لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جنگل نِسوم قائم شهر
جنگل نِسوم قائم شهر

جنگل نِسوم قائم شهر

سفر به جنوب دریای خزر از هیرکان آستارا گرفته تا گرگان حس و حال متفاوت و خوبی را در آدمی ایجاد می کند. قدم که بر میداری از سرمای طاقت فرسای اروپا و سیبری خبری نیست، دستت را که بر روی گونه های گیاهی مختلف که می کشانی حس زنده بودن و دویدن بر روی شاخ و برگ های افتاده در میان درختان پهن برگ توسکا، شمشاد، زبان گنجشک، بلوط، راش و غیره آهنگ دلنشینی را در کنار چهچه گونه های متعدد پرنده می سازد که گویا ارکست سمفونی در حال اجرا است. وقتی به بلندای درختانش نگاه می کنید ترکیب سبز رنگ برگ ها و قهوه ای شاخه ها با کبودی طاق آسمان به آدمی حس پرواز می دهد. همه این نعمت ها در منطقه منحصر به فردی است که جنگل نِسوم قائم شهر نام دارد؛ این جنگل سرآغاز فارغ شدن از دغدغه های روزمره زندگی و بیرون کردن خستگی بعد از مشغله های یک روز کاری می باشد.

معرفی جنگل نِسوم قائم شهر

جنگلی به نام « نِسوم» در حاشیه روستای کوتنای قائمشهر میراث به جا مانده از جنگل های هیرکانی (جنگل های پهن برگ یا همان سبز تابستانی) است که از هیرکان جمهوری آذربایجان شروع می شود و تا استان گلستان امتداد می یابد. از ویژگی این جنگل ها که در مناطق کوهپایه، سطح دریا و غیره شکل می گیرند می توان تشکیل پوشش گیاهی متقاوت درآن ها را نام برد. عمده ترین درختانی که در این جنگل ها وجود دارند زبان گنجشک، شمشاد، راش و … هستند که بالغ بر 150 گونه بومی درختی و بوته ای آن ها ثبت شده و معروف ترین آن ها شمشاد و انجیلی است. جنگل نِسوم در رشته کوه البرز دیده می شود و مبدأ آن آستارا است و تا بجنورد ادامه یافته است. گزارشات کارشناسی که درخصوص جنگل های نواحی شمالی کشور صورت پذیرفته حاکی از آن است که این جنگل ها غنی از گونه های مختلف درخت و درختچه می باشند.
Nesoom

جاهای ماهیگیری در بابلسر، مدیتیشن در طبیعت
ادامه مطلب

تاریخچه جنگل

این جنگل قدمتش را از جنگل های هیرکانی 40 میلیون ساله دوره ژوراسیک به ارث برده است. جنگلی که سرآغازش هیرکان جمهوری آذربایجان است و تا استان گلستان در ایران امتداد یافته است. عموم افراد هیرکان را جنگل های شمال می گویند که عمرشان به دوره سوم زمین شناسی در تقارن با دایناسورها دانسته اند. جالب است این موزه طبیعی هیرکان نام یونانی گرگان امروزی است که به جرجان و یا ورکان شهرت دارد؛ ثبت ورکان در کتیبه های دوران هخامنشی دلیلی بر این ادعا است.
Nesoom

شرایط اقلیمی جنگل نِسوم

اگر به کشورهای حوزه دریای مدیترانه ( کالیفرنیا ایالات متحده، استرالیای غربی و جنوبی، آسیای میانه، شیلی، آفریقای جنوبی) سفر کرده باشید قطعا شاهد آب و هوای مدیترانه ای خواهید بود؛ اگر هم سفر به خارج از کشور میسر نباشد جایی برای نگرانی و تردید وجود ندارد چراکه می توان این نوع آب و هوا را در نواحی شمالی کشور در جنگل های هیرکانی تجربه کرد. به شمال که سفر می کنید اقلیم نیمه مدیترانه را با آب و هوای معتدل و مرطوب تجربه می کنید؛ بارندگی این نواحی در طول سال نامنظم است. عمده حجم بارندگی در طول سال در فصل بهار و پائیز است و کمترین مقدار آن مربوط به فصل تابستان می باشد.
Nesoom

راه های رسیدن به جنگل

پیش از این اشاره شد که جنگل نِسوم در روستای کوتنای قائمشهر قابل روئیت است. برای سفر به این جنگل زیبای هیرکانی مقصدتان را شهرستان قائمشهر استان مازندران که از شمال و شمال غربی به شهرستان جویبار و دریای خزر، از سمت غرب به شهرستان بابل، از شرق به شهرستان ساری و از سمت جنوب به شهرستان سوادکوه محدود شده است، قراردهید. در 7 کیلومتری شهرستان قائمشهر به روستای کوتنا مرکز دهستان کوهساران که سفر کنید قامت درختان راش خبر از نِسوم می دهند

مراکز خرید سوغاتی

از سوغاتی های قائم شهر باید به صنایع دستی نظیر نساجی، گونی بافی، حصیر بافی، جاجیم بافی و سفالگری، غذاهای سنتی (آش گزنه، نازخاتون، آش کدو، ته چین، فسنجان و انار تیم خِرِش) و میوه هایی مانند کیوی، کنِس، تمشک وحشی، سویا و غیره اشاره کرد. از میان مراکز خرید شهرستان قائمشهر مجتمع تجاری میلاد نور، مجتمع تجاری نگین شمال و پاساژ بزرگ ناصر همیشه مورد توجه گردشگران بوده است.

جنگل نارنجلو بابل، تجربه‌ای که نباید از دست داد!
ادامه مطلب

Nesoomاقامت در منطقه

یکی از مهمترین مسائل هنگام سفر انتخاب محل مناسب برای اقامت است. وقتی به خطه شمال سفر می کنیم ممکن است گاهی گردشگران دغدغه پیدا کردن محل اقامت مناسب را داشته باشند چراکه این خطه یکی از پرمسافرترین مناطق در کشور محسوب می شود؛ علاوه بر شیوه های سنتی و رایج برای انتخاب محل اسکان، هتل های مجلل شهرستان قائمشهر مانند هتل مازرون قائمشهر و هتل ماسوله قائمشهر با قیمت های باورنکردنی آماده ارائه خدمات به گردشگران این منطقه می باشند.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر