خانه >> آداب و رسوم >> مراسم گلاب گیری کاشان، اردو در بهشت پرگل
مراسم گلاب گیری کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان، اردو در بهشت پرگل

اردیبهشت اردو زده در بهشت؛ فصلی که باید به سراغ گل‌های بهشتی رفت و در میان آنها اردو زد. شادانه و مستانه راهی کاشان می‌شویم، بهشتی در آغوش کویر که عطر خوش گل‌های صورتی‌ رنگش هر کسی را شیفته خود می‌سازد. جاهای دیدنی کاشان و آیین سنتی و تاریخی این شهر سبب می‌شود تا هر ساله گردشگران بسیاری با اقامت در هتل های کاشان خاطره‌ای خوش از سفر به این شهر داشته باشند. مراسم گلاب گیری کاشان از جاذبه های این شهر است که طرفداران بسیاری دارد و ما قصد داریم در این مقاله بیشتر به آن بپردازیم.

عطر گلاب آنقدر خواستنی و مدهوش‌کننده هست که هر کسی تمایل دارد برای یک بار هم که شده به زادگاه گلاب و مراسم گلاب گیری بیاید. با رزرو هتل از ایران هتل آنلاین به راحتی می‌توانید راهی این دیار شوید و خوش‌بو‌ترین سفر عمرتان را رقم بزنید.

تاریخچه مراسم گلاب گیری در کاشان

جشنواره گلاب گیری کاشان
در هر راهنمای سفر به کاشان که بجویید، ردی از گل و گلاب گیری پیدا می‌کنید. سنتی دیرینه که سالیان سال است مردم این دیار به اجرای آن پایبند هستند. ایرانی‌ها اولین کسانی بودند که خواص این گل را کشف کردند و از آن گلاب گرفتند. گلابی که در تمام جهان شهرت و محبوبیت بسیاری پیدا کرد و تا امروز زادگاه این محصول را به نام ایران می‌شناسند.

مزارع گل کاشان

بازدید از مراسم گلاب‌ گیری یکی از کارهایی است که در کنار کاشان‌گردی و بازدید از جاهای دیدنی کاشان پیشنهاد می‌کنیم. تاریخچه مراسم گلاب گیری در کاشان به بیش از ۱۰۰۰ سال می‌رسد و کاشت و پرورش گل سرخ، قدمتی بسیار بیشتر از این دارد. بر اساس اسناد تاریخی، در دوران صفوی گل و دستگاه‌ های گلاب گیری به کشورهای متعددی صادر می‌شد و مسافران و بازرگانان جاده ابریشم سهم بزرگی در انتشار این محصول در کل دنیا داشته‌اند.

امروزه ابزارآلات بسیاری برای تهیه گلاب وجود دارد، اما در کاشان تقریبا همان روش سنتی را برای گرفتن عصاره گل استفاده می‌کنند. گفته می شود استان فارس زادگاه اصلی و اولیه گلاب در دوران باستان بوده اما امروزه در جهان، کاشان را به عنوان مهد گلاب گیری می‌شناسند.

پیشینه ی گلاب و گلاب گیری

پیشینه ی گلاب و گلاب گیری

با توجه به شواهدی که در کتب تاریخی به آن اشاره شده است؛ نخستین افرادی که به فکر اختراع دستگاه تقطیر مایعات و گرفتن اسانس مایعات افتادند ایرانیان بوده‌اند. از آن جا که حکمای قدیم یونان از صنعت گلاب گیری و تقطیر مایعات اطلاعی نداشتند و تنها از عصاره مایع گلبرگ‌های گل سرخ و جوشانده آن در روغن استفاده می‌نمودند، ایرانیان را می‌توان اولین کسانی دانست که در زمینه‌ی علم شیمی و تقطیر اطلاعات زیادی داشتند. آن ها با استفاده از تقطیر آبی که از گلبرگ گل محمدی بدست می‌آمد، مایعی معطر با خواص عالی تولید می‌کردند و این مایع خوش عطر بی نظیر را گلاب می‌نامیدند.

زمان گلاب گیری کاشان 1403

جشنواره گلاب گیری کاشان

اهالی ایران به خوبی می‌دانند با آغاز فصل بهار، کم‌کم باید منتظر غنچه دادن و به بار نشستن گل‌ها باشند. گل صورتی رنگی که در ایران به گل محمدی مشهور است در فصل بهار و ماه اردیبهشت تا خرداد رشد می‌کند. زمان برگزاری جشنواره گلاب گیری کاشان نیز در همین دوره یعنی از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد است.

اگر امسال تصمیم گرفته‌اید این مراسم زیبا و سنتی را از دست ندهید و می‌خواهید بدانید زمان گلاب گیری کاشان 1403 چه موقع از فصل بهار است باید بگوییم تقریبا در یک بازه ۵۰ روزه در انتهای بهار، بسته به آب و هوای منطقه متفاوت است. چیدن گل و مراسم گلاب گیری معمولا در خنکای صبح انجام می‌شود.

جاهای دیدنی نیاسر کاشان، کهن باغشهر ایران
ادامه مطلب

گل های محمدی کاشان

این جشنواره یکی از پرطرفدارترین جشنواره های ایران است، جشنی است که می توان آن را در زمره ی یکی از زیباترین جشنواره های جهان به شمار آورد. این جشن که از سپیده دم و با چیدن گل ها آغاز می شود، مراسم شاد و دل انگیزی است که در تمام مراحل گلاب گیری ادامه پیدا می کند و سنتی است که قدمتی بسیار طولانی دارد.
گلاب این مایع خوش عطر از گل محمدی بدست می آید و از زمان های دور نزد ایرانیان بسیار ارزشمند بوده است. آن‌ها از قدیم الایام گلاب را در نه تنها برای مصارف غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌دادند، بلکه از آن در اماکن و مراسم مذهبی نیز بهره جسته و از خواص و عطر خوش آن لذت می‌بردند.

تاریخ گلاب گیری کاشان در سال 1403

تاریخ گلاب گیری کاشان در سال 1403

مراسم امسال گلاب گیری در نیاسر تقریبا از 5 اردیبهشت آغاز می‌گردد. زمان گلاب گیری در قمصر تقریبا 10 اردیبهشت ماه است. این مراسم در بزرک کاشان و روستاهای وادقان و ون نیز کمی دیرتر و در حدود 20 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

بهترین مکان گلاب گیری کاشان کجاست؟

golabgiri kashan 3

با وجود اینکه گلاب و گلاب گیری همیشه در کنار نام کاشان می‌آید اما جالب است بدانید؛ کشت گل و مراسم گلاب گیری تنها به شهر کاشان محدود نمی‌شود. گلاب گیری در مناطقی از جمله نیاسر، قمصر، برزک، محمدیه، مشهد اردهال، روستای ون، روستای سده، روستای وادقان و… نیز همزمان با مراسم گلاب گیری کاشان انجام می‌شود. قمصر کاشان مشهور‌ترین گلاب را دارد و در عین حال گفته می‌شود گلابی که در وادقان و ون تولید می‌شود غلیظ‌تر و مرغوب‌تر است.

گل و گلاب کاشان

حالا که قصد بازدید از مراسم گلاب‌گیری را دارید و می‌خواهید بدانید بهترین مکان گلاب گیری کاشان کجاست؟ در جواب باید بگوییم کیفیت گلاب به نوع گل بستگی دارد و از آن‌جایی که در کاشان و مناطق اطراف آن گل‌های با کیفیتی پرورش داده می‌شوند؛ انتخاب بهترین گلاب و مکان گلاب گیری کاری دشوار است. گلاب گیری در تمام مناطق کاشان به بهترین شکل صورت می‌گیرد تا اسانس تولید شده مرغوبیت بالایی داشته باشد.

در زمان گلاب گیری معمولا در کنار هر باغچه و گلستانی یک گارگاه گلاب گیری نیز وجود دارد و می‌توان فرایند گلاب گیری را از نزدیک مشاهده کرد. مردم خونگرم نیاسر و قمصر نیز به گردشگران اجازه ی ورود به گلستان ها و کارگاه ها را می دهند، تا آن ها هم بتوانند شاهد این مراسم به یادماندنی و جذاب ایرانی باشند.

گلاب گیری قمصر کاشان کجاست؟

گلاب گیری قمصر کاشان کجاست؟

قمصر را با گلاب معروفش می‌شناسند؛ جایی که محال است بدون شیشه‌ای گلاب در دست از آن خارج شوید. گردشگران بسیاری، قمصر کاشان را برای سفر اردیبهشتی خود انتخاب می‌کنند تا هم از هوای ناب آن لذت ببرند و هم به مراسم گلاب گیری قمصر کاشان برسند. در جواب این سوال که گلاب گیری قمصر کاشان کجاست؟ باید بگوییم، قمصر در جنوب کاشان قرار دارد و تا رسیدن به آن مسیری در حدود نیم ساعت رانندگی پیش‌روی شماست.

  • آدرس: استان اصفهان، ۳۴ کیلومتری جنوب شهر کاشان
  • برای دسترسی به لوکیشن قمصر بر روی نقشه گوگل مپ کلیک کنید.

بهترین گلاب گیری قمصر

بهترین گلاب گیری قمصر

جاهای دیدنی قمصر کاشان و مراسم گلاب گیری قمصر اصلی‌ترین دلیل گردشگران برای رفتن به اینجاست. گفته می‌شود گل‌هایی که دیرتر رشد می‌کنند گلاب مرغوب‌تری دارند و بهترین راه تشخیص، چشیدن آن است. اگر طعم تلخ و گس حس کردید و کاملا بی‌رنگ و شفاف بود جای خوبی را برای خرید گلاب و دیدن مراسم گلاب گیری انتخاب کرده‌اید.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد کاشان
ادامه مطلب

مراحل گلاب گیری

جشنواره گلاب گیری کاشان

با شروع این مرحله ابتدا دیگ ها و گل ها به کنار رودخانه می برند و با انجام مراسمی مانند خواندن دعاهای مذهبی به گونه ای آن ها متبرک کرده و سپس به کارگاه های گلاب گیری می آورند. پس از آن دیگ های مخصوص را بر روی اجاق می گذاراند، با توجه به ظرفیت دیگ ها، گل ها را داخل دیگ ریخته و آب بر روی آن می ریزند.

مراحل گلاب گیری از زمان قدیم تا حالا به گونه‌های مختلفی انجام شده است. با پیشرفته شدن ابزار، طرز گلاب گیری کاشان نیز از شیوه سنتی به مدرن درآمده است. در روش سنتی پیش از طلوع خورشید گل‌ها چیده می‌شوند و به داخل دیگ‌های مسی مخصوص با آب، روی حرارت قرار داده می‌شود. درپوش مسی روی دیگ قرار داده می‌شود و بر روی آن وزنه‌ای گذاشته می‌شود تا فشار را کنترل کند. فاصله بین درپوش و دیگ با خمیر پوشانده می‌شود و در واقع به شکل یک زودپز عمل می‌کند تا بخار آن هدر نرود.

گلاب و گلاب گیری

در ادامه تهیه اسانس گل و روش گلاب گیری قمصر کاشان، پارچ مسی را در آب قرار می‌دهند؛ به صورتی که قسمت بالای آن بیشتر خارج از آب باشد. پارچ در حوض آب و دیگ بر روی آتش به وسیله لوله‌های به هم وصل می‌شوند تا عمل تقطیر انجام گیرد و گلاب خالص در پارچ ریخته و فرآوری شود. گلاب به شکل‌ کارخانه‌ای و ابزار صنعتی پیشرفته نیز تهیه می‌شود، اما چیزی که مردم را به کاشان می‌کشاند تا شیشه‌ای گلاب ناب تهیه کنند همین مراسم سنتی با دیگ و تغار مسی است.

لوازم مورد نیاز برای گلاب گیری

جشنواره گلاب گیری کاشان

لوازم مورد نیاز برای گلاب گیری در روش سنتی شامل مواردی می‌شود که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • حوض آب
  • دستگاه حرارتی
  • دیگ مسی
  • تغار مسی
  • پارچ بزرگ دسته‌دار مسی
  • چهار نی یا لوله رابط بین دیگ و پارچ

چند نوع گلاب داریم؟

چند نوع گلاب داریم؟

اگر تجربه استفاده از گلاب را داشته باشید به خوبی می‌دانید که تنها در لاین خوراکی، چندین نوع گلاب داریم و جالب است بدانید گلاب مصارف دیگری نیز دارد. از مایعی خوشبو صحبت می‌کنیم که خواص درمانی، کاربرد خوراکی، استفاده در محصولات آرایشی و عطریجات دارد. در این بخش با انواع گلاب و کاربرد هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم.

  • گلاب سبک: این گلاب بیشتر مصرف خانگی داشته و غلظت پایین‌تری دارد. میزان آب به گل در تهیه این نوع گلاب ۸۰ لیتر به ۲۰ کیلو است و تقریبا ۴۰ لیتر گلاب حاصل می‌شود.
  • گلاب سنگین: این نوع از گلاب غلظت بیشتری نسبت به گلاب سبک دارد و با کیفت بالا در مصارف خانگی به‌کار می‌رود. گلاب ممتازی که برای تهیه آن از نسبت ۸۰ لیتر آب به ۳۵ کیلو گل استفاده می‌کنند که از این دیگ ۴۰ لیتر گلاب به دست می‌آید.
  • گلاب دو آتشه: نام این گلاب برای کسانی که طعم تلخ و گس آن را چشیده‌اند آشناست. تهیه گلاب دو آتشه کمی متفاوت است. در فرایند تولید آن از گلاب و گل استفاده می‌شود و خبری از استفاده آب به شکل مستقیم نیست. عمل تقطیر در این نوع گلاب، دوبار انجام می‌شود و غلظت بالاتری نسبت به نوع سبک و سنگین دارد.
  • گلاب سه آتشه: نوعی دیگری از این مایع خوش عطر و طعم که در مراسم گلاب گیری کاشان تهیه می‌شود، گلاب سه آتشه است. در این روش گل‌ها به همراه گلاب دو آتشه در یک دیگ ریخته می‌شوند و عمل تقطیر سه بار صورت می‌گیرد. تولید این نوع گلاب چون کاربرد کمتری دارد، پایین‌تر است.
  • گلاب پس آب: در انتها به تولید گلاب پس آب می‌رسیم که یکی از روش‌های گلاب گیری کاشان است. در تهیه این نوع گلاب بر روی تفاله گل‌های باقی‌مانده در دیگ، آب می‌ریزند و مجدد تقطیر می‌کنند تا گلابی رقیق به نام پس آب حاصل شود. عطر، طعم و کیفیت این نوع نسبت به سایر گلاب‌ها پایین‌تر است و بیشتر برای استفاده در مراسم‌ها کاربرد دارد.
مراسم قالی شویان مشهد اردهال
ادامه مطلب

سفر به کاشان در اردیبهشت فرصتی خاطره انگیز

جشنواره گلاب گیری کاشان

دومین ماه سال، زمانی که دیگر هیچ گلی در خواب نیست و همه برای رسیدن عجله دارند؛ زمان رفتن به کاشان است تا از دیدن دلبری گل‌های آن، جا نمانید. سفر به کاشان در اردیبهشت فرصتی خاطره انگیز برای گردشگران است تا هم به دیدن مراسم گلاب گیری کاشان برسید و هم از جاهای دیدنی نیاسر کاشان، خانه های تاریخی کاشان و گشت و گذار در طبیعت خوشبو لذت ببرید. کاشانی‌ها میزبان بهاری پرمهر برای گردشگران طبیعت‌دوست هستند و هر ساله بیشترین میزان گردشگر را در فصل بهار و ماه اردیبهشت تجربه می‌کنند.

مزارع گل کاشان و قمصر

وقتی صحبت از گل و گلاب و گلستان میشود، بدون هیچ تردیدی کاشان و شهرهای آن در ذهن هر ایرانی تداعی می‌شوند. جایی که در زیباترین فصل سال و در ماه دلبری بهار، گل های زیبایش شکفته می شوند و با عطر خود تمام شهر را عطرآگین می کنند، اگر در این هنگام در کوچه پس کوچه های قمصر و نیاسر پای بگذارید سرمست از این همه زیبایی و عطر خوش، خود را در بهشتی خواهید یافت که شما را مبهوت خود خواهد کرد.

گل محمدی

جشنواره گلاب گیری کاشان

گل محمدی یا گل سرخ (نام علمی:Rosa damascene) نام نوعی گل رز است که از آن گلاب می گیرند. این گونه از رز مقاومت بالایی در مقابل کم‌آبی دارد و در شهرهای بزرگ نیز به خوبی رشد می‌کند. گل محمدی درختچه ای است خزان دار و بومی رشته کوه‌های ایران مرکزی و البرز.
گل محمدی از دیرباز در ایران کشت می‌شد ولی از آن جایی که عصاره و گلاب آن از دمشق به اروپا می‌رفت اروپاییان آن را رز دمشقی می‌نامیدند. پیشینه‌ی پرورش گل محمدی به دوران هخامنشی و به استان فارس برمی‌گردد. این گل در دوران صفویه به کوهپایه‌های کاشان برده شد و به دلیل شرایط مناسب آن منطقه کشت گل محمدی در آن جا گسترش یافت.

اهمیت جشن گلاب گیری

اهمیت جشن گلاب گیری

در گذشته این مراسم آداب و رسوم سنتی و خاصی را دنبال می کرد، در آن هنگام پس از آن که گل ها چیده می‌شدند، آن ها را با ساز و دهل و بر روی الاغ یا شتر به کارگاه گلاب گیری می‌بردند. هر چند امروزه این مراسم تنها در برخی از نقاط نیاسر برگزار می‌شود اما هنوز هم می‌توان مراسم گلاب گیری را یک جشن سنتی و شاد ایرانی به شمار آورد.
این جشنواره‌ی زیبا که حاصل ذوق و هنر ایرانیان است، ما را بر آن می دارد که اندکی درباره ی آداب و رسوم خود تامل کنیم و به این بیاندیشیم که گلی خوشبو در این سرزمین می‌روید، گلی که عطر و بوی خوشش در تمام دنیا شناخته شده است و برای ما ایرانیان چنان با ارزش است که آن را با مراسم و آداب و رسوم خاصی می‌چینیم و برای گرفتن عطر و گلابش جشن برپا می‌کنیم.

سخن آخر

هر صبح که زنان و دختران با دامن‌های پرگل و چهره‌ خندان از باغ بیرون می‌زنند تا کنار مردانی باشند که دیگ‌های بزرگ را محیای گلاب گیری می‌کنند؛ خواستنی‌ترین چهره این شهر را به رخ می‌کشند. اینکه تنبلی را کنار بگذاریم از دل‌مشغولی‌های زندگی کمی فاصله بگیریم و از فرصت‌هایی که برای تفریح و گردش داریم ساده نگذریم یعنی هنوز قدر خودمان و زندگی را می‌دانیم. مراسم گلاب گیری کاشان هر ساله جمعیت عظیمی از گردشگران را روانه این شهر می‌کند تا فرصت پیش آمده را از دست ندهند.

5/5 - (4 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یحیی
یحیی
2 ماه قبل

بسبار عالی بود و برای کسی مثل من که قصد سفر به اینجا رو داره مفید بود. قبلا گلاب دو اتشه رو استفاده کردم ولی نمیدونستم چطور درست میشه

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر