لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگه دم اسب شیراز
تنگه دم اسب  شیراز

تنگه دم اسب شیراز

همانطور که از نام تنگه دم اسب شیراز می توان فهمید، شباهت بسیاری به دم اسب دارد و البته نجابتی که در حال و هوای آن منطقه به مشام گردشگران می رسد گواهی بر صحت این نامگذاری است. زمان مشاهده این آبشار این تمایل در انسان جان می گیرد که دم این اسبی که اینجا از جنس آب است را بگیرد و به اعماق زلال و شفاف قطرات حیات بخش این تنگه زیبا برود و روح خود را طراوت بخشد. هنگام سفر و بازدید از جاذبه های تاریخی و طبیعی شهر یاد شده بهتر است در ابتدا با رزرو هتل های شیراز از محل اقامت خود مطمئن شوید.

دیواری از جنس گیاه

جالب است بدانید، تمام مسیری که توسط گردشگران پیموده می شود تا به آبشار برسد مملو از بوته های کوهی و درختان بلوط است؛ استراحتگاه های سبز و رایگانی که گردشگران را آماده نزدیک شدن به آبشار عجیب و هیجان انگیز دم اسب می کنند. البته لازم است قسمت هایی از راه دستتان را به سنگ بگیرید تا بتوانید از شکاف ها عبور کنید. گروه های کوهنوردی و تورهای گردشگری زیادی به این منطقه سفر می کنن.

تنگه دم اسب شیراز

چگونگی پیدایش تنگه دم اسب شیراز

سال ها پیش رودخانه ای از منطقه دم اسب عبور می کرده که بر اثر زلزله ای به دریاچه ای به طول دویست متر تبدیل شده و تنگه دم اسب و آبشار دم اسب ایجاد گردیده است. در حال حاضر بعد از عبور از روستای کره بس به یکی از مکان های تفریحی شیراز بنام آبشار تنگ دم اسب می رسید. روستای کره بس در کوهمره سرخی قرار گرفته و حدود چهارصد نفر جمعیت آن است. جالب است بدانید منطقه کوهمره سرخی در دوره ساسانی به رم دیوان معروف بوده است. رم به معنای ناحیه عشایر نشین است. در کوهمره سرخی قبیله های کوه نشین زندگی می کردند که از زبان و فرهنگ و گویش متفاوتی بهره مند بوده اند اما به تدریج و پس از انقلاب تعداد کثیری از آنان به شیراز آمده و در این شهر مستقر گشته اند. گذشتن از دریاچه با قایق های بادی یا از طریق شنا کردن نیز میسر است.
تنگه دم اسب شیراز

پوشش گیاهی و جانوری منطقه

حیواناتی نظیر مارمولک، پرندگان شکاری و غیره در این منطقه زندگی می کنند که چون در نزدیک تنگه نیستند نمی توان آن ها را مشاهده نمود؛ در این میان شاید تنها بتوان سنجاب ایرانی را دید. ازجمله گیاهانی که در این دره وجود دارد می توان درخت انار، برخی گیاهان دارویی، درخت بلوط، پونه وحشی و غیره را نام برد.
تنگه دم اسب شیراز

زمان مناسب بازدید

بهترین زمان برای سفر به تنگه دم اسب شیراز فصل بهار و به خصوص فروردین ماه می باشد. از این منطقه بسیار زیبا می توان آرامش را برای عزیزان سوغات آورد آن هم زمانی که به آن ها از تصاویر رنگارنگ گیاهان و سنگ ها و صدای مسالمت آمیز برخورد آب با شاخه های درختان بگوییم. تجهیزات کوهنوردی و وسایل کمپ زنی و کیسه خواب که در صورت اقامت بتوانید از آن ها استفاده کنید. متاسفانه هنوز امکانات رفاهی از قبیل هتل و مهمانسراها و به دنبال آن امکان رزرو هتل وجود ندارد. در پنجاه کیلومتری جنوب شرقی شهر شیراز منطقه ای است به نام کوهمره سرخی که روستایی به اسم کره بس در آن واقع شده و تنگه و آبشار دم اسب در شرق این روستا قرار دارد.

یافتن هتل مناسب برای بازدید از جاذبه های شیراز

در اطراف شیراز به جز تنگه دم اسب که در این صفحه معرفی کرده‌ایم، جاذبه‌های طبیعت‌گردی بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند. پیشنهاد تیم ایران هتل این است که حداقل چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید و بازدید از آن‌ها را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید.
جاذبه‌های طبیعی اطراف شیراز شامل دریاچه سد درودزن، تنگه تیزاب، دریاچه‌های هفت برم دریاچه مهارلو، تنگه هایقر، آّبشار مارگون، آبشار مروارید خفر، پارک کوهستانی دراک، پارک ملی بختگان، تنگه براق، تنگه بستانک، دشت ارژن، روستا و آبشار دشتک، روستای قلات، سد و دریاچه تنگاب، تنگه و دریاچه خرقه، دریاچه پریشان (پیرشون)، نرگس‌زار کازرون، بند امیر، بند بهمن و پارک ملی بمو هستند.
یکی از شرایط بازدید از اغلب جاذبه‌های شهر مقصد، اقامت طولانی مدت در شهر مقصد است. یافتن هتل مناسب در میان هتل‌های شیراز با وب‌سایت ایران هتل کار ساده‌ای است. هتل زندیه شیراز، هتل چمران شیراز هتل پرسپولیس، هتل هما و هتل بزرگ شیراز برترین هتل‌های شیراز هستند که می‌توانید برای رزرو آن‌ها همین حالا اقدام کنید.

تنگه دم اسب شیراز
تنگه دم اسب شیراز

کلام پایانی

شیراز یکی از زیباترین و پرطرفدارترین شهرهای کشور است که بسیاری از گردشگران آن را با جاذبه های تاریخی می شناسند؛ اما جالب است بدانید این خطه جاذبه های طبیعی زیبایی نیز دارد که بازدید از آن ها روحتان را جلا می بخشد. تنگه دم اسب شیراز یکی از دیدنی های این خطه است که سفر به آن برای گردشگران جالب توجه است.

آرامگاه شاعر و عارفان شیراز را بشناسید
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر