لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی جاهای دیدنی لواسان به همراه عکس و آدرس
جاهای دیدنی لواسان

معرفی جاهای دیدنی لواسان به همراه عکس و آدرس

وجود مراکز  اصلی متعدد اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و.. در پایتخت آن را به یکی از شلوغ‌ترین و صد البته آلوده‌ترین شهرهای کشورمان تبدیل کرده است. در این بین کم نیستند شهرهایی و روستاهای اطراف تهران که برخلاف پایتخت از آب و هوا و چشم‌اندازهایی زیبا برخوردارند. لواسان یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات واقع در استان تهران است.

در این مقاله سعی داریم تا در مورد جاهای دیدنی لواسان در فصول مختلف، بهترین جا برای تفریح در لواسان، دریاچه تفریحی لواسان، روستاهای نزدیک به لواسان و دیگر خصوصیات مربوط به این شهر سرسبز صحبت کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد جاهای دیدنی لواسان فشم اطلاعاتی بیشتر کسب کنید.

معرفی لواسان

ویلاهای لاکچری در منطقه لواسان

بدون شک لواسان یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق نزدیک به تهران است. شرق تهران مکانی است که لواسان زیبا در آن جای گرفته است. جاهای دیدنی لواسان  آنقدر زیاد و متنوع هستند که اگر بخواهید از همه آنها دیدن کنید در ابتدا باید برای یک سفر چند روزه برنامه‌ریزی کنید.

آبشار، روستاهای دیدنی، اماکن تاریخی و پارک‌های جنگلی بخشی از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند. علاوه بر جاهای دیدنی لواسان که برای بازدید گردشگران وجود دارد، این ناحیه از پیشینه تاریخی بسیار زیادی برخوردار است. به طوری که قدمتی در حدود ٥٠٠٠ سال را برای آن تخمین زده‌اند. جالب است بدانید نام لواسان تهران به معنای لبه کوهی است که آفتاب از آنجا طلوع می‌کند. کوشک دشت نیز از نام‌های پیشین این شهر بوده است.

فرهنگ مردم لواسان

طبیعت برفی لواسان

به دلیل قدمت زیاد منطقه لواسان مردم این شهر از فرهنگی اصیل و عمیق و پوشش و گویشی خاص بهره‌مند هستند. در ادامه این موارد را شرح می‌دهیم:

زبان و گویش مردم لواسان

اگر بخواهیم در مورد زبان و گویش این محل صحبت کنیم باید بگوئیم گویشی که امروزه در بین مردم لواسان جاری است همان فارسی معمولی است. اما در گذشته این قوم با زبانی به نام تاتی صحبت می‌کردند. امروزه در اثر ورود افراد متفرقه از جاهای گوناگون، زبان قدیمی تاتی در میان مردم کمرنگ شده است.

مرکز خرید پوشاک در لواسان

لباس و پوشش

در جاهای دیدنی لواسان که روستاهای لواسان بخشی از این جاذبه‌ها هستند، مردم بومی روستاها از پوشش خاصی استفاده می‌کنند. این پوشش نشان می‌دهد که مردم این دیار در طول سالیان سال همچنان اصالت و فرهنگ خود را حفظ کرده‌اند. زنان لواسانی روبند سفید رنگ بلندی می‌پوشند. در مراسم و مهمانی‌ها از گالشی که دارای پاشنه‌های نرم و سبک است به جای کفش استفاده می‌کنند. همچنین چادر زنان این منطقه بافته شده از پشم و دیبا است.

مردان لواسان نیز به مانند زنان از پوششی خاص استفاده می‌کنند. کلاه پوستی، پهلوی، نمدی، حسن بیگی و فراشی نام کلاه‌هایی است که مردان این منطقه بر سر دارند. برای پیراهن و شلوار هم از قوای معمولی و مراد بیگی، سرداری و پستک استفاده می‌کنند.

غذاهای محلی

علاوه بر جاهای دیدنی لواسان دراين مكان انواعی از غذاهای محلی با مواد غذایی مختلف طبخ می‌شود؛ دمی بلغور جو، کتهرا، اشکنه اسفناج و سرانگشتی از جمله غذاهای محلی خوشمزه و لذیذ در این منطقه هستند.

سوغات و خرید

طبیعت زیبای ییلاقات لواسان

با توجه به تنوع آب و هوایی این منطقه محال است به لواسان سفر کنید و دست خالی برگردید. صنایع دستی، محصولات باغی و کشاورزی و انواع شیرینی‌های محلی از جمله سوغاتی‌های معروف لواسان به شمار می‌روند. در ادامه برخی از آنها را به صورت جزئی‌تر ذکر می‌کنیم:

  • گیلاس لواسان

یکی از میوه‌های خوش آب و رنگ تولیدی باغ‌های لواسان گیلاس است. هر ساله بخش وسیعی از باغ‌های این شهر زیر کشت گیلاس می‌روند. به طوری که این شهر رتبه اول را در زمینه تولید گیلاس در پایتخت به خود اختصاص می‌دهد. اگر از طرفداران این میوه خوشمزه هستید می‌توانید علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی لواسان، گیلاس یا محصولات فرعی گیلاس مانند مربا و شربت را به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان ببرید.

شکوفه های گیلاس در باغ های لواسان

  • صنایع دستی

اگر بخواهیم نگاهی مختصر به صنایع دستی این دیار داشته باشیم به طور خلاصه باید بگوئیم سبد بافی، زیلوبافی، جاجیم بافی، سفال‌گری و نمد‌مالی از جمله صنایع دستی معروف این منطقه هستند. از میان این صنایع قالی بافی سابقه و قدمتی زیاد در این منطقه دارد. بافندگان ماهر قالی‌های دستی، طرح‌های مختلفی مانند چهره و تابلو را به صورت هنرمندانه و زیبایی بر روی دار قالی به تصویر می‌کشند.

جاهای دیدنی لواسان در زمستان

جاهای دیدنی لواسان در زمستان

سفیدی یکپارچه طبیعت لواسان در زمستان منظره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز را در مقابل چشمان گردشگران به نمایش می‌گذارد. اگر در این فصل به لواسان سفر می‌کنید به دلیل سردی بیش از حد هوا حتماً وسایل مخصوص این فصل را با خود همراه داشته باشید. در ادامه برخی از جاهای دیدنی لواسان در زمستان را نام می‌بریم.

پیست اسکی شمشک

تله سیژ پیست اسکی شمشک

یکی از پیست‌ های اسکی لواسان که در فصل زمستان می‌توانید برای اسکی و دیگر تفریحات زمستانی از آن استفاده کنید، پیست اسکی شمشک است. این پیست از سال ١٣٣٧ تا به امروز مکانی برای تفریح مهمانان در فصل سرد زمستان بوده است.

از این پیست می‌توانید زمانی که مسیر منتهی به پیست دیزین بسته است استفاده کنید. در پیست اسکی شمشک دو پیست اصلی با نام‌های آفتاب و مهتاب وجود دارد. شیب زیاد این پیست‌ها دلیل محبوبیت‌شان در میان اسکی‌بازان است. علاوه بر این دو پیست، یک پیست مبتدی برای افراد تازه کار و یک پیست شبانه برای افرادی که شب در این مکان اتراق می‌کنند نیز در نظر گرفته شده است.

پیست اسکی شمشک

لازم به ذکر است که در اطراف این پیست‌ها انواعی از خدمات رفاهی نیز مانند بوفه، مدرسه اسکی، اورژانس، فروشگاه اجاره وسایل اسکی، هتل، سالن‌های غذاخوری و… برای راحتی و رفاه هر چه بیشتر بازدید‌کننده‌گان نیز وجود دارد.

ناگفنه نماند این پیست زیبا در ٥٧ کیلومتری شمال شرقی تهران در روستای شمشک واقع شده و یکی از بهترین پیست های ایران است.

پیست دربندسر

lavasan sightseeing places 22

دیگر پیست زیبای لواسان دربندسر نام دارد. دربندسر یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان در زمستان است. پیست اسکی دربندسر یکی از پیست‌های خصوصی محسوب می‌شود. این پیست به امکانات بیشتری مجهز است. در این پیست دو خط از تله سیژها وجود دارد. تنها تله سیژ چهار نفره ایران متعلق به این پیست اسکی است. به مانند پیست اسکی شمشک در این مکان نیز یک پیست اسکی برای افراد تازه کار در نظر گرفته شده است.

روستای آبنیک کجاست؟ عکس + آدرس
ادامه مطلب

همچنین در پیست دربندسر هم مانند پیست شمشک امکانات رفاهی متعددی مانند سالن‌های غذاخوری، اورژانس، سرویس بهداشتی، مغازه اجاره وسایل اسکی برای استفاده مهمانان تدارک دیده شده است.

اسکی بازی در پیست دربندسر

نکته قابل ذکر برای مسافرانی که با خودروی شخصی به این مکان سفر می‌کنند این است که پیست اسکی دربندسر برخلاف پیست شمشک دارای پارکینگ اختصاصی برای نگهداری و پارک خودروی مسافران است.

در پایان این بخش خوب است بدانید که ورزش اسکی هر چند بازی و ورزشی بسیار مفرح است ولی رعایت نکات ایمنی در این مکان به دلیل شرایط خاص هوا در زمستان بسیار حائز اهمیت است. همچنین زمانی که در فصل زمستان تصمیم به رفتن به جاهای دیدنی لواسان از جمله پیست‌های اسکی آن را دارید حتماً لباس اضافه گرم، چراغ قوه ، باتری شارژشده، زنجیر چرخ خودرو، نقشه، کپسول آتش نشانی و … با خود به همراه داشته باشید.

جاهای دیدنی لواسان در پاییز

جاهای دیدنی لواسان در پاییز

پاییز هزار رنگ با زیبایی‌های منحصربه فرد خود جلوه‌ای دیگر در لواسان دارد. اگر فصل پاییز را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنید هوای مطبوع و فرح‌بخش پاییزی حالتان را جا ‌می‌‌آورد و ریه‌هایتان را پر از اکسیژن می‌‌کند. جاهای دیدنی لواسان در این فصل چهره‌ای متفاوت و دیدنی‌تر از گذشته به خود می‌گیرند. در ادامه چند نمونه از جاهای دیدنی لواسان در پاییز را نام می‌بریم:

آبشار ناران

آبشار ناران منطقه لواسان

یکی از جاذبه‌هایی که می‌توان در فصل پاییز هم با وجود سردی هوای این منطقه از آن دیدن کرد، آبشار زیبای ناران است. این آبشار در واقع جاذبه‌ای چهار‌فصل برای بازدید گردشگران به شمار می‌رود. آب این آبشار در پاییزهم به مانند تابستان و بهار خروشان و جاری است. درختان تزئین شده با برگ‌های زرد و نارنجی در کنار این آبشار تصویری زیبا از طبیعت پاییزی منطقه را به نمایش می‌کشند.  لازم به ذکر است که این آبشار در ناران لواسان کوچک قرار گرفته است.

روستای لالان

روستای لالان لواسان

یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان که در پاییز نیز زیبایی خود را همچنان حفظ می‌کند، روستای باصفای لالان است. درست است که این روستا یکی از مناطق ییلاقی لواسان محسوب می‌شود اما طبیعت در این روستا در فصل پاییز جلوه‌ای کم‌نظیر را از خود نشان می‌دهد. این روستای زیبا را می‌توانید به راحتی در بخش رودبار قصران شهرستان شمیران مشاهده کنید.

روستای برگ جهان

روستای برگ جهان لواسان

روستای زیبا و کوهستانی برگ جهان یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان است که در فصل پاییز می‌توانيد از دیدن زیبایی‌های آن شگفت زده شوید. در اين روستای خوش آب و هوا نمایی زیبا را از پاییز با تمام رنگ‌های گرمش مشاهده مي‌كنید. گشت و گذار در كوچه پس كوچه‌های اين روستا در فصل رؤيايی پاییز خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما می‌سازد که تا سال‌های سال از مرورشان لذت می‌برید.

قلعه دختر، تکیه سرده، زندان خانه لار یا غار خمیره، تنگل خانه و آبشار برگ جهان نمونه‌هایی از جاذبه‌های دیدنی این روستا هستند.

جاهای دیدنی لواسان در تابستان

جاهای دیدنی لواسان در تابستان

با توجه به كوهستانی و ييلاقی بودن منطقه لواسان، برای فرار از گرمای تابستان می‌توانيد تعطيلات أخر هفته خود را در یکی از جاهای دیدنی لواسان سپری کنید. در زیر به چند نمونه از این جاهای دیدنی در تابستان اشاره می‌کنیم:

روستای سینک

روستای سینک لواسان

روستای سینک یکی از ییلاقات سرسبز لواسان است. به لطف بارش‌های زیاد در این منطقه تابستان‌هایی معتدل رو به خنک را می‌توان در این روستا احساس کرد. باغ‌های گیلاس، آلبالو و گردو از جمله باغ‌های موجود در اين روستا هستند.

طبیعت سرسبز این بخش از لواسان هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند. همچنین با قدم زدن در کوچه‌های این روستا و پیاده‌روی در آنها می‌توانید از مناظر و چشم‌اندازهای كم‌نظير آن عكس‌برداری كنید. ناگفته نماند اين روستا يكی از قىيمی‌ترين بخش‌های لواسان به شمار می‌رود. به طوری که قدمت آن را به دوران قبل از اسلام تخمین زده‌اند.

آبشار کفترلو

آبشار کفترلو

آبشار کفترلو یکی دیگر از جا‌های دیدنی لواسان است که در فصل گرم تابستان می‌توانید از هوای خنک و ییلاقی آن بهره‌مند شوید. این آبشار در ٦ کیلومتری روستای کندعلیا واقع شده است. طبیعت سرسبز و آب و هوای مطبوع این آبشار و حوالی آن مهمانانی را نه تنها از تهران بلکه از سایر نقاط ایران روانه این آبشار می‌کند. آبشار کفترلو در درون دره‌ای سرسبز قرار گرفته است. آب این آبشار از ارتفاع ١٠ متری بر روی صخره‌ها و سنگ‌های پایین‌دست فرو می‌ریزد و سپس به زیبایی هر چه تمام‌تر جاری می‌شود.

همچنين پس از بازدید از اين آبشار می‌توانید از باغ‌ها و طبيعت سرسبز حوالی آن دیدن کنید.

جاهای دیدنی لواسان در بهار

جاهای دیدنی لواسان در بهار

بهار در شهر لواسان واطراف آن زیبایی و جلوه‌ای ديگر دارد. بارش‌های مكرر و فراوان در طول زمستان در اين منطقه موجب شده تا طبیعت روستاهای لواسان و اطراف آن با دیگر جاها فرق کند. به طوری که زمانی که این فصل را برای آمدن به لواسان انتخاب می‌کنید هنوز هم خنکی هوا را احساس  و مناظری متفاو‌ت‌تر از همه جا را مشاهده می‌کنید. درادامه برخی از جاهای دیدنی لواسان در بهار را شرح می‌دهیم:

روستای امامه

روستای امامه

به محض ورود به روستای امامه طبیعت سحرانگیز آن هوش از سرتان می‌برد. با قدم زدن در کوچه‌های زیبای آن خنکی هوا و تمیزی آن را احساس می‌کنید. شاهان قاجار در گذشته از این روستا به عنوان ییلاق برای استراحت خود استفاده می‌کردند. همین رفت و آمد اعیانی‌ها و شاهان موجب شده که از گذشته تا به امروز امکانات رفاهی متعددی در این روستا فراهم شود.

با توجه به فاصله کم این روستا تا تهران بسیاری از پایتخت‌نشینان این روستا را برای تعطیلات آخر هفته خود در فصل بهار انتخاب می‌کنند.

تپه حصارک

تپه حصارک

تپه حصارک یکی از جاهای دیدنی لواسان است. این تپه تاریخی با قدمت چند هزار ساله خود داستان‌های زیادی از گذشته‌گان و تاریخ این منطقه را در خود جای داده است. در فصل زیبای بهار می‌توانید از این جاذبه تاریخی دیدن کنید.

کوه مهرچال

صعود به کوه مهرچال

اگر کوه‌نوردی در فصل بهار آن هم در مکانی خوش آب و هوا را می‌پسندید. کوه مهرچال نمونه‌ای کم‌نظیر از کوه‌های اطراف لواسان است. مهرچال بلندترین قله رشته‌کوه البرز است. رودخانه‌ای که از کوه مهرچال سرچشمه می‌گیرد به سمت روستای زیبای امامه حرکت می‌کند.

جاهای تاریخی لواسان

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری

غار موزه وزیری یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که در تمام فصول سال می‌توان از آن به راحتی دیدن کرد. این موزه توسط یکی از مجسمه‌سازهای معروف کشورمان با نام دکتر ناصر وزیری تاسیس شد. در این غار موزه می‌توانید آثار زیبایی از دکتر وزیری و دیگر هنرمندان را مشاهده کنید.

مکان های تفریحی اطراف تهران، تجربه یک روز فراموش‌ نشدنی!
ادامه مطلب

مجسمه‌های تعبیه شده در این موزه فرهنگ اصیل ایرانی شامل شاهنامه و انواع موسیقی کهن ایرانی را به نمایش می‌گذارند. همچنین در این موزه بخش‌های دیگری مانند نمایشگاه، صنایع دستی، نگارخانه و سالن اجتماعات وجود دارد. اگر اهل عکاسی و ثبت خاطرات خود در جاهای مختلف هستید می‌توانید به صورت آزادانه از قسمت‌های مختلف این موزه عکس‌برداری کنید.

لازم به ذکر است که این موزه در بلوار امام خمینی لواسانات، جاده کند علیا و سفلی، دوراهی بوجان، بعد از چال ناظران واقع شده است.

غار هملون

غار هملون

غار هملون یکی از جاهای دیدنی لواسان که از دو بخش غار هملون کوچک و بزرگ تشکیل شده در فاصله‌ای اندک از شهر میگون رودبار قصران واقع شده است. این غار که دارای پیشینه تاریخی زیادی است یکی از جاذبه‌های تاریخی لواسان به شمار می‌رود. لازم به ذكر است كه اگر علاقه‌مند به بازدید از چنين مكان‌هايی هستيد، حتماً به دلیل لغزنده بودن کف غار از تجهیزات مناسب استفاده کنید.

کاروان سرای دوبرار

کاروان سرای دوبرار

در دوران صفویه برای اقامت مسافران در شهرهای مختلف کشورمان کاروانسراهایی ساخته می‌شد. یکی از این کاروانسراها کاروانسرای دوبرار است. این اثر تاریخی به دلیل با ارزش بودن در آثار ملی کشورمان به ثبت ملی رسیده است.

حمام سبو کوچک

روستا سبو کوچک

یکی از حمام‌های قدیمی به جا مانده از دوران قاجاریه حمام سبو کوچک در لواسان است. اگر سبک معماری قاجاریه را دوست دارید به راحتی می‌توانید آثاری برجا مانده از آن دوران را در این حمام تاریخی ببینید. همچنین این مکان هم که بخشی از جاهای دیدنی لواسان به حساب می‌آید، سال‌ها است که  در فهرست آثار ملی کشورمان جای دارد.

جاذبه‌های مذهبی لواسان

امامزاده فضل‌ علی

امامزاده فضل‌ علی

اگر اهل بازدید از جاذبه‌های مذهبی هستید، نگران نباشید؛ در انتهای بلوار امام خمینی، میدان ناران بارگاه امامزاده فضل‌علی برای زیارتی عارفانه شما را فرا‌می‌خواند. این امامزاده در میان افراد بومی منطقه از محبوبیت زیادی برخوردار است. تاریخچه این امامزاده به قرن‌های هفت و هشت هجری قمری می‌رسد. این جاذبه تاریخی در سال ١٣٨٢ به عنوان یک جاذبه تاریخی مذهبی مهم به ثبت ملی رسید.

امامزاده اسماعیل

امامزاده اسماعیل

از دیگر بناهای تاریخی و در عین حال مذهبی که در شهر لواسان می‌توانید از آن بازدید کنید امامزاده اسماعیل است. این امامزاده در قسمت غربی روستای برگ جهان به راحتی در دسترس مسافران برای بازدید و زیارت است.

امامزاده عبدالله جائیج

امامزاده عبدالله جائیج

آرامگاه امامزاده عبدالله جائیج یکی از جاهای دیدنی لواسان را می‌توانید پس از ورود به لواسان در بلوار امام خمینی، گورستان محله قدیمی جاج مشاهده کنید. در این آرامگاه یکی از نواده‌گان امام موسی کاظم با نام حاج لواسان دفن شده است. همچنین این مقبره از ارزش تاریخی بسیاری برخوردار است. به طوری که نام آن در لیست آثار تاریخی میراث فرهنگی ثبت شده است.

جاهای دیدنی لواسان در شب

نمایی از خانه های ییلاقی لواسان در شب

اگر اقامت در روستاهایی بکر با آب و هوایی مطبوع و خنک را می‌پسندید، پيشنهاد ما سفر به لواسان و اقامت در روستاهای ييلاقی آن است. روستاهايی مانند روستاهای افجه، سينک، لالون و امامه از جمله جاهای دیدنی لواسان هستند كه در گرمای طاقت فرسای تابستان می‌توانيد به آنها پناه ببريد و شبی رؤيايی را در آنها سپری کنید.

جاهای دیدنی لواسان کوچک

لواسان کوچک دهستانی کوچک از توابع شهر لواسان است. مرکز لواسان کوچک افجه نام دارد. روستای افجه یکی از زیباترین جاهای دیدنی لواسان است. در ادامه به معرفی این جاذبه و طبیعت زیبای اطراف آن می‌پردازیم:

روستای افجه

روستای افجه

افجه یکی از روستاهای ییلاقی از توابع شهر لواسان است. آب و هوای این منطقه بسیار سرد است. این مکان را می‌توانید به عنوان مقصدی برای گرىشگری در تابستان انتخاب كنيد. این روستا در دامنه قله‌های ریزان و آتشکوه واقع شده است.

نام دیگر این روستا دیلمی اوجه است. همچنین به دلیل رودهای بسیار جاری در این روستا و چشمه‌های پر آب آن در گذشته به نام آبچه شهرت داشته است. روستای افجه در تمام چهار فصل سال زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد. اما بیشتر گردشگران طبیعت پاییزی با رنگ‌های گرم آن را ترجیح می‌دهند.

همچنین علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های پاییزی این روستا که از معروف‌ترین جاهای دیدنی لواسان است، می‌توانید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی آن هم دیدن کنید. در زیر نمونه‌هایی از جاهای دیدنی افجه را نام می‌بریم:

دشت هویچ

دشت هویچ در زمستان

یکی از جاذبه‌های زیبا و معروف روستای افجه از توابع لواسان کوچک دشت هویچ است. این دشت زیبا در پایین‌دست قله ریزان قرار گرفته است. نام هویچ را از آن رو بر این دشت گذاشته‌اند که در زمان‌های قدیم از این دشت به عنوان محلی برای کشت هویچ استفاده می‌کردند. امروزه این دشت زیبا محل روییدن گل‌ها و گیاهانی متنوع است.

آبشار پسچویک

آبشار پسچویک

در پنج کیلومتری روستای افجه مکانی زیبا با نام آبشار پسچویک یا پسکوهک قرار گرفته است. این آبشار چشم اندازی زیبا رو به دشت زیبای هویچ دارد. علاوه بر منظره زیبا و با شکوه آبشار در اطراف آن نیز می‌توانید از دیدن طبیعت و درختان زیبای افرا لذت ببرید.

آبشار موآب

آبشار موآب یکی دیگر از جاهای دیدنی لواسان مکانی در محدوده دشت هویچ است. به طور دقیق‌تر این آبشار کمی قبل از دشت هویچ واقع شده است. اگر مقصد گردشگری شما به سمت این دشت زیبا است می‌توانید از آبشار موآب به عنوان مکانی برای ساعتی استراحت استفاده کنید.

باغ‌ های گیلاس

کشت گیلاس در لواسان

منظره باغ‌های گیلاس در هر جایی یکی از زیباترین مناظری است که در خاطرات افراد ثبت می‌شود. یکی از این باغ‌های زیبا در دل طبیعت زیبای روستای افجه قرار دارد. این باغ‌ها زیبایی‌های روستای افجه را چندبرابر کرده‌اند. خوب است بدانید تعداد زیادی از این باغ‌ها مابین آبشار پسچویک و دشت هویچ جا خوش کرده‌اند.

دشت سبواستان

دشت سبواستان در پاییز

دشت سبواستان یکی از دشت‌های زیبای واقع در لواسان کوچک است. درختان گردو و گیلاس جلوه‌ای زیبا به این منطقه داده‌اند. در این دشت زیبا آبشاری با ارتفاع ٥٠ متر از کوه‌های بالادست به پایین جاری می‌شود. دشت سبواستان در قسمت شمال غربی دشت هویچ به راحتی در دسترس مسافران و گردشگران است.

قصر ناصری

نمای کلی قصر ناصری

یکی از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجار قصر ناصری است. این عمارت زیبا که در لیست جاهای دیدنی لواسان جا خوش کرده در میان باغی زیبا قرار گرفته است. از این مکان در گذشته به عنوانی محلی برای استراحت در فصل گرم سال استفاده می‌شده است.

حمام تاریخی

حمام تاریخی منطقه لواسان

در دوران صفوی حمامی در این روستا برای شستشو و نظافت اهالی ساخته شد. این حمام با معماری منحصر به فرد آن دوران دارای گنبد و طاق‌هایی زیبا است. امروزه نیز از این مکان به عنوان حمام استفاده می‌شود.

معرفی روستای افجه لواسان به همراه عکس و آدرس
ادامه مطلب

محله چراغان سری

اگر علاقه‌مند به دیدن بافت‌های تاریخی روستاها هستید محله چراغان سری یکی از جاهای دیدنی لواسان است. سقاخانه  حضرت عباس و درخت چنار کهنسال از زیبایی ‌های این محله هستند. این درخت چنار قدمتی ٤٠٠ ساله دارد.

جاهای دیدنی لواسان بزرگ

جاهای دیدنی لواسان بزرگ

یکی دیگر از دهستان‌های شهر لواسان، لواسان بزرگ است. این دهستان تا شهر لواسان چیزی در حدود ١٥ کیلومتر فاصله دارد. دهستان لواسان بزرگ دارای چهار محله اصلی با نام‌های رودبار محله، اجاره، کلومحله و سرده است. در این روستا نیز به مانند لواسان کوچک باغستان‌ها و مکان‌های زیارتی بسیاری برای بازدید گردشگران وجود دارد. در ادامه نمونه‌هایی از این اماکن را شرح می‌دهیم:

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع)

مسجد جامع امام حسن عسگری (ع)

یکی دیگر از جاذبه‌های مذهبی و تاریخی لواسان که در تمام فصول سال به راحتی می‌توانید از آن بازدید کنید، مسجد زیبای امام حسن عسگری است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین بناهای مذهبی کشورمان محسوب می‌شود. به طوری که قدمت آن به سده پنج و شش هجری قمری بازمی‌گردد. طراحی زیبا و در عین حال ساده مسجد با دیواره‌های گنبدی از جمله ویژگی‌های بارز این مکان هستند. محل قرار گیری این مسجد روستای لواسان است.

تپه باستانی سرقلعه

تپه باستانی سرقلعه

یافته‌های باستان‌شناسی حکایت از قدمت زیاد این تپه دارند. مورخان دراکتشاف‌های خود تاریخچه این تپه را به پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند. باستان شناسان در اطراف این تپه باستانی در سال‌های گذشته قطعات سفالی بسیار به جامانده از دوران گذشته را کشف کردند. لازم به ذکر است که به دلیل اهمیت تاریخی، این مکان باستانی که جزئی از جاهای دیدنی لواسان محسوب می‌شود در مهرماه سال ١٣٨٢ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

چشمه عین‌ الحیات

چشمه عین‌ الحیات

یکی از چشمه‌های موجود در لواسانات که در هوای گرم تابستان هم خنکی و گوارایی خود را حفظ می‌کند، چشمه عین‌الحیات لواسان بزرگ است. پس از ورود به لواسان بزرگ این چشمه را در قسمت شمال شرقی روستا می‌توان دید.

بهترین جا برای پیک نیک در لواسان

بهترین جا برای پیک نیک در لواسان

روستاها، آبشارها و کوه‌های اطراف لواسان مناطقی مناسب برای برپایی یک پیک‌نیک یک روزه هستند. این مناطق ییلاقی در فصل تابستان از طرفداران زیادی برخوردارند. روستای امامه، روستای افجه، دشت هویچ، روستای برگ جهان، دشت لار، سد لتیان، پارک جنگلی تلو، کند علیا، راحت آباد و… همگی از جمله جاهای دیدنی لواسان هستند که می‌توانید از آنها برای تفریحی کوتاه مدت و برگزاری یک پیک‌نیک لذت‌بخش در كنار خانواده و دوستان استفاده كنید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید مقاله بهترین مکان ها برای پیک نیک اطراف تهران را مطالعه فرمایید.

دریاچه تفریحی لواسان

دریاچه تفریحی لواسان

دریاچه لواسان یکی از مناطقی است که می‌توانید از آن برای تفریح و گردش استفاده کنید. در این مکان که دارای هوایی مطبوع و چشم اندازی زیباست می‌توانید به همراه خانواده از یک تفریح دسته‌جمعی لذت ببرید. در کنار این دریاچه پارک ساحلی لواسان با امکانات رفاهی بسیار قرار گرفته است.

این پارک در کنار دریاچه جلوه‌ای دوچندان پیدا کرده است. در فصل تابستان که هوای این منطقه رو به سردی و خنکی می‌رود بسیاری از مسافران تا پاسی از شب به تفریح و خوش‌گذرانی در آن مشغول هستند. در پارک ساحلی کنار دریاچه امکانات رفاهی بسیاری مانند باشگاه سوارکاری، اجاره دوچرخه، آلاچیق، باربیکیو و.. وجود دارد. در ضمن بخشی از پارک ساحلی اطراف دریاچه به صورت موکت فرش شده است. برای استراحت می‌توانید از این چمن مصنوعی بهره ببرید.

طبیعت زیبای دریاچه تفریحی لواسان

به دلیل فاصله نزدیک تهران با این دریاچه و پارک ساحلی، بسیاری از ساکنان پایتخت از این مکان به عنوان تفرجگاهی برای تفریح پایان هفته خود استفاده می‌کنند.

روستاهای نزدیک به لواسان

طبیعت زمستانی روستای آبنیک

لواسان دارای روستاهای بکر با طبیعتی سرسبز و زیبا است. در واقع می‌توان گفت یکی از دلایلی که گردشگران لواسان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند وجود روستاهایی زیبا و ییلاقی در اطراف آن است. در زیر نمونه‌ای از این روستاها را معرفی می‌کنیم:

روستای آبنیک

رودخانه روستای آبنیک

از جمله جاذبه‌های شهرستان شمیران و شهر لواسان روستای زیبای آبنیک است. روستای آبنیک از جاهای دیدنی لواسان به شمار می‌شود. از لحاظ موقعیت دقیق جغرافیایی این روستا را می‌توانید در شهرستان شمیرانات، بخش رودبار قصران پیدا کنید. همچنین این روستا در ١٥ کیلومتری فشم واقع شده است.

یکی از جذابیت‌های این روستا و در واقع علت سرسبزی و باصفا بودن آن وجود رودخانه‌ای به نام کلارود در آن است. این روستای ییلاقی در فصل بهار و تابستان یکی از مقاصد اصلی گردشگری مسافران و گردشگران است. در واقع در تعطیلات آخر هفته جمعیت زیادی از مسافران به‌خصوص تهرانی‌ها در اطراف رودخانه خروشان کلارد برای تفریح اتراق می‌کنند.

لازم به ذکر است که برای اقامت‌های طولانی‌تر در این روستا می‌توانید از سوئیت و ویلاهای اجاره‌ای موجود در روستا استفاده کنید.

مسیر دسترسی به لواسان

آبشار روستای برگ جهان - جاذبه ای طبیعی در لواسان

برای رسیدن به جاهای دیدنی لواسان روش‌های مختلفی را در پیش روی خود دارید. این روش‌ها مسیرهای سخت و پیچیده‌ای نیستند. در ادامه این راه‌های دسترسی را به صورت جزئی‌تر شرح می‌دهیم:

  • دسترسی با خودرو

آزادراه شهید بابائی و زین‌الدین مسیرهایی هستند که از طریق آنها می‌توانيد به لواسان وارد شوید. پس از عبور از این آزادراه‌ها به جاده لشگرک و سپس لواسان زیبا می‌رسید. لازم به ذکر است که چه از طریق بزرگراه شهید بابایی مسیر لواسان را در پیش بگیرد و چه از طریق زین‌الدین مسافتی در حدود ٤٠ کیلومتر را تا لواسان باید با خودرو طی کنید. همچنین اگر از سمت شرق تهران به لواسان سفر می‌کنید جاده تلو مسیر مناسبی برای دسترسی به لواسان است.

  • راه‌ آهن

ایستگاه راه‌آهن به صورت مستقیم در لواسان وجود ندارد. شما می‌توانید از شهر مبدا خود با قطار تهران، خود را به پایتخت برسانید و سپس با تاکسی‌های کرایه‌ای، اتوبوس یا خودروی شخصی به لواسان بروید.

  • مسیر هوایی

اگر طرفدار مسافرت‌ با هواپیما هستید و رسیدن به مقصد را در زمانی اندک ترجیح می‌دهید استفاده از هواپیما بهترین گزینه است. از فرودگاه مهرآباد تهران فقط با طی مسافتی ٤٥ کیلومتری با خودرو می‌توانید به شهر لواسان وارد شوید.

جمع‌بندی

یکی از مناطق خوش آب و هوای اطراف تهران لواسان است. بسیاری از مردم جاهای دیدنی لواسان فشم را برای تفریح و گردش در تعطیلات خود انتخاب می‌کنند. در این مطلب سعی کردیم تا در مورد شهر زیبای لواسان، روستاهای اطراف آن، جاهای دیدنی لواسان، گردش و تفریح در فصول مختلف در لواسان، دریاچه لواسان و… صحبت کنیم. امید است توانسته باشیم تا در مورد این مکان دیدنی اطلاعاتی مفید در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه مایلید دیگر شهرهای دیدنی استان تهران را بشناسید حتما این مقاله را مطالعه کنید.

4.3/5 - (15 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
7 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابی
ابی
3 ماه قبل

عشق باشه فقط همش ماله خودمه

الهه
الهه
3 ماه قبل

روستای نیکنامده لواسان بزرگ هم خیلی پیشرفته و زیبا است . مردم نیکنامده بسیار بافرهنگ و باسواد و مهربان هستند .

خشایار
خشایار
3 ماه قبل

منم خشایار لواسانی هستم بچه اصل لواسون. پرجمش همیشه بالاس مخصوصا محله اجاره یا سادات محله هم میگن

خشایار
خشایار
3 ماه قبل

ممنون.دوستتون دارم .هر موقع اومدن لواسون اسم منو‌بیارین میارننتتون مستقیم دم منزل ما

خشایار
خشایار
3 ماه قبل

ما اجاره یا سادات محله شجر نامه سادات داریم .که 49نسل ما بر می گرده به حضرت علی

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر