لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی جاهای دیدنی گلپایگان به همراه عکس
جاهای دیدنی گلپایگان

معرفی جاهای دیدنی گلپایگان به همراه عکس

شاید وقتی صحبت از مقصدی برای بازدید از جاذبه‌های متنوع با آب و هوای خوب می‌شود ذهنتان به سمت شهرهای حاشیه دریا و جنگل برود. اگر دوست دارید این بار انتخابی متنوع ‌تر داشته باشید، سفر به نصف جهان و بازدید از جاهای دیدنی گلپایگان می‌توان انتظارتان را به خوبی  برآورده سازد. گلپایگان شهری است که بعد از حضور در آن نظرتان را  راجع به انتخاب مقصد‌های تکراری برای گردش عوض می‌کند.

در بازدید از شهرهای دیدنی استان اصفهان، شهری چون گلپایگان با جاذبه های دیدنی بسیار، انتخاب خوبی برای مقصد گردشگری‌تان خواهد بود. کوله‌بار سفر را ببندید که قرار است با حضور در این شهر به دل تاریخ و طبیعت و هنر سفر کنیم.

تاریخچه گلپایگان

تاریخچه گلپایگان

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه گلپایگان بیندازیم، این شهر در دسته شهرهای تاریخی و قدیمی کشور ایران دیده می‌شود. بسیاری از مورخین قدمت این شهر را به دوره کیانیان، دوران پارینه‌سنگی میانه و نوسنگی می‌دانند. گفته می‌شود این شهر در گذشته به «وردپاتکان» یا «سرزمین گل‌های سرخ» شهرت داشته است.

در منابع تاریخی آمده که گلپایگان را همای آزاد، شهبانوی کیانی، دختر بهمن کیانی، نوه اسفندیار ساخته است و این شهر را چهر آزادگان یا گلبادگان نامیده است. جز این روایت برخی معتقدند قدمت این شهر به اواخر دوره ساسانیان می‌رسد و نام شهر «گردپادگان» به معنای کوهپایه بوده است. به‌هرحال طبق آثار مستند به‌دست‌آمده از سنگ‌نوشته‌ها سابقه سکونت در این شهر به بیش از ۷۰۰۰ سال پیش می‌رسد.

گلپایگان کجاست؟

گلپایگان کجاست؟

گلپایگان یکی از شهرهای مهم استان پهناور اصفهان است. این شهرستان که در ضلع شمال غربی اصفهان واقع شده است، داری دو شهر بنام گوگد و گلشهر می‌شود. گلپایگان در فاصله ۱۵۶ کیلومتری از شهر اصفهان واقع شده است. این شهر در شمال با خمین، از سمت جنوب با خوانسار، از سمت شرق با نجف‌آباد و میمه و از سمت غرب با کوه‌های بختیاری و الیگودرز لرستان همسایگی دارد.

مسیر دسترسی به گلپایگان

مسیر دسترسی به گلپایگان

از مرکز استان اصفهان یعنی شهر اصفهان تا اینجا ۱۵۶ کیلومتر راه برای پیمودن دارید. اگر از تهران عازم این شهر هستید مسیر جاده‌ای در حدود ۳۶۴ کیلومتر پیشرو دارید. در مسیر رسیدن به اینجا باید شهر‌های قم، سلفچگان و دلیجان را در استان مرکزی و قم پشت سر بگذارید. در ادامه مسیر با پیگیری تابلوهای راهنمایی مقصد شما دیده می‌شود. در شهر گلپایگان به دلیل نداشتن خط راه‌آهن و فرودگاه، امکان استفاده از قطار و هواپیما ندارید و تنها با کمک مسیرهای جاده‌ای می‌توانید به اینجا برسید.

بهترین زمان سفر به گلپایگان

بهترین زمان سفر به گلپایگان

شهرستان گلپایگان در آغوش دامنه شرقی رشته‌کوه زاگرس قرار دارد و آب و هوای کوهستانی بر این شهر حاکم است. میانگین دمای این شهر در سال به ۲۸ درجه سانتیگراد می‌رسد. در این شهر معمولاً مردم شاهد زمستان‌های سرد و تابستان‌های گرمی هستند. گرمای تابستان گلپایگان به‌شدت گرمای، دیگر شهرهای کویری این استان نیست. از نظر شرایط آب و هوایی برای سفر به گلپایگان فصل بهار و ماه اردیبهشت انتخاب مناسبی است که حضور تعداد گردشگران در این زمان گواه این موضوع شده است.

پوشش گیاهی و جانوری شهر گلپایگان

شکوفه های بهاری گلپایگان

باتوجه‌به موقعیت جغرافیایی، در گلپایگان طبیعت چهارفصلی را شاهد خواهید بود که سبب پوشش گیاهی و زیست جانوران مختلفی شده است. پوشش گیاهی این شهرستان گیاهان دارویی با خواص بالایی را شامل می‌شود که طرف‌داران بسیاری بین مردم دارد.

آویشن، گون، خاکشیر، کتیرا، تره کوهی، شوید کوهی، بابونه، گل‌گاوزبان، شنگه، آویشن، کرفس کوهی، زرشک کوهی، ریواس، باریچه و قاسنی، ریشه سریش و روناس از جمله گیاهانی هستند که در طبیعت این شهرستان دیده می‌شود و علاوه بر خاصیت دارویی و خوراکی در حوزه صنعت نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

طبیعت کوهستانی شهرستان گلپایگان

در زیر چتر طبیعت اینجا، جانوران بسیاری زندگی می‌کنند. پناهگاه حیات‌وحش موته که زیر نظر اداره محیط‌زیست  گلپایگان است مساحتی بیش از ۲۰۴ هزار هکتار را به خود اختصاص داده است. این پناهگاه از دو بخش جلگه‌ای و کوهستانی ساخته شده است که هر بخش زیستگاه تعدادی از گونه‌های جانوری است.

در بخش جلگه‌ای این پناهگاه، آهو و بخش کوهستانی آن، قوچ، میش و بز زندگی می‌کنند. موته را مهم‌ترین زیستگاه آهوی ایران می‌دانند. پلنگ، روباه، گرگ، گربه، خرگوش، سمور، عقاب طلایی، عقاب مارخور، عقاب دشتی، شاهین، یاکریم، جغد، لاک‌پشت، مارمولک و مار از دیگر گونه‌های جانوری هستند که در این منطقه زیست می‌کنند.

جاهای دیدنی گلپایگان در پاییز

طبیعت پاییزی گلپایگان

پیش از اینکه بخواهیم به معرفی مکانهای دیدنی گلپایگان بپردازیم باید بگوییم تمام جاذبه‌ها در پاییز این شهر جلوه‌ای دیگر دارد. برای بسیاری از افراد علاوه بر خود جاذبه، زمان بازدید از آن هم بسیار مهم است که به چنین کسانی پاییز را پیشنهاد می‌کنیم؛ چون طبیعت گلپایگان آن‌ها را شگفت‌زده خواهد کرد. تصور کنید در بین هزار رنگ‌های پاییز گلپایگان، دیدن جاذبه‌ای تاریخی و یا حتی طبیعی لذت بازدید از دیدنی ‌های گلپایگان را برایتان دوچندان می‌سازد.

آبشار تنگه ی رود قر اصفهان
ادامه مطلب

جاذبه‌ های تاریخی گلپایگان

جاذبه‌ های تاریخی گلپایگان کدامند؟

وقتی صحبت از تاریخ و قدمت گلپایگان به میان می‌آید، آثار تاریخی این شهر به‌خوبی گواه این موضوع خواهد بود. جاذبه‌های تاریخی از مکان های دیدنی گلپایگان هستند که بازدید از آن‌ها برای گردشگران بسیار جالب خواهد بود. با قدم‌ زدن در هر کدام از این جاذبه‌‌ها به دورانی کهن از ایران سفر خواهید کرد.

مسجد جامع گلپایگان، مسجد سلجوقی

مسجد جامع گلپایگان

یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران که از دوره سلجوقی برجای‌مانده مسجد جامع گلپایگان است. در لحظه اول ورودتان به این مکان جذب شاهکار معماری بنا خواهید شد که البته در دوران مختلف مرمت شده است. گفته می‌شود که بنای اولیه مسجد به دستور ابونصر ابراهیم بن محمد بابا عبدالملک در اوایل قرن ۶ سال  ۵۰۸ هجری قمری داده شده تا بروی آتشکده ساسانی ساخته شود. در زمان پادشاهی فتحعلی‌شاه قاجار قسمت‌های شبستان، طرفین گنبد و بخش‌هایی دیگر بر بنای اصلی افزوده شد.

گنبد بزرگ آجری، گچ‌بری‌ها، نقوش اسلیمی و کاشی‌کاری‌های زیبا که در این مجموعه به‌کاررفته سبب می‌شود تا نگاه گردشگران به سمت آن‌ها کشیده شود. حوض بزرگ در وسط صحن مسجد، جلوه‌ای زیبا به این مکان داده است.

برای بازدید از این مسجد که به مسجد جامع سلجوقی نیز شهرت دارد، می‌توانید همه‌روزه از طلوع تا غروب آفتاب به آدرس آن در خیابان مسجد جامع بروید.

مناره گلپایگان

مناره گلپایگان

مناره گلپایگان نام یکی دیگر از مکان های دیدنی گلپایگان است که در سفر به این شهر می‌توانید از آن بازدید کنید. مناره گلپایگان یا میل گلپایگان سازه بسیار قدیمی است که ۱۸ متر ارتفاع دارد. قدمت این بنا به دوره سلجوقیان می‌رسد و در قرن‌های مختلف راهنمای مسافران این شهر بوده است. میل گلپایگان دو در، دو راه‌پله با ۶۴ پله و کتیبه‌ای به خط کوفی در دل خود دارد.

برای بازدید از این مناره تاریخی زیبا می‌توانید به خیابان امام خمینی، سه‌راه آیت‌الله طالقانی، روبروی پارک فانوس بروید.

بازار چهار سوق گلپایگان

بازار چهار سوق گلپایگان

از گذشته تا به امروز بازارها قلب تپنده هر شهر و دیاری بودند. جایی که در آن علاوه بر خریدوفروش می‌توانید ردپای سیاست، فرهنگ، اقتصاد و آئین هر شهر را ببینید. بازار چهارسوق گلپایگان از جمله بازار‌های قدیمی مهم ایران است که روزگاری از اهمیت تجاری بالایی برخوردار بوده است. این بازار با قدمتی ۴۰۰ساله مربوط به دوران سلجوقی است که یکی از جاهای دیدنی گلپایگان به شمار می‌رود.

فروشگاه های بازار چهار سوق گلپایگان

با نگاه‌کردن به هر گوشه‌ای از آن می‌توانید برگ‌هایی از تاریخ را ببینید. در حال حاضر بخش‌هایی از این بازار تخریب شده است؛ هر چند در طی دوران مختلف بازسازی و مرمت‌هایی صورت‌گرفته است. بازار سنتی از بخش‌هایی همچون بازار مسگرها، بازار اصلی، بازار گیوه‌دوزان، بازار کوزه‌گرها، بازار فرش‌فروشان و… تشکیل شده است.

طاق ضربی، نمای آجری و سبک معماری سلجوقی، نگاه علاقه‌مندان به هنر و معماری را به سمت خود می‌کشاند. بازار از یک سو به مناره آجری و از سمت دیگر به مسجد جامع گلپایگان می‌رسد. بازدید از این بازار یک تیر و دو نشان است، هم می‌توانید بازارگردی و خرید سوغات را داشته باشید و هم از جاذبه‌ای تاریخی دیدن کنید.

ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد

ارگ گوگد یکی دیگر از جاهای دیدنی گلپایگان است که در ۵ کیلومتری این شهر واقع شده است. ارگ گوگد گلپایگان با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال و مساحتی در حدود ۶۴۰۰ مترمربع با چهار برج نگهبانی، در شهری به همین نام واقع شده است. این ارگ به ارگ علیخانی نیز شهرت دارد که دلیل نام‌گذاری آن، بخشیدن این بنا به‌عنوان مهریه از طرف همسر علیخان به شوهرش بوده است.

حیاط و حوض زیبای هتل ارگ گوگد گلپایگان

این ارگ در شرایط مختلف کاربردهای تفاوتی داشته است، حتی گاهی به‌عنوان دژی نظامی و یا کاروانسرا از آن استفاده می‌شده است. این بنا دارای بخش‌های مختلفی چون: در ورودی، حوض آب، شاه‌نشین، سیستم امنیتی (سوراخ‌هایی بر دیوارهای بلند وجود دارد که در آن زمان سیستم امنیتی هشداردهنده بوده است)، چاه، چندین بنا در پیرامون فضای داخلی، طبقاتی در بالا و پایین ارگ است.

برای بازدید از این جاذبه تاریخی می‌توانید به آدرس آن در شهرستان گلپایگان، شهر گوگد، خیابان آیت‌الله گلپایگانی بروید.

کبوترخانه گلپایگان

کبوترخانه گلپایگان

آثار معماری خشتی در هر قسمتی از این شهر دیده می‌شود. کبوترخانه یکی از جاذبه های دیدنی گلپایگان است که در دسته بناهای خشتی و آجری دیده می‌شود. کبوترخانه در زمان قدیم توسط کشاورزان ساخته شده است تا هم خانه‌ای امن برای این پرندگان باشد و هم با کمک کود تولید شده توسط کبوترها، از شر آفت‌های زمین در امان باشند.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید معماری اینجا به صورتی است که هیچ پرنده شکاری و حیوان دیگری نمی‌تواند به آن داخل شود و تابستان‌های خنک و زمستان‌های گرمی دارد. از ویژگی این بنا، می‌شود به قطر سوراخ‌ها اشاره کرد که در ساختش از لوله‌های سفالی استفاده کرده‌اند. کبوترخانه در شهرستان گلپایگان، جاده گوگد، جاده فقستان واقع شده است.

غار قلعه جمال

غار قلعه جمال

بسیاری از افراد که به تفریح غار نوردی علاقمند هستند حتی در سفرهایشان نیز به‌ دنبال جاذبه‌ های تاریخی  و غارها می‌گردند. شهر گلپایگان با جود غارهای متعدد و متنوع در شکل‌های مختلف مقصدی تماشایی و جذاب برای این افراد است. غار قلعه جمال یکی از جاذبه های دیدنی گلپایگان است که در کوه قلعه جمال واقع شده است. برای رفتن به این غار مسیر سختی را در پیش را دارید که البته غارنوردان و کوهنوردان راحت‌تر از عهده آن برمی‌آیند.

محله جلفا اصفهان، طعم کوچ از حاشیه ارس تا زاینده رود
ادامه مطلب

غار قلعه جمال در ۵ کیلومتری جنوب غربی گلپایگان و در منطقه پناهگاه حیات‌وحش موته قرار دارد. غیر از این غار در همین منطقه غارهای دیگری از جمله غار دمه در شرق کوه دمه، غار یکه‌چاه با ستون‌های زیبا و چشمه آبی در دل خود و غار کوه سوخته صالح پیغمبر در کوهی به همین نام وجود دارند.

کوه الوند

کوه الوند

یکی دیگر از اماکن دیدنی گلپایگان کوه معروف و باصلابت الوند است. این کوه از شمال غربی به جنوب شرقی این شهر کشیده شده است. ارتفاع کوه الوند به ۳۱۱۱ متر می‌رسد و در بین اهالی به کوه کلنگ سیاه شهرت دارد. اگر برای کوه‌پیمایی یا گردش به این کوه می‌روید خوب است بدانید در دامنه جنوبی الوند چشمه‌ چهارفصل زیبایی خانه دارد که به چشمه خضر معروف است. از گلپایگان تا این چشمه ۱۲ کیلومتر فاصله وجود دارد که از طریق جاده خاکی باید طی شود.

تنگه غرقاب

تنگه غرقاب

تنگه غرقاب نام یکی از روستاهای تاریخی این دیار است که داستان‌های جالبی برای آن گفته می‌شود. می‌گویند در روزگاری کهن شهرستان گلپایگان در زیر سیلاب دفن می‌شود و پادشاهی از آنجا می‌گذرد و دستور می‌دهد تا بند غرقاب را بشکافند و گلپایگان از زیر سیلاب دوباره بیرون می‌زند. در این منطقه سنگ‌نوشته‌های تاریخی بسیاری کشف شده است که عمر آن‌ها به دوران مختلفی از تاریخ ایران می‌رسد. بیشتر نقش‌نگاره بر روی سنگ، تصاویری از تیروکمان، و شکار شیر، گوزن، آهو و بز کوهی توسط انسان است.

عمر برخی از این سنگ‌نوشته‌ها  به ۷۰۰۰ سال پیش می‌رسد. هر چند بازدید از این منطقه آزاد است؛ اما شب مانی در این غارها اصلاً پیشنهاد نمی‌شود.

بقعه امامزاده سیدالسادات

ورودی بقعه امامزاده سیدالسادات

زیارتگاه‌های این شهر معمولاً بنای قدیمی دارند و می‌توان آن‌ها را در دسته اماکن تاریخی و مذهبی قرار داد. امامزاده سیدالسادات یکی از مکانهای دیدنی گلپایگان است که بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست. بنای این امامزاده به قرن ۸ هجری قمری می‌رسد که در آن ایوان، گلدسته، گنبد ۹ متری، سنگ‌نوشته در ورودی به زیبایی به چشم می‌خورد.

این بقعه محل دفن سه تن از فرزندان امام موسی کاظم (ع) به نام‌های امامزاده اسحاق، امامزاده منصور و امامزاده رضا است. شواهد نشان می‌دهد که این زیارتگاه چندین بار مرمت شده است که اساسی‌ترین آن مربوط به دوره فتحعلی‌شاه قاجار است. برای رفتن به این زیارتگاه باید آدرس آن را در شهرستان گلپایگان، خیابان امام خمینی، خیابان سید سادات دنبال کنید.

بقعه امامزادگان هفده تن

گنبد بقعه امامزادگان هفده تن

یکی دیگر از زیارتگاه‌هایی که می‌توان به‌عنوان دیدنی های گلپایگان از آن نام برد بقعه امامزادگان هفده تن است. بنای این جاذبه به قرن ۱۱ هجری می‌رسد و در زمان شاه‌عباس اول ساخته شده است. بخش‌های چشم‌نواز این مکان مربوط به گنبد هشت‌گوش با کاشی‌کاری‌های جذاب، کتیبه معرق و چوب منبت‌کاری شده درب ورودی می‌شود. در داخل حرم امامزاده می‌توانید کتیبه منظوم ارسی مفصلی در مدح شاه‌عباس اول صفوی را ببینید.

از افرادی که در این محل مدفون شده‌اند می‌توان به امامزاده ابوالحسن فرزند امام حسن مجتبی (ع)، سلطان اسماعیل فرزند امام جعفر صادق (ع)، صالح و قاسم فرزندان جعفر بن علی (ع)، عباس و حسین فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع)، شهربانو و حلیمه و صفورا دختران حضرت موسی بن جعفر (ع)، علی اکبربن علی بن حسین (ع)، محمد بن محسن بن علی بن حسین (ع)، محمود و محسن و عبدالله بن یحیی بن امام موسی کاظم (ع)، موسی و مظفر فرزندان جعفر طیار، اسحاق فرزند ابراهیم که مشخص نیست ابراهیم مزبور به کدام امام منتسب است نام برد. این بقعه متبرکه در خیابان هفده تن این شهر قرار دارد.

بقعه امامزاده ابوالفتوح

بقعه امامزاده ابوالفتوح

یکی از جاذبه های مذهبی و تاریخی دیگر در گلپایگان بقعه امامزاده ابوالفتوح است. بنای این بارگاه متعلق به قرن دهم هجری قمری است و در روستای زیبای وانشان قرار گرفته است. بر اساس کتیبه تاریخی این بارگاه می‌توان گفت این امامزاده از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است. شکل بنای بقعه به‌صورت چهارگوش و آجری است و بر روی آن گنبدی هرمی و دوازده ترکی ساخته شده است.

امامزاده ابراهیم

امام زاده ابراهیم گلپایگان

امامزاده ابراهیم در روستایی به همین نام واقع شده است. مکانی بسیار زیبا و سرسبز که در فاصله ۱۰ کیلومتری از گلپایگان قرار دارد. امامزاده ابراهیم از نوادگان موسی بن جعفر (ع) بوده است. در بخش پشتی این روستا قبرستانی با قدمت بیش از ۱۰۰۰ سال دیده می‌شود. برای حضور در اینجا باید به آدرس آن در شهرستان گلپایگان و جاده گوگد سعید آباد بروید.

جاذبه های طبیعی گلپایگان

شهر گلپایگان به دلیل قرارگرفتن در موقعیت جغرافیایی مناسب طبیعت بکر و زیبایی دارد. اهالی سفر و تفریح و گردش با ورود به شهر گلپایگان حتماً گردش در جاذبه های طبیعی این شهر را نیز در برنامه خود قرار می‌دهند. در این بخش شما را با تعدادی از جاذبه های طبیعی و گردشگری گلپایگان آشنا می‌کنیم.

گذر از تاریخ در شهر اصفهان و دسته بندی هتل ها بر اساس نظرات مهمانان
ادامه مطلب

رودخانه گلپایگان

رودخانه گلپایگان در زمستان

وقتی صحبت از شهری در جوار کوه‌های زاگرس باشد بی‌شک باید انتظار رودخانه را داشت. رودخانه گلپایگان از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرید و در طول مسیر خود، به هر چه بتواند زندگی می‌بخشد. در بخش‌های با عمق زیاد این رودخانه، ماهی‌ قزل‌آلا زندگی می‌کند. استراحت و کمپینگ در کنار این رودخانه گردشی شاد در یک روز بیرون از خانه برایتان رقم می‌زند.

پارک ساحلی گلپایگان

پارک ساحلی گلپایگان

این پارک زیبا یکی از جاذبه های دیدنی گلپایگان است که حدود  ۸ هکتار مساحت دارد. پارک ساحلی گلپایگان علاوه بر فضای طبیعی امکاناتی چون شهربازی، نمازخانه، سرویس بهداشتی، پیست اسکی و استراحتگاه دارد که فضای خوبی برای بودن در کنار و خانواده و دوستان به شما می‌دهد. پارک ساحلی در آدرس شهرستان گلپايگان، جنب رودخانه انار بار، حدفاصل پل قاضی زاهد تا پل آزادگان واقع شده است.

پارک جنگلی گلپایگان

پارک جنگلی گلپایگان

پارک جنگلی گلپایگان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این پارک جنگلی در بین اهالی به بهشت مادر نیز شناخته می‌شود و در خیابان ولیعصر قرار گرفته است. گذراندن یک نیمروز در هوای مطبوع پارک جنگی به همراه دوستان یا برگزاری دورهمی‌های خانوادگی در دل طبیعت هدیه‌ای است که بعد از روزهای سخت کاری می‌توانید به خودتان بدهید. در این پارک امکانات رفاهی و آبشار مصنوعی نیز دیده می‌شود.

روستای کوچری

روستای کوچری

روستای کوچری در ۸ کیلومتری جنوب غربی شهر گلپایگان قرار دارد. در این روستا آثاری با خط پهلوی کشف شده است که نشان از قدمت آن دارد. بزرگ‌ترین نقش صخره‌ای ایران در این روستا دیده شده است، این نقش به شکل بز کوهی به طول ۱۱۲ سانتی‌متر و عرض ۹۰ سانتی‌متر است. در ایام گذشته بز نماد زایندگی و فراوانی بوده است و به همین علت بیشترین نقشی که دیده می‌شود مربوط به همین حیوان است.

رودخانه گلپایگان از دل این روستا می‌گذرد و سبب آبادانی آن شده است. در بند کوچری تا دربند دردراز اصلی‌ترین مرکز طبیعی گردشگری این منطقه است و در آن درختان زیبای چون چنار، بید و زبان‌گنجشک بسیار دیده می‌شود.

دریاچه سد گلپایگان

دریاچه سد گلپایگان

یکی دیگر از اماکن دیدنی گلپایگان سد گلپایگان است که با دریاچه‌ای زیبا در کنار خود تبدیل به جاذبه‌ای دیدنی در این شهر شده است. این سد به‌عنوان اولین سد مخزنی خاکی و اولین سد مدرن ایران شناخته می‌شود. ساخت این سد از سال 1323 شروع و در سال 1336 به اتمام رسید. ظرفیت سد در حدود 42 میلیون مترمربع است و زیستگاه مناسبی برای آبزیانی چون سوف، کپور، ماهی سفید رودخانه‌ای و ماهی قزل‌آلا است.

روستای وانشان

روستای وانشان

وانشان روستای زیبا و خوش آّب و هوا در 12 کیلومتری گلپایگان است که به‌عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر به‌حساب می‌آید. وانشان به معنای نشانی از آب خوب است، قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌ها این روستا حال آدم را حسابی جا می‌آورد. کوه بابا دو دور شاه، چشمه لمبی، کوه دیگا، کوه محمد حیدر، چشمه مورا از دیگر جاذبه‌های این روستا هستند که بازدید از آن‌ها برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

اقامت در گلپایگان

اتاق توئین هتل ارگ گوگد گلپایگان

گلپایگان از آن شهرهایی است که نمی‌توانید در یک روز، به خوبی از تمام جاذبه های آن دیدن کنید و بهتر است به فکر اقامتگاهی باشید. هتل های گلپایگان با فضای آرام و دلنشین امکانات اقامت آسوده را برای مهمانان این شهر فراهم ساخته است. در بین اقامتگاه‌های این شهر می‌توان به هتل ارگ گوگد گلپایگان و مهمانسرا جهانگردی گلپایگان اشاره کرد که امکان رزرو آن از طریق ایران هتل آنلاین برای شما میسر است.

 هتل ارگ گوگد گلپایگان

نمای بیرونی هتل ارگ گوگد گلپایگان

هتل ارگ گوگد گلپایگان به‌عنوان دومین بنای خشتی و گلی ایران شناخته می‌شود و قدمت آن به بیش از 400 سال می‌رسد. با انتخاب این هتل هم از مکانی تاریخی دیدن می‌کنید و هم می‌توانید در محیط تاریخی آن اقامت کنید. اینجا با حفظ ساختار قدیمی در سال 1387 مرمت شد و در سال 1390 به هتل سه ستاره ارتقا پیدا کرد. هتل ارگ در دو طبقه با 20 واحد اقامتی میزبان گردشگران این شهر است. هتل ارگ گوگد گلپایگان در ارگ تاریخی گوگد قرار دارد.

مهمانسرا جهانگردی گلپایگان

مهمانسرا جهانگردی گلپایگان

مهمانسرای جهانگردی گلپایگان با 19 واحد اقامتی در سال‌های پیش از انقلاب به بهره‌برداری رسید. معماری سنتی و چشم‌نواز این مجموعه در لحظه اول ورود نظر شما را به خود جلب می‌کند. پرسنل مهمانسرا جهانگردی گلپایگان با در اختیار قرار دادن امکانات این مکان، سعی در ساختن اقامتی شایسته برای مهمانان خود دارند. این مهمانسرا در بلوار شهید بهشتی قرار گرفته است.

کلام پایانی

گردش در اصفهان و بازدید از جاهای دیدنی گلپایگان از آن سفرهایی خواهد بود که در خاطرتان خواهد ماند. گلپایگان شهری که می‌توان از آن به‌عنوان کلکسیونی از جاذبه های گردشگری طبیعی، مذهبی و تاریخی یاد کرد. گلپایگان از آن شهرهایی است که با گردش در آن و هم‌نشینی با مردم خونگرمش چنان شما را شیفته می‌سازد که بخواهید آن را به دیگران نیز معرفی کنید.

4.1/5 - (39 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فخرالدین
فخرالدین
3 ماه قبل

امامزاده ابراهیم را عکس اشتباه گذاشتید

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر