خانه >> ایرانگردی >> آبشار دودوزن خرم کش رشت
آبشار دودوزن خرمکش رشت

آبشار دودوزن خرم کش رشت

همه ما طبیعت شمال را بیشتر با جنگل‌های انبوه و دریای آبی خزر می‌شناسیم. اما در میان همه زیبایی‌هایی که در این ناحیه از کشورمان وجود دارد، آبشارها نیز از جایگاهی ویژه برخوردارند. آبشار دودوزن یکی ده‌‌ها آبشار موجود در خطه سرسبز شمال است. اگر می‌خواهید اطلاعاتی در مورد اینکه آبشار دودوزن کجاست، مسیر دسترسی به آن چگونه است، فاصله آن تا نقاط مختلف و سایر ویژگی‌های مربوط به آن به دست آورید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

همچنین پیش از سفر می‌توانید یکی از هتل های رشت را برای اقامتی راحت و بدون دغدغه برای دیدن این آبشار انتخاب کنید. در ضمن با توجه به نزدیکی این آبشار به شهرستان فومن می‌توانید یکی از هتل های فومن را نیز برای سکونتی چند روزه و بازدید از این محل رزرو و انتخاب کنید.

آبشار دودوزن خرمکش، آبشار نزدیک قلعه رودخان

پلکان آبشار دودوزن خرمکش

آبشار دودوزن یکی از آبشارهای زیبا واقع در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی است. آبشار دودوزن خرمکش آبشاری زیبا در نزدیکی قلعه رودخان است. قلعه رودخان منطقه‌ای زیبا و توریستی در نزدیکی‌های شهر فومن است که فاصله‌ای ٢٠ کیلومتری با این آبشار دارد. آب خروشان این آبشار و طبیعت سرسبز اطراف آن موجب شده تا بسیاری از گردشگران در سفر به گیلان از این آبشار بازدید و لحظاتی در فضای آرام آبشار سپری کنند.

مناظر زیبای اطراف آبشار، رودخانه و چشمه‌های اطراف آن و محصور شدن آبشار توسط انبوهی از درختان سربه فلک کشیده این منطقه را به یکی از بهترین نقاط گردشگری گیلان تبدیل کرده است. آب آبشار دودوزن از چشمه‌ای با همین نام تامین می‌شود. آب از چشمه جاری و با سرازیر شدن دشت‌ها و زمین‌های پیش روی خود را سيراب می‌کند.

بلندای آبشار در حدود ٥٤ متر گزارش شده است. جالب است بدانید این آبشار از لحاظ تاریخی نیز قدمتی زیاد در حدود ١٥٠ سال دارد. اگر قصد رفتن به این آبشار را دارید خوب است بدانید فقط خود آبشار نیست که گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند. مسیر منتهی به آبشار نیز از زیبای‌ها و سرسبزی خاصی برخوردار است.

هر چه بیشتر به آبشار نزدیک می‌شوید صدای جوش و خروش رودخانه مسیر شما را بیشتر هیجان زده می‌کند. آوای خروشان رودخانه در تمام جنگل طنین‌انداز می‌شود. گویی موسیقی زنده در حال پخش شدن است. در ادامه به مسیری راه‌پله‌ای می‌رسید. با گذر از پله‌ها به دره‌ای که آبشار در آن قرار گرفته وارد می‌شوید.

آبشار دودوزن خرمکش رشت

در طول مسیری که به سمت آبشار طی می‌کنید اهالی منطقه انواع خوراکی‌های محلی و دست‌ساز خود را در معرض دید گردشگران قرارداده‌اند. امتحان کردن انواع کاک، نان گردویی، آلوچه‌های ترش هوس برانگیز و دیگر خوراكی‌های لذیذ آنها خالی از لطف نیست. چای تازه دم ذغالی نیز با حرارت و گرمی تازه خود در طول مسیر نیز آماده به در کردن خستگی از بدن شما است.

هر چه به ته دره نزدیک می‌شوید ناله آب با شدت بیشتری به گوش می‌رسد. هنگامی که کل مسیر را طی کردید و به انتهای دره رسیدید آبشار با ابهت و با شکوه انتظار دیدن شما را می‌کشد. آبشار از دل کوه‌ها و صخره‌ها با صلابتی زیاد فرو می‌ریزد و صحنه‌هایی خارق‌العاده را خلق می‌کند.

آب آبشار دودوزن در فصول پربارش مانند پاییز و زمستان به حدی زیاد است که با سنگینی هر چه تمام‌تر بر روی صخره‌های پایین‌دست می‌کوبد.

مهمترین شهر های دیدنی استان گیلان 2
ادامه مطلب

لازم به ذکر است که این آبشار به دلیل قدمت زیاد در سال ١٣٩٩ در لیست آثار ملی کشورمان به ثبت رسید.

معنی دودوزن چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد نام آبشار از چه  چیزی گرفته شده است. وزن در گویش و لهجه مردم تالش یعنی چیزی که فرو می‌ریزد. این واژه در اینجا در معنای آبشار به درستی به کار رفته است.

آبشار دودوزن کجاست؟

آبشار دودوزن کجاست؟

آبشار دودوزن یکی از آبشارهای زیبای استان گیلان است. اگر بخواهیم به صورت جزئی‌تر آدرس این آبشار را بگوییم فاصله ٢٤ کیلومتری شهرستان شفت واقع در منطقه زیبا و کوهستانی سیاهمزگی محل واقع شدن این آبشار است. شهرستان شفت در ضلع شمال شرقی خود به شهرستان رشت، در ضلع جنوبی و جنوب شرقی به استان زنجان و رودبار و از غرب به شهرستان فومن و صومعه‌سرا راه دارد.

مسیر دسترسی به آبشار دودوزن خرمکش رشت

آبشار دودوزن کجاست؟

هنگامی که از سمت تهران راهی این آبشار می‌شوید در ابتدا باید به سمت گیلان حرکت کنید. در سمت غربی گیلان در دو راهی رشت – سنگر باید از خروجی سنگر خارج شوید و مسیر جاده فومن را در پیش بگیرید. هنگامی که جاده فومن را طی کردید شهرهای غربی گیلان را در ادامه مسیر می‌بینید. ابتدا صومعه سرا و سپس شفت را خواهید دید. پس از اینکه وارد شفت شدید بلوار کشاورز این شهر را پشت سر بگذارید و وارد جاده نصیرمحله به سیاهمزگی شوید. در این زمان شما دیگر وارد جاده اصلی آبشار شده‌اید.

در ادامه و دو کیلومتری روستای توسه روستای خرمکش انتظار دیدن شما را برای رفتن به آبشار می‌کشد. تابلوی ورودی خرمکش را که دیدید مسیر ١٥٠٠ متری دیگر را در پیش دارید. پس از این مسیر دیگر جاده راحت و آسفالته تمام می‌شود. از اینجا به بعد با پارک خودرو ادامه مسیر را باید به صورت پیاده طی کنید تا به آبشار برسید.

جالب است بدانید تا سالهای پیش مسیر دسترسی که به صورت پیاده به آبشار ختم می‌شود پله‌هایی به شکل امروزی را نداشت. اما در حدود ١٠ سال پیش با پله‌گذاری مسیر راه برای گردشگران کمی هموارتر شد.

با توجه به اینکه بخشی از مسیر به صورت پیاده طی می‌شود، سالمندان، کودکان و افراد دارای معلولیت جسمانی قادر به طی این مسیر نخواهند بود.

لوکیشن آبشار دودوزن روی نقشه گوگل مپ

بهترین زمان بازدید از آبشار دودوزن چه موقعی است؟

بهترین زمان بازدید از آبشار دودوزن

این آبشار جذاب از آن دسته آبشارهای پرطرفدار برای گردشگران در گیلان است. با توجه به اینکه این آبشار در مناطق کوهستانی و در ارتفاعی بالاتر نسبت به مناطق پایین‌دست گیلان واقع شده، فصل سرد زمستان و پاییز زمان مناسبی برای سفر به این آبشار نیست. در زمستان به دلیل وجود بارش‌های متعدد در این منطقه امکان لغزندگی جاده و همچنین یخ‌زدگی آن بسیار وجود دارد.

پیشنهاد ما برای سفر به آبشار دودوزن و زمانی را سپری کردن در آن فصل بهار و تابستان است. با توجه به ییلاقی بودن منطقه در این فصل همچنان خنکای هوا و آب به صورت کامل احساس می‌شود.

فاصله آبشار دودوزن تا شهرها و جاذبه های دیدنی اطراف

فاصله رشت تا آبشار دودوزن

با توجه به موقعیت قرارگیری شهرستان شفت محل قرارگیری آبشار دودوزن خرمکش شهرها و جاذبه‌های زیادی به این آبشار راه دارند. در ادامه برخی از آنها را با ذکر مسافت‌هایشان نام می‌بریم:

  • فاصله صومعه سرا تا آبشار: مسافتی ٤٨ کیلومتری و زمانی یک ساعت و ١٠ دقیقه‌ای
  • فاصله شفت تا آبشار: مسافت ٢٥ کیلومتری و زمان ٤٢ دقیقه‌ای
  • فاصله انزلی تا آبشار: مسافت ٨٧ کیلومتری و زمان دو ساعته
  • فاصله روستای ماسوله تا آبشار: مسافت ٥٧ کیلومتری و زمان یک ساعت و ٢٢ دقیقه‌ای
  • فاصله ماسال تا آبشار: مسافت ٥٤ کیلومتری و زمان یک ساعت و ٢٢ دقیقه‌ای
  • فاصله رامسر تا آبشار: مسافت ١٦٢ کیلومتری و زمان ٣ ساعته
  • فاصله لاهیجان تا آبشار: مسافت ٩٢ کیلومتری و زمان ٢ ساعته
  • فاصله رودبار تا آبشار: مسافت ١٠٠ کیلومتری و زمان یک ساعت و ٥٠ دقیقه‌ای
  • فاصله دریا تا آبشار: مسافت ٨٨ کیلومتری و زمان ٢ ساعته
  • فاصله جنگل گیسوم تا آبشار: مسافت ١٠٠ کیلومتری و زمانی ٢ ساعته
  • فاصله ییلاق اولسبلنگاه تا آبشار: مسافت ٨٠ کیلومتری و زمانی ٢ ساعت و ٢٠ دقیقه‌ای
جاهای دیدنی از بابلسر تا رامسر؛ گردشی در نوار ساحلی خطه مازندران
ادامه مطلب

فاصله رشت تا آبشار دودوزن

شهرستان رشت مرکز استان گیلان یکی از شهرهای اصلی و نزدیک به آبشار دودوزن است. اگر پس از بازدید از جاهای دیدنی رشت قصد سفر به این جاذبه را دارید مسافتی ٥١ کیلومتری را باید در زمانی یک ساعت و ٢٠ دقیقه‌ای طی کنید.

فاصله قلعه رودخان تا آبشار دودوزن

قلعه رودخان یکی از زیباترین مناطق گردشگری در فومن محسوب می‌شود. اگر پس از بازدید و گردش و تفریح در قلعه رودخان قصد سفر به آبشار دودوزن را دارید خوب است بدانید از این قلعه تا آبشار مسافتی در حدود ٣١ کیلومتر را در پیش روی خود دارید. پیمودن این مسافت در زمانی ٥٧ دقیقه‌ای با خودرو امکان‌پذیر است.

فاصله فومن تا آبشار دودوزن

شهرستان فومن یکی از نزدیکترین مکان‌ها به آبشار دودوزن است. در حقیقت زمانی که تصمیم می‌گیرید به آبشار سفر کنید در ابتدا باید مسیر خود را به سمت فومن در نظر بگیرید از فومن تا آبشار چیزی در حدود ٣٦ کیلومتر راه را در پیش دارید. شما می‌توانید این مسافت را در زمانی ٥٥ دقیقه‌ای طی کنید.

فاصله تهران تا آبشار دودوزن

رفتن به مناطق ییلاقی، خنک و بکر برای پایتخت‌نشینان در تعطیلات آخر هفته بسیار لذت‌بخش است. اگر مقصد سفرتان از تهران به سمت این آبشار است خوب است بدانید باید مسافتی ٣٥٦ کیلومتری را در زمانی ٤ ساعت و ٥٠ دقیقه‌ای با خودرو طی کنید.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آبشار دودوزن

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به آبشار دودوزن

هنگامی که به آبشار دودوزن سفر می‌کنید در واقع با یک تیر دو نشان می‌زنید. علاوه بر بازدید از آبشار از جاذبه‌های اطراف آن نیز می‌توانید دیدن کنید. در ادامه چند نمونه از مهم‌ترین این مناطق گردشگری را ذکر می‌کنیم:

1- قلعه رودخان

قلعه رودخان بنایی تاریخی و با ارزش در دل جنگ‌های سرسبز گیلان است. این قلعه از جاهای دیدنی فومن محسوب می‌شود. این قلعه در فاصله ٢٠ کیلومتری از فومن قرار گرفته است. تاریخچه و زیبایی مسحور کننده اطراف قلعه هر سال مسافران زیادی را به سوی قلعه رودخان جذب می‌کند.

برای دیدن قلعه پله‌هایی با تعداد زیاد در پیش روی شما است. در حقیقت تعداد ١٦٠٠ پله را برای رسیدن به قلعه در پیش رو دارید. پس خودتان را برای یک پله‌نوری طولانی آماده کنید. زمان ساخت دقیق این قلعه به طور دقیق مشخص نیست اما واضح است که از آن برای امور دفاعی و نظامی منطقه استفاده می‌شده است. قسمت‌های مختلف قلعه شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورودی قلعه
  • کتیبه معروف قلعه رودخان گیلان
  • ارگ (شاه‌نشین)
  • قوزخانه (محل فعالیت‌های نظامی و جنگی)
  • برج‌های دیده‌بانی
  • آب انبار

این مجموعه با معماری بی‌نظیر خود در سال ١٣٥٣ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. فاصله کوتاه این قلعه تا آبشار دودوزن (٣١ کیلومتر) موجب شده تا گردشگران از این جاذبه نیز به راحتی دیدن کنند.

2- روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم یکی از روستاهای زیبای شهرستان شفت است. این روستا به واسطه فاصله کمی (٤٧ کیلومتری) که با این آبشار دارد میزبان بازدید‌کننده‌گان آبشار است. قرار گرفتن روستا در دل جنگ‌های سرسبز گیلان و حالت پلکانی روستا با سقف‌های شیروانی رنگی منظره‌ای زیبا را در مقابل چشمان گردشگران قرار می‌دهد. این روستای زیبای ییلاقی مقصدی مناسب برای سفرهای تابستانه و فرار از گرمای این فصل است.

روستای چلندر نوشهر
ادامه مطلب

شما می‌توانید شبی آرام و بدون دغدغه را در خانه‌های زیبای روستایی سپری کنید. متاسفانه با توجه به آتش‌سوزی که در سال گذشته در این روستا رخ داد بخش زیادی از مغازه‌ها و خانه‌های آن ویران شد. امیدواریم با همت مسئولان و اهالی منطقه دوباره این روستا زیبایی گذشته خود را به دست آورد.

3- روستای سیاهمزگی

روستای سیاهمزگی مکانی است که آبشار دودوزن فاصله‌ای بسیار اندک با آن دارد. از آبشار تا این روستا مسافتی در حدود ١٥ کیلومتر در پیش روی شما است. بافت ساده و زیبای روستا و قرار گرفتن آن در منطقه‌ای خوش آب و هوا و کوهستانی گردشگران را برای شبی سپری کردن در فضای آرام روستا تشویق می‌کند.

4- دهکده چوبی شفت

همانگونه که از نام این دهکده معلوم است خانه‌هایی زیبا، ساده و چوبی در آن وجود دارد. اقامت در این خانه‌های چوبی در دل طبیعت سرسبز گیلان بدون شک تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند.

از این دهکده تا آبشار دودوزن چیزی در حدود ٢٤ کیلومتر مسافت باید طی کنید.

5- پارک جنگلی سراوان رشت

پارک جنگلی سراوان رشت نیز از جمله جاذبه‌هایی است که در فاصله تقریبا نزدیکی از آبشار دودوزن خرمکش قرار گرفته است. فاصله آبشار تا پارک جنگلی سراوان در حدود ٥٦ کیلومتر است. این پارک با داشتن مناظر بکر طبیعی منطقه گردشگری مناسب برای یک طبیعت‌گردی تمام عیار است.

علاوه بر لذت طبیعت‌گردی و برپا کردن یک دورهمی دوستانه در فضای این پارک جنگلی از امکانات رفاهی ویژه آن نیز می‌توانید استفاده کنید. این امکانات شامل موارد زیر است:

  • زمین بازی مخصوص پینت بال
  • باشگاه تیراندازی
  • موزه میراث روستایی
  • قایق‌رانی در مرداب پارک جنگلی
  • موتورسواری

خلاصه اینکه امکانات و تفریحات در این پارک جنگلی به قدری متنوع است که می‌توانید ساعت‌ها خود را مشغول و اوقاتی شاد را به همراه عزیزانتان سپری کنید.

 در بازدید از آبشار دودوزن کجا اقامت کنیم؟

آبشار دودوزن خرم کش

اگر به قصد اقامت در اطراف آبشار راهی این منطقه شدید خوب است بدانید گزینه‌های مختلفی برای سکونت شما در این منطقه گردشگری وجود دارد:

  • اگر اهل کمپ زدن در طبیعت اطراف آبشار هستید می‌توانید با هزینه‌ای اندک بساط چادر و اقامت خود را برپا کنید.
  • اگر اقامت در خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را می‌پسندید در اطراف این آبشار هم خانه‌های روستایی و هم اقامتگاه‌هایی مخصوص اقامت گردشگران در نظر گرفته شده است.
  • هتل و مسافرخانه‌ها هم گزینه‌هایی هستند که می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، از آنها به عنوان اقامتگاه استفاده کنید. شما می‌توانید یکی از بهترین هتل رشت را به عنوان اقامتگاه خود در گیلان انتخاب کنید. همچنین اقامتگاه‌های شفت و فومن از نزدیک‌ترین هتل‌ها به آبشار هستند.

عکس های آبشار دودوزن رشت

آبشار دودوزن  از آن دسته آبشارهایی است كه در مورد آن می‌توان صفحات زیادی نوشت. اما نوشته‌ها و مطالب به تنهایی گویایی این همه زیبایی نیستند. در ادامه می‌توانید عکس‌های آبشار دودوزن خرمکش را نیز ببینید تا با سرسبزی و زیبایی این آبشار بیشتر آشنا شوید.

 آبشار دودوزن خرمکش رشت

 

 آبشار دودوزن خرمکش رشت

 

 

جمع‌بندی

گیلان زیبا از آبشار، دشت، ییلاق، جنگل و کوه‌های زیبا پر شده است. زیبایی‌های بی حد و حصر آبشارهای منطقه جلوه‌ای دو چندان به طبیعت بکر گیلان داده‌اند. آبشار دودوزن یکی از این آبشارها است. امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم شما را برای لحظاتی به دل آبشار برده و با خصوصیات آن آشنا کنیم. قطعا این اطلاعات راهنمای سفر به رشت برای شما خواهد بود. شما نیز اگر تجربه سفر به این مکان زیبا را دارید با ما درمیان بگذارید.

 

4.2/5 - (24 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی زارعیان
علی زارعیان
5 روز قبل

اطلاعات کامل و مفید بود

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر