لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> آبشار عروس؛ آبشاری خروشان در دل طبیعت لرستان
آبشار عروس لرستان

آبشار عروس؛ آبشاری خروشان در دل طبیعت لرستان

لرستان سرزمینی شگفت‌انگیز با تاریخچه‌ای کهن و با اصالت است. جاذبه‌های طبیعی مانند کوه‌های سربه فلک کشیده، دشت‌های وسیع شقایق، رودخانه‌ها و آبشارها همگی هر ساله مسافران زیادی را راهی این دیار زیبا می‌کنند. در میان تمام جاذبه‌ها، آبشارهای لرستان از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند. به طوری که لقب سرزمین آبشارها را به این منطقه داده‌اند.

در این مقاله می‌خواهیم سفری به این استان زیبا و آبشار عروس در ازنا داشته باشیم. با ما همراه باشید تا در مورد مکان قرار گیری این آبشار، مسیرهای دسترسی به آن، بهترین فصل بازدید از این آبشار، تجهیزات مورد نیاز در سفر به این جاذبه و دیگر خصوصیات مهم آن صحبت کنیم:

آبشار عروس ازنا کجاست؟

آبشار عروس ازنا کجاست؟

برای رفتن به این آبشار باید به هفت کیلومتری شهرستان دورود بروید. در این منطقه روستایی با نام دره اسپر واقع شده است. کمی آنطرف‌تر از روستا، آبشاری زیبا با نام آبشار عروس انتظار دیدن شمارا می‌کشد.

مسیر دسترسی به آبشار عروس ازنا

مسیر دسترسی به آبشار عروس ازنا

برای رسیدن به آبشار عروس شهرستان ازنا راه‌های مختلفی را در پیش روی خود دارید. بسته به اینکه از کجا به سمت آبشار حرکت می‌کنید، مسافت و مسیرهای مختلفی را باید پشت سر بگذارید. در ادامه این مسیرهای متفاوت را با هم بررسی می‌کنیم:

  • مسیر دسترسی به آبشار از تهران

زمانی که از شهر تهران عازم سفر به این آبشار زیبا می‌شوید باید خوتان را برای طی کردن مسافتی در حدود ٣٩٦ کیلومتری آماده کنید. این مسافت را در زمانی ٥ ساعته طی می‌کنید. در ابتدای مسیر از سمت تهران باید خود را به بزرگراه آزادگان برسانید. پس از عبور از این بزرگراه باید به خروجی بزرگراه اراک- بروجرد/ اراک- خرم آباد/ ارک- ملایر حرکت کنید.

در این بزرگراه باید با استفاده از دور برگردان مسیر ازنا- اراک را در پیش بگیرید. سپس در سمت چپ، جاده درود- ازنا را می‌بینید. پس از ورود به اين جاده در كمربندی ازنا مسير را ادامه دهید. پس از پشت سر گذاشتن جاده برجله، چرخستانه و دولت آباد به این جاذبه زیبا می‌رسید.

آبشار عروس

  • مسیر دسترسی به آبشار از اصفهان

مسیر دسترسی از اصفهان به سمت این آبشار کمی کوتاهتر از مسیر تهران است. این مسیر طی کردن مسافتی در حدود ٢٨٢ کیلومتر را می‌طلبد. شما این مسافت را در زمانی تقریباً ٤ ساعته طی می‌کنید. در ابتدای خروج از اصفهان و پس از سپری کردن مسیر تیران و داران از خروجی الیگودرز- ازنا باید دور بزنید. در ادامه کمربندی ازنا را در مقابل خود دارید. پس از عبور از این کمربندی به مانند مسیر قبلی با پشت سر گذاشاتن برجله، چرخستانه و دولت آباد به آبشار می‌رسید.

  • مسیر دسترسی به آبشار از خرم آباد
جاهای دیدنی یاسوج
ادامه مطلب

رسیدن به این جاذبه گردشگری از سمت شهر خرم آباد از دیگر مسیرهای ذکر شده راحت‌تر و کوتاه‌تر است. شما برای رسیدن به این آبشار از سمت شهر خرم آباد زمانی ٢ ساعت و نیمه در مسافتی ١٤٩ کیلومتری را باید صرف کنید. در این مسیر پس از خروج از شهر خرم آباد مسیر بزرگراه اراک – خرم آباد را باید طی کنید.

پس از رسیدن به دوراهی خرم آباد- بروجرد و خرم آباد درود باید مسیر درود را انتخاب کنید. پس از خروج از شهر درود باید مسیر درود – ازنا را ادامه دهید. در این زمان به جاده کمربندی ازنا می‌رسید. در نهایت به مانند دو مسیر بالا ابتدا جاده برجله و سپس چرخستانه دولت آباد را در پیش روی خود خواهید داشت.

در آخر این آبشار با زیبایی‌های خاص خود پس از عبور از جاده‌ای پر فراز نشیب آماده استقبال از شما مسافران عزیز است. لازم به ذکر است که در تمام مسیرهای گفته شده نهایتاً باید به روستای دره اسپر برسید. از این روستا تا آبشار یک ساعت پیاده‌روی را در پیش روی خود دارید.

روستای دره اسپر

روستای دره اسپر

روستای دره اسپر نزديک‌ترين روستا به آبشار عروس است. در فصل بهار جلوه‌ای کم‌نظیر از طبیعت این منطقه را می‌توانید ببینید. درختان استوار و مقاوم بلوط، اطراف روستا را به زیبایی هر چه تمام‌تر پوشش داده‌اند. پیاده‌روی و گشت و گذار یکی از تفریحاتی است که می‌توان در جنگل‌های این روستا انجام داد.

مردم روستای دره اسپر مردمانی سخت‌کوش، مهربان و مهمان‌نواز هستند. اگر در زمان برگزاری آداب و رسوم محلی مانند عروسی‌ها و مهمانی‌ها به این دیار سفر می‌کنید می‌توانيد رقص‌های محلی ساکنان روستا را از نزدیک ببینید.

بهترین فصل بازدید از آبشار عروس ازنا

بهترین فصل بازدید از آبشار عروس ازنا

با توجه به کوهستانی بودن استان لرستان و به ویژه سردسیر بودن شهرستان ازنا و درود، فصل زمستان انتخابی مناسب برای سفر یه این آبشار نیست. تابستان‌ هوا در این منطقه رو به اعتدال و خنکی می‌رود ولی به دلیل نبود بارش، آب آبشار از همیشه کمتر است.

اما در فصل بهار زمانی که بارش‌های مکرر برف و باران جان تازه‌ای به کوه‌های اطراف داده‌اند. آبشار نیز از دل کوه‌ها با ابهتی دو چندان جاری و خروشان می‌شود و مناطق پایین‌دست را با سخاوت تمام آبیاری می‌کند. در مجموع می‌توان گفت فصل بهار بهترین زمان برای بازدید و گردش در این مکان است.

آبشار جاگ هند
ادامه مطلب

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار عروس ازنا

  • با توجه به قرار گرفتن این آبشار در منطقه‌ای کوهستانی در ابتدا باید خود را برای یک پیاده‌روی آماده کنید.
  • در طی مسیر پیاده‌روی آب، کلاه ، کفش پیاده‌روی، کرم ضد آفتاب، عینک و خوراکی از وسایلی است که بهتر است در کوله بار شخصی خود به همراه داشته باشید.
  • در ضمن با توجه به اینکه در این منطقه خبری از امکانات رفاهی نیست بهتر است جعبه کمک‌های اولیه و داروهای ضروری را با خود همراه بیاورید.
  • اگر هم اهل شنا و تفریح در حوضچه آب آبشار هستید با توجه به سرد بودن آب آبشار بهتر است لباس و کفش اضافی نیز در چمدان خود بگذارید.
  • همچنین اگر قصد برپایی یک پیک نیک لذت‌بخش در کنار دوستان و خانواده را در کنار آبشار دارید، زیرانداز و وسایل تهیه غذا را در میان وسایل و تجهیزات خود داشته باشید.
  • لازم به ذکر است که با توجه به زیبایی‌های منطقه می‌توانید فرصت را غنیمت بشمارید و از صحنه‌های زیبای آبشار و طبیعت اطراف آن عکاسی کنید. پس اگر اهل عکاسی و ثبت خاطرات هستید دوربین عکاسی را در کوله‌بار خود جای دهید.

اقامت در دورود برای بازدید از آبشار عروس

راهرو اتاق ها هتل ایران زمین دورود

برای بازدید از این آبشار و دیگر جاذبه‌ها نزدیک آن در ابتدا نسبت به رزرو هتلی مناسب در این شهر اقدام کنید. هتل های دورود دارای امکانات رفاهی مناسب برای اقامتی دلپذیر و چند روزه در این شهر هستند. در ادامه یکی از این هتل ها را شرح می‌دهیم:

هتل ایران زمین دورود

اتاق توئین هتل ایران زمین دورود

هتل ایران زمین دورود هتلی سه ستاره در شهرستان دورود است. این مجموعه در سال ١٣٩٠ آغاز به کار کرد. ساختمان این هتل در دو طبقه ساخته ‌شده است. تعداد ٢٥ واحد اقامتی با امکانات رفاهی مختلف در ساختمان این هتل برای اسکان مسافران جای داده شده است. آسانسور، نمازخانه، رستوران، تالار عروسی از جمله خدماتی است که توسط این هتل به مهمانان ارائه می‌شود.

جاهای دیدنی نزدیک آبشار عروس ازنا

دامنه‌های باشکوه اشترانکوه محل قرار گیری این آبشار خروشان، پر از جاذبه‌های متنوع طبیعی است. در ادامه برخی از این جاذبه‌ها را شرح می‌دهیم:

  • دریاچه گهر

دریاچه گهر

دریاچه گهر یا همان نگین اشترنکوه جاذبه‌ای نزدیک به این آبشار است. این دریاچه در جنوب شهرستان دورود واقع شده است. آب زلال این دریاچه در کنار طبیعت بکر منطقه حفاظت شده اشترانکوه منظره‌ای چشم نواز را در مقابل دیده‌گان گردشگران قرار می‌دهد. در اطراف این دریاچه انواعی از درختان بلوط، سیب وحشی، پسته وحشی، نارون، گل‌های زنبق، لاله وحشی و… وجود دارد. پوشش گیاهی این منطقه نیز مملو از گیاهان دارویی است. آویشن و چای کوهی را به وفور می‌توان در این منطقه مشاهده کرد.

منطقه گردشگری سیاهکل و دیلمان | بهشتی وصف نشدنی در گیلان
ادامه مطلب

هر ساله بسیاری از مسافران از مناطق دور و نزدیک برای شبی اتراق کردن در کنار دریاچه راهی منطقه اشترانکوه می‌شوند.

  • تونل برفی

تونل برفی

همانطور که گفتیم اطراف این آبشار پر از جاذبه‌های متنوع است. این جاذبه‌ها هر کدام از دیگری زیباترند. تونل برفی یکی از مکان‌هایی است که در فصل گرم تابستان هم سرمای خود را حفظ کرده و با استقبال چشمگیری از سوی مسافران مواجه می‌شود. طول این تونل شگفت‌انگیز بالغ بر ٨٠٠ متر است. اين تونل از تجمع زیاد برف‌ها و یخ‌ها در دره‌ای از دره‌های اشتراکوه پدید آمده است.

تونل برفی لرستان

در فصل تابستان که دما در اکثر نقاط کشورمان بسیار بالا و گرمای هوا طاقات‌فرسا است، فضای شگفت‌انگیز تونل برفی با نسیم خنک خود به منطقه‌ای پرطرفدار برای گردش و تفریح تبدیل می‌شود. لازم به ذکر است که بهترین فصل برای دیدن این جاذبه فصول بهار و تابستان است. از دیگر مناطق اطراف آبشار می‌توان تالاب ازگن دورود، غار منو دورود، روستای مروک دورود، آبشار آبگرمه و روستای چمنار را نام برد.

امکانات رفاهی اطراف آبشار

طبیعت زیبای دریاچه گهر

با توجه به مسیر کوهستانی این آبشار در اطرف آن امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد. اما با توجه به فاصله نزدیک این آبشار تا روستاره دره اسپر بهتر است تمام اقلام و خوراکی‌هایی را که نیاز دارید در مغازه‌های این روستا تهیه کنید.

به دلیل نبود امکانات رفاهی در این منطقه و همچنین امکان وجود حیوانات مختلف در آن، برای سفری نصفه روزه در این آبشار برنامه‌ریزی کنید تا قبل از تاریکی هوا به روستا و شهرهای اطراف آن بازگردید.

جمع‌بندی

لرستان سرزمینی کوهستانی با داشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران است. در این استان به دلیل آب و هوای مناسب و موقعیت کوهستانی، آبشارها و چشمه‌های فراوانی وجود دارد. بهترین آبشارها را به راحتی می‌توان در این منطقه از نزدیک مشاهده کرد. نمونه‌ای از این آبشارها آبشار عروس ازنا است. امیدواریم با توضیحاتی که در مورد این آبشار زیبا ذکر کردیم  با اطلاعاتی بالاتر و بهتر به دیدن این جاذبه گردشگری بروید.

5/5 - (5 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر