لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم، تفریح در کنار زیارت

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم، تفریح در کنار زیارت

گربه‌ آرام خوابیده ایران را که نگاه کنید، در گوشه شمال شرقی آن شهری نورانی خانه دارد که تا فاصله‌های دوردست از آسمان نیز مثل خورشید پیداست. مشهد، شهری که سالانه میلیون‌ها میلیون زائر و مسافر ایرانی و خارجی روانه آن می‌شوند تا بار دل سبک کنند و آرام و آسوده به خانه برگردند. زیارت در حرم شاه خراسان از عمده دلایلی است که بسیاری از گردشگران را راهی اینجا می‌کند؛ اما چه خوب است حالا که اینجا هستید، تا فرصت هست جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم را نیز ببینید تا تفریح را نیز چاشنی این سفر لذت‌بخش کنید.

بهترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

بهترین جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

در این مقاله قصد داریم جاهای دیدنی نزدیک حرم امام رضا را به شما معرفی کنیم؛ تا حتی اگر فرصت زیادی برای گشت و گذار در این شهر پر جاذبه ندارید بتوانید از جاذبه هایی که دسترسی به آن‌ها آسان است بازدید کنید. در نزدیکی حرم امام رضا جاذبه های گردشگری مختلف از تفریحی، تاریخی و زیارتی گرفته تا بازارگردی و شکم‌گردی پیدا می‌شود که ما بهترین‌های این مجموعه را به شما معرفی می‌کنیم.

جاهای دیدنی مشهد بسیار متنوع هستند که اگر فرصت بازدید از آن‌ها را داشته باشید یک سفر عالی در انتظار شماست. از آنجایی که حرم مطهر امام رضا در منطقه‌ای قرار گرفته که پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی دارد، می‌توانید انتظار تنوع بالایی از جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم داشته باشید.

جاذبه های مذهبی مشهد نزدیک حرم

در شهر مشهد غیر از حرم مطهر امام رضا، مکان های مذهبی متعدد دیگری نیز وجود دارد که برخی جنبه تاریخی نیز دارند. در این بخش از مقاله شما را با معروف‌ترین جاذبه های مذهبی مشهد نزدیک حرم مطهر آشنا می‌کنیم تا بتوانید بعد از زیارت بارگاه امام رضا به سراغ آن‌ها بروید.

مسجد گوهرشاد مشهد

حوض و حیاط مسجد گوهرشاد مشهد

مسجد گوهرشاد مشهد از مکان‌های دیدنی مشهد با فاصله کم تا حرم مطهر است که نیاز نیست برای بازدید از آن از محوطه اصلی حرم خارج شوید. زیبایی‌های این مسجد را می‌توانید از همان حیاطی که به آن وارد می‌شوید ببینید. گنبد زیبای مسجد با ارتفاع ۴۱ متر و مناره‌هایی که ۴۳ متر ارتفاع دارند چشمان شما را به سمت خود می‌کشاند.

مسجد گوهرشاد مشهد

این مسجد زیبا و تاریخی از دوران تیموری به جا مانده است و گوهرشاد بیگم همسر شاهرخ تیموری دستور ساخت آن را داده. معماری خیره‌کننده این بنا به دست معمار مشهور آن زمان، قوام الدین بن زین الدین شیرازی ساخته شد.

ایوان مقصوره و کتیبه بایسنقر از دیگر جذابیت‌های این مسجد است که نظر گردشگران را سمت خود جلب می‌کند. نماز خواندن و راز و نیاز در چنین مکانی حس حال معنوی بسیاری برای بازدیدکنندگان به‌ همراه دارد. مسجد گوهرشاد در بخش جنوبی حرم امام رضا (ع) قرار دارد.

مقبره شیخ بهایی، جایی میان صحن حرم

مقبره شیخ بهایی

در مقاله امروز می‌بینید که برای گشت و گذار در این شهر و بازدید از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم نیاز نیست زیاد به خودتان زحمت بدهید و مسیرهای طولانی و پر ترافیک را طی کنید. مقبره شیخ بهایی از جاذبه های مذهبی مشهد نزدیک حرم است که قصد معرفی آن را داریم.

سنگ قبر مقبره شیخ بهایی

صحن امام  و صحن آزادی را که پیدا کنید؛ جایی میان این دو صحن می‌توانید آرامگاه شیخ بهایی را ببینید. شیخ بهایی از مفاخر ایران بوده که در زمینه‌های متعدد در زمان صفویان آثاری از او به جا مانده است. نزدیک بودن بارگاه این عالم به حرم امام رضا سبب شده که بازدید کنندگان بسیاری به سمت آن کشیده شوند.

کلیسای مسروپ مقدس؛ زیارتگاه مسیحیان

درب ورودی کلیسای مسروپ مقدس

در راهنمای سفر به مشهد به یکی دیگر از جاذبه های مذهبی مشهد نزدیک حرم می‌رویم که مربوط به مسیحیان این شهر است. از سمت حرم که راهی میدان ده دی شوید، به خیابان جانبازان می‌رسید که کلیسایی زیبا با نماد صلیبی بر روی آن، نظر شما به خود جلب می‌کند. کلیسای مسروپ مقدس، در سال ۱۹۴۱ در این شهر ساخته شده است و به‌عنوان زیارتگاهی برای هموطنان مسیحی شناخته می‌شود.

این کلیسا وسعت زیادی ندارد، اما با زیبایی معماری ذوزنقه‌ای خود، شما را شگفت‌زده می‌سازد. در زیر گنبد کلیسای مسروپ مقدس کاشی‌های سفید رنگ با گل‌های سبز رنگ جلوه‌ای زیبایی به اینجا داده است. اهالی این منطقه، کلیسا را بیشتر به نام کلیسای مریم مقدس می‌شناسند.

گنبد خشتی یا امام‌زاده محمد

گنبد خشتی مشهد

در بازدید از مکان های دیدنی مشهد نزدیک به حرم به سراغ جاذبه‌ خاص دیگری می‌رویم که هم در دسته جاذبه‌های مذهبی مشهد قرار دارد و هم می‌توان گفت از جاهای دیدنی تاریخی مشهد است. گنبد خشتی یا امام‌ زاده محمد، بنایی به یادگار مانده از دوران پادشاهی صفوی در ایران است که امام زاده محمد از نوادگان امام سجاد (ع) در آن دفن شده است.

دره ارغوان مشهد
ادامه مطلب

ضریح امام‌زاده محمد

بنای اولیه این مکان در دوره تیموری ساخته شد و در دوره صفوی تکمیل و تزیین شده است. همان‌طور که از اسم بنا پیداست، گنبد زیبای روبرویتان از خشت ساخته شده و معماری منحصر بفرد به کار رفته در آن، نظر گردشگران را جلب می‌کند. گنبد خشتی در میدان طبرسی مشهد قرار دارد و در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه پیر پالاندوز

سر در ورودی آرامگاه پیر پالاندوز

آرامگاه پیر پالاندوز در مکانی مابین خیابان طبرسی و نواب صفوی  یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم است. گنبد زیبای این آرامگاه، راه را به شما نشان می‌دهد. پیر پالاندوز مرد زاهدی به نام شیخ محمد عارف بود که این لقب را از شغل خود گرفته است. کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای که در این بنا به کار رفته است، دیده را نوازش می‌دهد و آرامش می‌بخشد.

آرامگاه پیر پالاندوز

بنای این آرامگاه در زمان سلطان محمد خدابنده ساخته شده است و آثار معماری دوره صفوی در آن به خوبی دیده می‌شود. داستان این زاهد را که از زبان اهالی می‌شنوید به‌خوبی متوجه می‌شوید که چرا چنین بارگاهی برای او ساخته‌اند. این آرامگاه در خیابان نواب صفوی، ضلع شرقی حرم امام رضا قرار دارد.

جاهای دیدنی تاریخی نزدیک حرم

بعد از خرید و زیارت تفریح در این شهر گردشگری را با رفتن به جاهای دیدنی تاریخی نزدیک حرم، دنبال کنیم که بخشی از اصالت و تاریخ این شهر کهن را به دوش می‌کشند.

خانه‌ی تاریخی داروغه

خانه‌ی تاریخی داروغه

خانه داروغه از جاذبه های تاریخی اطراف حرم است که دیدن آن برایتان جالب خواهد بود. خانه تاریخی داروغه با معماری ساده و دلنشین، نظر گردشگران این شهر را جلب می‌کند. نام این خانه از آخرین داروغه شهر محمد یوسف خان، گرفته می‌شود که توسط معماران روسی در دوره قاجار ساخته شده است.

معماری جذاب خانه‌ی تاریخی داروغه

از حوض آبی تا راه‌پله‌ها و ستون‌هایی که در حیاط به استقبال نگاه شما می‌آیند، جاذبه ای زیبا ساخته‌اند که گذشتن از آن سخت است. این خانه زیبا در زمینی به مساحت ۶۱۰ مترمربع از جاذبه های گردشگری مشهد نزدیک حرم است و در سال ۱۳۸۱ در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه تاریخی در خیابان نواب صفوی، راسته حوض مسگران قرار دارد.

خانه‌ی تاریخی توکلی

نمای ساختمان خانه‌ی تاریخی توکلی

خانه توکلی از دیگر جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این خانه تاریخی در دوره قاجار توسط فردی به نام کشمشیان ساخته شده است. خانه در دوره پهلوی محل زندگی تاجری به نام توکلی بوده که آن را در سال ۱۳۴۳ بعد از فوت کشمشیان خریداری می‌کند.

موزه خانه‌ی تاریخی توکلی

بعد از وفات توکلی خانه متروکه می‌ماند تا اینکه در سال ۸۹ توسط شهرداری بازسازی می‌شود و به‌عنوان اثر ارزشمند ملی به ثبت می‌رسد. خانه تاریخی توکلی نیز در خیابان صفوی، کوچه عسگریه قرار دارد.

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک

از دیگر جاهای دیدنی تاریخی نزدیک حرم، حمام مهدی قلی بیک مشهد است که مردم آن را به نام موزه مردم شناسی نیز می‌شناسند. در نزدیکی حرم، کنار بازار فرش فروشان می‌توانید آدرس این بنا را پیدا کنید که جاذبه‌ای فرهنگی، تاریخی شناخته می‌شود. قدمت حمام مهدی قلی بیک به دوره صفوی می‌رسد. معماری و طراحی این حمام به مانند تمام حمام‌های عمومی قدیمی می‌باشد.

فضای داخلی حمام مهدی قلی بیک

این بنا از ساروج و آهک ساخته شده است و در بخش‌های از آن کاشی و شیشه‌های قدیمی را می‌توان دید. در حال حاضر این حمام به‌عنوان موزه استفاده می‌شود و مثل قدیم کاربرد حمام ندارد. از آنجایی که این حمام در کنار مسجد قدیمی شاه قرار دارد به آن حمام شاه نیز می‌گویند.

خانه تاریخی ملک

خانه تاریخی ملک

یکی از مهم‌ترین خانه‌های تاریخی مشهد خانه ملک است که در روزگار گذشته صاحب آن شخص ثروتمند نیکوکاری به نام حاج حسین ملک بوده است. این شخص سال‌ها اجاره‌دار املاک و مستغلات آستان قدس رضوی بود و با فکر اقتصادی خوبی که داشت توانست به یکی از ثروتمندترین افراد در قرن گذشته تبدیل شود. این فرد کتابخانه ملک را وقف آستان رضوی نمود و ۲ بیمارستان مهم در مشهد نیز از وقفیات او به شمار می‌روند.

موزه خانه تاریخی ملک

وقف زمین‌های بسیار به فرهنگیان و باغ وکیل‌آباد علاوه بر چندین کار خیر بزرگ و کوچک دیگر از کارهای نیکی است که  ملک از خود بر جای گذاشت. امروزه در این خانه کارگاه‌های مختلف تولید آثار هنری از جمله بافت فرش، میناکاری، چرم، سفال و دیگر صنایع دستی انجام می‌شود. خانه تاریخی ملک در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مقایسه هتل درویشی مشهد و هتل رز درویشی
ادامه مطلب

خانه امیری

خانه امیری

در خیابان قدیمی نواب صفوی که قدم می‌زنید به یکی از خانه‌های قدیمی دیگر این شهر به نام خانه امیری می‌رسید که شما را به روزگار دوردست می‌برد. تاریخ ساخت این خانه به دوره حکومت قاجار در ایران می‌رسد. این خانه به دستور عباس امیری توسط بهترین معماران آن زمان بنا شده است.

این خانه از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است که در محله عیدگاه قرار دارد که از روزگار گذشته محل زندگی خادمان حرم بوده است. خانواده امیری بعد از فوت عباس امیری تا سال ۱۳۶۵ در این خانه زندگی کرده‌اند؛ خانه امیری در سال ۱۳۸۴در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

میدان شهدا مشهد

میدان شهدا مشهد

میدان شهدا مشهد از قدیمی‌تری میدان‌های شهر است که خیابان‌های اصلی مشهد را به هم وصل می‌کند. در حوالی این میدان امکان دسترسی به موقعیت مختلف برای مسافران نیز به راحتی مقدور است. اینجا در گذشته میدان شاه نام داشت که بعد از انقلاب به شهدا تغییر نام داد.

مجسمه های میدان شهدا مشهد

میدان شاه در دوره پهلوی اول با ۹۰۰ متر فاصله از حرم ساخته شده و امروزه با مجسمه‌ای از دو مرد و دو زن به همراه یک کودک که در حال سلام به حرم هستند، در مرکز شهر قابل تشخیص است.

پارک ها و مکان های تفریحی نزدیک حرم

باغ خونی

باغ خونی

باغ خونی از دیگر جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است که روایات‌های تاریخی بسیاری را از سر گذرانده. این باغ در سال ۱۲۴۸ احداث شد که در ابتدا به تاجر قندهاری تعلق داشت و بعدها در اختیار کنسولگری روسیه درآمد. گفته می‌شود روس‌ها در آن زمان، از این باغ برای به توپ بستن حرم مطهر استفاده کرده‌اند. بعد از فروپاشی کمونیست و رفتن روس‌ها، باغ به اداره مالیه تعلق گرفت و از آن زمان تا به حال کاربری‌های مختلفی را تجربه کرده است.

غیر از گفته‌ها در خصوص به توپ بستن حرم، برخی می‌گویند اجساد این ترور را روس‌ها به این باغ آورده‌اند و در اینجا دفن کرده‌اند. این باغ را به نام باغ چشمه نیز می‌شناسند و با ۵۶۰۰۰ مترمربع مساحت در خیابان امام رضا قرار دارد. این باغ به‌عنوان اثر ملی در سال ۱۳۷۹ به ثبت رسید.

باغ نادری مشهد

باغ نادری مشهد

از حرم که به سمت میدان شهدا بیایید به چهارراه نادری می‌رسید که با نرده‌هایی، اطراف آن احاطه شده است. باغ نادری از پارک های مشهد نیز محسوب می‌شود که با توجه به نزدیک بودن به حرم می‌توانید در برنامه گردش یک روزتان قرار دهید. در آرامگاه نادری مجسمه مبارزی را می‌بینید که بر اسب سوار است؛ این مجسمه باشکوه بر مزار نادر شاه افشار از پادشاهان سلسله افشاریه در ایران قرار گرفته است.

آرامگاه باغ نادری مشهد

نادر شاه افشار را به مردی جنگجو می‌شناسند که برای میهن و آبادانی آن همیشه در حال نبرد بود و توانست مرزهای ایران را در زمان حکومتش افزایش دهد. این بنا در سال ۱۳۴۲ توسط مجسمه ساز برجسته؛ هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شد.

علاوه بر مجسمه باشکوه و آرامگاه شاه ایرانی، به باغ و دو تالار موزه نیز می‌توانید سر بزنید. در اینجا به یکی از موزه های مشهد دسترسی دارید که در آن وسایل متعلق به نادر شاه و اسلحه‌های قدیمی نگه‌داری می‌شود. از حرم با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به راحتی به اینجا می‌رسید و می‌توانید هم‌زمان به تفریح در باغ، بازدید موزه و بازدید از اثر تاریخی بپردازید.

جاهای دیدنی نزدیک حرم برای کودکان

جاهای دیدنی نزدیک حرم برای کودکان

اما به سراغ تفریح برای بچه‌ها برویم که غیر از مراکز تجاری که معرفی کردیم می‌توانید در نزدیکی حرم نیز به موقعیت‌های که برای تفریح بچه‌ها در نظر گرفته شده است سر بزنید.

کبوترانه حرم امام رضا (ع)

کبوترانه حرم امام رضا (ع)

در فضای حرم امام مهربانی‌ها رواقی به کودکان اختصاص داده شده است که به رواق کودک حرم یا کبوترانه حرم معروف است. اینجا از جاهای دیدنی نزدیک حرم برای کودکان است و حتی نیاز نیست که از حرم خارج شوید. کودکان در سنین پایین می‌توانند هر روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر در اینجا به تفریح بپردازند و سرگرم شوند.

شهربازی معارفی مشهد

شهربازی معارفی مشهد

فضای تفریحی دیگر در نزدیکی حرم، شهربازی معارفی مشهد است. این شهربازی در طبقه زیرین رواق باب الجواد برای بازی و تفریح بچه‌ها طراحی شده است. در اینجا ۱۴ مجموعه بازی وجود دارد و در آن کودکان با مشاغل و حرفه‌های مختلف نیز حین بازی آشنا می‌شوند. در اینجا علاوه بر محیط تفریح و بازی، غرفه‌های لوازم تحریر ایرانی نیز وجود دارد.

مراکز خرید نزدیک حرم امام رضا

خرید سوغات از مراکز خرید نزدیک حرم

یکی از کارهایی که گردشگران این شهر بعد از زیارت و سبک شدن جسم و روح به سراغ آن می‌روند خرید و بازارگردی است. در این شهر تا دلتان بخواهد کالا برای سوغات بردن وجود دارد که تنوع آن در بازارهای حوالی حرم به خوبی گویای همه چیز است.

تله سیژهای ایران
ادامه مطلب

اگر تجربه سفر به این شهر را داشته باشید می‌دانید که در نزدیکی حرم، برخی از بازارهای ارزان مشهد وجود دارند که شلوغی و رونق آن شما را به سمت خود می‌کشاند. در بخش بازارگردی سفر، شما را با نزدیکترین بازارها به حرم مطهر آشنا می‌کنیم.

بازار رضا مشهد

بازار رضا مشهد

اما به سراغ بازار و خرید برویم که همه افراد خواه ناخواه باید به آن بپردازند، برخی با لذت و تفریح و برخی تنها برای رفع نیاز. بازار رضا مشهد آنقدر معروف و محبوب هست که حتی اگر تا حالا به این شهر نیامده باشید نام آن را شنیده‌اید. بازار رضا یک بازار سرپوشیده و سنتی است که هم فرصت گردشگری برایتان می‌سازد و هم می‌توانید به خرید سوغات و کالاهای مورد نیاز خودتان برسید.

خرید زعفران بازار رضا مشهد

هر قلم کالایی که فکر کنید در این بازار به‌راحتی یافت می‌شود. از پوشاک، انگشتر و سنگ‌های زینتی گرفته تا انواع خوراکی‌هایی مثل ادویه زرشک، زعفران و… را در این بازار می‌توانید پیدا کنید.

بازار رضا مشهد از ضلع جنوب‌شرقی میدان بیت المقدس (فلکه آب) تا میدان هفده شهریور امتداد دارد. این باز در دو طبقه ساخته شده است و در طبقه بالای آن نیز مغازه‌هایی برای فروش کالا و کارگاه های تولیدی وجود دارد. بازاری که به آن قدم گذاشته‌اید در سال ۱۳۵۵ در دوره  محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است.

مرکز خرید آسمان مشهد

مرکز خرید آسمان مشهد از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم است که می‌توانید با گردش در خیابان‌های اطراف حرم به راحتی آن را پیدا کنید. مرکز خرید آسمان از مراکز تجاری، تفریحی نوساز مشهد است که با مساحتی حدود ۵۰۰۰۰ متر مربع و ۷۰۰ واحد تجاری انتخاب خوبی برای تفریح و بازارگردی به‌حساب می‌آید.

در طبقه یازدهم این مجتمع تجاری تفریحی می‌توانید خودتان را به خوردن یک غذای لذیذ در رستوران دعوت کنید و یا در شهربازی این طبقه، هیجان و شادی را تجربه کنید. در این پاساژ انواع پوشاک، کیف، کفش، وسایل لوکس و… به فروش می‌رسد. این بازار در خیابان شیخ طوسی، میدان ۱۷ شهریور قرار دارد.

مرکز خرید آرمان مشهد

مرکز خرید آرمان مشهد

به معرفی یکی دیگر از مراکز خرید لوکس مشهد که از مراکز خرید نزدیک حرم امام رضا نیز محسوب می‌شود ،به نام مرکز خرید آرمان مشهد می‌رسیم. فضای داخلی اینجا با مجسمه‌ها و طراحی که دارد نظر شما را به خود جلب می‌کند.

فروشگاه های مرکز خرید آرمان مشهد

آبشار، مجسمه و برکه کوچکی که در وسط این مجتمع قرار دارد از تمام طبقات قابل دیدن است. از مغازه‌های مجتمع آرمان می‌توانید انواع پوشاک، لوازم خانگی، کیف و کفش، سوغاتی و صنایع‌دستی مشهد، اسباب بازی و لوازم دکوری، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر، لوازم منزل، زیورآلات و… را تهیه کنید.

در این مجتمع تجاری، رستوران و فست فود هم وجود دارد که می‌توانید بعد از خرید به سراغ خوراکی و استراحت کوتاهی بروید. مجتمع آرمان در خیابان نواب صفوی قرار دارد.

بهترین رستوران های نزدیک حرم

بهترین رستوران های نزدیک حرم

بعد از زیارت و گشت و گذار در اطراف حرم بهتر است به سراغ بخش شکم گردی برویم که نمی‌شود بی‌خیال آن شد. در نزدیکی حرم می‌توانید بهترین رستوران های مشهد را پیدا کنید که غذایی خوشمزه در اختیار شما قرار می‌دهند. رستوران های لوکس با غذای باکیفیت که مشتریان بسیاری دارند و دسترسی راحتی تا حرم برای زائران و مسافران دارند.

رستوران معین درباری مشهد

از جمله بهترین رستوران های نزدیک حرم می‌توانیم به جایی مثل، رستوران معین درباری، رستوران مجلل درویشی، رستوران سنتی بابا قدرت، رستوران هتل بین‌المللی قصر طلایی و رستوران گردان پانورما در هتل الماس اشاره کنیم.

اقامت در هتل های مشهد نزدیک حرم

اتاق دبل هتل رز درویشی مشهد

مکان‌های دیدنی مشهد با فاصله کم تا حرم مطهر را با هم بررسی کردیم و حالا باید به فکر جایی برای اقامت در این شهر باشیم. هتل های مشهد و اقامتگاه های متعددی در اینجا وجود دارد که با توجه ‌به تعداد بالای مسافران، باید قبل از حرکت به فکر مکان اقامت باشید. شما با کمک ایران هتل آنلاین می‌توانید هتل ها را با قیمت متنوع از قبل رزرو کنید و با خیال راحت راهی این شهر شوید. هتل های نزدیک حرم:

کلام آخر

سال‌های سال است که مشهد را به‌عنوان شهری زیارتی و متبرک به حضور حرم امام رضا می‌شناسیم. بسیاری از گردشگران تا فرصتی دست می‌دهد برای زیارت و تفریح راهی این شهر می‌شوند تا بار دل سبک کنند. این بار که برای زیارت به مشهد سفر کردید می‌توانید با کمک لیستی که از جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم در اختیارتان گذاشتیم سفری متفاوت‌تر برای خود و همراهانتان بسازید.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگار
نگار
26 روز قبل

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم بسیار متنوع هستند و خیلی از مردم ازش بی خبرند و مشهد رو فقط به جایی زیارتی میشناسن. عالی بود مرسی که به این موضوع پرداختید

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر