لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> شهر های دیدنی استان زنجان
شهر های دیدنی استان زنجان

شهر های دیدنی استان زنجان

استان خوش آب و هوای زنجان، مقصدی مناسب برای سفرهای بهاری و تابستانی است. تنوع جاذبه های گردشگری شهرهای استان زنجان در کنار آب و هوای مطبوع و خنک آن، سفری خوش را برای شما رقم خواهد زد. در این استان تنوع بالایی از جاذبه های طبیعی، تاریخی و فرهنگی وجود دارند. با ایران هتل آنلاین همراه شوید تا با هم گشتی در میان شهرهای دیدنی استان زنجان بزنیم.

استان زنجان
استان زنجان با مرکزیت شهر زنجان، از استان های شمال غربی ایران است. این استان 8 شهرستان و بیشتر از 1200 روستا دارد که تعدادی از آنها خالی از سکنه هستند.
شهرهای استان زنجان طارم، زنجان، ماه نشان، ایجرود، خدابنده، ابهر، خرمدره، و سلطانیه می باشند. رود مهم قزل اوزن و همچنین زنجان رود در این استان جاری هستند. آب و هوای این استان کوهستانی است و بهار و تابستانی بسیار خوش آب و هوا و زمستان های سرد و برفی دارد. پوشش گیاهی و جانوری آن بسیار متنوع است. مردمان این استان به زبان ترکی آذربایجان صحبت می کنند. در ادامه به بررسی جاذبه های گردشگری شهرهای استان زنجان به تفکیک می پردازیم.
• شهر زنجان
از جاذبه های دیدنی شهر زنجان می توان به بازار سنتی آن اشاره نمود. این بازار که از محدوده خیابان سعدی آغاز و به خیابان اصغریه خاتمه می یابد. این بازار را طولانی ترین بازار ایران می نامند. انبوهی از سراها و تیمچه های مختلف در این بازار یافت می شود که ساعت ها وقت لازم است تا تمام آنها را بازدید کنید. بازار سنتی زنجان از زمان آغامحمدخان قاجار شروع به احداث شد و در دوره فتحلعلی شاه خاتمه یافت.
راسته کفاش ها، زرگرها، بزازها و غیره و همچنین کاروانسراها، گرمابه، مسجد، تیمچه ها و همچنین میادین مختلف را در این بازار مشاهده می کنید. می توانید از این بازار چاقوی معروف زنجان را به عنوان سوغاتی تهیه کنید. علاوه بر آن انواع ظرف های ملیله کاری شده، سبزی های خوش عطر کوهی، شیرینی های خوش طعم و تازه محلی و سایر صنایع دستی زنجان برای خرید وجود دارند.
استان زنجان
مسجد جامع زنجان، مسجد چهل ستون، موزه باستان شناسی و مردان نمکی، موزه حیات وحش طبیعی پارک ارم، حمام حاج داداش و خانه ذوالفقاری از جاذبه های گردشگری مهم این شهر هستند.
• شهر طارم
طارم که یکی از شهرهای دیدنی استان زنجان است، جاذبه های گردشگری مهمی دارد. یکی از آنها چهارطاقی الزین است. مردم این منطقه به آن آتشکده می گویند و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آبشار هشترخان در میان دره ای سرسبز و زیبا و در دل کوه های طارم جاری است. این آبشار در مجاورت روستای لار قرار گرفته است. این آبشار 30 متر است و مقصدی مناسب برای طبیعت گردان است. برای رسیدن به آن باید دو ساعت از آبادی لار پیاده روی کرد.
استان زنجان
غار خرمنه سر، در کوهی به همین نام در قسمت شمال روستای شاه نشین وجود دارد که ابزار کشف شده از آن نمایانگر سکونت در دوران پیش از تاریخ و بیش از 5000 سال قبل از میلاد مسیح است.
روستاهای طارم نیز مقاصد مناسبی برای طبیعت گردی و بازدید از بناهای تاریخی به جای مانده از دوران گذشته هستند. روستای تشویر با طبیعتی بکر و زیبا یکی از روستاهای مهم طارم است. آثاری از دوران ساسانی در این روستا به یادگار مانده است.
استان زنجان
روستای ییلاقی قوشچی دارای چشمه های آب معدنی است که در درمان عفونت ها و رفع سنگ کلیه مؤثر هستند. روستای سرسبز ماهین، دارای یک شکارگاه گوزن و آهو است. روستای شیت دارای باغ های بسیار زیبا و سرسبز است که گردشگران زیادی را برای بازدید از طبیعت زیبا و مناظر چشم نواز به سوی خود می کشاند. صنایع دستی این روستا همانند فرش بسیار با ارزش و تماشایی هستند. غاری شگفت انگیز و افسانه ای نیز در این روستا وجود دارد.
استان زنجان
تعدادی آتشکده و آبشار مانند آتشکده گیلوان، آتشکده تشویر، آبشار سرخه میشه، آبشار دربند نهران و آبشار دگاهی نیز از سایر دیدنی های طارم هستند.
• شهر ماهنشان
شهر ماه نشان یکی دیگر از شهرهای دیدنی استان زنجان است که یادگاری های تاریخی زیادی در خود جای داده است. برخی از آثار تاریخی آن منحصر به فرد هستند و ارزش جهانی دارد. مانند مرد نمکی که در معدن نمک چهرآباد این شهرستان یافت شد و به اندازه ای معروف شد که حتی در کتاب های مدرسه نیز به آن اشاره ای شده است.
استان زنجان
قلعه بهستان، قلعه ای تاریخی و متعلق به دوران مادهاست و در آن جسد مومیایی کشف شده است که قدمت طولانی آن را نشان می دهد. آثار تاریخی این شهرستان بالای 180 اثر هستند که تعدادی از آنها متعلق به عصر مفرغ می باشند. رودخانه قزل اوزن از این شهرستان عبور می کند. این رودخانه یکی از دلایل سکونت مادها در این منطقه و در روستای مادآباد می باشد.
دودکش های جن، که در واقع ستون هایی بلند از خاک رس فشرده هستند، یکی دیگر از جاذبه های دیدنی این شهر هستند.
استان زنجان
علاوه بر آثار تاریخی، شهرستان ماهنشان، طبیعت بکر و زیبایی نیز دارد. منطقه قارقالان یک منطقه ییلاقی و کوهستانی است که هر سال گردشگران زیادی برای تفریح و لذت بردن از آب و هوا و طبیعت به آن سفر می کنند.
منطقه حفاظت شده انگوران، دریاچه پری واقع در دهستان اوریاد، آلاداغ لار و ده ها اثر تاریخی دیگر را در سفر به ماه نشان می توانید بازدید کنید.
• شهر سلطانیه

شهر سلطانیه شهری دیدنی در استان زنجان است که سومین گنبد بزرگ خشتی دنیا را در خود جای داده است. سلطانیه تا زنجان 43 کیلومتر فاصله دارد و یکی از شهرهای مهم استان زنجان به شمار می رود. گنبد سلطانیه یک شاهکار معماری است که در زمان مرگ سلطان محمد خدابنده و به عنوان آرامگاه وی ساخته شد و امروزه سومین گنبد بزرگ دنیاست.
استان زنجان

بعد از بازدید از گنبد سلطانیه می توانید از آرامگاه چلبی اوغلو و معبد تاریخی داش کسن، حمام سالار نیز به عنوان جاذبه های فرهنگی این شهر دیدن کنید. چشمه شاه بلاغی از تفریحگاه های طبیعی سلطانیه است. اگر به این شهر سفر کردید حتماً از صنایع دستی این شهر برای خود یادگاری بخرید.
برای اسکان در سفر می توانید اقامتگاه بوم گردی گل سرخ زنجان را انتخاب نمایید. از این اقامتگاه تا گنبد سلطانیه و معبد داش کسن، 120 کیلومتر فاصله وجود دارد. این اقامتگاه با حفظ حالت سنتی و نوستالژیک خود، مکانی دنج و آرام برای چند روزی استراحت و گشت و گذار در دیدنی های زنجان است.
• شهر ایجرود
یکی از دلایل مهم سفر به ایجرود، چشمه های آب گرم آن است. استحمام در این آب ها به درمان برخی از بیماری ها کمک شایانی می کند.
علاوه بر آن روستاهای ایجرود نیز جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیاری دارند. در آنها می توانید علاوه بر لذت بردن از آب و هوای مطبوع و چشم اندازهای بینظیر، برخی از قلعه ها و آثار به جای مانده از دوران ساسانی را نیز بازدید کنید.
در ایجرود می توانید اتاق و یا سوئیتی اجاره کنید و برای مدت زمانی که در آنجا به سر می برید از آن استفاده کنید و یا در یکی از هتل های زنجان مانند هتل پیام زنجان اقامت کنید و سفری یک روزه به این شهر داشته باشید.

روستای شیلاندر زنجان؛ روستایی در دل کوه های زنجان
ادامه مطلب

• شهر خدابنده
یکی از زیباترین غارهایی که تاکنون کشف شده است، غار آهکی زرین غار است که در 35 کیلومتری خدابنده در استان زنجان قرار گرفته است.
استان زنجان
غار کتله خور نیز یک غار در شهرستان خدابنده استان زنجان است. این غار که دارای بخش های تفریحی، ورزشی و فرهنگی است، هنوز انتهای آن کشف نشده است. تنها 2 کیلومتر از ابتدای غار مورد بازدید عموم قرار می گیرد. برای بازدید از قندیل های زیبای غار و لذت بردن از خنکی داخل آن باید به خدابنده سفر کنید.

• شهر ابهر
شهر ابهر در مجاورت استان سرسبز گیلان قرار دارد. تپه نور، آبشار کله خانه، قلعه تپه ابهر، سد کینه ورس و آثار تاریخی کوچک و بزرگ دیگر از دیدنی های این شهر هستند.
شهر خرمدره
• شهر خرمدره
در خرمدره می توانید از حیات وحش و طبیعت آن بسیار لذت ببرید. باغ های سرسبزی در طبیعت این شهر یافت می شوند که یک سفر خاطره انگیز را برای شما رقم می زنند. همچنین می توانید به بازدید از حمام تاریخی یان یان، سایت نوسنگی تپه خالصه با اشیایی کشف شده با 8000 سال قدمت، آبشارهای آرنا و مجموعه تفریحی و گردشگری لاله هیدج لذت ببرید.
برای اقامت ما یکی از هتل های زنجان را به شما پیشنهاد می کنیم. می توانید در خود شهر زنجان و در هتل بزرگ زنجان اقامت کنید و با یک برنامه ریزی منظم و دقیق به بازدید از جاذبه های گردشگری شهرهای این استان بپردازید.

4/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر