لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> سفرنامه نکا، هر آنچه لازم است راجع به این شهر دوست داشتنی بدانید!

سفرنامه نکا، هر آنچه لازم است راجع به این شهر دوست داشتنی بدانید!

باز هم سفر به شمال ایران و استان مازندران، اما این بار به سراغ شهری می­رویم که کمتر شناخته شده است. مازندران از استان­هایی شمالی است که در هر فصلی از سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می­کشاند و برخی از شهرهای آن مثل شهر نکا شهرت کمتری دارند. نکا مازندران مقصد امروز گردشگری ماست که قرار است با جاذبه های دیدنی خود ما را شگفت ­زده کند. شهری سرسبز و خوش آب و هوا که طبیعت آن شما را به خود جلب می­کند. در این مقاله همراه ما باشید تا به این خطه سرسبز سفر کنیم.

نکا کجاست؟

نکا کجاست؟

شهرستان نکا یکی از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر از سمت شرق با بهشهر، از سمت غرب با ساری، از شمال به دریای خزر و از جنوب با رشته کوه­های البرز  همسایگی دارد. از ساری مرکز مازندران تا شهرستان نکا، تنها ۲۸ کیلومتر فاصله وجود دارد.

مسیر دسترسی

اگر از تهران راهی این شهر هستید، در حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله تا مقصد دارید. نکا مازندران بین شهرهای ساری و بهشهر قرار دارد و تا هر کدام از این شهرها ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. اگر قصد داشته باشد از  قطار و یا اتوبوس  برای آمدن به این شهر استفاده کنید کار برایتان راحت است. در این شهر ایستگاه قطار و پایانه مسافربری وجود دارد؛ اما اگر سفر هوایی را ترجیح می­دهید باید برای شهر ساری که فاصله کمی تا اینجا دارد بلیت هواپیما تهیه کنید.

تاریخچه شهر نکا

طبیعت زیبای شهر نکا

نام این شهر برگرفته از نام کلمه زیبای نیکا به معنای زندگی و خدای زایش است که با وجود جنگل، جلگه و دشت‌های متعدد به زیبای معنا می­شود. این شهر در سال ۱۳۷۴ از شهرستان بهشهر جدا شد و اکنون دو دهستان در مناطق بالادست بخش هزار جریب و سه دهستان در مناطق پایین دست بخش مرکزی دارد.

شهرستان نکا با احتساب کوهستان، جنگل­ها و جلگه­ها، مساحتی در حدود ۱۳۹۵ کیلومترمربع دارد. طبق یافته­های تاریخی، قدمت و تاریخچه شهرستان نکا به بیش از ۱۰۰۰۰ سال پیش می­رسد. این شهر در قدیم مقر خاندان اسپهبدان طبرستان یکی از ۷ ایل مهم در دوره ساسانی بوده است.

دریای نکا

ساحل و دریا یکی از عمده دلایل سفر به شهرهای شمالی ایران است. نکا مازندران نیز مثل اکثر شهرهای این استان، ساحلی است. اما جالب است بدانید که این شهر از دریا و ساحل محروم است. دور تا دور این ساحل را یا دیوار بتونی کشیده‌اند و یا با فنس فلزی از سایر مناطق جدا کرده‌اند.

نزدیک‌ترین ساحل به ناحیه شهری در نکا مازندران ساحل مروارید است که به صورت مجتمعی تفریحی درآمده است. این ساحل در فاصله چندان دوری از شهر نیست. فاصله دریا تا شهر نکا 25 کیلومتر است که موقعیت تفریحی خوبی برای گردشگران ایجاد شده است.

بهترین زمان سفر به شهر نکا

بهترین زمان سفر به شهر نکا

نکا مازندران از شهرهای شمالی است که در هر فصلی میزبان گردشگرانی از همه جای ایران است. وقتی هوس شمال به سرتان می‌زند فرقی نمی‌کند چه وقت از سال باشد باید راهی جاده شوید. پوشش گیاهی و جنگلی این منطقه در فصل پاییز به جعبه مداد رنگی شبیه است که نمی‌توانید از آن چشم بردارید. نکا مازندران نیز به مانند دیگر شهرهای ساحلی از شرجی درامان نمانده؛ اما به لطف کوهستان‌های اطراف، به نسبت شهرهای دیگر میزان شرجی کمتری دارد.

بهترین هتل های گیلان – معرفی 30 هتل عالی استان گیلان
ادامه مطلب

زمستان‌های شهرستان نکا سرد است و روزهای برفی را نیز به خود می‌بیند؛ اما پاییز چندان سردی در اینجا وجود ندارد.  بسیاری از گردشگران معتقدند سفر به این شهر در بهار و تابستان به دلیل هوای مطلوب و سرسبزی طبیعت، لذت‌بخش‌تر است.

جاهای دیدنی نکا

نکا مازندران از شهرهایی است که جاذبه های گردشگری متنوعی دارد. از آبشارهای مازندران گرفته تا کوه ها و دشت‌های این شهر زیبا؛ همه در کنار هم طبیعتی رؤیایی در این منطقه پدید آورده‌اند تا گردشگران و مسافران اینجا را به سمت خود بکشانند.

تالاب لپو و پلنگان

neka 10

یکی از جاهای دیدنی نکا مازندران تالاب زیبای لپو و پلنگان است که مقصد گردشگران طبیعت‌گردان بسیاری می‌باشد. تالاب‌ها معمولاً در هر فصلی زیبا هستند و جاذبه‌ای خاص به‌حساب می‌آیند پس به دنبال روز خاصی برای بازدید نباشید. در فصل بهار تالاب پر آب تر می‌شود و جلوه‌ای تماشایی به خود می‌گیرد. پرندگان بومی و مهاجری چون فلامینگو، زیبایی حیات وحش این منطقه را دوچندان کرده‌اند که معمولاً در پاییز و زمستان می‌توانید آن‌ها را در اینجا ببینید.

دریاچه استخر پشت

دریاچه استخر پشت

روستای استخر پشت جایی است که جاذبه‌ای به شکل دریاچه و هم نام با خود در آن دیده می‌شود. این دریاچه یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی این شهر است که به شکل گودالی بزرگ و دایره‌ای شکل در میان دره رودخانه زارم قرار گرفته است. دور تا دور این دریاچه را مزارع خوش عطر برنج محلی پوشانده که بر زیبایی اینجا افزوده است.

این دریاچه در حدود 500 هکتار وسعت دارد و وسعت حاشیه اطراف آن به 6 هکتار می‌رسد. مناظر طبیعی متنوعی که در کنار این حوضچه طبیعی فیروزه‌ای قرار گرفته‌اند، سوژه نابی برای عکاسی پدید آورده است.

غار گمیشان

کسانی که به کوهنوردی، غارنوردی و ماجراجویی در چنین جاهایی علاقه‌مند هستند حتی در سفر هم تفریح خود را به‌راحتی پیدا می‌کنند. غار گمیشان مقصد افراد ماجراجوست که به غارنوردی هم علاقه‌مند هستند. باید بدانید که با حضور در غار گمیشان به دل تاریخی عمیق پا گذاشته‌اید که شما را مجذوب خود می‌سازد.

گفته می‌شود که این غار حدود 15000 سال قدمت دارد و تا کنون آثار و بقایای بسیاری از آن کشف شده است که نشان از عصر پارینه سنگی دارد. برای بازدید از این غار باید علاوه بر کفش مناسب، مهارت و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید. این غار در 5 کیلومتری شهر و در روستای خانه سر قرار دارد. غار گمیشان در سال 1379 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چشمه آب معدنی قرمرض

هزار جریب یکی از بخش‌های این شهرستان است که جاذبه‌های طبیعی متنوعی در آن دیده می‌شود. چشمه آب معدنی قرمرض در میان کوه های سرسبز هزار جریب در 10 کیلومتری نکا مازندران واقع شده است. در آب این چشمه املاح و مواد معدنی فراوانی وجود دارد که نظر گردشگران را به خود جلب می کند. برپایی کمپ یا پیک‌نیک در طبیعت زیبای اطراف این جاذبه می‌توانید تفریح روز شما را کامل کند.

دره چاکرود رحیم آباد، سرزمین صخره نوردان
ادامه مطلب

 آبشار دزده

 آبشار دزده

در سه کیلومتری روستای درویشان از توابع این شهرستان آبشاری زیبا به نام دزده دیده می‌شود. یکی از پرآب‌ترین آبشارهای منطقه که در بین درختان و مراتع غنی اینجا قرار گرفته است. این آبشار از بین دو صخره در فاصله 5 متری سرازیر می‌شود و در انتهای آن حوضچه‌ای با ارتفاع 15 متر قرار دارد.

آبشار سه کیله

آبشار سه کیله

این آبشار در فاصله سه کیلومتری روستای سه کیله در لابه‌لای انبوه درختان جنگلی قرار گرفته است. ارتفاع سه کیله به حدود 30 متر می‌رسد و با سرازیری از صخره‌های صیقلی منظره‌ای تماشایی پدید می‌آورد. برای بازدید از این جاذبه باید بخشی از راه را با پیاده‌روی طی کنید. این آبشار به بهشتی پنهان می‌ماند که پیشنهاد می‌کنیم بهار زیبای آن را ببینید.

آبشار اسپه او

neka 5

اسپه او همان‌طور که از تلفظ آن پیداست معنای آب سفید را می‌دهد. جاذبه ای تماشایی که از دل کوه سیا خانه سرچشمه می‌گیرد و به در نهایت به نکارود می‌ریزد. ساختار این آبشار متفاوت و جالب است. اسپه او به‌صورت کاسه‌ای و پلکانی هفت طبقه دارد. ارتفاع این آبشار که در منطقه هزار جریب قرار دارد به 30 متر می‌رسد. این آبشار در دل جنگل قرار دارد و بهترین زمان بازدید از آن در فصل بهار و تابستان است که لذت آبتنی هم بهرمند شوید.

تپه نارنج باغ

تپه نارنج باغ جاذبه ای قدیمی است که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد. از این تپه آثار تاریخی بسیاری کشور شده است. این تپه اکنون به شکل باغ بزرگی از نارنج دیده می‌شود که عطر خوش آن در بهار شما را سرمست می‌سازد. در کنار این جاذبه طبیعی و تاریخی امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است.

روستاهای منطقه نکا مازندران

زیبایی های شمال ایران را با رفتن به روستاها بهتر می­توانیم درک کنیم. آرامشی که در این روستاها دیده می­شود غیر قابل‌ وصف است و با هیچ‌چیز نمی­توانید عوض کنید. روستاها پناه امنی برای فرار از شلوغی و دغدغه­های شهری هستند که باید از هر از گاهی به آن سفر کرد.  سرسبزی روستاهای شمال و مهمان نوازی مردم خونگرم روستاهایی چون اطراب، سه کیله، سیکا، بهزاد کلا، سوچملا و آکرد و… بسیار ستودنی است.

روستای چناربن زارم

روستای چناربن زارم

روستای چناربن زارم یکی از روستاهای توریستی این شهرستان است که در فاصله ۷۵ کیلومتری بخش هزار جریب قرار دارد. از مهم‌ترین جاذبه های این روستا آبشار چناربن است که گردشگران بسیاری را راهی اینجا می­کند. در کنار این جاذبه طبیعی می­توانیم به تکیه این روستا نیز اشاره کنیم که قدمتی بیش از ۲۰۰ سال دارد. در حیات وحش این روستا جانوران زیادی از جمله مرال، گرگ، پلنگ، عقاب، خرگوش، شوکا و خرس زندگی می­کنند

روستای زیبای کچپ محله

روستای کچپ محله

روستای کچپ محله از آن مناطقی است که با ورود به آن تصاویر کارت پستالی در ذهنتان تداعی می­شود. از سرسبزی و طبیعت روستا هر چه بگویم حق مطلب ادا نمی­شود و بهتر است از نزدیک آن را لمس کنید. تپه­های مرتفع که با بالا رفتن از آن، بهشتی زیبا در زیر پایتان خواهید دید. این روستا جز مناطق ییلاقی به‌حساب می­آید که بازدید از آن را بهتر است در برنامه سفر فصل تابستان خود بگذارید و از هوای مطبوع آن لذت ببرید.

آبشار سیاسرت رامسر
ادامه مطلب

روستای زنگت سفلی

روستای زنگت سفلی

یکی دیگر از روستاهای توریستی بخش هزار جیب در این شهرستان شمالی، روستای زنگت سفلی است. در جنوب این روستای زیبا، آبشاری شاد و کوچک خانه دارد که بهترین مقصد برای آبتنی در روزهای گرم بهار و تابستان است. این آبشار که در کنار جنگل قرار دارد، حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد.  این روستا در منطقه­ای سردسیر واقع شده است و مناسب سفرهای زمستانی نیست.

سوغات نکا

مربا سوغات نکا

این که در سفر باشید و کسی منتظر شما باشد، بسیار عزیز است و شما را ناخودآگاه به سمت بردن سوغات یادگاری برای او می­کشاند. سوغات بردن از رسوم بسیار زیبای ایرانی است که ما سعی می­کنیم بخشی از سفرمان باشد. در شهر نکا خوراکی­های لذیذی مثل شیرینی و کلوچه­های سنتی، حلوا، انواع ترشی و مربا سوغات لذیذی به‌حساب می­آیند که دست‌پخت اهالی این شهر است.

علاوه بر سوغاتی­های خوراکی، اهالی این شهر به تولید صنایع دستی نیز مشغول هستند. ظروف چوبی و سفال، حصیر بافی، مجسمه­های سفالی و چوبی و دست بافته­های دستان هنرمندان اینجا سوغات چشمگیری به ­حساب می­ آید.

بازار نکا

بازار نکا

یکی از جذاب‌ترین بخش­های هر سفر به ویژه برای بانوان، قسمت بازارگردی است. برای خرید سوغات و یا وسایل موردنیاز خودتان می­توانید سری به بازارهای این شهر بزنید و با تنوع اجناس آن روبرو شوید. در شهرهای شمالی معمولاً یک روز بازاری وجود دارد که در اینجا جمعه‌ها را به آن اختصاص داده­اند.

جمعه بازار با وجود تنوع بالایی از اقلام خوراکی، پوشاک و منزل فضایی خوبی برای این بخش از سفر فراهم آورده است. جمعه بازار در خیابان شهرداری ۵ واقع شده است. یکی از خوبی‌های بازارگردی این است که فرصت دارید با مردم هر شهر و گویش و آداب آن­ها بیشتر آشنا شوید.

اقامت در نکا

جاذبه های دیدنی این شهر چنان شما را به خود مجذوب می‌کند که بخواهید چند روزی هرچند کوتاه در این شهر بمانید. برای اقامت در این شهر می‌توانید روی هتل های نکا حساب کنید. هتل آپارتمان میلاد نکا یکی از موقعیت‌های اقامتی این شهر است که می‌توانید واحدهای اقامتی آن را  از طریق ایران هتل آنلاین رزرو کنید.

 هتل آپارتمان میلاد نکا

اتاق دبل هتل آپارتمان میلاد نکا

هتل آپارتمان میلاد نکا در سال 1389 در سه طبقه با 16 واحد اقامتی به بهربرداری رسید. از این هتل تا نزدیک‌ترین ساحل دریا حدود 30 کیلومتر فاصله وجود دارد. با اسکان در این هتل امکان بازدید از جاذبه‌های نزدیک به هتل مثل چشمه آب معدنی قرمرض فراهم است. این هتل در آدرس کیلومتر 26 جاده بهشهر به ساری، خیابان انقلاب، جنب اداره دارایی واقع شده است.

سخن آخر

نیکای زیبا را ترک می­کنیم و نام و یاد آن تا همیشه با پس‌زمینه‌ای از شادی، سرسبزی و شور زندگی در پس ذهنمان می­ماند. این شهر شاید زیاد شناخته شده نباشد؛ ولی بعد از یکبار گردش در آن، جوری شما را جذب می­کند که دوباره به آن برگردید. در این مقاله سعی کردیم جاهای دیدنی مازندران و شهر نکا را به شما معرفی کنیم تا آن را با دید بهتری در لیست گردش­های خود قرار دهید.

4.3/5 - (54 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
13 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس
عباس
2 ماه قبل

خیلی قشنگه

قاسم
قاسم
2 ماه قبل

سلام آقای نویسنده این متن
ای کاش هر نویسنده ای که قلم به دست می گیره امانتدار باشه و جانب عدالت رو بگیره .
در مورد منطقه زیبای لایی و جاذبه زیارتی سیاحتی امامزاده شاهرضای لایی یک کلمه بیان نکردی در صورتی که ۲ تا عکس از منطقه لایی گذاشتی و خنده دار تر اینکه در توضیح عکس لایی مطالبی در مورد دیگر جاها نوشتی !!!جالبه

حسین
حسین
2 ماه قبل

عالی

ولی‌پور
ولی‌پور
2 ماه قبل

سلام
ممنونم از شما
از زروم زیبا هم می‌نوشتید

جاوید
جاوید
2 ماه قبل

از پجت نگفتین چرا

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط جاوید
محمود
محمود
2 ماه قبل

یکی این مدیرکل بازرسی استان مازندران را جمع کنه مغرور و‌ متکبر عین داشلات ها راه می‌ره..

نگار
نگار
2 ماه قبل

بسیار زیباست عالی نوشته شده

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر