لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> کافه کتاب های مشهد

کافه کتاب های مشهد

در سال‌های اخیر کلان‌شهر مشهد پیشرفت زیادی در تمام زمینه‌ها داشته تا گردشگران و ساکنان خود را راضی نگه دارد. گذشته تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهر مشهد انتظار مردم را از این شهر بسیار کرده است. اینجا کتاب‌خوان زیاد است، پس بعید نیست اگر در گذر از خیابان‌ کافه کتاب های مشهد به چشمتان بخورد. جمعی آرام و فرهنگی که هر کدام به در حال ورق زدن برگ‌های درخت باغ کاغذی کتاب هستند.

بی شک وقتی به یک کافه کتاب در مشهد وارد می‌شوید با نگاه به اطراف، به آرامش و ذهن مشتاق کسانی که کتاب‌ها را ورق می‌زنند غبطه می‌خورید. در سفر به این شهر، حالا که با اقامت در یکی از هتل های مشهد، قصد ماندن هر چند کوتاه در اینجا را دارید، جدای از بازدید از جاهای دیدنی مشهد و جاذبه های مذهبی، تفریحی و تاریخی، بهتر است از کافه کتاب‌های این شهر نیز دیدن کنید که جاذبه‌ای روح‌نواز برایتان خواهد بود.

کافه کتاب چطور جایی است؟

کافه کتاب در مشهد

در یک کلام باید بگویم کافه کتاب، پاتوق عشاق است. عشاقی که می‌گوییم منظورمان به نوع بشر و جنسیت نیست، عاشقان اینجا کسانی هستند که دیوانه سفر به زندگی داستان‌ها و نوشته‌ها باشند. کافه کتاب قراری هر چند موقت برای رویا پردازن و عاشقان کتاب است.

هر وقت اسم کافه می‌آید در ذهنمان محیطی دنج و خواستنی را تصور می‌کنیم که جوان‌ها دور هم جمع شده‌اند و با خوردن فنجانی قهوه به گپ‌و‌گفت مشغولند. در جایی مثل کافه کتاب هم به همنشینی با دوستتان می‌رسید؛ اما این بار دوست شما کتاب است و می‌آموزد؛ او حرف می‌زند و حرف می‌زند و شما هر بار تشنه‌تر و تشنه‌تر از قبل گوش می‌دهید. خوش‌بحال اهالی کتاب؛ با جمع کردن کتاب‌ها به دور خودشان، دنیایی از دوستان ناب برای خودشان ساخته‌اند که از هر نظر بر شخصیتشان تاثیر مثبت می‌گذارد.

کافه کتاب های معروف مشهد

کافه کتاب‌ها مراکز فرهنگی هستند که تقریبا از دو دهه پیش سر و کله‌ آن‌ها در تهران و شهرهای بزرگ پیدا شده است. کافه کتاب‌ها در واقع نه کافه هستند و نه کتابخانه. شاید بتوان گفت این مکان تلفیقی  از هر دو باشد ولی تفاوت‌هایی نیز دارد. در کافه کتاب خبری از هیاهوی کافه نیست، از آن طرف هم خبری از ضوابط کتابخانه‌ای نیست. یک حد وسط در این محیط برقرار است که شما را به سمت خود می‌کشاند. کافه کتاب‌ها جلوه فرهنگی خوبی به شهر می‌دهند و باتوجه‌ به نیاز امروز از مکان‌های ضروری به‌حساب می‌آیند.

تاریخچه کافه کتاب‌ ها

تاریخچه کافه کتاب

قدمت کافه کتاب‌ها در ایران زیاد طولانی نیست. اولین کافه کتاب در تهران در دهه ۸۰ با شعار خواندن کتاب با یک فنجان چای افتتاح شد. بعد از آن چندین کافه کتاب دیگر در تهران افتتاح شد که چندین بار پلمپ و بازگشایی شدند. خوشبختانه امروزه در فرهنگ ایران چنین مکان‌هایی بین مردم و دولت بیشتر جا افتاده و با استقبال مردم کتاب‌خوان، تعداد این کافه‌ها در شهرهای مختلفی چون مشهد رو به بیشتر شدن است.

اگر شما هم اهل کتاب خوانی‌هستید پیشنهاد می‌کنیم در سفر به شهری فرهنگی چون مشهد از کافه کتاب های مشهد دیدن کنید و حین مطالعه یا خرید کتاب، خودتان را به نوشیدن فنجانی قهوه یا دمنوش گرم در کنار تکه‌ای کیک مهمان کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا بهترین کافه‌ کتاب های مشهد را به شما معرفی کنیم.

کافه شهر کتاب مشهد

کافه شهر کتاب مشهد

در سال‌های اخیر نام شهر کتاب‌های بسیاری را شنیده‌اید. این مکان‌های فرهنگی در تهران، پایتخت ایران به تعداد زیاد دیده می‌شود. شهر کتاب‌ها همان مجموعه فروشگاه‌هایی هستند که کتاب و نوشت افزار و محصولات فرهنگی مثل بازی‌های فکری را عرضه می‌کنند. مشهد هم مثل بسیاری از شهرهای دیگر، شهر کتاب دارد. شهر کتاب مشهد محیطی جذاب و دیدنی برای کسانی است که دوستدار کتاب هستند.

شما می‌توانید در حین انتخاب محصولات فرهنگی یا ورق زدن کتاب‌های این مجموعه از خوردن انواع نوشیدنی‌ها و یا یک تکه کیک لذت ببرید. در شهر کتاب‌های مشهد نیز مثل بسیاری از نقاط دیگر ایران برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای برگزار می‌شود. دیدار با نویسندگان کتاب‌ها و گرفتن امضا از آن‌ها، دیدار با شاعران و ترانه سراهای صاحب قلم  از برنامه‌های جذابی است که برای مردم در کافه شهرکتاب مشهد برگزار می‌شود. برای حضور در کافه شهر کتاب مشهد باید به آدرس آن در چهار‌راه ابوطالب بروید.

آرامگاه حر عاملی مشهد
ادامه مطلب

کافه کتاب آفتاب مشهد

کافه کتاب آفتاب مشهد

آفتاب یکی دیگر از کافه کتاب‌های شهر مشهد است که بین اهالی کتاب برو‌بیایی دارد. کافه کتاب آفتاب افتخار میزبانی هنرمندان و نویسندگانی را دارد که کتاب‌هایی با تیراژ بالا برای خوانندگان نوشته‌اند.

اگر بخواهید در این کافه حضور پیدا کنید می‌توانید از طریق ورودی بازار گلستان مشهد، بین چهار‌راه گلستان و چهارراه دکترا وارد شوید. بعد از با کمی پیاده‌روی کافه کتاب آفتاب روبروی شماست. محیط این کافه کتاب آنقدر دلنشین و زیباست که حتی اگر ذوقی برای کتاب نداشته باشید شما را به ورق زدن و نگاه کردن صفحات وامی‌دارد.

کافه کتاب ری ‌را مشهد

کافه کتاب ری ‌را مشهد

همه اهالی کتاب به ویژه دوستدارن شعر، با دیدن نام ری‌ را به یاد، ری‌رای معروف نیما یوشیج شاعر محبوب کشورمان می‌افتند. امکان مطالعه و نشستن در گوشه‌ای از کافه و سفارش یک نوشیدنی داغ در اینجا برای شما فراهم است. کافه ری‌را با محیط دلنشین و آرام خود خستگی ذهنی روزتان را از سر به در می‌کند. کافه کتاب ری‌را مشهد در بلوار وکیل‌ آباد، نبش وکیل آباد ۵۷ واقع شده است

کافه کتاب یاس مشهد

کافه کتاب یاس مشهد

کافه کتاب های مشهد در نقاط مختلف این شهر واقع شده‌اند تا دسترسی اهالی مشهد و مسافران این شهر به آن‌ها راحت باشد. کافه کتاب یاس در کنار بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی مشهد یعنی فروشگاه شماره یک انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) قرار گرفته است.  سال‌هاست که این کتاب‌فروشی قدیمی در چند طبقه از اهالی فرهنگ میزبانی می‌کند. به‌نشر حدود دو سال پیش بود که کافه کتاب یاس را در کنار مجموعه خود، ابتدا برای کتاب کودکان و نوجوانان و بازی‌های فکری افتتاح کرد. رفته رفته با استقبال و نیاز مردم به وجود کافه کتاب این بخش گسترش پیدا کرد و به کافه کتاب یاس امروزی تبدیل شد.

اینجا برای کسانی که دوست دارند مثل خودشان فرزندانی کتاب دوست را در محیطی اجتماعی بار بیاورند گزینه خوبی است. همیشه که نباید برای تفریحات دورهمی به رستوران یا سینما و طبیعت رفت. جایی مثل کافه کتاب یاس با محیط خانودگی، تنوع خوبی به بیرون رفتن‌های خانوادگی می‌دهد. برای حضور در این کافه باید آدرس آن را در خیابان امام خمینی، روبروی باغ ملی، کتاب‌فروشی به نشر، طبقه منفی یک دنبال کنید.

کافه کتاب چشمه دلشدگان مشهد

کافه کتاب چشمه دلشدگان مشهد

اگر به کتابخانه شخصی خودتان سری بزنید و صفحه‌های اول را ببینید احتمالا در چند تا از آن‌ها نام انتشارات چشمه را خواهی دید. نشر چشمه از انتشاراتی‌های محبوب و معروف ایرانی است. این انتشاراتی در شهر مشهد هم شعبه دارد که البته فقط به نشر کتاب و فروش آن ختم نمی‌شود. این مجموعه در طبقه بالای خود به مشتریان مشتاقش چیزی بیش از خرید دارد. خدمات کافه‌ای که به مشتریان اینجا داده می‌شود؛ این قسمت از مجموعه نشر چشمه را به کافه کتاب تبدیل کرده است.

در کافه کتاب چشمه مشهد برنامه‌های مختلفی برای دوست‌داران هنر و فرهنگ تدارک دیده می‌شود. از عمده این برنامه‌ها می‌توان به حضور سرشناسان اهل قلم در بین هوادارن کتاب اشاره کرد. حسین سناپور، عبدالله کوثری، سوسن شریعتی، محمد طلوعی، امید صباغ، اسدالله امرایی، احمد پوری و بسیاری دیگر از نویسندگان ایرانی طی برنامه‌هایی از پیش تعیین شده به دیدار و گفتگو درباره کتاب‌هایشان با مردم می‌نشینند. شما برای رفتن به کافه کتاب مشهد باید به بلوار وکیل آباد در این شهر بروید و سپس بین وکیل آباد ۱۸ و وکیل آباد ۲۰ کافه کتاب چشمه را با پلاک ۳۸۶ پیدا می‌کنید.

کافه کتاب سلام مشهد

کافه کتاب سلام مشهد

علاوه بر ویژگی کتاب‌خوانی در محیطی دوستانه و صمیمی و صرف نوشیدنی در کافه کتاب‌ها، برنامه‌های متنوعی که این مجموعه‌ها برای مخاطبان در نظر می‌گیرند بسیار جالب است. دورهمی‌های کافه کتاب سلام را همه خوب می‌شناسند؛ رفت‌و‌آمد اهل ذوق و قلم به اینجا باعث رونق بیشتر و اشتیاق دوست‌داران باغ کاغذی شده است. دورهمی‌های اینجا حضور افرادی چون محمد طلوعی، مهدی یزدانی خرم، مرتضی کربلایی‌لو، محمدحسن شهسواری و بسیاری دیگر از نویسندگان را در کنار مردم به خود دیده است.

مقایسه هتل مشهد و هتل فردوس مشهد
ادامه مطلب

اینجا از دو فضای باز و فضای سر پوشیده تشکیل شده که محیطی زیبا و دلنشین برای کتاب خواندن ساخته است. برای پیدا کردن کافه کتاب سلام باید در بلوار فلسطین، فلسطین ۱۵ به دنبال  آدرس آن بگردید.

کافه کتاب خانه تجربه مشهد

کافه کتاب خانه تجربه مشهد

اگر محیط خانه را برای کتاب خواندن به جایی مثل کتابخانه ترجیح می‌دهید؛ خانه تجربه مشهد جای درستی برای شماست. این‌جا واقعا شبیه یک خانه زیباست. در نگاه اول دلتان می‌خواهد کتابی از این باغ بردارید و با چاشنی قهوه در گوشه‌ی دنجی از آن به دنیای دیگری سفر کنید. حیاط اینجا با گل‌های زیبا و درختی که سایه‌ی مهر بر سر اهالی قلم انداخته جان می‌دهد برای دور‌هم نشستن و گفتگو درباره کتاب.

جلسات کتاب‌خوانی و کلاس‌های هنری اگر می‌خواهید ساعاتی را در محیط لذت‌بخش خانه تجربه بگذرانید، بهتر است به بلوار هفت تیر، هفت تیر 23، نرسیده به ویلا، سمت چپ، پلاک 58 بروید.

کافه کتاب آن‌ جا

کافه کتاب آن‌ جا

یکی دیگر از کافه کتاب ‌های مشهد جایی است به نام آن‌جا. بله همین‌قدر ساده و زیبا، آن‌جا مثل نامش جایی برای اهالی ساده ودوستداشتنی اهل کتاب است. فنجانی اسپرسو سفارش دهید و با کتابی که از مجموعه کتاب‌های عمومی آن‌جا برداشته‌اید به دنیای آن قدم بزنید. عجیب می‌چسبد طعم تلخی قهوه با شیرینی داستان‌های کتاب؛ نوش جانتان.

اینجا به تازگی افتتاح شده و توانسته در همین مدت کم جای خود را بین کافه کتاب ‌های مشهد باز کند. کافه آن‌جا نیز مانند بسیاری از کافه‌ کتاب‌های مشهد از برنامه‌های متنوع چون نشست‌های ادبی برگزار می‌کند که بین طرفداران استقبال خوبی انجام می‌شود. برای رفتن به کافه کتاب آن‌جا باید ابتدا به بلوار دندان‌پزشکان، نبش دندان‌پزشکان 15 بروید تا به این مکان فرهنگی برسید.

کافه کتاب گالری انسان مشهد

کافه کتاب گالری انسان مشهد

خاطره بازی و یادآوری ایام قدیم با وجود سادگی‌های آن برای هر کسی لذت‌بخش است. اگر شما هم برخلاف برخی از مردم که به سمت محیط‌های لوکس کشیده می‌شوند؛ بدنبال جایی هستید که به شما حس نوستالژیک بدهد، راهتان را به سمت انسان کج کنید. اینجا حس و حال متفاوتی را تجربه می‌کنید، از کتاب‌خواندن لای ظروف قدیمی بر روی میزتان تا شنیدن موسیقی که از نوار کاست‌های قدیمی پخش می شود.

کافه کتاب انسان در طبقه منفی، مجتمع زمرد در خیابان سجاد قرار دارد. حس ماندگاری که در فضای اینجا دریافت می‌کنید هم خاطرات زیبا را یادآور می‌شود و هم خاطرات زیبا برایتان می‌سازد. در این مکان مجموعه‌ای از کافه، کتابفروشی، گالری هنرهای دستی و محیطی با چیدمان قدیمی روبرویتان دارید.

کافه کتاب بی خوابی مشهد

کافه کتاب بی خوابی مشهد

کافه بی خوابی مشهد از کافه‌های است که با محیط دنج خود علاقه‌مندان بسیاری را به خود جلب کرده است. این کافه به دو بخش فضای داخل و فضای روباز بیرون تقسیم می‌شود که به انتخاب خودتان می‌توانید در گوشه‌ای از این‌جا بنشینید و لابلای خطوط کتاب غرق شوید.

کافه کتاب ارسطو مشهد

کافه کتاب ارسطو مشهد

ارسطو نام یکی دیگر از کافه کتاب های مشهد است که در زیر گذر پارک ملت این شهر قرار گرفته است. کافه کتاب ارسطو مثل سایر هم‌صنف‌های خود، محیطی دلنشین و آرام برای عاشقان کتاب و کتاب‌خوانی فراهم آورده است.  از نوشیدنی‌های خوش‌طعم و عطر اینجا میل کنید و با دوستان کتاب‌خوان خود به بحث و گفتگو بنشینید.

کافه کتاب هنر خانه درخت مشهد

کافه کتاب هنر خانه درخت مشهد

ویژگی مهمی که هنرخانه درخت را از سایر کافه‌ها جدا می‌کند؛ ذوق هنری است که اینجا به وضوح به چشم می‌خورد. کافه کتابی که همزمان ویژگی‌های نگارخانه و فروشگاه دست‌سازهای هنری را در دل خود دارد. تنوع محصولات اینجا باعث می‌شود که اگر حتی ذره‌ای ذوق هنری و فرهنگی داشته باشید دست خالی از اینجا بیرون نروید. جالب است بدانید در هنرخانه درخت، نمایشگاه‌های نقاشی و هنری بسیاری برگزار می‌‌شود که نظر بسیاری از گردشگران و هنردوستان را به خود جلب کرده است.

کافه کتاب پرواز مشهد

کافه کتاب پرواز مشهد

احتمالا شما هم با شنیدن کلمه پرواز به یاد پرنده و هواپیما افتادید. نکته جالب کافه کتاب پرواز همین ویژگی پرواز است که به خوبی نمایش داده شده است. کافه پرواز در درون ماکت هواپیما قرار دارد. شما در اینجا علاوه بر امکان مطالعه و خوردن نوشیدنی‌های خوش‌طعم می‌توانید انواع نوشت‌افزار و محصولات فرهنگی را تهیه کنید. اسم اینجا و نمای هواپیما چیزی است که این کافه کتاب را برای همیشه در ذهنتان نگه می‌دارد.

بازار رضا مشهد
ادامه مطلب

کافی ‌شاپ کتاب مشهد

به یکی از قدیمی‌ترین کافه کتاب های مشهد رسیدیم. اینجا با کتاب‌های متنوع و پذیرایی با نوشیدنی‌های دلچسبش روزی زیبا برای شما و دوستان اهل کتابتان می‌سازد. این کافه کتاب در منطقه هفت تیر مشهد، انتهای هفت تیر 19، نبش حافظ 23 قرار دارد و هر روزه میزبان بسیاری از هنرمندان، نویسندگان و کتاب‌دوستان است. اگر به شهر مشهد سفر کرده‌اید و یا از اهالی این شهر هستید گذراندن ساعتی در این کافه برایتان خالی از لطف نخواهد بود.

کافه کتاب پردیس مشهد

کافه کتاب پردیس مشهد

در شهر مشهد که شهری پر مسافر و پر جمعیت است؛ کتاب‌فروشی و کافه‌کتاب‌های بسیاری وجود دارد تا نیاز عموم مردم را برطرف سازد.  پردیس نیز یکی از کافه کتاب‌های مشهد است که می‌توان گفت از بزرگ‌ترین کتابفروشی‌ها و مراکز فرهنگی این شهر به حساب می‌آید. شهرت اینجا سبب جذب تعداد بسیاری از مردم شده است.  این مجموعه چند طبقه دارد که هر کدام با هدف خاصی برای خدمت‌رسانی به مردم طراحی شده‌اند.

در طبقه اول این مجموعه انواع کتاب‌ها را در حوزه‌های مختلف می‌توانید ببینید. طبقه دوم ساختمان اینجا، متعلق به دوست‌داران نوشت‌افزار و بازی‌های فکری در رده‌های سنی مختلف است. در کافه کتاب پردیس مشهد جمعه‌های آخر هر ماه به جلساتی با موضوع نقد و بررسی کتاب‌های شاخص و مهم می‌گذرد.

در برنامه‌های روتین دوشنبه‌های اول یا دوم هر ماه، اهالی کتاب به بحث در مورد ادبیات داستانی جهان می‌پردازند که برای خیلی از شرکت‌کنندگان آموزنده است. در تراس کافه پردیس بنشینید و با سفارش چای و کیک از روزی که برای خودتان با همنشینی کتاب ساختید لذت ببرید.

کافه کتاب پردیس مجموعه‌ای بزرگ است که در طول سالیان میزبان افراد فرهیخته‌ای چون هوشنگ مرادی کرمانی، سید جواد طباطبایی، ساعد مشکی، ایران درودی، جلال خالقی و بسیاری دیگر از نویسندگان و شاعران ایرانی پرآوازه بوده است. این کافه کتاب در سه راه ادبیات شهر مشهد واقع شده است.

چرا باید در سفر به کافه‌کتاب ها سر بزنیم؟

بهترین کافه کتاب های مشهد

شاید قبل از مطالعه این مطب شما هم از خودتان همین سوال را پرسیده باشید که با این همه جاذبه در هر شهر ایران چرا باید به سراغ کافه کتاب‌ها برویم؟ حالا که با کافه کتاب‌های معروف و محبوب مشهد بیشتر آشنا شدیم بهتر می‌دانیم که جاذبه گردشگری و تفریح در سفر فقط منحصر به بازدید از آثار تاریخی، مذهبی، طبیعت و بازارگردی نمی‌شود. گاهی باید پی دلمان را بگیریم و به مغزمان خوراکی که لازم دارد بدهیم. چه موقعیتی بهتر از زمان سفر برای کافه گردی آن هم از نوع کافه کتاب.

با سیر در این مجموعه‌های فرهنگی و ادبی هم با آثار نویسندگان آن شهر بیشتر آشنا می‌شویم و هم به گشت‌وگذارهایمان تنوع خوبی داده‌ایم. کسی که اهل کتاب باشد و آثار برجسته نویسندگان ایران و جهان را بشناسد هر جا کتابی ببیند به سمت آن کشیده می‌شوند، فرقی نمی‌کند در سفر یا شهر خودتان باشید رد کافه‌ کتاب‌ها را به راحتی می‌زنید.

سخن آخر

این بار که به شهر مقدس مشهد با موقعیت‌های تفریحی و گردشی فراوان سفر کردید، حتما بخشی به نام سر زدن به کافه کتاب‌ های مشهد را هم در برنامه خود بگنجانید. به باغ کاغذی پیش‌رویتان پا بگذارید و از میوه رسیده و شیرین آن کتابی بچینید تا روح و ذهنتان با خواندن آن در خلسه‌ای عمیق و خواستنی فرو رود.

چه خوب که ایده احداث چنین فضاهای دوستانه‌ای اولین بار به ذهن کسی خطور کرد تا ما امروزه به زیبایی از آن لذت ببریم. اگر دنبال آرامشی عمیق در کنجی دنج برای بی‌خیال شدن از زندگی روزمره و شلوغی‌هایش بودید جای درستی انتخاب کردید. اینجا در کافه کتاب، به زیبایی چون کودکی معصوم آرام و قرار می‌گیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر