لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جهنم دره خوی
جهنم دره در فصل زمستان

جهنم دره خوی

باور این موضوع که در دل جهنم هم می‌توان انتظار بهشت را داشت کمی سخت، اما ممکن است. با شنیدن جایی به نام جهنم دره، مثلی در ذهنمان تداعی می‌شود که معمولاً در مواقع خشم و نگرانی بیان می‌شود. شما هم حتما تا حالا اصطلاح کدام جهنم دره‌ای بودی؟ را شنیده‌اید. این بار موقعیت کاملا فرق می‌کند.

صحبت از دره‌ای بهشتی است که با طبیعتی رؤیایی شما را محصور خود می‌سازد. اینجا خبری از گرمای سوزان و برهوت جهنمی نیست. اینجا منطقه‌ای کوهستانی در یکی از نقاط سردسیر کشور است. دره‌هایی با شیب زیاد و خاک سست، احتمال سقوط در آن را زیاد کرده و به مکانی جهنمی تبدیل شده است.

جهنم دره از نمای بالا

اهالی جهنم دره، نام شیطان دره را بر روی این مکان گذاشته‌اند که در زبان محلی به «جهنم دره سی» و «جهنم درسی» معروف است. طول جهنم دره حدود 13 کیلومتر و عمق آن بین 1700 تا 2800 متر است.

شیب جهنم دره بسیار زیاد است و با دیدن آن در همان لحظه اول آدرنالین خون‌تان بالا می‌رود و انتظاری که پس از شنیدن نام جهنم دره داشتید؛ برآورده می‌شود. کوهنوردی در این منطقه دشوار است. فقط افراد حرفه‌ای با کمک تجهیزات و راهنما می‌توانند در آن پیمایش کنند. سفر به جهنم دره به صورت تک‌نفره می‌تواند بسیار خطرناک باشد. علاوه بر سختی وجود حیوانات وحشی بومی، دردسرساز خواهد بود.

جهنم دره خوی کجاست؟

طبیعت زیبای جهنم دره

برای حضور در جهنم دره باید به استان آذربایجان غربی سفر کنید. دیاری که حتی شنیدن نام آن، حس خنکی و سرما را برای شما یادآور می‌شود. این مکان دیدنی از توابع شهرستان خوی به شمار می‌رود. جهنم دره در ۲۸ کیلومتری شهرستان خوی و ۱۸ کیلومتری ییلاق باصفای قاریاتاق، در دل صخره‌های سخت قرار گرفته است.

دریاچه ی مارمیشو ارومیه
ادامه مطلب

جهنم دره خوی در نقشه

پیش از رفتن به جهنم دره می‌توانید با استفاده از نقشه به‌خوبی موقعیت را شناسایی و کلیه مسیرها را بررسی کنید.

مسیر دسترسی به جهنم دره

مسیر دسترسی به جهنم دره

درصورتی‌که مبدأ حرکت شما به سمت جهنم دره، از شهر تهران است؛ باید فاصله‌ای در حدود ۸۰۰ کیلومتر را با ۹ ساعت رانندگی طی کنید. ابتدا خود را به استان آذربایجان غربی برسانید و با گذر از تبریز به سمت خوی و سپس جهنم دره حرکت کنید. بعد از رسیدن به خوی، وارد مسیر خوی به چالدران می‌شوید. بعد از گذشت ۲۶ کیلومتر در مسیر خوی به چالدران به روستای قریس می‌رسید. در نزدیکی روستای قریس جهنم دره باابهت به چشم می‌خورد.

شهر تبریز تا این دره، حدود ۱۹۳ کیلومتر فاصله دارد. اگر امکان سفر جاده‌ای را ندارید می‌توانید به‌وسیله قطار یا هواپیما خود را به تبریز و سپس به جهنم دره برسانید.

چنانچه از شهرهای شمال و شمال شرق کشور مثل استان‌های گلستان، مازندران، گیلان و خراسان راهی خوی هستید، بهترین مسیر، رسیدن به تهران و سپس با عبور از اتوبان قزوین – زنجان – تبریز – مرند به‌طرف خوی ادامه مسیر دهید.

اگر ساکن شهرهای مرکزی، شرقی، جنوب شرقی یا جنوبی کشور هستید، مسیر سفر شما از اصفهان می‌گذرد. پس از آن باید از اتوبان ساوه، به مسیر ساوه – تاکستان – زنجان بروید و از طریق جاده قدیم قزوین، کوتاه‌ترین مسیر برای شما میسر می‌شود. از زنجان به تبریز و در نهایت به خوی می‌رسید. فاصله اصفهان تا جهنم دره از این مسیر، بیش از هزار کیلومتر است.

اگر از شهرهای استان‌های غربی کشور قصد سفر به اینجا را دارید، با عبور از شهرهای کرمانشاه، سنندج، بوکان، ارومیه و سلماس، به خوی  و سپس جهنم دره خواهید رسید.

غار سهولان مهاباد، جلوه زیبای طبیعت
ادامه مطلب

بهترین فصل بازدید از جهنم دره

جهنم دره در زمستان

موقعیت جغرافیایی جهنم دره باعث شده تا زمستان‌های سرد و سوزانی در انتظار مسافران باشد. سفر در این فصل سال با تمام زیبایی‌ها و جلوه برفی، خطراتی دوچندان به همراه دارد. پاییز نارنجی‌رنگ این منطقه دیدنی و سرد است و سوژه نابی برای لنزهای دوربین شما به‌حساب می‌آید. وجود چشمه‌های آبگرم، قندیل‌های آویزان و آبشارهای یخ‌زده از دیوار صخرها، یکی از دلایل حضور مسافران در فصل سرماست.

اگر به‌قصد لذت‌بردن از هوای مطبوع و طبیعت سرسبز به جهنم دره سفر می‌کنید، بهترین گزینه برای زمان سفرتان، اوایل اردیبهشت تا انتهای فصل تابستان است. شنیدن چهچه صدای پرندگان و تماشای سرسبزی منطقه در کنار جریان آب خروشان رودخانه لحظاتی وصف‌نشدنی در این فصل برایتان به همراه خواهد داشت.

باتوجه‌به صعب‌العبور بودن مسیر جهنم دره خوی، تجربه سفر در این منطقه به گردشگران ثابت کرده که در تمام فصل‌ها، حضور در اینجا با کمک راهنماهای محلی و گردشگری خطر کم‌تری خواهد داشت.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به جهنم دره

جهنم دره در تابستان و زمستان

جاذبه‌های دیدنی در این منطقه به جهنم دره ختم نمی‌شود. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی درست در طول سفرتان به خوی، از جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی بسیاری در نزدیکی جهنم دره دیدن کنید. مکان‌هایی مثل رودخانه خیاوچای که در سقوط از کوه به آبشار زیبای گورگور تبدیل می‌شود و قندیل‌های تماشایی در زمستان می‌سازد. در این منطقه وجود جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار که زیستگاه گونه‌های متنوع جانوری و گیاهی هستند دور از انتظار نیست.

لیستی از جاذبه‌های تاریخی نزدیک به جهنم دره خوی که تماشای آن‌ها خالی‌ از لطف نیست.

  • پل خاتون که بر روی رودخانه‌ای پر‌آب در ۳۶ کیلومتری این دره، با معماری زیبا خودنمایی می‌کند.
  • موزه خوی میزبان دوستداران تاریخ که اشیای قدیمی بسیاری را در خود جا داده؛ در فاصله ۳۲ کیلومتری از این دره واقع شده.
  • برج شمس تبریزی نیز در فاصله ۳۰ کیلومتری دره قرار دارد.
  • بازار تاریخی قدیمی خوی متعلق به دوره صفوی با معماری خیره‌کننده، میزبان عاشقان بازارگردی در فاصله ۳۲ کیلومتری این دره قرار دارد.
  • از دیگر دیدنی‌های شهر خوی می‌توان به مقبره علمدار، دروازه سنگی و امامزاده سید بهلول اشاره کرد.
  • آبشار بدلان در کنار روستای بدلان و ۳۵ کیلومتری این دره، با چشم‌اندازی بکر و آب‌خنک میزبان مسافران است.
کلیسای صلیب مقدس (سورپ خاچ)، خوی آذربایجان غربی
ادامه مطلب

اقامت در هتل‌های خوی برای بازدید از جهنم دره

هتل ثمین خوی

اقامت در خانه‌های روستایی در صورت امکان همیشه لذت‌بخش بوده؛ اما اگر ترجیح می‌دهید پس از بازدید از دره، هتلی را برای اقامت خود در نظر بگیرید بهتر است به هتل های خوی را انتخاب کنید. در این شهر اقامت در سه هتل از جمله: هتل ثمین خوی واقع در بلوار ولیعصر، هتل زمرد خوی واقع در خیابان شهیدکوچری و هتل جهانگردی خوی واقع در خیابان انقلاب، برای شما امکان‌پذیر است. شما می‌توانید اقامت سفرتان را به مجموعه ایران هتل آنلاین بسپارید تا خیالتان از این بخش راحت باشد.

سخن آخر

بار دیگری که اسم جهنم دره به گوشتان می‌خورد به‌جای تصور حالت خشم و نگرانی، تصویر رؤیایی مثل کارت‌پستال، پشت پلکتان می‌نشیند. با یک‌بار رفتن به این مکان، محال است لمس خنکای نسیم روی گونه‌هایتان را فراموش کنید. تماشای صلابت چشم‌نواز کوه‌ها یا استشمام اکسیژن ناب اینجا، خداحافظی را برایتان سخت‌تر می‌کند. با خاطراتی خوش و به امید دیدار دوباره، جهنم دره خوی را ترک می‌کنید.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر