لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> روستای آلاشت سواد کوه مازندران؛ سرزمین کهن
روستای آلاشت سواد کوه مازندران؛ سرزمین کهن

روستای آلاشت سواد کوه مازندران؛ سرزمین کهن

روستای آلاشت سواد کوه یکی از روستاهای زیبای مازندران است که طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز دارد. این منطقه انتخابی عالی برای داشتن اوقاتی انرژی بخش است؛ بنابراین اگر می خواهید برای مسافرت به مازندران بروید حتما از روستای آلاشت بازدید کنید زیرا این منطقه دارای مناظری بسیار شگفت انگیز است. آلاشت سواد کوه به عنوان بهشت تاریخی مازندران در ایران شناخته می شود. متل جوارم شیرگاه یکی از اقامتگاه های زیبا در این منطقه است و می توانید زمانی که از این مکان دیدن می کنید در آن اقامت کنید؛ در صورتی که تمایل داشته باشید از امکانات بیشتری بهره مند شوید، می توانید یکی از هتل های قائمشهر را رزرو نمایید. به طور کلی انتخاب های زیادی برای اقامت در اطراف این روستا وجود دارند که گردشگران می توانند از آن ها استفاده کنند.

آشنایی با روستای آلاشت سواد کوه

یکی از سفرهایی که می تواند برای شما خاطره ساز شود، مسافرت به روستای تاریخی آلاشت سواد کوه است. آب و هوای این روستا برای مسافرت بسیار عالی و مناسب بوده و این روستا در تابستان و روزهای گرم سال، دارای آب و هوایی خنک و دلچسب است. اگر به اسناد تاریخی مراجعه کنیم، متوجه خواهیم شد که این منطقه زادگاه رضا پهلوی شاه ایران در گذشته است. ورودی این روستا با قرار گرفتن در ابر و مه به گونه ای است که هر کس را مات و مبهوت خود می کند. مردمان این منطقه با روی خوش پذیرای مهمانان و مسافران هستند و دلی مهربان و مهمانواز دارند. منظره روستای آلاشت همانند یک تکه از بهشت است؛ به طوری که آسمان آن را مه و ابر فرا گرفته و طبیعت آن بسیار سرسبز و بکر است. با وجود این طبیعت هر ساله گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند تا لحظات فوق العاده و خاطره انگیزی را تجربه کنند.
منطقه ای که در آن روستای آلاشت سواد کوه قرار دارد دارای آب و هوایی متفاوت از مناطق پایین است. در ورودی این روستا شما با هوایی مه آلود و زیبا مواجه می شوید که دارای هوایی خنک و مرطوب است. هرچه به این روستا نزدیک تر می شوید مه بیش از قبل می شود و باید مه شکن خودروی خود را روشن کنید تا بتوانید به راحتی مسیرتان را پیدا کنید. زمانی که به این منطقه رسیدید، مشاهده خواهید کرد که پاهای شما تا زانو در مه قرار گرفته است و یک صحنه زیبا و رویایی برای شما رقم خواهد خورد. روستای آلاشت در دامنه شمالی فیروزکوه و در فاصله ۱۹۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. در این منطقه میانگین بارندگی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلی لیتر در سال ثبت شده و آب و هوای این روستا معتدل و مرطوب است.
روستای آلاشت سوادکوه

دانستنی هایی از آلاشت

یکی از نکات جذابی که در این منطقه وجود دارد آن است که اهالی روستای آلاشت پسوند محل زندگی خود را در نام فامیلی شان قرار داده اند؛ شاید این نکته برای بسیاری از افراد جالب باشد. در این روستا چشمه های مختلفی وجود دارند که اهالی آن بیشتر آب مورد نیاز خود را از آن تامین می کنند. به جز چشمه های موجود در این روستا، مردم از رودخان چرات که از کوه های خوزنک پرخیان و خوز سرچشمه می گیرند آب مورد نیاز خود را تامین می کنند. حتی در این مکان چاه های عمیقی وجود دارند که به داخل روستا لوله کشی شده اند و باعث شده اهالی روستا از آب بی نیاز شوند.
1683352748 25 روستای آلاشت سواد کوه مازندران؛ سرزمین کهن
در آلاشت مکان هایی حفاظت شده برای حیاط وحش وجود دارد که باعث محافظت از جانوران شده است. در بیشتر خانه های روستاییان درخت هایی همچون فندق، گردو، گیلاس و … وجود دارد و باعث بخشیدن جلوه زیبایی به آن ها شده است. منطقه آلاشت به عنوان آثار ملی کشور به ثبت ملی رسیده است. اگر به این منطقه مسافرت کردید دیگر نباید در خانه بمانید بلکه باید از طبیعت زیبای آن استفاده کنید. هوای روستای آلاشت پاک و سالم بوده و می توانید ریه های خود را از آن سرشار کنید. یکی دیگر از نکته های جالبی که در مورد این روستا وجود دارد آن است که این منطقه زادگاه رضا شاه بوده است؛ همچنین در سال 1352 آلاشت به شهر تبدیل شد و همان سال شهرداری در آن بنا گردید. غذاهای محلی این منطقه متنوع هستند و هر کدام از این غذاها دارای طعمی عالی و لذیذ هستند. سبزی پلو با مغز گردو و پنیر خیکی، شیش انداز، دیس کباب، کئی پلا، خورش آلو بخارا، ورساق (شیرینی)، کنس نون و غیره چند نوع از غذاهای این منطقه به شمار می روند که می توانید با رفتن به این روستا آن ها را امتحان کنید. در این منطقه اشیای عتیقه ای بسیار باارزش وجود دارد که در موزه این منطقه نگهداری می شوند. در این روستا تپه های باستانی وجود دارند که باعث بخشیدن نمای دیگری به این منطقه شده اند. حتی در این مکان گورهایی وجود دارند که اجساد آن را رو به خورشید دفن کرده اند.
روستای آلاشت سوادکوه

راه های دسترسی به این روستا

همانطور که می دانید سواد کوه یکی از شهرستان های استان مازندران بوده و در دامنه شرقی کوهستان دماوند قرار گرفته است. آلاشت یکی دیگر از شهرهای مازندران است که طبیعتی بکر و زیبایی دارد. این شهر با آب و هوای خنک در سواد کوه قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید از جاده فیروزکوه استفاده کرد؛ سپس وارد یکی از فرعی های آن می شوید و باید بعد از شهر پل سفید به سمت چپ بروید تا به آلاشت برسید. این منطقه دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است که می توانید از آن دیدن کنید. در آلاشت رصدخانه و امکانات رفاهی فراوانی وجود دارد که می توانید از آن ها بازدید کنید. این مکان همانند بیشتر شهرهای ایران دارای موزه مردم شناسی است. قبل ورود به این شهر محله ای به نام کاربار وجود دارد که دارای امکانات رفاهی مختلفی همانند هتل و پمپ بنزین و غیره است.
روستای آلاشت سوادکوه

مناطق دیدنی اطراف روستای آلاشت

این شهر دارای مناطق دیدنی زیادی است که می توانید از بدو ورود از آن ها دیدن کنید. زمانی که وارد این شهر می شوید دو راهی وجود دارد که در یکی از آن ها امامزاده حسن یا سر کوه و در دیگری روستاهای سواد رودبار و هلی چهل، چرات و غیره قرار گرفته اند. یکی دیگر از اماکن دیدنی این شهر رصدخانه آلاشت است که در سال ۱۳۸۵ با کمک دو شرکت اصفهانی و شیرازی بنا شده و به عنوان اولین رصدخانه مازندران شناخته می شود. این رصد خانه به نام رصدخانه ایت الله صالحی مازندرانی نام گرفته و بر فراز تپه های شهرستان سواد کوه واقع شده است. امکاناتی که رصدخانه آلاشت دارد شامل ۲ تلسکوپ، اتاق آسمان نما، بانک نرم افزاری و کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی عکس هایی از نجوم و فضا است.برای اوقات فراغت گردشگران منطقه ای به نام کاربار تپه سر وجود دارد که می توانید در آنجا شب را بگذرانید. در این مکان می توانید دورهمی هایی داشته و شب و روز را به شادی بگذرانید. به طور کلی آلاشت سواد کوه دارای مناطق و مکان هایی دیدنی بسیاری برای گردشگران است.
روستای آلاشت سوادکوه

سخن آخر

استان های شمالی کشور علاوه بر آب و هوای مطلوب، دارای جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی هستند و همین موضوع سبب شده هر ساله مسافران بسیاری راهی این مناطق شوند. اگر به دنبال مکانی آرامش بخش و به دور از شلوغی شهر هستید روستای آلاشت سواد کوه در استان مازندران گزینه مناسبی خواهد بود. سفر به این روستا و مناطق اطراف آن خاطراتی خوش و به یادماندنی را برایتان رقم خواهد زد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)
الیمالات لاویج ، جواهری در میان جنگل
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر