لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> تنگ بنیون بوشهر، بهشتی در میان نخل ها
تنگ بنیون بوشهر، بهشتی در میان نخل ها

تنگ بنیون بوشهر، بهشتی در میان نخل ها

آفتاب، دریا، شرجی و نخل شاید تنها نشانه هایی باشند که از خطه جنوبی کشورمان به یاد می آوریم. نخل های بلند بالایی که در کنار آبی بی انتهای خلیج فارس و دریای عمان جا خوش کرده اند و مردمانی که زندگی شان با گرما و دریا گره خورده است، جنوب کشورمان را به خودی خود به مقصدی جذاب تبدیل کرده است. نوار جنوبی کشورمان از جنوب غربی گرفته تا جنوب شرقی دارای طبیعتی منحصربفرد و رازآلود است، طبیعتی که چشم ها را خیره زیبایی های بی بدیل خود می کند اما گاهی در سایه غفلت از یادها می رود و کمتر نامی از آن ها به گوش می رسد. این بار اما در یکی از استان های جنوبی کشورمان که در آغوش خلیج فارس زیبا جاخوش کرده است مقصدی را یافته ایم که تصور شما را از یک سرزمین جنوبی به چالش خواهد کشید. جایی که در دل یک هوای گرم و شرجی نسیمی مطبوع خود را به سر و صورت شما می رساند و در میان انبوه درختان نخل بهشتی کوچک را پنهان کرده است. تنگ بنیون بوشهر نامی آشنا برای عشاق طبیعت گردی است بنابراین اگر به دنبال مقصدی متفاوت در جنوب کشورمان هستید در این سفر با ما همراه شوید. قصد سفر به بوشهر و رزرو هتل‌های بوشهر را اگر داشتید می توانید سری به ایران هتل آنلاین بزنید. هتل جهانگردی دلوار بوشهر و یا هتل ساحلی پرواز بوشهر برخی از گزینه های اقامت در این شهر زیبا هستند اما اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید سری به صفحه هتل های بوشهر در آی هو بزنید.

استان بوشهر، شهرستان تنگستان
بوشهر نام یکی از بزرگ ترین استان های جنوبی کشورمان است که درست در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته است. استانی به مرکزیت شهر بوشهر که به واسطه داشتن منابع نفت و گاز و حضور نیروگاه اتمی بوشهر به پایتخت انرژی ایران شهره است. فارغ از اسکله های بزرگ صیادی و تجاری و بنادر متعدد این استان در کنار میادین بزرگ گازی و نفتی، بوشهر یکی از زیباترین استان های جنوبی کشورمان است. یکی از شهرستان های مشهور بوشهر شهرستان تنگستان است. شهرستانی که در همان ابتدا شما را به یاد مبارزان و دلیران تنگستان می اندازد که تاریخ ایران را تحت تاثیر شجاعت و مردانگی خویش قرار دادند. تنگستان که از یک سو به خلیج فارس و از سویی دیگر به بوشهر، دشتستان و دشتی منتهی می شود پر از تنگ های کوچک و بزرگ و صعب العبور است. تنگ هایی که بین کوه و دریا محصور شده اند و اغلب محل زندگی و کشت و کار اهالی این سرزمین هستند. همین تنگ ها سبب نامگذاری این سرزمین به تنگستان شده است.
تنگ بنیون بوشهر
اهرم شهر کوچکی است که مرکز این شهرستان زیبا و تاریخی است. قدم در تنگستان که بگذارید تفاوت طبیعت آن را با سایر نقاط جنوبی کشورمان حس خواهید کرد. یکی از مناطق شناخته شده این شهرستان که هم اکنون به عنوان یک منطقه حفاظت شده شناخته می شود منطقه ای موسوم به خائیز است. منطقه ای وسیع که 35 هزار هکتاری وسعت دارد و درست در بخش جنوب شرقی شهرستان وسیع تنگستان قرار گرفته و کوه ها، دره ها و رودخانه های متعددی را نیز در خود جای داده است. خائیز اما یکی از منحصربفردترین مناطق استان بوشهر است چرا که در همین وسعت محدود خود سه جریان آب و هوایی را در کنار یکدیگر جای داده است. اگر از پایین ترین نقطه خائیز یعنی ارتفاع 150 متری آن و از ساحل رودخانه فصلی مشهور به شیرین رود راه خود را آغاز کرده و خود را به دامنه های مشهور به بیرمی برسانید تا ارتفاع حدودی 500 متری از سطح دریا شما شاهد حضور بوته های سرسبز گیاهان و درختچه های متعددی خواهید بود که در سرزمین های جنوبی به چشم می خورند و آب هوایی مطابق آب و هوای سایر نقاط بوشهر دارد. با گذر از این منطقه وارد منطقه ای می شوید که با نام تنگ بیرمی شناخته می شود و در محدوده بین ارتفاع 500 الی 900 متری قرار می گیرد. بیرمی نام بلندترین ارتفاع منطقه خائیز است که در میان اهالی این سرزمین به بام بوشهر شهره است. خود ارتفاعات بیرمی بخش از ارتفاعات خائیز و در واقع بلندترین قسمت آن است. ارتفاعات خائیز هم ادامه ارتفاعات رشته کوه زاگرس در سرزمین های جنوبی کشورمان است.
تنگ بنیون بوشهر
در این بخش شما شاهد حضور چشمه های متعدد آب شیرین خواهید بود که از دل زمین می جوشند. جنگل ها و نیزارهای بلندبالا نیز جلوه متفاوتی به این منطقه داده اند و آن را بسیار سرسبزتر، زیباتر و خنک تر از سایر نقاط همجوار خود در شهرستان تنگستان و سرتاسر استان بوشهر کرده است. از ارتفاع 1000 متری تا ارتفاع 1950 متری قله بیرمی هم اقلیم سوم این منطقه شگفت انگیز آغاز می شود. اقلیمی کوهستانی که حتی در برخی روزهای زمستان مملو از حضور برف هرچند برای مدت کوتاهی است. در این اقلیم کوهستانی هوا خنک تر است و به تبع آن گیاهان نیز ظاهری متفاوت تری دارند. مشهورترین گیاه این اقلیم هم آویشن شیرازی با برگ های ریز در کنار گل های پامچال و گاه گداری درختان بادام کوهی است. همین تفاوت ها است که خائیز را به منطقه ای جذاب و نفس گیر مبدل کرده است. در میان این سه اقلیم متفاوت این بار عازم اقلیم میانی این سرزمین می شویم که با نام تنگ های بیرمی یا همان بیرمی شناخته می شود.
تنگ بنیون بوشهر
کوه بیرمی و تنگه های هفت گانه
به یاد دارید که رشته کوه های خائیز از مجموعه رشته کوههای بلند زاگرس هستند و در این میان بلندترین کوه این منطقه بیرمی نام دارد که ارتفاع آن در بالاترین نقطه به 1950 متر می رسد. آب و هوای معتدل بام بوشهر در همان بدو ورود به طرز محسوسی هویدا است. در کنار آب و هوای معتدل تر و مطلوب تر، بیرمی مملو از حضور چشمه های آب شیرین است و همین امر سبب حضور روستاهای کوچک و بزرگی در مناطق مختلف آن شده است. در این میان برخی روستاها از باقی روستاها و آبادی ها مشهورترند. مخدان، یخ، آشی، گشی و بنیون نام چند روستای مطرح و چشم نواز این منطقه است. روستاهایی که پیشه اصلی مردمان آن دامداری و باغداری است. شاید جالب باشد اگر بدانید که این منطقه در کنار تولید خرما یکی از قطب های تولید مرکبات به خصوص لیموترش است. محصولات این روستاها هم در سال ها قبل اغلب نصیب مردمان بوشهر، خوزستان و حتی فارس می شده است. اما آنچه بیرمی را در میان اهالی این سرزمین و طبیعت دوستان محبوب تر کرده است حضور هفت تنگ است که به هفت تنگ بیرمی شهره اند. بنیون، روانی، یخ، مخدان، تلخ آب بید، گشی و آشی هفت تنگ مشهور این منطقه هستند که نهایت زیبایی طبیعت منحصربفرد خائیز را به رخ می کشند. در میان این هفت تنگ زیبا و سرسبز تنگ بنیون به عنوان زیباترین نقطه در کل منطقه خائیز شناخته می شود و سوگلی تنگ های این منطقه است.
تنگ بنیون بوشهر
تنگ بنیون، اوج زیبایی خاييز
بنیون نام یکی از روستاهای منطقه خائیز شهر اهرم است که در محدوده کوه های بیرمی و سرخ و در ارتفاع 500 متری قرار گرفته است. برای رسیدن به این روستا می توانید از شهرستان اهرم و از جاده مخصوص روستای بنیون عازم این روستا شوید. روستایی سرسبز و زیبا که از آب و هوای مطبوعی برخوردار است. تنگ مشهور بنیون هم در نزدیکی این روستا و در همان ابتدای ارتفاعات 500 متری به سمت ارتفاعات بالاتر قرار دارد. زمانی که از دوردست نگاهی به این تنگ زیبا می اندازید انبوهی از سرسبزی و حضور درختان در هم فرورفته را می بینید که در شکاف میان کوه ها پناه گرفته است. تنگ در ضلع جنوبی روستا قرار گرفته است. اغلب طبیعت گردان مسیر پیمایش تنگ را از دویست متر پایین تر از محدوده روستا و از نزدیکی مسجد این روستا آغاز می کنند. در بدو ورود به تنگ خنکای مطبوع آن حال و هوای شما را عوض خواهد کرد.
تنگ بنیون بوشهر
تنگ بسیار سرسبز تر از آن است که فکرش را می کردید. انبوه درختان، درختچه ها، بوته ها و گونه های مختلف گیاهی همانند بادام وحشی، درختان لیمو، مرکبات، انجیر، انار و گز در کنار بنه، افرا، گل گندم، هلپه، بارهنگ، دم روباه، گل گاو زبان، گون و خرزهره به وفور در این تنگ به چشم می خورد. در کنار تمامی این گونه های گیاهی اما نخل های بلندبالا حضور قدرتمندی دارند و این هم نشینی آن ها را بسیار زیباتر کرده است. در میانه تنگ رودخانه ای پرشور در جریان است و نیزارها با هنرمندی تمام اطراف آن را فرا گرفته اند تا تنگ بنیون را با حضور تمام این گونه های گیاهی بسیار منحصربفردتر به نمایش بگذارند. هر چه در طول این تنگ زیبا به پیش می روید درختان در هم پیچیده و مسیر سرسبزتر می شود. گاه شاخه های درختان به سمت پایین حرکت کرده و در هم گره خورده اند و مناظر بی بدیلی را در همجواری رودخانه خلق کرده اند. هوا به طرز محسوسی با پیش روی در دل تنگ خنک تر می شود. هر چه در دل تنگ به پیش بروید به سرچشمه رودخانه زیبایی، که رگ اصلی حیات این تنگ سرسبز و خرم است، نزدیک تر می شوید. پیمودن تنگ گاه به دلیل فشردگی بافت گیاهی و سرسبز آن سخت می شود اما زیبایی همیشه مسحورکننده و راه گشاست!
تنگ بنیون بوشهر
در انتهای مسیر تنگ شما به سرچشمه خواهید رسید. دو چشمه که درست در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و هر لحظه آبی خنک و گوارا را از دل زمین به سوی این تنگ زیبا و خرم هدیه می کنند. چشمه ها با قرار گرفتن در کنار یکدیگر حوضچه هایی را پدید آورده اند که پر از آب است و عمقشان به حدود یک متر نیز می رسد. در سال های اخیر یکی از چشمه ها را به یک منبع آب متصل کرده ند که سرریز آب آن وارد حوضچه می شود. آب تنی در آب این چشمه های زلال یکی از محبوب ترین تفریحات طبیعت گردان و اهالی این منطقه است.
تنگ بنیون بوشهر
صدای آواز پرندگان، سرسبزی مدهوش کننده گیاهان و درختان، خنکای مطبوع آب و ارتفاعات چشم نواز بیرمی در کنار هنرمندی خورشید و سکوت و آرامش حاکم بر فضای تنگ به راستی بنیون را به بهشتی کوچک و زیبا مبدل کرده است که در قلب بوشهر آرام گرفته است. به یاد داشته باشید که اگر روزی عازم این بهشت کوچک شدید آن را به همان زیبایی و پاکی که در ابتدا یافتید، ترک کنید و آسیبی به این طبیعت بکر و چشم نواز واردنکنید تا زیبایی های خائیز و بیرمی تا ابد به یادگار بماند و تمام نسل های ایران زمین از دیدن این بهشت زیبا بهره مند شوند.
تنگ بنیون بوشهر
حیات وحش منطقه بیرمی، مهم ترین زیستگاه جنوب غربی کشور
خائیز و تنگ های بیرمی تنها سکونت گاه انسان ها و درختان نیستند، بلکه این منطقه به سبب داشتن شرایط مناسب زیست محیطی یکی از غنی ترین مناطق استان بوشهر و جنوب غرب کشور در زمینه حیات وحش است. بر اساس آخرین آمار این منطقه بیست گونه پستاندار، بیش از نودوپنج گونه پرنده، نوزده گونه خزنده و چهار گونه دوزیست در کنار چهارگونه ماهی را در خود جای داده است. این منطقه در برخی فصول سال حتی میزبان پرندگان مهاجر از سایر نقاط ایران و جهان است که سیمای این منطقه را بسیار زیباتر می کند. پوشش گیاهی مناسب و وجود چشمه های متعدد آب در کنار آب و هوای مطلوب زادوولد و ادامه حیات در این منطقه را راحت تر و تنوع حیات وحش را در آن بالا برده است تا جایی بیست و دو هکتار از این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شده است چراکه حیات وحش غنی این منطقه گنجینه ارزشمندی است که باید به خوبی حفظ شود. قوچ و ميش، کل و بز، گراز، کفتار، شغال، روباه، گربه وحشی، خارپشت ایرانی، پلنگ، بزمجه، سمور، کبک، تیهو، عقاب، قمری، سبزقبا، گنجشک، دارکوب، کبوتر، مارماهی، ماهی کپور، تیرمار و مار قیطانی از جمله ساکنین این منطقه زیبا و منحصربفرد هستند. اگر در فصل مهاجرت پرندگان به این منطقه مراجعه کنید گاهی قریب به یکصدگونه پرنده بومی و مهاجر را خواهیددید که خائیز و بیرمی را برای توقف خود برگزیده اند.

تنگ رازیانه ایلام
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر