لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> عمارت چهل ستون قزوین،نمادی از معماری عصر صفوی
عمارت چهل ستون قزوین،نمادی از معماری عصر صفوی

عمارت چهل ستون قزوین،نمادی از معماری عصر صفوی

مقدمه

عمارت چهل ستون یا کلاه فرنگی قزوین یک کوشک هشت ضلعی ِ دو طبقه است. این عمارت در فضایی به مساحت تقریبی 500 متر مربع و در میان باغ های زیبای عهد صفوی که شاه طهماسب اول آنها را احداث نموده است،واقع شده است.بنای مذکور از چهار سو به چهار خیابان حائز اهمیت شهر منتهی می شود. معماری جذاب، باغ های زیبا و قرار گیری در فضای شهری از جمله ویژگی هایی هستند که نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف داشته است. این اثر که دارای مصالح آجری و سنگی می باشد، دارای طاقگان، تزئینات کاشیکاری و گچی منحصر به فردی است که بر زیبایی مضاعف آن می افزاید و از این حیث مامنی همراه با آرامش را به گردشگران هدیه می نماید.
تصویر شماره 1: تصویر عمارت چهل ستون (کلاه فرنگی) قزوین،دوران شاه طهماسب صفوی

معرفی بنای عمارت چهل ستون قزوین
عمارت کلاه فرنگی یا کاخ چهلستون قزوین ، کوشکی دو طبقه و برونگراست که احداث آن را منسوب به شاه طهماسب اول صفوی می دانند. این بنای هشت گوش دو اشکوبه،دارای مساحت تقریبی 500 متر مربع است. حوضی زیبا در شمال عمارت قرار دارد که همواره آب از آن به وسیله نهر داخل کلاه فرنگی و سپس حوض جنوبی می شد و از نهری که در وسط خیابان جنوبی بود به جانب حیاط نادری منتقل می شد. گفته شده این بنا توسط مرحوم سعد السلطنه حاکم قزوین در حدود سالهای 1306 الی 1312 ه.ق مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و از آن زمان به کاخ چهلستون معروف شده است. بنای مذکور در شمال دولت خانه صفوی و در ضلع جنوبی سبزه میدان واقع شده است.
عمارت چهل ستون قزوین
تصویر شماره 2 : نمایی دیگر از کاخ چهلستون قزوین
عمارت چهل ستون قزوین

تصویر شماره 3 : نمای بسیار زیبا از کاخ چهلستون قزوین

ویژگی های معماری و تزئینات بنای عمارت چهل ستون قزوین
کاخ چهلستون قزوین که گفته شده بر روی ته مانده های آثار دوره ساسانی احداث شده است. دارای ازاره های سنگی و مصالح آجری می باشد. در داخل بنا لچکی های طاقها با کاشی تزئین یافته است و بقیه قسمتهای آن با گچ سفید پوشش داده شده است. در اشکوب اول بنا طاقهایی آجری مشاهده می شود و اشکوب دوم نیز با آجر ساخته شده که بر روی آن پوشش گچ سفید قرار دارد. اشکوب دوم بنا تالاری بزرگ و مرتفع است که از هر سمت ارسی های پهن و پنج چشمه بلندی در وسط قرار دارد. در شمال بنا پلکان ها راهی به سوی طبقه بالا داشته اند که پس از تبدیل بنا به موزه،آن را برچیده اند.
عمارت چهل ستون قزوین
تصویر شماره 4 : تزئینات زیبای ارسی در بنای چهلستون قزوین
چهلستون قزوین
تصویر شماره 5 : نمایی بسیار زیبا از کاخ چهلستون قزوین در شب
دو اشکوب بنای مذکور دارای غلام گردشی هستند که طبقه زیرین با ستون مدور و طاق آجری بوده و اشکوب بالا دارای تیر های چوبی صاف ظریف کار شده اند،که توانسته با خلق فضایی زیبا و دل انگیز، احساسی بی نظیر را به گردشگران هدیه نماید. طبقه زیرین بنا یک اتاق در مرکز و چندین اتاق کوچک در اطراف دارد که حوضی مرمر در وسط آن قرار گرفته است. بنای مذکور دارای تزئینات نقاشی دیواری بوده که در دوره قاجاریه روی آن را با گچ پوشانده اند. ییلاقی بودن ساختار قصر و قرار گیری در فضای باغ و دارا بودن سالنی مرتفع از جمله مواردی است که نظر گردشگران داخلی و خارجی را به این بنا معطوف داشته است. برخی از صاحب نظران معتقدند پلان طبقه اول این بنا با پلان کاخ هشت بهشت اصفهان شبیه می باشد و می توان گفت که عمارت هشت بهشت اصفهان، صورت تکامل یافته تر و با شکوه تر کلاه فرنگی قزوین می باشد.
عمارت چهل ستون قزوین
تصویر شماره 6 : فضای داخلی عمارت چهلستون قزوین ،که نشانگر حوضی در آن می باشد

برج‌‌هاى آرامگاهى خرقان در قزوین; یادگاری اجری از دوره سلجوقیان
ادامه مطلب

تصویر شماره 7: نمایی دیگر از فضای داخلی بنای کاخ چهلستون قزوین که تزئینات آن را به همراه حوض مرمری نمایان می کند.
قرار گیری چهار اتاق گوشواره در کنج های پلان هشت ضلعی بنا، فضایی چلیپایی در مابین آنها ایجاد نموده که این چلیپا به چهار ایوان در چهار جهت اصلی مبدل شده است و فضای مرکزی تالار که اصلی ترین بخش کلاه فرنگی به شمار می آید از جمله موارد زیبا شناسی بنا محسوب می شوند.
عمارت چهل ستون قزوین

تصویر شماره 8 : فضای داخلی عمارت کلاه فرنگی قزوین که تزئینات ارسی و اشیاء موزه ای را نشان می دهد

غذاهای محلی و رستورانهای قزوین

رستوران یاس در نزدیکی عمارت چهلستون قزوین که در سبزه میدان واقع شده است، از جمله رستوران های قدیمی و با کیفیت شهر به شمار می آید. تنوع غذایی و کیفیت بالای غذا و دارا بودن فضایی دل انگیز از جمله ویژگی های آن به شمار می آیند.رستوران نمونه که در خیابان بوعلی و تقاطع فردوسی واقع شده است نیز از دیگر رستوران های حائز اهمیت شهر قزوین به شمار می رود. این رستوران نیز انواع غذاها، خصوصا غذاهای سنتی را عرضه می دارد. دیگر رستوران قابل توجه در شهر قزوین، رستوران اقبالی است. این رستوران در خیابان طالقانی و نرسیده به سه راه خیام واقع شده است. رستوران کرمانی قزوین نیز که در چهار راه ولیعصر و ابتدای خیابان شاهد قرار گرفته است، غذاهایی با کیفیت و با قیمت مناسب را عرضه می دارد. قیمه نثار، کوکو شیرین، شیرین پلو، دُیماج، آش دوغ قزوین، آش ماش پیازو و … از غذاهای سنتی شهر قزوین به شمار می آیند.
عمارت چهل ستون قزوین

سوغات های شهر قزوین

نان برنجی، نان نخودی، نان قندی، نان بادامی، نان گردویی، باقلوای لوزی، باقلوای پیچ و … متداول ترین شیرینی ها جهت سوغات در شهر قزوین به شمار می آیند. در فصول مناسب سال محصولاتی چون انار، گردو، فندق و انگور نیز با کیفیتی بالا قابل دسترسی هستند. فرآورده ای به نام پنیر کوزه ای با طعم زیره، که طعمی دل انگیز دارد در بازار سنتی قزوین عرضه می شود. در بازار سنتی شهر انواع دست ساخته ها نیز قابل عرضه می باشد.
عمارت چهل ستون قزوین

هتل ها و مراکز اقامتی شهر قزوین
هتل مرمر قزوین، هتل البرز قزوین، هتل مینو، هتل ایرانیان قزوین و …. از جمله هتل های قزوین به شمار می آیند که با رزرو آنلاین و هوشمندانه سفر نمودن می توانید در این شهر تاریخی خاطرات بیاد ماندنی را بیافرینید و از سفر خود لذت ببرید.

روستای زرگر تهران، نیمه ایرانی- نیمه اروپایی
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر