لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> آلمان گردی و معماری های ناتمام هیتلر
آلمان گردی و معماری های ناتمام هیتلر

آلمان گردی و معماری های ناتمام هیتلر

نازی ها در راستای احیای فرهنگ آلمان برنامه هایی را اتخاذ کردند که یکی از این طرح ها استفاده از معماری برای ایجاد تغییرات فرهنگی بود. به دلیل علاقه ی بسیار زیاد هیتلر به معماری روم باستان، بناهای ساخته شده به دستور او بسیار شبیه به بناهای رومی بودند. البته هنر رومی با سمبل ها و نمادهای آلمانی تلفیق شد و حاصل آن به وجود آمدن بناهایی بسیار ویژه اما اکثرا نا تمام شد. درتمام این بناها می توان پرچم آلمان را به وفور دید که به عنوان عنصری تزئینی و ملی به کار رفته است. اکثر این ساختمان ها عظیم الجثه اند برای اینکه قدرت وشکوه آلمان را نشان دهند و البته مردم را هم کمی بترسانند. به عنوان مثال طراحی ساختمان اداری هیتلر به گونه ای است که مراجع کننده دالان بسیار طولانی را می بایست بپیماید تا به دفتر هیتلر برسد و به عقیده نازی ها همین موضوع باعث می شدکه آن فرد و به طور کلی همه مردم به جلال و شکوه حکومت نازی ها پی ببرند. استفاده از پلان شطرنجی برای شهرها، تقارن، جانمایی ساختمان های حکومتی بر اساس سلسله مراتب، نشان دهنده ی دیسپلین سیاسی نازی هاست. با بهترین سایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.
جالب است بدانید همه کشورها زمانی که در جنگ های مختلف پیروز می شدند محلی را برای جشن و پایکوبی بنا می کردند که به آن “طاق پیروزی” می گفتند، اما هیتلر “طاق پیروزی “را برای جشن گرفتن پیروزی های آینده ساخت. با رزرو آنلاین هتل در مقصد مورد نظرتان می توانید جاذبه های باستانی و شگفتی های هر شهر را ببینید.
معماری آلمان

معماری نازی ها

تئاترگونگی: به دلیل اینکه نازی ها متصل بودن به فرهنگ گذشته اشان را واجب می دانستند بنابراین اکثر بناهای ساخته شده در آن دوران دارای سکویی جهت فعالیت های همگانی بود. در این ساختمان ها، جشن ها و گردهمایی ها و تئاترهایی چند منظوره برگزار می شد که تماشاگران ضمن تماشا و شرکت درآن مراسم پیام نهفته در آن اثر هنری که اکثرا همان تبلیغ نژاد پرستی بود را در می یافتند و از این طریق دولت به هدفش می رسید. این نوع معماری که همزمان هزاران نفر در یک محل می توانستند جمع شوند تنها مختص آلمان نازیسم است. مثلا ساختمان “باغ موزه” که در مرکز شهر و در مجاورت “کاخ بزرگ” برلین قرار دارد از نمونه های آن است.
آلمان
سمبلیک بودن: در معماری نازی از سمبل ها و نمادهای بسیاری استفاده شده است. به اعتقاد هیتلر ساختمان ها نماینده فرهنگ زمان خود هستند و این فرهنگ می تواند به نسل بعد منتقل شود و به نوعی آنقدر پابرجا بماند که بر ناپایداری و زودگذر بودن زمان غلبه کند. بنابراین در بناهای خود از مصالح مدرن مانند فولاد و بتن استفاده نمی کرد و به جای آن از”سنگ “که متریالی بادوام و پایدار است بهره می گرفت. هیتلردرواقع به سازندگان بنا دستورمی داد با بهره گیری از علم مهندسی حداکثر استفاده را از مصالح قدیمی بکنند. نازی ها به سوسیالیسم ملی اعتقاد داشتند. سوسیالیسم ملی اعتقادی است ضد مدرنیسم. برای آلمانی ها استفاده از سنگ علاوه بر مسائل اعتقادی ، توجیه اقتصادی نیز داشت. هیتلر معتقد بود باید به ماندگارترین ساختمان های تاریخ بنگرند و دلیل پابرجاماندن آنها را بیابند سپس از آن راهکارها برای جاودانه شدن بنایی که می سازند استفاده کنند. به نظر او سنگ مرمر و گرانیت برای این منظور بسیار مناسب بودند.
بیشتر بخوانید:

بناهایی که از نازی‌ها به جای ماند
از سقوط نازیسم هفتاد سال می گذرد اما تعداد بسیار زیادی از بناهای این دوره به جای مانده است. برخی از آنها عبارتند از:
نورمبرگ
محل رژه نازی‌ها در نورمبرگ
مجوطه بسیار وسیعی در”نورمبرگ، به رژه سالیانه نازی ها اختصاص داده شد. در این رژه هیتلر و رهبران دیگر حزب از سکوی مشهور این محوطه خطاب به جوانان وفادار به حزب سخنرانی می کردند. بعد از سقوط نازیسم این محوطه به سالن سربسته ای برای مسابقات ورزشی تبدیل شد، همچنین موزه ای بنا شد تا نمایانگرنقش نورمبرگ در تاریخ نازیسم باشد.
استادیوم المپیک
استادیوم المپیک
قبل از اینکه هیتلر صدراعظم آلمان شود بنا شد در آلمان المپیک ورزشی برگزار شود. بعد از اینکه هیتلر به قدرت رسید از ارزش تبلیغاتی این مساله آگاه شد و دستور داد تا اماکن ورزشی را هرچه بیشتر جاه طلبانه بسازند که مهمترین بخش این مجموعه “استادیوم المپیک” بود. این استادیوم تنها بنایی بود که دربین سیل عظیمی از ویرانه های جنگ جهانی پابرجا ماند. سالها پیش این مجموعه مرمت شد و امروزه این استادیوم یکی از بهترین اماکن ورزشی جهان است.
مونیخ
ساختمان پیشوا، مونیخ
” ساختمان پیشوا ” در مونیخ محل خوشگذرانی هیتلر بود. توافقنامه “صلح دوران” در یکی از اتاق های این بنا بین هیتلر و ” نویل چمبرلین” امضا شد. در حال حاضراین بنا به دانشگاه موسیقی و تئاتر مونیخ تبدیل شده است.

۱۴ دهکده ی زیبای کوچک سوئیس
ادامه مطلب

اردوگاه تفریحاتی پرورا – روگن
هدف از ساخت این بنای عظیم این بود که اردوگاه تعطیلات ۲۰ هزار نازی باشد. این اردوگاه بخشی از برنامه «دستیابی به قدرت و توانایی از طریق شادمانی» نازی‌ها بود اما با شروع جنگ ساخت این بنا متوقف شد و هیچ فرصتی برای هیچ گروهی جهت خوشگذرانی در آن محل فراهم نشد.
کارنیهال

کارنیهال، اقامتگاه هرمان گورینگ

رهبران نازی اقامتگاه‌های شخصی مجلل برای خود می‌ساختند. بنای “کارنیهال” در ۵۰ مایلی برلین برای “هرمان گورینگ” ساخته شد. امروز فقط ستون‌های سر در ورودی این بنا باقی مانده است.
کاخ هیتلر
کاخ هیتلر “فولکسهاله”
اگر “فولکسهاله” ساخته می‌شد، بزرگ‌ترین فضای بسته در جهان می‌بود. طرح این بنا این گونه بود که دویست متر ارتفاع و دویست و پنجاه متر قطر داشته باشد. ابعاد آن به قدری بزرگ می‌بود که هر ساختمان دیگری در برلین کوچک و کوتوله به نظر می‌آمدند.طرح این بنا توسط خود هیتلر داده شد تاهم کاخ وی باشد هم محلی برای گردهمایی مردم.
در سر در ورودی ساختمان یک طرح بسیار هوشمندانه وجود داشت و آن هم این بود که تصویرهیتلر در سرسرای گنبدی شکل به عنوان رهبر جهان ظاهر شود و به همین دلیل در طراحی در ورودی ازعقابی که چنگال هایش در کره زمین فرو رفته است استفاده شد. این معماری نشان دهنده آرزوی هیتلر برای فرمانروایی بر جهانیان بود. در واقع طبیعت “معبدی” شکل هر ساختمان “گنبدی” به مردم حس پرستش را می دهد و هدف از ساخت این بنا هم این بود که این محل کم کم به زیارتگاهی مقدس برای آلمانی ها تبدیل شود. البته این امر محقق نشد و با شروع جنگ همه ی برنامه ها نقش بر آب شد.
پناهگاه هیتلر
پناهگاه هیتلر، برلین
پناهگاهی است که هیتلر چند ماه آخر زندگی خود را در آن پنهان شد. او می گفت معماری چیزی فراتر از جسم است و منعکس کننده عقاید و باورهای یک ملت است.
کوپر
شوئه ور بلاستونگ کوپر
یک از مشکلات آلمانی ها برای ساخت بناهای بسیار عظیم این بود که خاک برلین باتلاقی بود و قادر به تحمل ساختمان هایی که هیتلر قصد ساخت آنها را داشت نبود. برای تامین وزنی که زمین قابلیت تحمل آن را داشت، یک ساختمان آزمایشی،”شوئه ور بلاستونگ کوپر” یعنی سازه‌ای با توان تحمل وزن سنگین ساخته شد. چند ماه بعد با شروع جنگ جهانی دوم این ساخت و ساز نیز نصف نیمه ماند. شوئه ور بلاستونگ تنها ساختمان پایتخت جهانی آلمان بود که تاکنون ساخته شده است و هنوز به عنوان یادآوری از اینکه چه چیزی می توانست باشد، باقی است.
بشقاب پرنده نازی ها
نازی ها و بشقاب پرنده
دانستن این موضوع بسیار جالب است که نازی ها در دوره اوج خود و در کنار تلاش های فراوان برای حکمرانی به کل جهان، از مسائل ماورالطبیعه هم غافل نبودند به همین منظورسراسر سیاره زمین را برای یافتن اطلاعاتی فرازمینی گشتند و یک سری متون باستانی را جمع‌آوری کردند. اسناد محرمانه CIA نشان می‌دهند که آلمان نازی موفق به ساخت «یوفو» ( اشیائی که پس از بررسی دقیق توسط محققان متخصص ناشناخته باقی می‌مانَد را یوفو گویند، در این جا به معنی شیءِ ناشناسِ پرنده، بشقاب پرنده) شده بودند . سالها بعد دانشمندی آلمانی در رابطه با این موضوع گفت که در دوره فعالیتش نوعی وسیله ای شبیه پرنده ی بسیار بزرگ که از طریق چرخش پره‌های توربین به پرواز درمی‌آمد را مشاهده کرده است. هدف آلمانی ها از ساخت بشقاب پرنده، پرت کردن حواس خلبان‌های متفقین و ایجاد رعب و وحشت در دل دشمنان بود.

10 اردوگاه برتر بریتانیا با مناظر بی نظیر کوهستانی
ادامه مطلب

اقامتگاه ساحلی مربوط به دوره ی نازی ها
تعبیر هیتلر از یک پایتخت تمام عیار این بود که لزومی ندارد پایتخت در شهری بزرگ باشد ، بلکه مهم این است که منعکس کننده ارزش های آن شهرقبل از صنعتی شدن باشد. او معتقد بود برلین هیچ گونه بنای یاد بود یا فضاهای جمعی را ندارد. به همین دلیل دستور ساخت “اقامتگاه ساحلی مربوط به دوره ی نازی ها ” را داد که نه تنها مرکزی برای برگزاری مراسم جمعی شد، بلکه به گونه ای طراحی شد که تمام مردم به یک میزان از چشم انداز دریا بهره برند.
اتوبان برلین
اتوبان برلین
ساخت اتوبان این پیام را برای آلمانی ها داشت که “اتوبان”می تواند مردم را به هم متصل کند و همینطور نشان دهنده تلاش جمعی مردم این کشور برای ساختن آن است.
دیوار برلین
دیوار برلین
داستان دیوار برلین از آنجایی که اقتصادی آلمان شرقی وخیم شد شروع شد و مردم به شدت از اوضاع ناراضی شدند. به دلیل همین نابسامانی ها تعداد کثیری از مردم به آلمان غربی مهاجرت کردند که در میان مهاجرت کنندگان سیل عظیمی از نیروههای موثر جامعه مانند متخصصان، تکنسین ها، روشنفکران و اساتید دانشگاه نیز بودند. همین موضوع باعث فروپاشی بیشتر آلمان شرقی شد و مشکلاتی برای اتحاد جماهیر شوروی که مسلط به آلمان شکست خورده بود را وجود آورد. به همین دلیل به دستور “نیکیتا خروشچف” رهبر اتحاد جماهیر شوروی تمام راه‌های ارتباطی بین برلین شرقی و غربی مسدود شد و دیوار برلین «دیوار حافظ ضد فاشیست» و با هدف جلوگیری از رفت ‌وآمدهای نامطلوب ساخته شد . ساخت این دیوار با سرعت فراوان انجام شد و برای بیست و هشت سال پابرجاماند و در طول این سال ها آدم های بسیاری را دور از هم نگه داشت. به دلیل تردد خانواده ها از روی دیوار، طاقچه هایی روی آن ساخته شد و سیم های الکتریکی روی این طاقچه ها نصب گردید، تا امکان عبور به صفر برسد ، همچنین برج های کنترل عبور و مرور مشرف به دیوار بنا شد و به نگهبانان مرزی این اجازه داده شد که به فراریان شلیک کنند. سال ها بعد دیوار فرو ریخت . شاید این تنها ویرانی باشد که با جشن همراه شد .

نگاهی متفاوت به سرزمین آتش و یخ، ایسلند
ادامه مطلب

نوار مرگ
برای ساخت این دیوار تمام خانه های اطراف آن را خراب کردند و نوار مرگ را ساختند. خاک این قطعه کاملا کوبیده شد و روی آن شن پاشیده شد تا رد پای کسانی که قصد فرار داشتند مشخص شود.

زمان از آلمان گذشت، ما هم از خوب و بد آن می گذریم .
سری می زنیم به سوغاتی های به یاد ماندنی و ارزشمندی که می توانیم از این کشور به یادگار ببریم.


سوغات آلمان
بابا نوِیل

هدیه بابانوئل: آلمانی ها مبدع اصلی جشن کریسمس هستند، بنابراین بازارهای کریسمس را می توان بهترین مکان برای خرید هدیه های بابانوئل دانست. به عنوان مثال اشیایی مانند آسیاب بادی که با شمع می چرخد، مجسمه های اسطوره ها، تزئیناتی چوبی که به زیبایی روی آنها حکاکی شده است.

تکه هایی از دیوار برلین : بعد از فروپاشی دیوار برلین و برقراری مجدد اتحاد آلمان شرقی و غربی، تکه های دیواربرلین جمع آوری شد و در حال حاضر می توانید آن ها را از فروشگاه ه های ” عاشقان برلین” خریداری کنید.
ساعت کوکو
ساعت کوکو : نشان این ساعت ها حکاکی های چوبی پیچیده و صدای کوکو است.
اسباب بازی
اسباب بازی های اشتایف : اسباب بازی های فوق العاده زیبای “اشتایف ” هم کودکان را به وجد می آورد و هم برای کلکسیونرها سوغاتی بسیار مناسبی است.
شکلات

شکلات : شکلات های معروف آلمان “ریتر اسپرت”، “ملیکا “،” کیندر”، ” تافی ” ، “مرسی” می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر