لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای کندلوس نوشهر
روستای کندلوس نوشهر

روستای کندلوس نوشهر

در سفر اینبار ایران هتل آنلاین میهمان روستای کندلوس نوشهر شوید، جایی که ریشه در تاریخ دارد. کندلوس، روستایی بسیار زیبا در دامنه‌های رشته‌کوه البرز است که با آب‌وهوای ییلاقی باران نگاه گردشگران را به خود متمایل ساخته است. پیاده‌ روی در فضای خانه‌های قدیمی با کوچه‌های سنگفرش شده و درختانی که طاق آسمان را لمس کرده‌اند حس بسیار خوبی دارد. روستای کندلوس در نوشهر با توجه به آن‌ که امکانات شهر را ندارد اما بسیار پاکیزه بوده و از بودن در آن هرگز پشیمان نخواهید شد. کلمات برای توصیف زیبایی‌های روستای کندلوس محدود است باید خود بروید تا شاهدی بر این ادعا باشید.
برای سفر به این روستا متناسب با مبدأ حرکت خود بهتر است ابتدا به شهر چالوس سفر کنید و با پیمودن 25 کیلومتر از شهر چالوس به سمت دوراهی کجور بروید. در ادامه مسیر شاهد پل رودخانه چالوس خواهید بود و با عبور از آن به جاده کجور می‌رسید و با پیمودن 18 کیلومتر دوراهی دوم پیش روی شما است که با انتخاب مسیر کجور درنهایت به روستای کندلوس در نوشهر خواهید رسید و با رزرو هتل های نوشهر مانند متل کندلوس نوشهر میتوانید هوشمندانه سفر کنید و کیفیت سفر خود را از این روستای زیبا چند برابر کنید تا آرامش را به خود و همراهانتان هدیه کنید.

روستای کندلوس در نوشهر که به میخ ساز نیز شهرت دارد به دلیل قدمت بسیاری که دارد شاهد دوره‌های تاریخی گوناگونی در خود بوده است. نقل‌ شده است که روزی ناصرالدین‌شاه به همراه نقاش بزرگ کمال‌الملک از منطقه عبور می‌کند و عده‌ای را از کولیان منطقه می‌بیند که در حال فلزکاری هستند و ازآن‌ پس روستای کندلوس در نوشهر به میخ ساز نیز شهرت می یابد. در این سفر کمال‌الملک با ترسیم یک نقاشی بسیار زیبا اثری را خلق می‌کند که امروزه در کاخ صاحبقرانیِ به نمایش گذاشته‌ شده است.
کندلوس نوشهر

کندلوس به همراه گیل کلا، پیده و میرکلا، دهکده‌هایی هستند که در میخ ساز قرار دارند. قدمت تمدن انسانی در دهکده کندلوس به‌ مراتب بیشتر از سایر دهکده‌ها است. آنچه در این دهکده بسیار مشهود است قلب‌هایی آکنده از مهربانی، ساده زیستی با وجود چشمه‌های روشنی‌ بخش حیات زندگی بشر است. در این روستای زیبا و پاکیزه که دیگر دغدغه زباله در آن معنا ندارد محله‌های جیر سری، درزی‌کلا، جورسری، سری دله، بنیم سری را در خود جای داده است که با وحدت و همدلی در کنار یکدیگر زندگی می‌گذرانند.
کندلوس نوشهر

دهکده کندلوس به دلیل آب‌ وهوا، ویژگی‌های گردشگری و اولین موزه روستایی در جهان نیز شهرت دارد. جمعیت این دهکده زیبا و خوش آب‌ وهوا بالغ‌ بر 3 هزار نفر است که باروحیه مفرحشان با هر نوع آلودگی در دهکده‌شان مخالفت می‌کنند چون معتقدند که روستای زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر می بایست در دنیای فعلی تحقق یابد. دهکده کندلوس که از توابع بخش کجور شهرستان نوشهر محسوب می‌شود، در جنوب شهرستان نوشهر واقع‌شده است و در ایام سال میزبان گردشگران بی‌شماری در سراسر کشور است.
کندلوس نوشهر
آنچه در این دهکده زیبا خودنمایی می‌کند خانه‌های با سقفی از چوب و دیوارهایی از کاه و گل است که در فضای مدرن ویلاها متقاضی خاص خودش را دارد. عده‌ای از مردمان مهربان دهکده کندلوس با بهره‌گیری از موقعیت ممتاز دهکده به کشت گیاهان دارویی مشغول هستند و با تولیدات موفق خود در این زمینه توانستند اولین موزه گیاهان دارویی را در روستای کندلوس به مساحت 10 هکتار برای خود به ارمغان آورند، عده دیگری از آن‌ها با کشاورزی و دامداری معیشت خانواده خود را تأمین می‌کنند. روستای کندلوس در نوشهر بهترین مکانی است که در آن می‌توانید تفریحات گروهی را تجربه کنید و درواقع اینجا همان‌جایی خواهد بود که به ایده آل‌های ذهنتان در زیر سایه آلاچیق‌های متعدد اش پاسخ می‌دهد. بعید است که هوای روح‌نواز روستای کندلوس در نوشهر اجازه دهد تا ثانیه‌های بودنتان را در این منطقه به نشستن بگذرانید، طبیعت روستای کندلوس در نوشهر به قدری زیباست که ناخودآگاه شما را به قدم زدن در کوچه‌ پس‌ کوچه‌های سنگفرشی که دارد فرامی‌خواند تا در کنار سایر زیبایی‌ها به نظاره دشت‌های کوهستانی آن بنشینید.

کندلوس نوشهر

جاذبه های روستای کندلوس نوشهر

اگر دنبال داروهای گیاهی کمیاب هستید به بازدید از اولین موزه روستایی جهان در روستای کندلوس نوشهر بروید. این موزه که در میان‌ ساختمانی دوطبقه قرار دارد باهمت دکتر ” علی‌اصغر جهانگیری” باهدف معرفی فرهنگ روستای کندلوس بنا شده است. دکتر علی‌اصغر جهانگیری که برای جمع‌آوری اشیاء موجود از هیچ کوششی دریغ نکردند از همان سنین کودکی با مبادله کالایی آثار ارزشمندی را جمع‌آوری کردند که قدمتی 4 هزارساله دارند. در این ساختمان دوطبقه، آثاری از اسناد تاریخی، زیورآلات، نقاشی‌های سنتی به نمایش گذاشته‌ شده است. به همت دهیاری روستای کندلوس بازدید گردشگران از موزه روستایی کندلوس به همراه اقامت و صرف صبحانه برای گردشگران به‌صورت رایگان صورت می‌پذیرد. اما اینجا پایان جاذبه‌های دیدنی روستای کندلوس نیست، در سفر به این روستای دیدنی هوشمندانه سفر کنید و لذت سیاحت و زیارت را هم‌زمان در روستای کندلوس نوشهر تجربه کنید. برخی از جاذبه‌های دیدنی روستای کندلوس در نوشهر:

کندلوس نوشهر

آبشار کندلوس

این آبشار در میان کوه‌های منطقه قرار دارد و فاصله آن تا روستای کندلوس 5 کیلومتر است. تنها راه دسترسی به آن از طریق پیاده روی است. پیاده‌ روی در شرایط خوب آب‌ وهوای روستای کندلوس برای شما هم‌ غذای روح و هم‌ غذای جسمتان به شمار می رود.

امامزاده فضل و فاضل

بعد معنوی سفر شما به روستای کندلوس در زیارت از بقعه امامزاده فضل و فاضل کامل می‌شود. نوع معماری و کتیبه موجود در این بنا که قدمت یک قرن دارد نظر گردشگران را به خود جلب کرده است.

دیو چشمه

دیو چشمه که به‌ نوعی یکی از زیباترین چشمه‌های خطه سرسبز شمال محسوب می‌شود هرساله گردشگران زیادی به بازدید از این چشمه با آب گوارا بازدید می‌کنند و از ویژگی‌های آن عمق 50 سانتی‌متری با آب فراوان در یک مساحت 15 مترمربعی با سنگفرش‌های رنگارنگ است.
کندلوس نوشهر

معرفی روستای چلاو آمل + عکس و آدرس
ادامه مطلب

دریاچه خضر نبی

واقعیت یا تخیل را در مورد دریاچه خضر نبی منطقه کوهستانی کجور که به گفته ساکنین کجور روزی محل گذر حضرت خضر نبی بوده است را نه می‌توان رد کرد نه می‌توان پذیرفت چون ازنظر عقل و منطق دلیلی بر بطلان یا پذیرش آن وجود ندارد اما درهرصورت آنچه به‌خوبی قابل‌ درک است احترام به عقاید ساکنین و فرود آوردن سر تعظیم در مقابل خالق زیبایی این بهشت گمشده در 30 کیلومتری از روستای کندلوس در نوشهر است که در نگاه هر بیننده‌ای مهر تأیید خورده است.

زمان سفر به روستای کندلوس

سفر به این روستای زیبا در هر فصل سال طرفدار خاص خود را دارد اما معمولاً در فصل پائیز و زمستان به دلیل سردی هوا و بارش برف از جمعیت روستا کاسته می‌شود چه بسا چیزی از زیبایی روستای کندلوس در نوشهر کاسته نمی‌شود. بهترین زمان سفر به روستای کندلوس در نوشهر بر اساس آمار بازدید گردشگران از این منطقه در فصل بهار و تابستان بوده است.
کندلوس نوشهر

سوغات روستا

اما نوبت به بخش هیجانی سفر که می‌رسد، لذت سفر برای طرفدارانش بیشتر می‌شود. سوغاتی هر شهر بخشی از آداب‌ورسوم آن شهر و استان را نشان می‌دهد و به‌ نوعی وسیله انتقال فرهنگ از یک شهر به شهر دیگر به شمار می‌رود. اگر به بازار (روز) یا مراکز خرید تجاری الماس شهر نوشهر سر بزنید از صنایع‌دستی: جاجیم، پارچه پشمی، جوراب، نمدمالی و…مشاهده خواهید کرد که به نوبه خودشان گزینه مناسبی برای سوغات بودن هستند. سایر محصولاتی که می‌توانید به‌ عنوان سوغات روستای کندلوس برای دوستان و آشنایان خریداری کنید: جو، گندم، سیب، چهارمغز، هلو و گیاهان دارویی است.

روستای کندلوس نوشهر

آداب‌ورسوم روستای کندلوس

مراسم سال مج با فرارسیدن سال نو، همراه با انتخاب نام چند کودک از خانواده و استخاره گرفتن از نام آن‌ها آغاز می شود، هرکدام که خوب آمد به‌ عنوان سال مج انتخاب می‌شود. کودکی که نام او انتخاب‌ شده است سینی را که شامل کلام‌الله مجید به همراه سبزه، شیرینی و ظرف پر از آب است در دستان خود می گیرد و به‌ عنوان نخستین شخص وارد خانه می‌شود. کودک در این مراسم با ظرف آبی که همراه خود دارد در گوشه اتاق‌ها آب می‌ریزد تا سال نو که فرارسیده است سالی پر از خیر و برکت باشد. در روستای کندلوس نوشهر مانند سایر شهرهای دیگر زنان دوشادوش مردان کار می‌کنند، دزدی، جنگ و غارت وجود ندارد و صلح و آرامش در میان مردمان روستای کندلوس در نوشهر واقعا ستودنی است. ساکنین این روستای باصفا به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند و نوع پوشش آن‌ها با سایر شهرهای مازندران تفاوت چندانی ندارد، در پوشش بانوان یک دامن پرچین، جلیقه، روسری و پیراهن با تنوع رنگی زیاد دیده می‌شود. بازدید از این منطقه زیبا و توریستی را از دست ندهید.

دریاچه عباس آباد بهشهر
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر