لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> بازار شیخ علاء الدوله سمنانی- بازار مرده‌ها
بازار شیخ علاء الدوله سمنانی- بازار مرده‌ها

بازار شیخ علاء الدوله سمنانی- بازار مرده‌ها

مقدمه:
بازار تاریخی سمنان که به بازار شیخ علاء الدوله یا بازار مرده‌ها شهرت دارد یکی از کهن‌ترین بازارهای استان سمنان است.شایان ذکر است که این بنا قدمتی بیش از یک قرن دارد و در قدیم به گورستان تاریخی علمدار متصل بوده است. بازار شهرتش را وامدار این گورستان است. این بنای سرپوشیده تاریخی سمنان به‌وسیله‌ی شیخ علاءالدوله‌ی سمنانی از عرفای قرن هفتم وهشتم هجری بنا نهاده ‌شده که همچنان با صلابت پذیرای شما خواهد بود. دارای طاق‌های ضربدری شکل همراه با آجرکاری بسیار چشم‌نوازی است که شریان حیاتی و اقتصادی مرکز سمنان محسوب می‌شود و در تیرماه ۱۳۷۵ در شمار آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازار مرده ها
2.این بازار کجاست؟ چند بخش دارد؟

این بازار در شهر سمنان، خیابان امام و خیابان شهدا قرار دارد. این اثر به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شده است و قدمت آن به دوره قاجار بر می گردد. معماری به کار رفته در این بازار متناسب مناطق کویری با سقف های خشتی و آجری است که موجب شده تا امروز بزرگترین مرکز خرید و فروش کالا در مرکز شهر باشد. بازار علاء الدوله از دوبخش شمالی(بازار بالا) و جنوبی(بازار پائین) ساخته شده است که بازار شمالی 254 مغازه، سه حمام، پنج مسجد و کارونسرا داردو همچنین شامل یک تکیه معروف به نام ناسار است. بازار جنوبی، بازار حضرت یا بازار پائین گفته می شود علت این نام نزدیکی بازار به امام زاده یحیی بن موسی است.
بازار فعلی به علت همجوار شدن با گورستان قدیمی علمدار(سنادره)، بازار مرده ها خوانده می شود. بنای این اثر به زمان ایلخانی بر می گردد که توسط شیخ علاء الدوله سمنانی در قرن هفتم و هشتم هجری و در تقارن با شبستان شیخ علاء الدوله ساخته شده است.
بازار مرده‌ها
3. در بازار کجا بریم؟
3-1. مسجد جامع سمنان

به علت تغییراتی که در مسجد جامع صورت گرفته، اکنون در دوران سلجوقی و تیموری به چشم میخورد. باور براین است که مسجد فعلی بر روی خرابه های آتشکده ساخته شده است و سبک معماری آن آذری است. صنیع الدوله در کتاب مرآت البلدان آورده است که در زمان خلافت امام علی (ع) فرمودند که تعدادی مسجد بنا شود و ثروتمندان سمنان در زمان عبدالله بن عمر این مسجد را بنا کردند.

3-2. امام زاده یحیی بن موسی

در مرکز بافت قدیم شهر در انتهای بازار جنوبی حضرت واقع شده است. بقعه دارای گنبد،حرم، صحن و ایوان کاشیاری کاری شده است. قدمت گنبد بزرگ بقعه به زمان مغول برمی گردد. همچنین در ضلع شمالی حرم بیشتر از 270 نفر از شهدای سمنان به خاک سپرده شده است.
بازار مرده‌ها

3-3. تکیه ناسار و تکیه پهنه
به جنوب راسته بازار که حرکت کنیم تکیه ناسار را که مربوط به دوره قاجار است خواهیم دید. درهمان جنوب راسته بازار در مجاورت امام زاده یحیی تکیه پهنه قرار دارد.
3-4. گرمابه پهنه سمنان
گرمابه پهنه یا حمام حضرت در بخش مرکزی شهر و در کنار مسجد جامع واقع شده است. این اثر به دوره صفوی و قاجار بر می گردد. زمان بازدید از این جاذبه بین 1 تا 2ساعت است.
بازار مرده‌ها

4. چی می تونیم خرید کنیم؟
در بازار علاء الدوله، به عنوان بزرگترین مرکز خرید و فروش کالای تجاری که همیشه هیاهوی مردم قلب تپنده آن است به راحتی شما می توانید صنایع دستی مانند ظروف مسی، سفال و جاجیم را مشاهده و براساس سلیقه انتخاب و با قیمت مناسب خریداری نمائید.

5. دسترسی و اقامتگاه
به سمنان که سفر می کنید: خیابان امام، خیابان شهدا، بازار شیخ علاء الدوله سمنانی.
برای استراحت و داشتن یک بازدید آسان تر از بازار شیخ علاء الدوله، شما می توانید با انتخاب هتل گوته که مال سمنان که نزدیکترین هتل به بازار یا هتل جهانگردی سمنان بهره مند شوید.

جاهای دیدنی شاهرود با عکس و آدرس
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر