لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> معرفی اماکن زیارتی شیراز + عکس و آدرس
اماکن زیارتی شیراز

معرفی اماکن زیارتی شیراز + عکس و آدرس

شیراز شهر شعر و ادب با داشتن جاذبه‌های فراوان و متنوع، مقصدی مناسب برای یک گردشگری تمام عیار است. گردشگری در این شهر تاریخی به حدی متنوع است که مسافران در هنگام ورود به این شهر با لیستی بلندبالا از جاذبه‌ها روبرو می‌شوند. در این میان زیارت و دیدن اماکن زیارتی شیراز یکی از اهداف اصلی سفر مسافران به این شهر است.

در این مقاله در مورد شیراز زیبا، اماکن زیارتی در شیراز، آدرس آنها و دیگر ویژگی‌های مهم این اماکن صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا سفری کوتاه اما جذاب را به شیراز داشته باشیم.

درباره شهر شیراز

درباره شهر شیراز

شیراز مرکز استان فارس است. این شهر در گذشته با نا‌های تیرازیس و شیرازیس نیز شناخته می‌شده است. شیراز در بسیاری از دوره‌های تاریخی، پایتخت پادشاهان مختلف از جمله زندیه بوده است. وجود آرامگاه شاعران مشهور مانند حافظ و سعدی و همچنین باغ‌های زیبای متنوع ایرانی موجب شده تا لقب شهر شعر، ادب و گل را به این سرزمین نیز بدهند.

جمعیت کلان شهر شیراز طبق آخرین سرشماری‌های انجام شده بالغ بر یک میلیون و نیم نفر برآورد شده است. آب و هوای مطبوع و فرح‌بخش بهاری در این شهر در میان گردشگران بسیار شهرت دارد. همچنین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مانند دریاچه مهارلو، دریاچه ارژن و ارگ کریم خان، حمام وکیل، قلعه کریمخانی، آرامگاه سعدی و آرامگاه حافظ شهر نرگس‌های زیبا را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده‌اند.

علاوه بر تاریخ کهن این سرزمین، از گذشته های دور تا به امروز این منطقه به دلیل وجود زیارتگاه‌های متنوع و فراوان محلی مناسب برای زائران و گردشگران بوده است.

معرفی اماکن زیارتی شیراز

معرفی اماکن زیارتی شیراز

اگر در سفر خود به این شهر به دنبال زیارتگاه شیراز برای زیارت هستید اصلا نگران نباشید. مکان‌های مذهبی و آرامگاه‌های مختلف موجود در این شهر مکانی امن و آرام برای لحظاتی خلوت کردن با خود و خدای مهربان هستند. در ادامه برخی از این اماکن مهم و معروف را ذکر می‌کنیم.

  • حرم مطهر شاه چراغ
معرفی مهمانپذیر حیدری شیراز برای اقامتی مقرون به صرفه
ادامه مطلب

حرم مطهر شاه چراغ

حرم مطهر و مبارک شاه چراغ یکی از دلایل اصلی مسافرت مسافران به شیراز و یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین اماکن زیارتی شهر شیراز  است. شاه چراغ به احمد ‌بن موسی نیز شهرت دارد. نسبت نزدیک این امامزاده با امام رضا موجب شده در میان زائران از محبوبیت زیادی برخوردار باشد.

حرم شاه چراغ فرزند امام موسی کاظم در سده ششم هجری قمری توسط اتابکان احداث شد. در تمام دوره‌های حکومت شاهان در شیراز این امامزاده مورد احترام افراد و حکومت بوده است. اما حکومت نادرشاه از نظر ظاهری و بنای ساختمان اهمیت بیشتری به شاه چراغ داده است. تا آنجا که نادرشاه چهل‌چراغی بزرگ و نقره را به عنوان هدیه به آستان این حرم اهدا کرد.

حرم مطهر شاه چراغ

ساختمان اصلی حرم شاه چراغ به وسلیه معماران ایرانی ساخته شده است. در داخل حرم آینه‌کاری، تزئینات و دیگر ظرافت‌های معماری به زیبایی هر چه تما‌م‌تر به کار برده شده است.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت هر ساله از نقاط گوناگون ایران خود را به این حرم می‌رسانند تا ارادت خالصانه خود را به این امامزاده عرض کند. لازم به ذکر است که که شاه چراغ به اسامی دیگری در میان زائران مانند میر محمد عابد و صالح نیز مشهور است.

  • حرم سید میر محمد شیراز

حرم سید میر محمد شیراز

برادر شاه چراغ سید میر محمد یکی دیگر از جاهای زیارتی شهر شیراز  است. حرم این امامزده در نزدیکی شاه چراغ و در واقع در بخش شمال شرقی حرم قرار گرفته است. به گفته مورخان قدمت این آرامگاه به سال ٦٢٣ هجری قمری برمی‌گردد. در این آرامگاه ضریحی زیبا با تزئیناتی دیدنی وجود دارد. خاتم‌کاری‌های کار شده بر روی ضریح مربوط به هنرمندان دوران با شکوه زندیه است. زائران حرم شاه چراغ پس از زیارت، عرض ارادتی خالصانه نیز به این زیارتگاه شیراز می‌کنند.

  • آرامگاه علی بن حمزه شیراز

آرامگاه علی بن حمزه شیراز

علی بن حمزه یکی از نوادگان امام هفتم، امام موسی کاظم است. ضریح مقدس این امامزاده نیز با هنر دست معماران ایرانی به زیبایی و به شیوه‌ای هنرمندانه طراحی و تزئین شده است. خاتم کاری و قلم زنی از جمله هنرهای ظریف به کار رفته در این ضریح هستند. ناگفته نماند در ورودی امامزاده نیز مزین به هنر زیبا و با اصالت منبت کاری است.

اتاق های هتل بزرگ شیراز را بیشتر بشناسید
ادامه مطلب

برای رفتن به زیارت این امامزاده پس از ورود به شیراز باید مسیر جنوب دروازه قران را در پیش بگیرید. در نزدیکی دروازه اصفهان، خیابان حافظ، جنب پل علی‌بن حمزه آرامگاه علی بن حمزه (ع) را مشاهده می‌کنید.

  • آرامگاه سید علاءالدین حسین

آرامگاه سید علاءالدین حسین

امامزاده سید علاءالدین یکی دیگر از جاهای دیدنی شيراز است. در واقع اين امامزاده برادر ابوينی شاه چراغ است. سيد مير علاءالدين حسين به حسين کوچک نیز شهرت داشته است. این امامزاده از طریق شهر شیراز برای زیارت و دیدن برادر بزرگوار خود، امام رضا راهی مشهد می‌شود؛ اما در میانه راه و در شهر شیراز شهید می‌شود.

پس از شهادت وی مردم به نشانه‌ی احترام او را در شهر شیراز و در کنار بارگاه احمد بن موسی (شاه چراغ) به خاک می‌سپارند. امروزه بارگاه این امام یکی از اماکن زیارتی شهر شیراز محسوب می‌شود.

برای رفتن به این آرامگاه میدان آستانه، جنوب شرقی شیراز مسیر پیش روی شما برای زیارت آرامگاه سید علاءالدین حسین است.

  • امامزاده ابراهیم شیراز

امامزاده ابراهیم شیراز

اصل و نسب امامزاده ابراهیم نیز به امام موسی کاظم می‌رسد. آرامگاه این فرزند امام هفتم نیز در شهر شیراز مأمن و ماوای عاشقان این حضرت است. در ساختمان اصلی این امامزاده یک حرم، دو صحن و یک رواق وجود دارد.

علاوه بر این، در بخش شرقی و غربی محوطه جنوبی امامزاده، طاق‌نماهایی در نظر گرفته شده است. این طاق‌نماها با نصب در بر روی آنها به شکل اتاق یا آرامگاه‌های خصوصی تبدیل شده‌اند.

شیراز، بلوار سیبویه، نزدیک میدان شاهزاده قاسم، محله لب آب، نزدیک گورستان دارالسلام محل دقیق آرامگاه امامزاده ابراهیم است.

  • امامزاده سید تاج‌الدین غریب (ع) شیراز

امامزاده سید تاج‌الدین غریب (ع) شیراز

در محله بازارچه دروازه کازرون یکی دیگر از جاهای زیارتی شهر شیراز با نام سید تاج‌الدین غریب (ع) قرار گرفته است. این که این امامزاده چه نسبتی با برخی امامان دارد محل بحث علما و مورخان است. ولی بسیاری از آنها بر این عقیده‌اند که سید تاج‌الدین غریب یکی از نوده‌گان امام حسن مجتبی (ع) است. در برخی دیگر از روایات، نسبت ایشان به حضرت عباس (ع) داده شده است.

  • امامزاده بی بی دختران شیراز
مقایسه هتل پارس و هتل زندیه شیراز
ادامه مطلب

امامزاده بی بی دختران شیراز

امامزاده بی بی دختران یکی از فرزندان حسین بن علی بن حسین (ع) است. بی بی خدیجه نام این امامزاده و کنیه ایشان ام عبدالله است. بنای این سیده بزرگوار در دوران حكومت زنديه ساخته شد.

شاید برای شما هم جالب باشد که نام این امامزاده را چرا بی بی دختران نهاده‌اند؛ در زمان‌های قدیم مردم این دیار عقیده داشتند که دخترهای ازدواج نکرده برای داشتن یک شوهر مناسب از این امامزاده می‌توانند حاجت بگیرند.

شیراز، بلوار شهید دستغیب، پشت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) محلی است که می‌توانید این امامزاده را به راحتی پیدا کنید.

اقامت در شیراز

اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از افراد دیدن شیراز را برای یک بار هم که شده در برنامه سفر و گردشگری خود دارید، بهتر است برای لذت بردن از گردش و تفریح در اماکن تاریخی و زیارت اماکن زیارتی در شیراز در ابتدا نسبت به رزرو هتلی مناسب اقدام کنید.

شیراز از آن دسته شهرهایی است که با داشتن هتل و اقامتگاه‌ های متنوع خیال مسافران را راحت کرده است. هتل های شیراز با داشتن امکانات و خدمات رفاهی متعدد اقامتی آرام و بدون دغدغه را برای شما عزیزان رقم می‌زنند.

ساير امامزاده‌ های اطراف شیراز

امامزاده سبزپوشان

علاوه بر اماکن زیارتی که در بالا نام بردیم، امامزاده‌ها و اماکن مقدس دیگری نیز در اطراف شیراز برای زیارت وجود دارد. در ادامه به صورت لیست‌وار نام این امامزاده‌ها را ذکر می‌کنیم:

  • امامزاده سید محمد (ع) روستای کافتر اقلید
  • امامزاده سبزپوشان
  • امامزاده میرعلی بن الحسین (ع) لارستان

جمع‌بندی

شیراز زیبا دارای جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و مذهبی بسیاری است. مسافران این شهر علاوه بر طبیعت زیبای این شهر و اطراف آن، بازدید اماکن زیارتی شیراز را نیز در برنامه گردشگری خود قرار می‌دهند. در این مطلب سعی کردیم تا در مورد جاهای زیارتی شهر شیراز و ویژگی‌های مهم آنها صحبت کنیم. امیدواریم توانسته باشیم در شناخته‌تر شدن این اماکن مذهبی به شما کمک کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر