لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> حمل و نقل >> تحول هواپیماهای جامبو جت ایرباس A380
تحول هواپیماهای جامبو جت ایرباس A380

تحول هواپیماهای جامبو جت ایرباس A380

جامبو جت A380 دو طبقه که تولید کننده آن شرکت ایرباس فرانسوی ست، رغیبی برای بوئینگ 747 بود. برای 600 نفر طراحی شده و در سال 1991 هنگامی که ایرباس گفتگو با ایرلاین های جهانی در مورد هواپیماهایش آغاز کرد، این هواپیما شروع به کار کرد.
13 ایرلاین وجود دارند که 195 عدد هواپیمای A380 در خدمت آنها هستند. این ایرلاینها شامل خطوط هوایی سنگاپور، امارات، کانتاس، ایرفرانس، لوفتانزا، کره ایر، خطوط هوایی جنوبی چین، خطوط هوایی مالزی ، خطوط هوایی بین المللی تایلند، خطوط هوایی بریتانیا، خطوط هوایی آسیانا، خطوط هوایی قطر و اتحاد می باشند. شما با رزرو آنلاین هتل می توانید با خیال آسوده سفر کنید.

تاریخچه جامبو جت ایرباس A380
شرکت تولوز که یک تولید کننده هواپیمای فرانسوی است به یک هواپیمای جدید و بزرگ نیاز داشت که بتواند چگالی زیاد را هنگامی که ترافیک مسافر زیاد و ظرفیت هواپیما تحت فشار است در مسیرهای طولانی مانند هنگ کنک-لندن تحمل کند. ایرباس توسط این هواپیما با نام A3XX و با مشورت با ایرلاینها، فرودگاهها، مقامات ایمنی هوانوردی و خلبانها محبوبیت کسب کرد.
اول می 1996 ایرباس اعلام کرد یک تقسیم بندی بزرگ بر روی هواپیماها برای توسعه A3XX و به منظور اصلاح مطالعات بازار که قبلا صورت گرفته بود انجام شده که ورودی فرایند اجزای هواپیما از خطوط هوایی را تعریف می کند.
تا سال 1998 ایرباس در مذاکره با 20 ایرلاین مهم درباره انتظارات آنها از هواپیمای پیشنهادی دو طبقه A3XX بود. این طرح به طور رسمی در سال 2000 بهره برداری شد و نام آن به A380 تغییر یافت. چهار سال بعد خط مونتاژ نهایی آن رسما توسط نخست وزیر فرانسه در شهر تولوز افتتاح شد. این هواپیما قادر بود 525 نفر را در دو کلاس، بدون توقف از اروپا به آسیا و آمریکای شمالی و جنوبی حمل کند.
اولین هواپیمای A380 در هجده ژانویه 2005 با 14 مشتری و 149 سفارش پرده برداری شد. اولین پرواز جامبو جت در تولوز در 27 آوریل 2005 انجام گرفت و سه ساعت و 54 دقیقه طول کشید.
بعد از اندکی تاخیر در خصوص برخی تولیدات، نخستین هواپیمایA380 در 15 اکتبر 2007 به سنگاپور ایرلاینز تحویل داده شد. این هواپیما دارای 471 صندلی در سه کلاس است و شامل سوئیت های تک نفره مدرن برای مسافران کلاس یک در مسیر سنگاپور سیدنی می باشد.
به دنبال تحویل سه هواپیمای دیگر به سنگاپور ایرلاینز، شرکت ایرباس اولین A380 را به امارات دبی در 28 جولای 2008 تحویل داد. شرکت استرالیایی کانتاس شرکت بعدی ای بود که این هواپیما را در 19 سپتامر 2008 دریافت کرد.
پنجاهمین A380 در 16 ژوئن 2011 به خطوط هوایی سنگاپور و اپراتورهایی که به آن پیوسته بودند شامل ایر فرانس، کره ایر، امارات، اوفتانزا و خطوط هوایی کانتاس تحویل داده شد.

آینده فضای داخلی کابین هواپیما در سال ۲۰۱۹
ادامه مطلب

ویژگی های جامبو جت A380
این هواپیما بزرگترین هواپیمای بازرگانی حال حاضر است با ظرفیت 544 نفر در مدل چهار کلاس و 853 نفر در مدل تک کلاس، دارای یک طبقه اصلی و یک طبقه بالایی است که توسط پله های ثابت در جلو و عقب هواپیما به یکدیگر مرتبط می شوند. خطوط هوایی قادرند که کابین ها و بخش های مختلفی را جهت سود بیشتر در جامبو جت ایجاد کنند.
در میان مدل های متفاوت در دسترس، کابین های کلاس چهار، کلاس اول، کاری، اقتصادی ممتاز و اقتصادی وجود دارند. شرکت های خطوط هوایی همچنین می توانند یک بخش اقتصادی 11 متری با صندلی های عریض 18 اینچی را به مسافران ارائه دهند. انعطاف پذیری کابین A380 به شرکت های خطوط هوایی این امکان را می دهد تا محصولات خود را متمایز کرده و مدلی که متناسب با نیاز بازار است را توسعه دهند. سوئیت های کلاس یک خطوط هوایی سنگاپور دارای کابین تک نفره با درهای کشویی و کرکره، یک دست مبل با دوخت ایتالیایی، تخت مجزا، LCD 23 اینچی و امکانات صوتی تصویری می باشد.
سوئیت های A380 امارات، شامل درهای خصوصی، یک بار کوچک شخصی، یک سینمای مخصوص پرواز خصوصی، یک صندلی که به تخت همراه با تشک تبدیل می شود، یک میز توالت و آینه و دسترسی به دوش، در هنگام پرواز می باشند. هواپیماهای دبی بزرگترین اپراتور جامبو جت با 83 هواپیما در حال کار و 142 عدد سفارش، می باشند.
در اول نوامبر 2016 این اپراتور شروع به کار بین قطر، دوحه و دبی کرد که پرواز آن کمتر از یک ساعت طول می کشید.
در هواپیماهای A380 خطوط هوایی اتحاد ابوظبی یک استراحتگاه موجود است که دارای یک نشیمن، اتاق خواب و یک حمام خصوصی است. اتاق نشیمن شامل یک مبل چرم راحتی و یک صندلی، دو میز غذاخوری، قفسه مخصوص نوشیدنی های خنک و تلوزیون 32 اینچی فلت می باشد. این سوئیت همچنین سرآشپز مخصوص و پیشخدمت نیز دارد.
آسایش مسافران نیز با توسط تکنولوژی موجود در این هواپیما تامین می شود مانند سیستم نوری پیشرفته، سرگرمی های استاندارد جدید مخصوص پرواز، هوای داخل کابین که هر دو دقیقه یک بار تعویض می شود و نور طبیعی که از 220 پنجره هواپیما به دورن می تابد.

رعایت رفتار مناسب در هواپیما
ادامه مطلب

همه جای دنیا
هواپیماهای سریع السیرA380 با یک تیک کاف یا فرود در هر سه دقیقه ، 100 مسیر به 50 مقصد را طی می کنند. ایرباس در سپتامبر 2016 گزارش کرد که A380، 319 سفارش و 19 مشتری، 190 هواپیمای تحویلی و 124 عدد هواپیما موجود در انبار دارد. اما این هواپیما سفارشی از آمریکا نداشته و تنها تعدادی سفارش از اپراتورهای اصلی مانند خطوط هوایی بریتانیا، خطوط هوایی ال نیپون، ایر فرانس، خطوط هوایی آسیانا، قطر و ویرجین آتلانتیک داشته است.
در جولای 2016 ایرباس اعلام کرد که تولید A380 را به نصف کاهش داده و تا سال 2018 تنها یک هواپیما در سال تولید می کند. این تولید کننده دلیل این کار را سبک کردن برنامه کاری خود اعلام کرد. اما ناظران صنعتی این کاهش را مقدمه ای برای پایان دادن به این نوع هواپیما می دانستند و باور داشتند که کل هواپیماهای ذخیره در انبار نیز تحویل داده نخواهند شد.

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر