لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> زادگاه معمار خانه ی اپرای سیدنی٬ مقصد طراحان برتر دنیا
زادگاه معمار خانه ی اپرای سیدنی٬ مقصد طراحان برتر دنیا

زادگاه معمار خانه ی اپرای سیدنی٬ مقصد طراحان برتر دنیا

به سختی می توان گفت که معمار دانمارکی، “یورن اوتزن” درباره ی بادبان های علامت تجاری ساختمانش فکر می کرده است. خانه ی اپرای سیدنی با تبلیغات برای ترویج دادن مسابقات اسب دوانی اورست در رندویک، به فعالیت خود ادامه می دهد. او حدود یک دهه است که فوت کرده و خروج دراماتیک او از سیدنی در سال ۱۹۶۶ بخاطر نزاع با دولت لیبرال NSW قبلی نشان از آن می دهد که بعید است خیلی خوشحال باشد. ولی این مرد یک انسان مستقل و تک رو بوده است، پس کسی چه می داند؟
با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

برای درک بهتر این معمار که یک قرن پیش در همین سال به دنیا آمده است، بهترین راه این است که به خانه ی دوران کودکی او در شهر بندری صنعتی آلبورگ، برویم. به عنوان یک نوزاد، پدر و مادرش، او و برادر بزرگش لیف را به این شهر واقع در شمال دانمارک منتقل کردند. جایی که پدرش آژ در یک کارخانه ی کشتی به عنوان مهندس دریایی مشغول به کار بود. اینجا بر روی لیمفیورد، آبراهه ای شهر دوران کودکی او را به دو نیم تقسیم می کند، که علاقه ی معمار دانمارکی به قایق های بادبانی و ساختن چیزهای زیبا از اینجا آغاز شد. هر مسافری که برای دیدن زادگاه برنده ی جایزه ی پریتزکر می رود باید در نظر داشته باشد که این شهر در ۴۰۰ کیلومتری شمال کپنهاگ است. مدتها پیش لیمفورد بزرگراهی برای قایق های دراز وایکینگ ها بود که با مارماهی ها به پیش رانده می شد. وقتی اوتزن ها در سال ۱۹۱۸ وارد شدند، اینجا یک مرکز صنعتی بود که بندر عمیق آن توسط کشتی های نیروی دریایی، صنعت ماهیگیری شاه ماهی، کارخانه ی دنکس اسپریت و کارخانه ی تنباکوی اوبل فعالیت می کرد.
کارخانه های کشتی رانی، کارخانه های تنباکو و آکووییت کخ این شهر را مشهور کرده بودند، مدت هاست که تعطیل شده اند. الان یورن اوتزن پسر محبوب دانمارکی باعث شهرت این شهر شده است؛ اینجا را به مقصد طراحی دانمارک بدل کرده است. اسکله ی تازه بازسازی شده ی که برادران اوتزن به عنوان اطوره های دریایی در آن قایقرانی می کردند، اکنون خانه ای برای میزبانی از نمونه های برجسته ی معماری مدرن است. اینجا یک خانه ی موسیقی (موزیکنس هوس) وجود دارد که به عنوان فانوس معماری جدید آلبورگ شناخته می شود و خانه ی سمفونی شهر، آکادمی موسیقی جوتلاندیک و مرکز تاریخ جز دانمارک است و نوردکرفت، نیروگاه سابق زغال سنگ شهر که در حال حاضر نوعی کاملا متفاوت از انرژی را به عنوان یک مرکز فعالیت های فرهنگی تولید می کند.
Sydney Opera House
اما این مرکز اوتزن هست که برای اولین بار این شهر را بر روی نقشه ی بین المللی “ طراحان گردشگر” برده است. این آخرین ساختمانی است که اوتزن آن را با کمک پسرش کیم طراحی کرده است. این مرکز در ۹ آوریل ۲۰۰۸ و در تولد ۹۰ سالگی اوتزن بازگشایی شد و یک سال بعد در ۲۹ نوامبر اوتزن فوت کرد. ارتفاع ساختمان، انحناهای چشمگیر سازه های سقفی وکمی شبیه به بدنه ی کشتی بودن، یک کار برجسته بر روی اسکله ی احیا شده است. اینجا خانه ای برای نمایشگاه ها می باشد ( جایی که در اوایل سال جاری، پرنس فردریک تاج گذاری کرد، یک نگاه به گذشته ی معماری اوتزن است و حالا در سیدنی تا ۲۸ اکتبر در معرض نمایش خواهد بود). یک سالن غذاخوری ( رستوران یورن)، یک تالار کنفرانس و سالن قایق ها نیز در این مرکز وجود دارد. پیش از تولد یورن، پدرش آژ، یک سازنده ی قایق معروف بود ولی در سال ۱۹۲۹ وقتی یورن ۱۱ سالش بود، پدرش “قایق تفریحی آلبورگ” را طراحی کرد که تبدیل به قایقی استاندارد برای دریانوردان سراسر اسکاندیناوی شد. او بخاطر ساختن قابق تفریحی آلبورگ، شهرت جهانی پیدا کرد و به سرعت درخواست هایی برای مسابقات قایقرانی در سراسر اروپا و ایالات متحده برای او فرستاده شد.

حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ قایق تفریحی با توجه به مشخصات خود در سراسر دنیا ساخته شد. نمایشگاه دائمی در مرکز اوتزن شامل یک اسپیدزگتر، یکی از زیباترین قایق های طراحی شده اوسط اوتزن است. آن را سوسی نام گذاری کرده اند و در مرکز و در کنار نوآوری دیگر دانمارکی از جاتلند قرار دارد: کابین های پر از لگو برای علاقه مندان به طراحی در تمام سنین. این مرکز فقط آخرین کار اوتزن نیست بلکه خانه ای برای پدرش و ریشه های دریانوردی اوست.
شهردار آلبورگ، توماس کستپور- لارسن می داند که اوتزن مهمترین معمار دانمارکی در تاریخ و دلیل اصلی مردم برای آمدن و دیدن این شهر است. اینجا مرکز فعالیت جشن یادبود ۱۰۰ ساله ی تولد اوتزن است که میزبان گفتگوهای معماری و دیگر رویدادها است. از جمله در ماه دسامبر ارکستر سمفونیک سیدنی در خانه ی موسیقی اجرا می کند. شهردار می گوید: “شهر صنعتی قدیمی ما اکنون شهری بر پایه ی دانشی جوان است مه فرهنگ در آن شکوفا می شود.”
بیشتر بخوانید:
sydney

موزه ی هنرهای معاصر شهر، کونستن که در سال ۱۹۷۲ توسط معمار معروف فندلاندی آلوار آلتو طراحی شده است تا مدت ها یکی از جاذبه های شهر بوده است. اینجا یک شهر کوچک قدیمی باشکوه سنگی دوست داشتنی وجود دارد ولی جاذبه ی اصلی آن، اسکله ی احیا شده ی آن است. هنرمندان توسط شهرداری دعوت شده اند تا سیلوها را با کار بزرگی نقاشی کنند که با افتخار صنعت شهر آغاز به فعالیت کند. حتی در زمستان ولی به طور خاص در شب های بهار و تابستان اینجا با افرادی که قدم می زنند و پیاده روی می کنند، موزیسین ها و بسکتبالیست ها پر از جمعیت می شود. خیلی راحت است که ببینید چرا در سال ۲۰۱۶ شهروندان آلبورگ توسط کمیسیون اروپا “خوشحال ترین مردم اروپا” نام گرفته اند.

اینجا همچنین به عنوان یکی از سبزترین شهرهای دنیا در نظر گرفته می شود. از آنجایی که صنعت از مرکز شهر محو شد، کیفیت آب بهبود یافته است. نه فقط اسکله بلکه زندگی با آب نیز پربار شده است. به جای مارماهی ها همانطور که در دوران وایکینگ ها بودند، درحال حاضر، ستاره های دریایی فراوانی در آب هستند- هر دو نوع وندمند ( ستاره دریایی ماه آبی) و برندمند ( ستاره دریایی آتشنشان قرمز). آبراهه میزبان کشتی ها کروز و مسابقه ی سالانه ی کشتی های بلند بجای کشتی های دریایی است که قبلا اینجا ساخته می شدند. قایق های ماهیگیری، هنوز هم همانند وقتی که برادران اوتزن پسربچه بودند، تردد می کنند.
Sydney Opera House architect

اوتزن در سن ۱۹ سالگی و در سال ۱۹۳۷ وقتی که در دمدرسه ی آکادمی سلطنتی کپنهاگ ثبت نام کرد، آلبورگ را ترک کرد و پدرش به مارخانه ی کشتیرانی هلسینگور انتقالی گرفت. حدود ۳۰ کیلومتری شمال کپنهاگ است. در اینجا شما می توانید طرح مسکونی اوتزن، که به عنوان پروژه ی کینگو شناخته می شود را پیدا کنید: ۶۳ خانه ی ارزان قیمت در چهار هکتار زمین در حومه ی شهر. او برای ساخت خانه های ارزان قیمت به سوئد وارد شده بود و مسابقه را برنده شد. ولی بودجه ی پروژه از بین رفت. در عوض او برنامه هایش که جایزه برده بودند را پیش شهردار محلی خود در هلسینگور که آن ها را سفارش داده بود، برد.

پروژه ی کینگو عشق او را به حیاط های چینی نشان می دهد – به سمت بیرون بسته است ولی به داخل به سمت یک طراحی داخلی است- درست مثل مرکز اوتزن آلبورگ. وقتی او در سال ۱۹۵۷ موفق به برنده شدن در رقابت بین المللی طراحی برای خانه ی اپرای سیدنی شد، پروژه ی کینگو و خانه ی خودش را که در سال ۱۹۵۲ در شمال هلسینگور ساخته بود، دستاوردهای بزرگ او بودند. برای حفظ کارش او در بین مسابقات شناور بود ( او چندین رقابت را برنده شد ولی هیچکدام تامین بودجه نشدند) او لامپ هایی طراحی کرد، برای مثال لامپ آویز U336. این لامپ را وقتی که در حال کار بر روی پیشنهاد پروژه ی سیدنی بود، طراحی کرد.
Sydney Opera House

در طول ۶ ماهی که بر روی آن کار می کرد، برای تصور کردن شکل زمین در بنلانگ پوینت سیدنی او باید از خانه اش به فاصله ی چند کیلومتر به قلعه ی کرانبورگ هلسینگور می رفت. قلعه ی قرن ۱۵ ام به عنوان السینور در هملت نوشته ی ویلیام شکسپیر، واقع بر روی دماغه و احاطه شده توسط دریا، جاودانه شده است. در حالیکه در اطراف دیوارهای باستانی خود راه می رفت ٬متوجه شد که خانه ی اپرای سیدنی، شبیه کرونبورگ است : از همه ی جوانب مشاهده کرد. او اغلب در اطراف شبه جزیره ی کرونبورگ قایقرانی می کرد و قلعه را از همه ی جوانب مشاهده می کرد. او متوجه شد که خانه ی اپرای سیدنی نمی تواند ضلع زشتی داشته باشد؛ باید از همه جوانب زیبا باشد. برای دوست داران اوتزن، این نوشته ای است که حتما باید بخوانند تا متوجه شوند که او چگونه توانسته است بدنه های مرمری خود را در سیدنی تصور کند.
در اولین دیدارش از سیدنی در جولای/آگوست ۱۹۵۷ ، اوتزن، مدیزیت شرکت آبجوسازیٍ توث را نا امید کرد. دولت کیهیل NSW خواستار بازپرداخت عمومی برای تامین بودجه ی این ساختمان شد و اوتزن پیشنهاد داد تا شاید آبجوساز استرالیایی بتواند هزینه ی ساخت و ساز را بر عهده بگیرد. همانطور که کارخانه ی آبجوسازی کارلسبرگ دانمارک قسمتی از درآمدشان را از طریق بنیاد کارلسرگ، به علم و هنر اختصاص داده اند. از سال ۱۸۴۷، بنیانگذراران کارلسبرگ، یاکوبسن ها نقش بزگی در کارهای هنری خیرخواهانه ایفا کرده اند. علامت تجاری کپنهاگ، پری دریایی کوچک، در لنجلینی که توسط ادوارد اریکسن ساخته شده بود، توسط کارل یاکوبسن به شهر کپنهاگ در سال ۱۹۱۳ اهدا شد. یک نسخه ی المثنی از آن در کارخانه و گلیپتوتکت، موزه ی هنر کپنهاگ وجود دارد. این موزه در اطراف مجموعه ی شخصی کارل یاکوبسن پسر بنیانگذار کارلسبرگ، ساخته شده است و یکی از محبوبترین جاذبه های شهر است. هنگامی که پیشنهاد اوتزن مدیریت و سهامداران توث را ناراحت کرده بود، زمان زیادی نگذشته بود که قرعه کشی های ایالتی هزینه ی ساخت خانه ی اپرای سیدنی را تامین کردند و در همان سال نوامبر ۱۹۵۷ ساخته شد.
Sydney Opera House
وقتی که اوتزن بعد از خروجی دراماتیک از استرالیا و قبل از به اتمام رساندن خانه ی اپرای سیدنی، به دانمارک برگشت، بحث و اختلافی که او را مقصر می دانست، کار کردن در کشورش را سخت کرد. انجمن معماران دانمارک به او اعلام کردند که او هیچوقت نمی تواند کاری رسمی در رابطه با دولت دانمارک داشته باشد چون به نظر می رسد که او از انجام وظایف خود در سیدنی فرار کرده است. بدون هیچ کار دولتی او به کمیسیون های خارجی و خصوصی متکی شد.
به همین دلیل است که شما تعداد انگشت شماری از کارهای اوتزن را در دانمارک مشاهده می کنید. آثار کمتر شناخته شده ی او عبارتند از: ( مانند پیشنهاد او برای موزه ی هنر سیلکنبرگ که هیچوقت ساخته نشد) ، توسعه ی موزه ی هنر لوئیزیانا در شمال کپنهاگ، فروشگاه مبلمان که اکنون رستوران پائوستیان در نوردهاون است و بندرگاه شمالی کپنهاگ. اما کلیسای باگسوارد، در حومه ی شمالی کپنهاگ، که توسط یک قبیله ی لوتری تهیه شده، یک قطعه برای نمایش مقاومت او است. گفته می شود که بیشتر برنامه های مجموعه ای او برای طراحی داخلی، شبیه خانه ی اپرای سیدنی است. وجه بیرونی آن بی نظیر و فریبنده است؛ طراحی داخلی سفبد با سقف منحنی آن، بلوک های بسر سفید و چراغ های صحنه ای که وقتی جمعیت می ایستند یک پیروزی برای مدرنیسم است. برای تحسین کنندگان اوتزن، این یک مکان مقدس است. یک دیدار از اینجا شما را درگیر یک سوال ابدی داخلی می کند: طراحی داخلی خانه ی اپرای سیدنی به چه شکل می توانست باشد اگر او شاهکار خود را به اتمام می رساند.

محله ای آرام که شما را به یاد اسپانیا می اندازد
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر