لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تالاب سوستان گیلان کوه
تالاب سوستان گیلان کوه

تالاب سوستان گیلان کوه

تالاب سوستان کجاست؟ این تالاب یکی از موهبت های طبیعی ایران به حساب می آید که قابلیت به ثبت رسیدن در مقیاس جهانی را داراست. این تالاب در سرزمین جلگه ای گیلان واقع شده است و در فصل زمستان و پاییز پر آب است و آب آن بسیارشیرین و گواراست. گیاهان مردابی، تنومند و نیزار جادویی اطراف این تالاب از معجزه های حیرت انگیز طبیعت به حساب می آیند.این منطقه به دلیل داشتن اقلیم مناسب، آب شیرین، پوشش و مواد غذایی مناسب زیستگاه پرندگان و آبزیان فراوانی شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این تالاب داشتن پسته ی دریایی است. پسته های دریایی که فقط در مناطق استوایی رشد می کنند در این تالاب نیز یافت می شوند. این گیاه هم خواص دارویی فراوانی دارد، هم موجب زیبایی بیشتر این منطقه شده است.

رزرو آنلاین هتل یا رزرو اقامتگاه های بوم گردی منطقه از بابت استراحتگاه خود مطمئن شوید.
هر سال گردشگران زیادی از این تالاب دیدن می کنند. دسترسی به این تالاب بسیار آسان است. محوطه سرسبز و دلنشینی دارد و مناظر طبیعی آن بکر و وحشی است. این ها دلایل کافی برای جذابیت یک منطقه برای گردشگری به حساب می آیند ضمن اینکه در اطراف تالاب امکان اینکه بتوان چادر زد و استراحت کرد نیز از طرف دهیاری روستای سوستان فراهم شده است. اگر قصد غوطه ور شدن در طبیعتی بکر و دلپذیر را دارید تالاب سوستان لاهیجان را حتما در لیست سفرهایتان قرار دهید.در ادامه مقاله عکس های تالاب سوستان را خواهید دید و مجذوب آن خواهید شد.
سوستان

تاریخچه ی تالاب سوستان

این تالاب حدود صد سال پیش برای آبیاری شالیزارها توسط اهالی منطقه حفاری شد. این تالاب از طریق آب باران و رودی از منطقه کته شال تغذیه می شود.
سوستان

جغرافیای تالاب سوستان

آبگیر طبیعی سوستان از شمال به روستای کوبیجار، از شرق به روستای کتشال، باغ های چای و تپه ماهورها، از جنوب و غرب نیز به شالیزارهای دشت لاهیجان محدود می شود. این منطقه جاذبه های ژئومورفولوژیکی و ژئوتوریستی دارد به همین دلیل در پائیز پذیرای پرندگان مهاجری چون چنگر و خوتکا می شود. درختانی که در این منطقه یافت می شوند بیشتر از نوع توسکا هستند، البته ماز و بید هم آنجا فراوان دید می شود. نهرهای این تالاب نیز محل رویش نی می باشند.
سوستان

روستای سوستان

سوستان یکی از روستاهای دهستان لیل در بخش مرکزی شهرستان لاهیجان در استان گیلان است. این روستا منطقه ای کوهستانی است. سوستان از دو واژه« سی » و «ستان» تشکیل شده است. سی در زبان گیلکی به معنای کوه سنگ است.
سوستان

آثار تاریخی مجاور تالاب سوستان

آثار تاریخی مهم و زیبایی در نزدیکی تالاب سوستان قرار دارند که از آن جمله می توان به «بقعه میر مظفر »و «عمارت و باغ حاجی امین الدیوان» اشاره کرد. وجود آثار تاریخی گرانبها که نشانگرقدمت و فرهنگ مردم روستای سوستان می باشد درکنار یک طبیعت بی نظیر و روح بخش باعث شده است تا گردشگران زیادی با سلایق متفاوت جذب تالاب سوستان شوند. این روستا در پای کوه های مجاور لاهیجان و نزدیک غکایه و کویجار قرار دارد.
سوستان

خانه های اطراف تالاب سوستان

جنس خانه های اطراف این تالاب از چوب و گل و الیاف طبیعی است. در سقف این خانه ها ساقه های برنج به کار رفته است. این خانه ها بسیار زیبا و تماشایی هستند و هماهنگی خاصی با جلوه گاه آرام تالاب دارند. اما مشکل اساسی این خانه ها پایین بودن مقاومتشان است، به خصوص در برابر حوادث طبیعی مانند زلزله.
غیر از این خانه های تماشایی و خاص آرامگاه شخصی که برای اولین باربهترین چای ایران را در این منطقه کشت کرد نیز قرار دارد.این شخص که محمد میرزا قاجارقوانلو نام داشت از مردان تحصیلکرده و بلندمرتبه مملکتی در زمان قاجار بود. او وسایل کاشت چای را از هندوستان به ایران آورد و بهترین زمین را برای کشت چای زمین های سوستان تشخیص داد. وی به دلیل تلاش هایش در امر کشت چای به چایکار شهرت یافت و تپه ای که کشت چای را در آن انجام می داد به تپه چای معروف شد. وی وصیت کرد که بعد از فوت آرامگاهش را نیز در همان منطقه بسازند. بنابراین در بالای تپه چای مشرف به تالاب سوستان می توانید ضمن دیدن آرامگاه محمد میرزا که به کاشف السلطنه هم معروف بود «موزه تاریخ چای» را هم تماشا کنید.
سوستان

استخر سوستان

این استخر در شمال غربی تالاب سوستان قرار گرفته است و به بعد گردشگری این منطقه افزوده است. این جاذبه توریستی در زمینی به وسعت هفده هکتار و با عمق چهار متر قرار گرفته است. از این استخر در گذشته به عنوان مخزن آب جهت آبیاری شالیزارهای برنج استفاده می شده است.
شیطان کوه

شیطان کوه

در قسمت شرق تالاب سوستان شیطان کوه را می بینید که قبلا به شاه نشین کوه معروف بوده است. درون این کوه آبشاربسیار زیبایی است که بازدید از آن منطقه را آرامش بخش تر و شیرین تر می کند. حضور یک آبشاری چنین زیبا در کنار تالابی چنان آرام طبیعتی دلپذیر را رقم زده است که حسابی از بازدیدکنندگانش دلربایی می کند.
سوستان

قاب عکسی بدون تاریخ در تالاب سوسان

زمانیکه در سکوت آرامش بخش این تالاب فرو می روید در گوشه ای از تالاب نیلوفران مردابی را می بینید که گرداگرد یکدیگر پیچیده شده اند، رشد کرده و به سمت آسمان قد کشیده اند.اما اگر با زاویه ی دیگری با این منظره هم سو شوید و به این گیاه خارق العاده نگاه کنید متوجه می شوید که هر نیلوفر با اینکه توانسته است که خود را از بند زمین رها کند و بالا رود اما در عین ناباوری خم می شود و به سمت سایر نیلوفرهایی که نتوانسته اند قد علم کنند بر می گردد دور تا دور آن ها می پیچد و سفر صعود را از نو و با آنها مجددا آغاز می کند. دیدن این قاب عکس بی نظیر الهی و چگونگی طی کردن مسیر از مرداب تا به آسمان نیلوفرها جنبه معنـوی عجیبی را به این تالاب بخشیده است.
انعکاس عکس درختان در آئینه تالاب، انسان را به یک درون نگری ژرف دعوت می کند. گویا در همان لحظه راغب می شوید خودتان را همانند درخت ها در آب ببینید. قدرت این انعکاس طبیعی از چهره انسان توسط آب آنقدر زیاد است که دلتان می خواهد ساعت ها به این قسمت از خودتان که انگار هیچ وقت آن را این گونه ندیده اید خیره بمانید. در همین حین وزش باد از لا به لای نیزار به برکت بخشیدن به این لحظه کمک می کند. نگاهتان را از آب بر می دارید و به آسمان می نگرید. پرنده های جورواجور مشغول پروازند.شاید هوای پرواز به سرتان بزند. شاید رهایی این پرندگان شما را به نوعی از رهایی روح ترغیب کند تا بدانجا که اگر جسمتان ناتوان از پریدن است اما روحتان تا آسمان هفتم نیز می تواند همراه این پرندگان صعود کند.
بوی نم چوب باران خورده که از سمت خانه های چوبی اطراف تالاب به مشام می رسد حال و هوای هر مسافری را خوب می کند.
سوستان

لذت ماهیگیری

علاقمندان به ماهیگیری می توانند در این تالاب لذت ماهیگیری را تجربه کنند. در ایام تعطیل علاوه بر مسافران و گردشگران بومیان زیادی را می بینید که برای گذراندن اوقات فراغت در کنار دریاچه چادر زده اند و از طبیعت زیبای این منطقه در کنار خانواده و دوستان خود لذت می برند.
چای
سوغات تالاب سوستان

چای خوش طعم

چایی که توسط کاشف السلطنه در این منطقه کشت شد به عنوان مرغوب ترین چای ایرانی به حساب می آید و خوش طعم ترین چای ایرانی است.کیفیت و عطراین چای زبانزد جهانیان نیز شده است. بنابراین یکی از منابع اقتصادی این منطقه صادرات چای می باشد
. چای چینی با کمر خم کرده در زیر آفتاب کاری خسته کننده و ملال آور است. از این روی زنان و دختران چای کار برای رفع خستگی و روحیه بخشی به یک دیگر دوبیتی های محلی را به آواز می خوانند. گاهی هم به نوعی، مشاعره می . ابتدا یک نفر شروع می کند، انگاه نفر دیگر جواب می دهد، بی آنکه مقررات و نظمی در کار باشد و تنها نوعی سبقت جویی از هم در ترانه خوانی و نشان دادن مهارت در آواز و تسلط بر کلمات بومی و قدرت حافظه مطرح است. در این مسابقه ی ترانه خوانی همه نوع دوبیتی ها خوانده می شود؛ اما بعضی از دوبیتی ها ویژه ی چای کاری و چای چینی است که به ویژه در روز اول و آغاز چای چینی خوانده می شود و گاه نیز رابطه ای با هرس بوته ها و یا فعالیت های چای کاری دارد. متاسفانه امروزه این نوع مشاعره و خواندن ترانه های محلی کمتر معمول است و اغلب ترانه های محلی از حافظه ها پاک شده اند.
نمونه ای از این ترانه ها:

یه موشت چایی بِچِم، زبیل پورا بو
بنام دیمی تا کمرابو
موباشر جان بیا، ظرفی پورابو
موباشر جان بیا، ناهار دیرابو
مشتی چای چیدم زنبیل پر شد/ در آفتاب گذاشتم نصف شد / مباشر (نماینده ی صاحب باغ) جان بیا ظرف چای پر شده است / بیا که نهار دیر شده است
،چایی اره ریشای
کولکافیس فک بنا، تی پئر ریشای
خدایا، چای ریشه دارد / چرخ ریسک به ریش پدرت آشیانه کرده است.

با این وصف در باغ های چای در موقع کار ترانه های متفاوتی از چای درباره ی موضوعات متنوعی می خوانند که بیشترین آن ها ترانه های زنان شالیکار به هنگام کار در شالیزار است
لباس محلی

لباس محلی

لباس‌های محلی این منطقه باوجود زیبایی خاص و ویژه آن به دلیل پوشش مناسب با عقاید مذهبی و دینی ما نیز سازگار است. هنوز هم در مناطق مختلف استان زنان و مردان از لباس بومی و سنتی مختص خود استفاده می‌کنند.
می توانید این لباس های زیبا را به عزیزانتان هدیه دهید.

کلوچه
کلوچه

به طور کلی کلوچه از ابداعات ایرانی ها می باشد و عمری دو هزار ساله دارد. حدود پنجاه سال پیش در سوستان فردی به نام «محمد علی بگلری» نوعی کلوچه با ترکیبات ویژه تولید کرد که مزه ای بسیار متفاوت از سایر کلوچه ها داشت.به همین دلیل بسیار معروف شد و در حال حاضر نیز از سوغاتی های خوشمزه این منطقه محسوب می شود.
برنج

برنج

برنج این منطقه به دلیل خوش پخت بودن، خوش عطر بودن مرغوب ترین برنج ایران محسوب می شود.

مواد غذایی
غیر از مواد غذایی گفته شده، مربا، ترشیجات، نان های محلی مانند نان خلفه، ماهی دودی و ماهی شور از دیگر سوغاتی های خوشمزه این ناحیه هستند.

صنایع دستی

بامبو بافی، حصیر بافی و صنایع چوبی نیز از سوغاتی های غیر خوراکی این منطقه هستند.
جشن آشتی با طبیعت

جشن آشتی با طبیعت

در سال گذشته جشن آشتی طبیعت از طریق پاکسازی تالاب سوستان از زباله با حضور نماینده دهیار سوستان و مردم انجام گرفت. این امر به نوبه خود اقدام بزرگی در جهت شناخت شان و منزلت طبیعت محسوب می شود.
آیین عروس گوله

آیین عروس گوله

این گروه نمایش خانه به خانه و آبادی به آبادی می روند و گروهی از مردم نیز آن ها را همراهی می کنند و شعرعروس گوله را می خوانند و موجب شادی مردم را فراهم می آورند، این نمایش با شیرین کاری های کاس خانم و ناز خانم (که معمولا دو پسر نوجوان زن پوش می باشند) آغاز می شود که برای تصاحب این دو زن نبردهایی بین غول و پیرمرد آغاز می شود و سرخوان نیز شروع به خواندن شعر عروسه گله می کند که با نوازندگی سرنانواز همراه است و در آخر با دریافت هدایا از صاحب خانه نمایش به پایان می رسد و متن این شعر به این صورت است؛
عروسَ گولی باوردیم، جان دیلان

آدرس
ایران، گیلان، لاهیجان، میدان دانشگاه آزاد، به سمت روستای سوستان. انتهای خیابان شقایق، جاده کناری، معدن شن و بعد از آن هم تالاب سوستان است

جاهای دیدنی اراک
ادامه مطلب

سخن آخر

هر سفردید انسان را به زندگی و ی زیستن تغییر می دهد. اما نکته اساسی این است که در فاصله کوتاه عمر کجاها را برای دیدن انتخاب کنیم. این موضوع بستگی دارد به جنس علاقه، نوع تجربه ای که دنبالش هستیم، وضعیت اقتصادی، همسفر و خیلی چیزهای دیگر.پیشنهاد می شود تماشای طبیعت های بکر که در آن ها همه چیز در بدوی ترین و طبیعی ترین حالت خود هستند را در برنامه سفرهایتان قرار دهید. این اماکن زیبا، روح را از آلودگی هایی که زندگی خارج از طبیعت برای ما به ارث گذاشته اند را التیام می بخشد و ما را به اصالت درونیمان نزدیک تر می کند. تر و تازه و با طراوت می شویم و بسیاری الهام از چگونه بهتر زیستن از طبیعت می گیریم.سفر به سلامت

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر