خانه >> ایرانگردی >> پارک جنگلی النگدره | جنگلی در همسایگی شهر گرگان
پارک جنگلی النگدره

پارک جنگلی النگدره | جنگلی در همسایگی شهر گرگان

آفتاب به هر جان کندنی شده از میان شاخ و برگ ها عبور کرده، نرم نرمک خود را به مه می رساند. مه رازآلود و قدرتمند درخت ها را کمی مانده به نیمه در برگرفته و بر پهنه زمین آرام رخت گسترده است. یک جاده با شور و شوقی وصف ناشدنی خود را از میان انبوه درختان به پیش برده و در مسیری که آغازش با پایان یکی است در صدد خلق یک مسیر است. صدای نسیمی که آرام در این بین سرک می کشد، با رقص برگ ها درآمیخته و همزمان با موسیقی خش خش برگ ها در زیر قدم ها نت تازه ای می نویسد. رودخانه ای آرام و باوقار نبض این تابلوی نقاشی است و در کمال صبوری از ابتدا تا انتها شما را همراهی می کند. اینجا النگدره است، درست وسط بهشت، آن هم بهشتی که زیر گوش شهر آرام گرفته و شما را به یکباره از شلوغی و مدرنیته به اعماق طبیعتی شگرف خواهد برد.
پارک جنگلی النگدره گرگان، گلستان
شمال ایران در معیت کوه های البرز و جنگل های انبوه یکی از زیباترین بخش های کشورمان است که در میان هم وطنانمان نیز مقبولیت بسیاری دارد. همراهی کوه و جنگل، رودخانه ها، آبشارها و چشمه ها در آمیزه ای از آب و هوای مطبوع مقصدی مناسب برای یک گشت و گذار دلچسب است. حالا که تصمیم گرفته ایم هوشمندانه سفر کنیم، در میان زیبایی های بی نظیر این خطه کمی به سمت شرق مایل شده و به سمت یکی از استان های بسیار زیبا و شگفت انگیزمان سفر می کنیم. استان گلستان با روستای زیارت و روستای ناهارخوران حالا سال هاست یکی از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ماست. استانی که قدمت آن به پنج یا شش هزار سال پیش بازگشته و خواستگاه یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی است. در میان جاذبه های پرآوازه گلستان سری به یکی از شاهکارهای طبیعی آن می زنیم، که جایی در نزدیکی گرگان و دهکده ناهارخوران جا خوش کرده و تابلویی از زیبایی و وجاهت است. اگر مایلید بدانید پارک جنگلی النگدره کجاست، با ایران هتل آنلاین، متخصص در رزرو آنلاین هتل های ایران در سراسر کشور، در این سفر همراه باشید.

مسیرگرگان تا النگدره

مقصد سفرمان شهر زیبای گرگان است اما از شهر عبور کرده و مسیر ناهار خوران را در پیش می گیریم. در بلوار ناهارخوران تابلویی را می بینید که شما را به سمت پارک جنگلی النگدره گلستان راهنمایی می کند. زمانی که وارد مسیر النگدره می شوید در پنج کیلومتری گرگان به یک جنگل می رسید. در همان بدو ورود زیبایی وصف ناپذیری در مقابل تان قد علم می کند و ورود شما را خوش آمد می گوید.

پارک جنگلی النگدره

به بهشت کوچک گرگان خوش آمده اید. شاید برای آن هایی که شهر نشینی را تجربه کرده اند، تصور حضور چنین بهشتی آن هم در نزدیکی یک شهر و جاده پرتردد ناهارخوران سرشناس کمی مشکل باشد. آنچه پیش روی شماست یک جنگل زیباست که در دامنه جنگل های قدیمی و انبوه جا خوش کرده و حالا سال هاست تفرج گاه محبوب مردمان گرگان است. این پارک جنگلی با یکصدو هشتاد و پنج کیلومتر وسعت، جنگلی با انبوه درختان کهنسال و بلند بالای توسکا، بلوط، افرا، ممرز، بید، لرگ، خردمندی و انجیلی است که عطر حضورشان هر بیننده ای را مدهوش می کند. درختانی کهنسال که گاه ریشه هایشان از خاک بیرون دویده و روی زمین قد کشیده اند. درختانی سر بفلک کشیده که سایه بانی گسترده بر سر زمین افکنده اند.
پارک جنگلی النگدره
جاده آسفالته ای که در نهایت یک مسیر بیضوی بزرگ است، کل جنگل را در می نورد. رودخانه ای که از میانه این جنگل گذشته قلاشی نام دارد و در مسیری سنگلاخ از جنوب تا شمال جنگل را در آرامشی ستودنی می نورد. رودخانه قلاشی در هم نشینی با درختان آنقدر زیباست که حتما شما را برای یک کمپ زدن جانانه مجذوب خواهد کرد. تلاقی جنگل با رودخانه، صحنه های بی-بدیلی را خلق کرده که چشم هر تماشاگری را مدهوش می کند. در حوالی همین رودخانه چند سرچشمه زلال قرار دارند که بر شکوه و زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده اند. در طول مسیر حرکت در النگدره ناگهان یک کلبه چوبی رخ می نماید و هوای یک دورهمی و نوشیدن یک لیوان چای را در جانتان زنده می کند. آلاچیق ها و میز و نیمکت هایی که گاه گاه در گوشه هایی در عمق این جنگل به چشم می خورند، فرصتی برای کسب یک آرامش وصف ناپذیرند. گاه در کشف و شهودتان در دل النگدره به بلندی می رسید که تمام گرگان را به زیر پایتان کشیده و شهر آرام این روزها چشمانتان را نوازش خواهد داد. در همین النگدره می توانید دریا را هم از همان بالابالاها ببینید و عظمتش را بیشتر درک کنید. انبوه همین زیبایی های بی بدیل است که النگدره را جزو هفت منطقه نمونه گردشگری ایران قرار می دهد. آب و هوای معتدل و مرطوب النگدره هم مطبوع و دوست داشتنی است و اقامت در این جنگل را دلچسب می نماید. النگدره در میان پارک های جنگلی متعدد شمال کشور شاخص است و همچون نگینی زمردین و بی رقیب می درخشد.
پارک جنگلی النگدره
پارک جنگلی النگدره

النگدره در چرخش فصل ها

این را در ابتدای امر به خاطر داشته باشید که النگدره همیشه زیباست. زمستان در النگدره به طرز محسوسی سرد است، اما با نشستن اولین برف بر تن نیمه عریان درختان شکوه و عظمت بر تن درختان قامت می بندد. زمستان النگدره بهشت طبیعت گردانی است که به دنبال لحظه های ناب هستند. انبوه درختان بلند بالا با لایه ای نازک از برف و رودخانه ای که تا لب یخ بستن جلو می رود و سکوتی که تمام النگدره را به طرز حیرت آوری فرا می گیرد، فصل نویی را در این خطه رقم می زند که باید اعتراف کرد، در عین زیبایی عارفانه است. در میان درختان نیمه سفیدپوش، جاده آسفالته به سختی رنگ برف به خود گرفته و در میان آن همه سفیدی مرموز-تر و گاه وهم آلودتر از همیشه به نظر می رسد. با کوچ تدریجی زمستان، بهار در النگدره شبیه یک معجزه است که با آمدنش جان و روح را پیشکش ساکنین همیشه دلربای جنگل می کند. درختان شکوفه باران شده و کم کم رخت خواب آلودگی را از تن بدر می کنند. عطر مست کننده ای تمام جنگل را فرا می گیرد و همه شاخه ها لبریز از شکوفه می شوند. النگدره در بهار گهواره شکوفه هاست. آهسته آهسته خورشید قدرت گرفته و با سبز شدن برگ ها تابستان پا به عرصه وجود می گذارد. حالا النگدره پر از غوغای مسافران است. سبز سبز و زیبا، با آب و هوایی به مراتب خنک تر از مناطق اطرافش و آدم هایی که گاه به قصد اقامتی چند روزه و فرار از گرمای طاقت فرسای شهرها، در النگدره مستقر می شوند.
پارک جنگلی النگدره
درختان با پوششی یکسره سبز سایه بان خود را گسترانده و در آغوش جنگل از میهمانان شان پذیرایی می کنند. اما با فرارسیدن شهریور و نزدیک شدن به ماه مهر آهسته آهسته دست خورشید کوتاه شده و فصل ها همه به احترام پادشاه فصل ها پاییز سر تعظیم فرود می آورند. وصف پاییز در عمق جنگل النگدره کاری بس دشوار است. آنچه چشم هایتان در عشق بازی رنگ ها و آغوش زمین در جاده النگدره و در نگاه رودخانه می بینند در کلام نمی گنجد. درخت ها یکسره لباسی از جنس خزان و رنگ پوشیده و انگار خداوند دستش را برسر النگدره می کشد. سقوط هر برگ رقصی سماعی است و نوید آغاز یک شاهکار هزار رنگ پاییزه را می دهد. فرشی از نس خزان تمام النگدره حتی آن جاده مرموز را فرا گرفته و شما را جادو می کند. گاهی به چند میوه بلوط برمی خورید که کلاه بر سر لا به لای برگ های زرد و سرخ و نارنجی و گاه سبز رنگ قایم شده اند و یک جور حس سنجاب وار به چشم هایتان حمله ور می شود. پاییز را حتما در النگدره باید از نو دید و النگدره را حتما باید در پاییز شناخت. لنز دوربین عکاسان و گروه های پیاده روی و طبیعت گردی پای ثابت پاییزهای النگدره است.
پارک جنگلی النگدره

پیاده راه چوبی، مسیر محبوب پارک النگدره

چند سالی است بازار پیاده راه ها داغ شده و شهرها اقدام به ایجاد پیاده راه هایی در خیابان های زیبا و یا تاریخی خود می کنند تا علاوه بر شناساندن این زیبایی ها اوقات خوشی را برای مردمی که کمی آرام تر از کنار یکدیگر عبور می کنند، رقم بزنند. در این میان النگدره با یک راه پیاده هزار و هفتصد متری آن هم به شکل یک گذرگاه چوبی سنگ تمام گذاشته و مسیری رویایی را برای مسافرانش تدارک دیده است. مسیری از که اعماق جنگل النگدره عبور کرده و در تماسی نزدیک با درختان شما را در مجذوب خود می کند. حالا چند سالی است که چند روزی در هفته به گردش پیاده در جنگل اختصاص یافته، تا هم النگدره از آلودگی ها در امان بماند و هم مسافرین تجاربی بکرتر و به یاد ماندنی تر کسب کنند.
پارک جنگلی النگدره
بیشتر عکس های سلفی و اینستاگرامی النگدره بر روی همین مسیر ثبت شده است. چند ماشین برقی هم در مسیر در نظر گرفته شده تا کسانی را که قدرت طی تمام مسیر با پای پیاده را ندارند، همراهی کند. اگر چه این مسیر چوبی سرو صداهای زیادی به پا کرد و مخافین و موافقین فراوانی داشت اما حالا جزوی از النگدره است که اتفاقا بسیار محبوب است. اگر سری به النگدره زدید حتما یک جفت کفش پیاده روی خوب هم به همراه داشته باشید تا سفرتان دلچسب تر شود.
پارک جنگلی النگدره

تاریخ در پیج و تاب النگدره

همان طور که قبلا بیان شد النگدره یک جنگل بسیار قدیمی است و در نزدیکی گرگانی قرار دارد که پیشینه تاریخی غنی دارد.. در گوشه ای از این جنگل مجموعه آثار باستانی قرار دارد که محوطه النگدره نامیده می شود. این محوطه باستانی که متعلق به دوران پس از اسلام است در ضلع شمالی جنگل قرار گرفته است که متاسفانه تصویری از آن در دسترس نیست.

امکانات پارک جنگلی النگدره

خوشبختانه این پارک جنگلی یک مجموعه مناسب برای گردشگری است. وجود امکاناتی همچون پارکینگ، سیستم برق رسانی مناسب، مجموعه بازی کودکان در دل جنگل، آلاچیق هایی برای اقامت، فروشگاه، نمازخانه و همچنین سرویس بهداشتی مناسب در کنار مسیر پیاده روی زیبای چوبی و اقامت گاه هایی مجهز از النگدره یک مقصد مسافرتی جذاب و مورد قبول ساخته است.
قصر بوتانیک گرگان

اقامت در پارک جنگلی النگدره

اگر اهل کمپ زدن هستید حتما یک شب را با برپا کردن چادر در النگدره سر خواهید کرد تا طلوع خورشید را در این زیبایی بی نهایت شاهد باشید. اما اگر قصد بازگشت به شهر گرگان را داشته باشید می توانید سری به هتل های گرگان بزنید. اما یک روش بهتر رزرو هتل قبل از آغاز سفر است. ایران هتل آنلاین لیستی از تمام هتل های گرگان به همراه تصاویر، آدرس، امکانات و هزینه ها در اختیارتان قرار می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین گزینه را انتخاب کرده و سفر منظمی را پایه ریزی کنید. هتل قصر بوتانیک گرگان، هتل آذین گرگان و هتل خیام گرگان چند نمونه از همین هتل هاست. اما اگر قصد بازدید از ناهارخوران و اقامت در آن را داشته باشید می توانید سری به هتل های منطقه ناهار خوران بزنید. امکان رزرو آنلاین هتل های ناهارخوران نیز از دیگر خدمات ایران هتل آنلاین است. هتل جهانگردی ناهارخوران و هتل شهاب ناهارخوران گرگان از هتل های منطقه ناهارخوران است.
پارک جنگلی النگدره

گرگان
هیرکان، جرجان و تا همین چند دهه پیش استرآباد که امروزه گرگان نامیده می شود مرکز خوش آب و هوا و زیبای استان گلستان است. حالا که به گرگان رسیده ایم چرخی هر چند مختصر در این شهر زیبا و البته بسیار تمیز در مقایسه با سایر مناطق شمالی کشور می زنیم. سفر به گرگان یک تیر و چند نشان است. گواه این مدعا تنوع دیدنی ها و سوغاتی ها این شهر زیباست. علاه بر طبیعت حیرت انگیز گرگان بافت تاریخی شهر هم بسیار دیدنی است. اگر سری به محله های قدیمی گرگان که قدمتشان به دوران قاجار می رسد بزنید چند خانه تاریخی زیبا منتظر شماست. اگر به گشت و گذار در طبیعت آمیخته با تاریخ علاقمندید، حتما روستای زیارت شما را به مقصودتان خواهد ساند. اگر به موزه علاقمندید کاخ موزه گرگان مقصد ایده آل سفر شماست. اگر سنت ها و آداب و رسوم اقوام ساکن در این دیار برایتان جالب است حتما چرخ زدن در بازرهای سنتی و قدیمی شهر شما را حسابی ذوق زده خواهد کرد. اگر به دنبال کشف مزه های جدید هستید، غذاها و شیرینی های محلی این منطقه هوش از سرتان خواهد پراند. این شهر سبز و خرم میزبان قابلی است که حتما با داشته هایش مقصد ایده آلی برای یک سفر چهار فصل است. اگر چه تابستان یکی از پرطرفدارترین فصل های این خطه است، اما بهار و پاییز اوج زیبایی این خطه است. جایی که شاهکار رنگ ها فستیوالی رایگان برپا کرده و فقط یک جفت چشم بینا می خواهد. گرگان سرآغاز یک گشت وگذار پر و پیمان در مرزهای استان گلستان است. این بار که قصد سفر به شمال کشور را داشتید حتما استان گلستان را در لیست الویت های سفر خود قرار دهید و این را هم در گوشی از ما به یادگار داشته باشید که تنوع زیبایی ها در پهنه استان گلستان در هیچ جای دیگر از شمال کشورمان یافت نمی شود. اگر مطمئن نیستید حتما امتحان کنید.

سد لفور
ادامه مطلب
امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر