لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی کرمان با آدرس
جاهای دیدنی کرمان با آدرس

جاهای دیدنی کرمان با آدرس

هنگامی که از دوستان دوران دانشگاهم می پرسیدم نظرشان راجع به کرمان و جاهای دیدنی کرمان چیست، می گفتند با شنیدن نام کرمان یاد پسته، قالی، بیابان لوت و زلزله می افتند ولی بعد از شنیدن خاطرات من و دیدن عکس هایم، مشتاق شدند تا به کرمان سفر کنند و خودشان شاهد تمام زیبایی های طبیعی و تاریخی این دیار کهن باشند. نتیجه سفر تمام کسانی که به توصیه من از جاهای دیدنی کرمان بازدید کرده اند، جالب و در عین حال تامل برانگیز است. نظر همگی این بود که چرا این همه آثار باستانی و طبیعی از دید مردم ایران پنهان مانده است. کرمان شهری ساده و صمیمی با مردمانی خونگرم است که به میهمانانش عشق هدیه می دهند.
اگر بخواهید هوشمندانه سفر کنید باید علاوه بر رزرو هتل، اطلاعات کاملی از مقصد سفرتان داشته باشید. در این مطلب کرمان را از نگاه یک گردشگر حرفه ای مرور خواهیم کرد و همه جزئیات مانند جاذبه های دیدنی، سوغاتی، خوراکی های خوشمزه و حتی هتل های کرمان را بررسی می کنیم. استان کرمان با ثبت 6 اثر در فهرست آثار جهانی یعنی ارگ بم، روستای صخره ای میمند، باغ شاهزاده، قنات گوهرریز جوپار، کویر لوت و قنات های ریگان و بم در صدر جدول بیشترین آثار ثبت شده ایرانی در میراث جهانی یونسکو است. در ادامه با معرفی جاهای دیدنی کرمان با ما همراه باشید.

روستای صخره ای میمند

روستای صخره ای میمند که در 30 کیلومتری شهر بابک استان کرمان قرار دارد یکی از روستاهای جالب انگیز ایران است، به طوری که تمامی خانه های این روستای سه هزار ساله به صورت فضاهایی است که در داخل کوه کنده شده است. سنگ نگاره ها و نقوش صخره‌ای حاکی از آن است که قدمت این روستا به زمان اشکانیان و ساسانیان برمیگردد.

آدرس: استان کرمان – 30 کیلومتری شهر بابک – روستای میمند

ارگ بم

ارگ بم
شهر بم در استان کرمان محل قرار گیری بزرگترین سازه خشتی جهان به نام ارگ بم است که در سده 5 پیش از میلاد ساخته شده است. این سازه که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده پس از وقوع زلزله در سال 1382 دچار آسیب جدی شد. در قلب این مکان با ابهت، ارگ بم قرار دارد و در اطراف آن دژ بزرگی ساخته شده است.

آدرس: استان کرمان – قسمت شرقی شهرستان بم

دریاچه مخرگه (دریاچه نمک شهر بابک)

1683353199 511 جاهای دیدنی کرمان با آدرس
دریاچه مخرگه از زیباترین دریاچه ها است که خود را مانند آیینه ای بر زمین گسترانیده است. این دریاچه نمکی بعد از هر بارش در صورتی که به مقدار کافی بارش ادامه یابد، می توانید انعکاس تصویر خود و آسمان را روی آن ببینید. همانند این پدیده را می توان در کشور بولیوی و در شوره زار سالار اویونی ببینیم. از آنجایی که پوسته های درختان خرما در این مکان پیدا شده است می توان حدس زد که در گذشته این دریاچه مکانی برای کشت خرما بوده و حتی ریشه نامش هم به مخ یعنی خرما برمی گردد. بهترین زمان بازدید از دریاچه قبل از شهریور است. گردشگران بسیاری برای دیدن غروب آفتاب مسافت های زیادی را طی می کنند چراکه انعکاس غروب آفتاب در دریاچه تصویر بینظیری را برای تماشا می سازد.

آدرس دریاچه مخرگه: 32 کیلومتری شهر بابک کرمان

سوغات کرمان
ادامه مطلب

باغ شازده ماهان

باغ شازده ماهان
باغ شاهزاده ماهان که تاریخچه آن مربوط به اواخر دوره قاجار است، به فاصله اندکی از شهر کرمان و درست در وسط کویر واقع شده است. این باغ با وجود مساحت بسیار، فواره ها و معماری بسیار زیبای کوشک بزرگترین و زیباترین باغ ایرانی شناخته شده است. لازم به یادآوری است که باغ شازده ماهان نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دشت لوت

دشت لوت
دشت لوت هفتمین بیابان بزرگ جهان است که در 3 استان کرمان، سیستان بلوچستان و خراسان رضوی واقع شده است و در سال های پیاپی گرم ترین نقطه جهان شناسایی شده است. بزرگترین ناحیه جمعیتی دشت لوت شهداد است و سالانه گردشگران زیادی از کلوت های شهداد کرمان دیدن می کنند.

مسجد جامع کرمان

مسجد جامع
مسجد جامع از آثار دوران آل مظفر است و حدود 700 سال قدمت دارد. حال و هوای نماز مغرب و عشاء که در تابستان در محوطه این مسجد تاریخی برگزار می شود، وصف نشدنی است.
آدرس مسجد جامع کرمان: حاشیه میدان مشتاق کرمان

مسجد ملک کرمان

مسجد ملک
زیبایی مسجد ملک کرمان در شب همراه با نورپردازی های داخلی و خارجی دو چندان می شود و بهترین زمان برای عکاسی است. این مسجد 900 ساله مسجد امام نیز نامیده می شود، بزرگترین و قدیمی ترین مسجد شهر کرمان است.
آدرس مسجد ملک: کرمان- خیابان امام

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان طولانی ترین راسته بازار دنیا است که جذابترین و بهترین جاذبه های شهر را در دل خود پنهان کرده است. برای گشتن و جستجو در این راسته بازار، بدون اغراق حداقل به دو تا سه روز زمان نیاز دارید.

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه گنجعلی خان
مجموعه گنجعلی خان که یکی از جاهای دیدنی کرمان است در دل این بازار قرار گرفته و میدان بزرگی است که در چهارگوشه اش حمام، آب انبار، ضرابخانه (موزه سکه)، مدرسه (فروشگاه های سنتی)، و مسجد قرار دارد. با وزش نسیم خنک عصرگاهی، مردمی که برای خرید به بازار آمده اند به این میدان می آیند و از منظره زیبا و محیط آرامش بخش این میدان استفاده می کنند.
آدرس حمام گنجعلی خان کرمان: کرمان- بازار بزرگ کرمان- میدان گنجعلی خان
ساعت بازدید حمام گنجعلی خان: 09:00 تا 18:00

بازار مسگرها

بازار مسگرها
قلم زنی استادکاران کرمانی نشان از رونق کار مسگرها و یکی از دیدنی های کرمان است. مغازه های مس فروشی و البته پته فروشی های زیادی در اطراف میدان گنجعلی خان وجود دارد که سوغاتی های کرمان بی نظیری را در معرض دید گردشگران گذاشته اند. هر چند از قدیم الایام استفاده از ظروف مسی رایج بوده ولی امروزه شاهد استقبال بیش از پیش گردشگران از این ظروف مخصوصا به عنوان سوغات کرمان هستیم.

عطاری ها

عطاری ها
کاروانسرای هندوها حاکی از گذشته غنی تجارت ادویه از هندوستان است؛ گذشته ای که به حال پیوند خورده و هنوز هم کرمان از قطب های خرید ادویه جات اصیل و معتبر است. عطاری های قدیمی زیادی در راسته بازار وجود دارد که محل خوبی برای خرید سوغاتی های مشهور کرمان مانند قاووت، پسته، روشور، زیره، انواع ادویه جات تازه و باکیفیت و غیره هستند.

حمام وکیل کرمان

حمام وکیل
بعد از عبور از مجموعه گنجعلی خان به حمام وکیل می رسید که با معماری جذاب خود میزبان میهمانان برای خوردن فالوده در ظروف گلسرخی یا چایی خوش و عطر بو است. فالوده کرمانی با ترکیب نشاسته دانه دانه، شیره قند و عرق های گیاهی، معجونی خوشمزه و خنک در روزهای گرم سال است و مشتریان فراوانی دارد.
آدرس حمام وکیل کرمان: جنب مجموعه گنجعلی خان

آرامگاه مشتاق علیشاه

آرامگاه مشتاق علیشاه
در انتهای بازار به مسجد جامع کرمان می رسید و بعد از آن دربی به سوی میدان مشتاق، آرامگاه مشتاق علی شاه که یکی از جاهای دیدنی کرمان است با سه گنبد متفاوت و حیاطی مصفا قرار دارد. مشتاق علی شاه از چهره های ادب و عرفان است که حدود 220 سال پیش به جرم خواندن قرآن با سه تار سنگسار شد. سیم چهارم سه تار به یاد مشتاق علیشاه، مشتاق نام دارد.
آدرس آرامگاه مشتاق علی شاه: جنب مسجد جامع کرمان

آتشکده زرتشتیان کرمان

آتشکده زرتشتیان
کرمان از دیرباز سرزمینی بوده که مذاهب مختلف با صلح و صفا در کنار هم زندگی می کرده اند. امروزه نیز عده ای از هموطنان زرتشتی و یهودی در کرمان زندگی می کنند. کرمانیان همیشه از همشهری های زرتشتی شان با احترام و نام نیک یاد می کنند و آن ها را مردمانی راست گو و درستکار می دانند. آدرس آتشکده کرمان خیابان برزو آمیغی است و موزه مردم شناسی زرتشتیان هم در کنار این آتشکده قرار دارد.

باغ فتح آباد کرمان

باغ فتح آباد
عمارتی در کرمان وجود دارد که با پا گذاشتن در آن شما را با خود به سال 1255 می برد. باغ فتح آباد کرمان که یکی از جاهای ديدني كرمان است با معماری زیبا و نورپردازی های استادانه، همچون نگینی در میان باغ های پسته اطراف کرمان می درخشد. نوشیدن دمنوش بابونه در هوای خنک شبانگاهی این باغ دلگشا، خاطره ای بیاد ماندنی برای هر گردشگری به جا می گذارد.
آدرس باغ فتح آباد: انتهای بلوار هوا نیرو کرمان

گنبد جبلیه کرمان

گنبد جبلیه
در کنار کوه های مسجد صاحب الزمان و جنگل قائم، گنبدی خودنمایی می کند که بر اساس افسانه ها از شیر شتر در مصالحش استفاده شده و احتمالا قدمتش به قبل از اسلام می رسد. گنبد جبلیه کرمان در حال حاضر تبدیل به موزه سنگ شده و به دلیل پارکی که در کنارش احداث شده و وجود جنگل مصنوعی قائم، آخر هفته ها جزء بهترین مکان های تفریحی کرمان به حساب می آید.

موزه پته کرمان

موزه پته
پته که نوعی رودوزی با نخ های رنگین و ظریف بر روی پارچه های پشمی ضخیم است از اصیل ترین و در عین حال ناشناخته ترین سوغاتی های کرمان به حساب می آید. موزه پته که باید برای بازدید از آن قبلا هماهنگ کرده باشید، در خیابان والفجر واقع شده است. در این موزه پته های نفیسی مانند رومیزی، روتختی، رانر و غیره وجود دارد که گزینه خوبی برای سوغاتی هستند.

کتابخانه ملی کرمان

کتابخانه ملی
یکی از دلنشین ترین کتابخانه های عمومی کشور در قلب کرمان قرار دارد. کتابخانه ملی که پیش از این کارخانه نساجی بوده، در وسط پارک سرسبزی به نام پارک ریاضیات واقع شده است. معماری زیبا این بنا، بی شک برای هر بازدید کننده جالب توجه است و به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرمان مکان فوق العاده ای برای اهل کتاب است.

مقبره شاه نعمت الله ولی در کرمان

مقبره شاه نعمت الله ولی
شاه نعمت الله یکی از عارفان و شاعران معروف قرن هشتم هجری است که آرامگاهش در ماهان قرار دارد و ازجمله جاهای دیدنی کرمان محسوب می شود. معماری متفاوت و درختان سربه فلک کشیده این مکان هر گردشگری را شگفت زده می کند. مردم در روز ولادت حضرت علی (ع) در این آرامگاه گرد هم می آیند، جشن می گیرند و دف می نوازند.

باغ متولی باشی کرمان

باغ متولی باشی
در پشت آرامگاه شاه نعمت الله باغ و عمارت تاریخی وجود دارد که به آن باغ متولی باشی گفته شده و منتسب به متولی آرامگاه شاه نعمت الله است. این باغ اکنون تبدیل به رستوران و هتل شده و آرامشی دلپذیر دارد و یکی از جاهای دیدنی شهر کرمان و پاتوق کرمانی ها در آخر هفته ها است.

یخدان مویدی کرمان

از دیگر جاهای دیدنی کرمان می توان به یخدان مویدی اشاره کرد که یادگاری از دوران صفویه است. هدف ساخت این بنا در گذشته این بوده که زمستان در آن یخ ذخیره کنند تا برای تابستان مورد استفاده قرار گیرد. جالب است بدانید که برای راحت تر جدا شدن یخ ها از هم بین آن ها را کاه می ریختند. این بنا دارای گنبدی مخروطی شکل و دیوارهایی از جنس خشت و گِل است و اکنون به مکانی فرهنگی برای استفاده عموم تبدیل شده است.
آدرس یخدان مویدی کرمان: کرمان- خیابان شهید کامیاب (ابو حامد)

آبشار کشیت کرمان

هنگامی که صحبت از خطه کرمان به میان می آید همه افراد سرزمینی کویری و بی آب و علف را در ذهن خود تجسم می کنند؛ اما باید گفت استان کرمان نیز همانند سایر نقاط ایران از طبیعت زیبا و منحصر به فردی همراه است. آبشار کشیت کرمان یکی دیگر از جاذبه های تماشایی این استان است که درست در قلب کویر لوت قرار گرفته و منظره ای وصف ناپذیر را پیش روی چشمانتان خلق کرده است. این آبشار حدود 3 کیلومتر طول دارد و خود سرچشمه آبشارهای دیگری در منطقه است.

شیرینی های لذیذ و مقوی کرمانی

شیرینی های لذیذ و مقوی
تنوع غذاها و شیرینی های کرمان نشان از خوش خوراک بودن مردم این دیار دارد. شیرینی های خوشمزه و مقوی نظیر کلمپه و کماچ سهن که با خرما درست می شوند و مورد پسند هر سلیقه ای هستند. روغن جوشی یکی دیگر از خوراکی های خوشمزه کرمان است که از فرهنگ قدیمی و زرتشتی سرچشمه می گیرد و بیشتر برای مراسمات ترحیم یا خیرات استفاده می شود. قطاب کرمانی هم متفاوت از همتای یزدی اش بوده و مزه پسته و گردوی قوی تری دارد. قاووت که انواع مختلفی دارد (پسته ای، نخودی، قهوه، خشخاشی و غیره) پودری نیروبخش و خوش طعم است که هنوز نیز در جشن شب شیشه (جشن به دنیا آمدن و نامگذاری نوزاد) جزء ارکان اصلی بوده و اگر نباشد مهمانان حتما سراغ “قووتو” را می گیرند. برای خرید شیرینی با کیفیت عالی می توانید به شیرینی سرای بهجت خانم جنب پارک نشاط یا شیرینی رضا در خیابان بهمنیار رفته و از این خوراکی های خوشمزه برای عزیزانتان سوغات ببرید.

اقامت در قلب کویر کرمان، باغ شاهزاده ماهان
ادامه مطلب

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر