لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> موزه باستان شناسی اردبیل; کلکسیونی از تمدن ایران
موزه باستان شناسی اردبیل; کلکسیونی از تمدن ایران

موزه باستان شناسی اردبیل; کلکسیونی از تمدن ایران

از چشمه های پر از فایده آب گرم، آب و هوای مطبوع و طعم شیرین و اعلای عسل های اردبیل که بگذریم به تمدن و اصالت این شهر پراز جاذبه خواهیم رسید. تمدنی غنی که در موزه ای معروف با نام ” موزه باستان شناسی اردبیل” گرداوری شده و قدمت تاریخ ایران زمین را به سمع و نظر همگان می رساند. موزه باستان شناسی اردبیل که سرآمد موزه های مجهز و پیشرفته کشور های جهان می باشد در شهر زیبای اردبیل تبدیل به یک گزینه اصلی برای سفر به این شهر ترک زبان و شیرین سخن شده است. برای سفر به شهر اردبیل، هوشمندانه سفر کنید و قبل از شروع سفر خود از طریق سایت ” ایران هتل آنلاین” که اطلاعات بیشتر هتل های ایران را پوشش می دهد، از بین بهترین هتل های اردبیل یکی که متناسب با سلیقه و شرایطتتان می باشد را انتخاب و رزرو نمایید. یکی از درجه یک ترین هتل های اردبیل که درصدد ساختن سفری رویایی برای گردشگران است، هتل سبلان اردبیل می باشد.
معماری موزه باستان شناسی اردبیل
درست در بافت تاریخی شهر اردبیل یعنی در بقعه ” شیخ صفی الدین اردبیلی” ساختمان مجلل دو طبقه ای در متراژ 1700 متر مربع بنا شد و در سال 1387 میزبان تمدن و فرهنگ مردم کشور ایران و شهر اردبیل گشت، بنایی که معماری سنتی و چشم نواز گنبدی شکلش به خوبی با اشیاء و ابزاری که در آن نگهداری می شود هم خوانی و سنخیت دارد و خود بنا نیاز به عنوان نمونه بارزی از هنرمندی مردمان این خطه از سرزمین ایران به شمار می رود، اما این تازه شروع ماجرا است و این مکان مملو از اجسام و اشیاء کهن که نتیجه تحقیق کاوشگران در دوره پیش از تاریخ و بعد از اسلام است، می باشد.

آشنایی با اشیاء و اجسادی که در موزه باستان شناسی تبریز نگهداری می شود:

زمانی که از این مرکز تمدن اردبیل دیدن می کنید بی شک اطلاعات عجیب و مهمی را پیرامون گذشتگان کسب خواهید کرد، اطلاعاتی که همگی خبر از هوش و فرهنگ نسل های قبل از ما می دهد. آثاری که در این موزه فاخر با طبقه بندی منظم که می توان از قدیمی ترین دوره تاریخ به دوره جدید سفر کرد، وجود دارند، عبارتند از: انواع ظروف کشف شده از مناطق باستانی اردبیل، سفال هایی که عمرشان به هزاره قبل از میلاد مسیح بر می گردد، سنگ قبر های دوره صفویه که مربوط به جنگ معروف چالدران می باشد، ظروف سفالی لوله دار که متعلق به عصر آهن می باشند، ظروف سفالی و ریتون هایی که به نقش های معروف سبک اردبیلی در چهار هزار سال قبل مزین شده، سنگ استل مکتب پیرازمیان، ظروف شیشه ای دوران تاریخی و اسلامی، ظروف چینی آبی، سفید و فیروزه ای مربوط به عصر صفوی، اشیاء فلزی مربوط به رزم و جنگ، انواع سکه های طلا و نقره که از دوره های بیزانس و ساسانی به یادگار مانده و از همه مهم و اعجاب بر انگیز تر وجود جسد های جنین شده که متعلق به دوره پیش از تاریخ می باشد. در کنار تمام این آثار ارزشمند این را باید اشاره کرد که موزه باستانی اردبیل حامل 327 اثر از 4000 سال قبل تا دوره قاجار می باشد که همین نکته به خوبی میزان اهمیت و توجه به این مجموعه را می رساند البته اگر اثاری که در انبار این
موزه باستان شناسی اردبیل
مجموعه قرار دارد را به این عدد اضافه کنیم آن وقت از تاریخ بلند ایران که به بلندای کوه های اردبیل می رسد حیرت خواهید کرد.
مهم ترین بخش موزه باستان شناسی اردبیل: این مجموعه وسیع از بخش های متعددی تشکیل شده که هرکدام قسمتی از تاریخ ایران را نشان می دهند. اما بخشی از این موزه که ” سایت باستان شناسی قلعه بوینی یوغون” نام دارد مهم ترین قسمت موزه را تشکیل می دهد. دلیل اهمیت این قسمت از موزه وجود نتایج تحقیقات و کاووش های مربوط به عصر اهن توسط باستان شناسان می باشد، همچنین وجود اسکلت زنی که جنین شده نیز این قسمت از موزه را تبدیل به بخش مهم و جذاب مجموعه کرده است. جالب است بدانید که خود این منطقه به عنوان قلعه ای قدیمی که از روزگار بسیار کهن به یادگار مانده یک اثر تاریخی به شمار می رود و این مکان منحصر به فرد و دیدنی در شرق طبقه زیرین موزه باستان شناسی اردبیل واقع شده است علاوه بر این قسمت مهم مجموعه، بخش هایی از قبیل : بازارچه صنایع دستی و موزه ختایی نیز در این مجاورت موزه باستانی اردبیل واقع شده اند که دیدن انها نیزخالی از لطف نمی باشد.

 

موزه باستان شناسی اردبیل

اطلاعات به دست آمده از کاوش ها و اشیاء کشف شده موزه اردبیل:
درست است که در چند هزار سال قبل دوربین و امکاناتی وجود نداشته که خبر از اداب رسوم و اعتقادات مردمان ان زمان به دست ما برسد اما همین اشیاء و اجساد کشف شده به خوبی بیانگر سیر تحول زندگی و فرهنگ مردمان گذشته دور می باشد، برای مثال: پیدا شدن وسایل گوناگون همراه با اجساد دفن شده خبر از اعتقاد گذشتگان به آخرت و معاد می دهد و یا دفن اجساد به شکل جنین بیانگر تفکر برگشت انسان به اغوش مادر( زمین) می باشد. همچنین اشیاء سنگی کشف شده که اکنون در موزه باستان شناسی اردبیل قابل مشاهده است بیانگر اولین سکونت و یکجانشینی مردمان این منطقه در یک میلیون سال قبل می باشد.
شاکله اصلی موزه باستان شناسی اردبیل: درست است که موزه اردبیل از نظر تنوع و تعدد اشیاء و ابزار یافت شده به نوعی حرف اول را می زند اما وجود شیشه های قدیمی و سالم دراین موزه باستانی دلیلی قانع کننده ای برای شهرت فراوانش شده است. شیشه ها و آبگینه ها به طرز حیرت انگیزی همگی سالم کشف شده و مجموعه ارزشمند و چشم نوازی از آبگینه که بیانگر هنر و حرفه شیشه گری در میان گذشتگان می باشد را در موزه باستانی اردبیل به وجود آورده است.

آدرس: اردبیل، میدان عالی قاپو- روبروی خیابان ملاهادی- موزه بازستان شناسی تبریز
کلام آخر
ذره ذره خاک این مرزو بوم تمدنی کهن را در خود جای داده که هر کدام شناسنامه و افتخار تمام ایرانیان به شمار می رود که باید با تمام وجود در وطن خود نه کشور های بیگانه از آن ها پاسداری و این فرهنگ غنی و کهن را به جهانیان معرفی کرد.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)
مقبره مغولی اسفستان قزوین در سرابِ آذربایجان شرقی
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر