتل های ارومیه است. هتل آریا چهار ستاره است و در فاصله بسیار کمی از آرامگاه عرب باغی، از علما و فقهای سده اخیر ارومیه و تاریخ معاصر است. شما می توانید برای برخورداری از تخفیف رزرو هتل به سایت ایران هتل آنلاین مراجعه نمایید.
از دیگر هتل های ارومیه می توان به هتل پارک و هتل ساحل ارومیه اشاره نمود.

موزه های ارومیه

موزه ارومیه

1683365389 509 ارومیه
یکی از بزرگترین گنجینه های تاریخی ایران، موزه ارومیه است که در سال 1967 افتتاح شد تا آثار باستانی
دوره های مختلف تاریخی را در خود جای دهد. در این موزه بیش از 26 هزار اثر باستانی از هزاره هفتم قبل از میلاد، تا دوران قاجار (1785-1985) به نمایش در آمده است. در این موزه سه لوح با خط میخی اوراتویی از هزاره اول قبل از میلاد نگهداری می شوند. قرآن دست نوشته، نسخه های خطی مذهبی و همچنین صنایع دستی و هنرهای سنتی ارومیه نیز در این موزه به نمایش در آمده اند.

موزه تاریخ طبیعی ارومیه

موزه تاریخ طبیعی بزرگترین موزه در این خصوص در ایران است که مساحتی در حدود 3300 متر مربع دارد. بخش های تخصصی و جذابی در این موزه ساخته شده است که می توان به بخش خزندگان، پستانداران، پرندگان و آبزیان اشاره نمود. گونه های مختلف حیوانات در این موزه به نمایش درآمده اند. این موزه در انتهای پارک ائللر باغی در فلکه آذربایجان ارومیه قرار گرفته است و در روزهای هفته تا چهارشنبه از 8 صبح تا 8 شب آماده بازدید علاقه مندان می باشد.

پارک های ارومیه

پارک اللرباغی ارومیه

پارک ساعت
پارک ساعت

دلیل نام پارک ساعت وجود یک ساعت بیضی شکل بزرگ در قسمت جنوبی آن است. این پارک مثلثی شکل در تقاطع بلوار شهید باهنر و بلوار شهدا قرار گرفته است.

پارک جنگلی

پارک جنگلی، پارکی زیبا در ارتفاعات مشرف به شهر ارومیه است و در بلوار نبوت، در کنار منطقه باستانی شیخ تپه قرار گرفته است. مناظر زیبا، گل آرایی های چشم نواز و هوای مناسب از ویژگی های این پارک است. نمایشگاه های متعدد در فصول مختلف در این پارک برگزار می شوند.

پارک ساحلی یا پارک اللرباغی:

آدرس این پارک خیابان والفجر ارومیه است. این پارک امکانات زیادی برای تفریح و سرگرمی دارد و بسیار برای مسافران مناسب است. می توان از فعالیت هایی نظیر قایق سواری و اسب سواری با درشکه در آن لذت برد.

پارک تخم مرغی

پارک تخم مرغی در اوایل شهرک ایثار قرار گرفته است. دلیل نام عجیب این پارک شکل آن است که شبیه تخم مرغ ساخته شده است. این پارک یک شهربازی سرباز نیز دارد که در فصول گردشگری میزبان کودکان زیادی است.

اگر تمایل پیدا کردید که زیبایی های ارومیه را از نزدیک مشاهده کنید، تردید نکنید. به راحتی و با مراجعه به سایت ایران هتل آنلاین، یکی از هتل های ارومیه را رزرو و سفری پرخاطره را آغاز نمایید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
28 روز قبل

ارومیه قلب آذربایجان ❤
به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

یاشاسین ایران ❤
یاشاسین آذربایجان ❤
یاشاسین اورمیه ❤
یاشاسین ترک ❤

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر