لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> هر آنچه باید راجع به قمصر کاشان بدانید!
قمصر کاشان

هر آنچه باید راجع به قمصر کاشان بدانید!

کشور عزیزمان ایران به واسطه داشتن آب و هوایی مطبوع دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای بازدید گردشگران و مسافران است. قمصر کاشان یکی از این اماکن دیدنی است. سالانه افراد زیادی برای تفریح و دیدن گل‌های محمدی خوش عطر راهی این منطقه می‌شوند.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این شهر دیدنی کاشان، محل قرار گیری آن، عکس قمصر کاشان، فاصله قمصر تا کاشان، بازار قمصر ، گلاب‌گیری در قمصر و دیگر خصوصیات این شهر صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه اطلاعاتی مفید در این زمینه کسب کنید.

معرفی شهر قمصر كاشان

شهر قمصر كاشان

قمصر شهری تاريخی واقع در دره‌ای سرسبز و زیبا است.  این شهر در گذشته با نام‌های دیگری مانند قمسر و کمسر شهرت داشته است. مردم این شهر با زبان فارسی و لهجه خاص محلی صحبت می‌کنند. شغل اکثر مردم این منطقه کشاورزی و به طور خاص گلاب‌گیری می‌باشد. در کنار کشاورزی و گلاب‌گیری، صنایع دستی این شهر نیز از محبوبیت زیادی در میان مسافران برخوردار است.

آب و هوای مناسب این منطقه موجب شده تا جاذبه‌های متنوعی در آن برای بازدید گردشگران وجود داشته باشد. مسافران این دیار علاوه بر گردش در نقاط تاریخی و طبیعی آن به دیدن مراسم زیبا و خاص گلاب‌گیری نیز می‌روند. در واقع پایتخت گلاب و گلاب‌گیری ایران هر ساله مسافران زیادی را راهی خود می‌کند.

تاریخچه قمصر کاشان

تاریخچه قمصر کاشان

موقعیت بسیار مناسب و داشتن آب و هوای مطلوب قمصر کاشان نشان می‌دهد كه در زمان‌های گذشته نیز زندگی در اين ديار جريان داشته است. در برخی از روایات مورخان آمده كه پيشينيه اين شهر به زمانی ماقبل دوران با شکوه هخامنشيان بر‌می‌گردد.

در واقع مستندات تاریخی نشان می‌دهد که در طی سالیان حوادث زیادی در این منطقه رخ داده است. در یکی از حمله‌ها توسط ملک‌شاه سلجوقی بخش عظیمی از منطقه به طور کامل ویران می‌شود. در طی سالیان بعد به دلیل حاصلخیزی این مکان و همچنین وجود معادن بسیارارزشمند در آن حاکمان مختلف دوباره روی به این شهر آوردند.

شکوفه های بهاری در قمصر کاشان

تا این که در زمان شاه عباس صفوی با ساخت کاروانسراهای متعدد برای مسافران در حوالی شهر، رونق و آبادانی دوباره به قمصر زیبا بازگشت. امروزه و پس از گذشت سال‌ها هنوز هم در جای جای این شهر و اطراف آن آثاری از تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی را می‌توان نظاره کرد.

قمصر کاشان کجاست؟

قمصر کاشان کجاست؟

شهر زیبای قمصر، به دلیل داشتن گل‌های معطر و خوش بوی محمدی همواره یکی از مقاصد محبوب گردشگران و مسافران است. شهر قمصر بخشی از شهرستان کاشان و استان زیبای اصفهان به شمار می‌رود. برای بازدید از این منطقه باید به ٢٧ کیلومتری جنوب شهرستان کاشان بروید. در این جا شهر قمصر را با طبیعت بکر و زیبایش مشاهده می‌کند.

لوکیشن قمصر کاشان

لوکیشن قمصر کاشان

شهر قمصر در میان دره‌ای زیبا با ابعاد ٥ و ٩ کیلومتری با طبیعتی بکر و سرسبز در بخش جنوبی شهرستان کاشان قرار گرفته است. برای پیدا کردن قمصر کاشان و به دست آوردن جزئیات بیشتر می‌توانید لوکیشن این ناحیه را از روی نقشه به صورت دقیق‌تر بررسی کنید.

قمصر کاشان بر روی نقشه.

فاصله قمصر تا شهر کاشان

فاصله قمصر تا شهر کاشان

از شهرستان کاشان تا قمصر نیاز به طی مسافتی زیاد نیست. این شهر در فاصله ٣٠ کیلومتری کاشان در مسیر جاده قهرود قرار گرفته است.

جاهای دیدنی قمصر کاشان

شهر قمصر به واسطه آب و هوای مناسب و تاریخچه‌ای که به زمان قبل از اسلام بر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌گردد، دارای جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیاری است. پس از بازدید از شهر قمصر می‌توانید گردشی تمام عیار در مناطق اطراف آن داشته باشید. در ادامه با ما همراه باشید تا این مناطق را معرفی کنیم:

منطقه حفاظت شده قمصر و برزک

منطقه حفاظت شده قمصر

منطقه حفاظت شده قمصر و بزرک با وسعتی زیاد و چشم‌اندازی دیدنی بر بلندای رشته کوه‌های کرکس قرار گرفته است. آنچه موجب محبوبیت و شهرت این مکان در میان افراد شده وجود گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع در آن است. انواعی از گیاهان از چوبک و گون گرفته تا طیف وسیعی از حیوانات مانند گربه وحشی، عقاب، کبک و… جلوه‌ای دو چندان به این منطقه داده‌اند.

از لحاظ موقعیت دقیق جغرافیایی این منطقه حفاظت شده در غرب شهرستان قمصر، گستره جغرافیایی میان سه شهر قمصر، برزک  و جوشان و کامو واقع شده است. لازم به ذکر است که این ناحیه جزو مناطق شکار ممنوع به شمار می‌رود.

معرفی 8 آرامگاه در اصفهان
ادامه مطلب

چشمه آب صالح

چشمه آب صالح

یکی از زیباترین جاهای طبیعی قمصر کاشان چشمه آب صالح است. منبع این چشمه از ارتفاعات کوه کمر اشک است. علاوه بر منظره زیبای چشمه در گوشه و كنار أن نيز مي‌توان نمایی زيبا از جوی آب‌های جاری را به تماشا نشست. علاوه بر زیبایی کم‌نظیر این چشمه در فصول بهار و تابستان، چشمه در فصل زمستان جامه‌ای سفید می‌پوشد و و منظره‌ای متفاوت را در معرض دید گردشگران قرار می‌دهد. ناگفته نماند این جاذبه زیبا را می‌توان در بخش قمصر، غرب شهرک برزک، کوه کمر اشک مشاهده کرد.

قله گرگش

قله گرگش

در طی سفر خود به شهر زیبای قمصر علاوه بر تماشای آثار تاریخی و مراسم گلاب‌گیری می‌توانید ساعاتی از وقت خود را نیز اختصاص به کوهنوردی در کوه‌های قله گرگش دهید. گرگش مکانی بکر و دیدنی در ٣٥ کیلومتری جنوب غرب کاشان است.

به علت آب و هوای سرد و کوهستانی بودن منطقه در مسیر کوهنوردی خود با چشمه‌های فراوانی از جمله چشمه کبیر مواجه می‌شوید. هنگامی که به قله صعود کردید بر فراز قله تصویری زیبا از شهر قمصر و اطراف را به زیبایی هر چه تمام‌تر می‌بینید.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

ازمناطق طبیعی قمصر کاشان که بگذریم به اماکن تاریخی آن می‌رسیم. کاروانسرای شاه عباسی با قدمت و تاریخچه‌ای زیاد از آثار دیدنی و تاریخی قمصر به حساب می‌آید. این جاذبه گردشگری در فاصله دو کیلومتری از قمصر واقع شده است. طراحی کاروانسرا به صورت مستطیلی است. در این مستطیل بزرگ چهار ایوان با طراحی زیبا ساخته شده است. همچنین در بدو ورود به این ساختمان چهار برج در چهار گوشه آن توجه شما را به خودشان جلب می‌کنند.

با توجه به موقعیت مناسب و کوهستانی بودن منطقه، این کاروانسرا در زمان صفویان به عنوان مکانی برای استراحت مسافران استفاده می‌شده است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این جاذبه زیبا را می‌توان در شمال شرق شهر قمصر، کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان مشاهده کرد.

برج حسن کر

برج حسن کر

یکی دیگر از آثار تاریخی به جا مانده از دوران قاجاریه برج حسن کر است. این برج با زیر بنایی ١٣٠ متری در سه طبقه با ارتفاع ٧٥ متر ساخته شده است. این مکان که با نام برج حسن تعریفی نیز شناخته می‌شود از مصالح خشت و گل تشکیل شده است. لازم به ذکر است که این بنا سالها است که در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است. برای بازدید از این جاذبه کافی است پس از ورود به بخش قمصر مسیر شهر جوشان و کامو را در پیش بگیرید.

جاهای دیدنی قمصر کاشان

سرای خاتون قمصر

اگر معماری‌ زیبا با سبک و سیاق اصیل ایرانی را می‌پسندید، سرای خاتون قمصر نمونه‌ای تمام عیار از این دست اماکن است. در این مکان ترکیبی از معماری ایرانی و اسلامی را از نزدیک می‌توانید نظاره کنید. سقف‌های زیبای مقرنس‌کاری شده، گچ‌بری‌های زیبا، درب‌های چوبی و آیینه کاری اتاق‌ها همه و همه این مکان را به اثری کم‌نظیر تبدیل کرده‌اند.

لازم به ذکر است که سبک معماری زیبای این جاذبه قمصر کاشان از خانه تاریخی پیرنیا الهام گرفته شده است. همچنین آیینه کاری‌های خیره‌کننده آن شباهتی كم‌نظیر با عالی قاپو و شاه چراغ دارند. در ضمن  نقاشی‌های زیبا بر روی نمای ساختمان چشمان بازدید‌کننده‌گان را نوازش می‌دهند. در هنگام بازید از این اثر تاریخی زیبا دیدن سفره‌خانه سنتی و فروشگاه صنایع دستی آن هم خالی از لطف نیست.

بازار قمصر کاشان

بازار قمصر کاشان

علاوه بر بازدید از آثار تاریخی و طبیعی متعددی که در قمصر وجود دارد، از دیدن بازار این شهر نیز غافل نشوید. در این بازار انواعی از صنایع دستی و سوغاتی‌های محلی را می‌توانید به راحتی ببینید. مرکز خرید ایران رز، فروشگاه گل‌سرای قمصر، فروشگاه گلستان گلاب قمصر، مرکز خرید سوغات ‌خانه قمصر و فروشگاه اشک گل قمصر نمونه‌هایی از مراکز خرید مهم در بازار این شهر هستند.

مسجد جامع قمصر

مسجد جامع قمصر

اگر در سفر به شهر قمصر بازدید از جاذبه‌های تاریخی مذهبی را ترجیح می‌دهید، مسجد جامع قمصر نمونه‌ای کم‌نظیر از مساجد تاریخی کشورمان است. این مسجد که دارای معماری زیبا و اصیل است در مرکز شهر قمصر، بلور ساحلی واقع شده است. هنگام ورود به این مسجد در ابتدا درخت چناری کهن و ٥٠٠ ساله در میانه ساختمان خودنمایی می‌کند. آجرهای به کار رفته در ساخت این مسجد حکایت از ساخت آن در دوران صفویان دارد.

گذر از تاریخ در شهر اصفهان و دسته بندی هتل ها بر اساس نظرات مهمانان
ادامه مطلب

امروزه از این بنای تاریخی فقط ساختمانی ویرانه برجای مانده اما هنوز قدمت و اصالت آن توجه همگان را به خود جلب می‌کند. لازم به ذکر است که این بنای قمصر کاشان در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

سد قمصر

سد قمصر

یکی از اماکن تاریخی شهرستان قمصر که هنر و معماری مردمان پیشین را به خوبی نمایش می‌دهد، سد قمصر است. این سد در فاصله ٧ کیلومتری شمال قمصر به مانند نگینی ارزشمند خودنمایی می‌کند. قدمت ساخت این بنا به دوران سلجوقیان می‌رسد. در آن دوران برای مهار آب، این سد محکم بر روی رودخانه ساخته می‌شود. مصالح اصلی این سد ساخته دست انسان، از ساروج، سنگ و ملاط تشکیل شده است.

موزه گلاب قمصر

ghamsar kashan 25

گلاب گیری در قمصر علاوه بر این که بخشی عمده‌ای از اقتصاد این شهر را تشکیل می‌دهد، جزئی جدایی‌‌ناپذیر از فرهنگ و آداب و رسوم این شهر به شمار می‌رود. موزه گلاب قمصر یکی از مکان‌هایی است که آداب و فرهنگ گلاب‌گیری را به خوبی نمایش می‌دهد.

این موزه دارای مساحتی ٥٠٠ مترمربعی است. قدمت این موزه به دوران قاجاریه برمی‌گردد. در این موزه عکس‌هایی تاریخی از گلاب‌گیری، وسایل و تجهیزات این مراسم، روش‌های سنتی و… در معرض دید عموم است. لازم به ذکر است که موزه گلاب‌گیری قمصر تنها موزه موجود در سراسر خاورمیانه است.

این جاذبه زیبا در خانه تاریخی ذاکری واقع شده است. برای بازدید از این مکان تاریخی فقط کافی است مسیر مسجد جامع قمصر کاشان را در پیش بگیرید. این موزه جنب مسجد جامع قمصر به شما چشمک می‌زند.

باغ پرندگان قمصر

باغ پرندگان قمصر

باغ پرندگان قمصر را می‌توانید در کیلومتر دو جاده قمصر به کاشان مشاهده کنید. در این باغ زیبا که مساحتی بالغ بر ١٠٠٠٠ هکتار دارد انوع مختلفی از پرندگان و دیگر حیوانات نگهداری می‌شود. علاوه بر حیوانات داخلی حیوانات بومی دیگر کشورها را هم می‌توانید در این فضا ببینید.

از نکات قابل توجه این باغ نگهداری برخی از حیوانات مانند عقاب و شاهین در قفس و آزادانه پرواز کردن برخی دیگر در محوطه باغ است. علاوه بر تماشای این جانوران زیبا می‌توانید از امکانات رفاهی مانند رستوران، بازراچه صنایع دستی و … هم در این مکان برای راحتی و رفاه بیشتر استفاده کنید. لازم به ذکر است که این باغ سالها است که به عنوان یک اثر ملی در لیست آثار ملی کشورمان ثبت شده است.

خانه یا سوراخ وروو قمصر

سوراخ وروو قمصر

در روستای مسلم‌آباد خانه‌ای قدیمی و تاریخی در ارتفاع ٦٠ متری از رودخانه قهرود وجود دارد. به گفته مورخان برخی از مشهورترین راهزنان در دوران قاجار در این مکان زندگی می‌کردند. این خانه از آن جهت برای مسافران دیدنی است که دارای معماری منحصر‌به فرد در دل کوه به شکل سوراخ مانند است.

خانه‌های تاریخی قمصر

عمارت حاج مانده علی

به دلیل حاکم بدون آب و هوای مطبوع و معتدل بر قمصر کاشان، در زمان‌های گذشته عمارت‌هایی زیبا در آن ساخته می‌شد. این خانه‌ها با مساحت‌های زیاد در کنار رودخانه احداث می‌شدند. این عمارت‌ها در گذشته سکونتگاه اعیانی‌های قاجاریه بودند. خانه حاج مانده علی، احسانی‌ها، رفوئی‌ها و… نمونه‌هایی از این عمارت‌های تاریخی در قمصر هستند. در میان این خانه‌ها، عمارت حاج مانده علی قدیمی‌ترين و اصیل‌ترين عمارت قمصر است.

امامزاده پیرداوود

امامزاده پیرداوود

اگر در شهر قمصر زیارت از امامزاده‌ها را مد‌نظر دارید بهتر است بدانید که در این منطقه چند امامزاده برای عوض کردن حال و هوا و زیارت معنوی وجود دارد. امامزاده پیرداوود (ع) یکی از جاذبه‌های مذهبی در قمصر است. گنبد مخروطی شکل و کاشی‌های فیروزه‌ای روی گنبد نمایی زیبا به آرامگاه این امامزداه داده است.

به گفته مورخان قدمت بنای امامزاده پیرداوود به ٧٠٠ سال پیش بازمی‌گردد. در کنار این آرامگاه باغ و درختان سرسبز و زیبا جلوه‌ای دو چندان به بنای امامزاده داده‌اند. لازم به ذکر است که برای زیارت این امامزاده در شهر قمصر باید مسیر خیابان ولیعصر را در پیش بگیرید.

قمصر کاشان در بهار

قمصر کاشان در بهار

بهار در این دیار با وجود گل‌های محمدی و مراسم عرق‌گیری از گل‌ها، جلوه‌ايی بی‌نظیر دارد. اگر شما هم از آن دسته مسافرانی هستید که سفر به این شهر را به دلیل وجود این گل‌ها و باغ‌های محمدی موجود در آن می‌پسندید، فصل بهار انتخابی مناسب برای سفر به این دیار است. به صورت دقیق‌تر از ١٥ تا ٢٥ اردیبهشت بهترین زمان برای سفر به این شهر است. علاوه بر دیدن مراسم عرق‌گیری گل‌های محمدی در فصل بهار از دیدن طبیعت زیبا و سرسبز قمصر نیز بهره‌مند خواهید شد.

ارگ گوگد گلپایگان اصفهان
ادامه مطلب

گلاب‌ گیری قمصر کاشان

گلاب‌ گیری قمصر کاشان

همه ما برای یک‌بار هم که شده نام گلاب‌ گیری قمصر کاشان را شنیده‌ایم. در واقع یکی از دلایل محبوبیت و شهرت قمصر به دلیل برگزاری مراسم گلاب‌گیری و تهیه گلابی خوش عطرو بو است. به طوری‌که یکی از اصیل‌ترین و ناب‌ترین گلاب‌های جهان را می‌توان در این منطقه پیدا کرد. در این بین شهر ستان قمصر با داشتن باغ‌های گلاب و زمين‌های حاصلخیز برای كشت اين گل در ميان ساير بخش‌های كاشان شهرتی بيشتر دارد.

آیین و مراسم گلاب‌گیری قدمتی زیاد در بین مردم این منطقه دارد. این مراسم در فرهنگ شهرستان قمصر نفوذ کرده و بخشی از اصالت آنها شده است. قدمت کاشت گل محمدی در کاشان به هزاران سال پیش برمی‌گردد. مراسم گلاب‌گیری نیز همزمان با کشت این گل سال‌هاست که جزئی جدایی ناپذیر از آداب و رسوم این شهر محسوب می‌شود.

شکوفه های گل برای گلاب گیری

زمان گلاب‌گیری از گل‌های معطر محمدی اواسط فصل زیبای اردیبهشت است. از همان ابتدای ماه مردم با تهیه تدارکات لازم به استقبال این مراسم می‌روند. در این فصل و ماه که به قمصر وارد می‌شوید عطر گل‌های خوش بو سراسر منطقه را فرا گرفته است.

علاوه بر قمصر در جاهای دیگری از کاشان مانند نیاسر، برزک و روستاهای وادقان، ون، سار و سده هم می‌توان شاهد این مراسم زیبا از نزدیک بود. کارگاه‌های گلاب‌گیری نیز برای آشنایی بیشتر گردشگران با رویی باز از مهمانان استقبال می‌کنند. استفاده از روش‌های اصيل و سنتی در برخی از كارگاه‌ها، جذابیت  تماشای این مراسم را دو چندان کرده است.

سوغات قمصر

جوز قند از سوغاتی های معروف قمصر

اهل ایران که باشید آوازه و شهرت نام گلاب قمصر حتماً به گوشتان خورده است. اما به جز گلاب که اصلی‌ترین سوغات این شهربه شمار می‌رود، انواع قالیچه‌های دستباف، آلو بخار، گلابی و دیگر خوراکی‌ها نیز جزو سوغاتی‌های این شهر هستند.

البته در کنار سوغاتی‌های نام‌برده خوراکی شیرین و منحصر‌به فرد دیگری در بازار این شهر توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند؛ جوز قند نام این ماده خوردنی شیرین است. این شیرینی خوشمزه بیشتر در شب یلدا در بازار قمصر به فروش می‌رسد.

مسیر دسترسی به قمصر کاشان

خیابان های قمصر کاشان با نورپردازی ویژه

برای رسیدن به قمصر کاشان قبل از هر کاری ابتدا باید وارد شهر کاشان شوید. از آنجا که این شهر فاقد ترمینال مسافربری، فرودگاه و قطار است، بهتر است با وسیله نقلیه شخصی به این شهر سفر کنید. از کاشان تا قمصر با خودروی شخصی حدود ٢٧ کیلومتر مسافت پیش‌رو دارید. ناگفته نماند اگر خودروی شخصی در اختیار ندارید پس از رسیدن به کاشان می‌توانید با ون، اتوبوس یا تاکسی خود را به این شهر برسانید.

اقامت در قمصر

اقامت در قمصر

برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوان در قمصر در ابتدا نیاز به رزرو هتلی مناسب و با کیفیت دارید. هتل های قمصر با داشتن امکانات رفاهی به‌روز و متنوع آماده میزبانی و پذیرایی از شما مسافران این شهر هستند. در ادامه دو نمونه از هتل‌ های قمصر را معرفی می‌کنیم:

هتل ارگ محتشم قمصر

حیاط هتل ارگ محتشم قمصر

هتل ارگ محتشم هتلی سه ستاره واقع در میدان شهدا، کوچه محتشم قمصر است. در واقع موقعیت مکانی این هتل به گونه‌ای است كه مهمانان در ابتدای ورودی شهر قمصر می‌توانند آن را مشاهده كنند. وجود اتاق و سوئیت‌ ها با ظرفیت‌های مختلف در این هتل انتخاب را برای مهمانان راحت کرده است. همچنین در این هتل امکانات رفاهی مانند رستوران، پارکینگ و چایخانه سنتی برای راحتی و رفاه بیشتر مسافران در نظر گرفته شده است.

هتل گلستان قمصر

نمای ساختمان هتل گلستان قمصر

هتل گلستان قمصر نیز یکی از هتل های با‌سابقه با قدمتی ٣٠ ساله در این شهر است. این هتل در یک طبقه ساخته شده است. در ساختمان این مجموعه تعداد ٣٠ باب اتاق مجهز به امکانات رفاهی مختلف پراکنده شده‌اند. نمازخانه، فکس، فتوکپی و صندوق امانات نمونه‌هایی از امکانات رفاهی در فضای داخلی این هتل هستند. از لحاظ موقعیت جغرافیایی این مجموعه دو ستاره در بلوار ساحلی شهر قمصر واقع شده است.

جمع‌بندی

جاهای دیدنی شهرستان زیبای کاشان به قدری زیاد و متنوع هستند که اگر بخواهیم در مورد آنها صحبت کنیم نیاز به تهیه لیستی بلندبالا داریم. در این مجموعه سعی کردیم تا شما را با شهرستان قمصر کاشان، مراسم گلاب‌گیری در این منطقه، عکس قمصر کاشان، جاذبه‌های دیدنی قمصر، اقامت در این شهر و سایر ویژگی‌های مربوط به آن آشنا کنیم. امید است توانسته باشیم تا به اطلاعات شما در این زمینه کمک کنیم.

4.9/5 - (7 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر