لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> باغ های شیراز به همراه عکس و آدرس
باغ های شیراز  به همراه عکس و آدرس

باغ های شیراز به همراه عکس و آدرس

اگر به دنبال گشت و گذار در بهشت خاکی هستید، حتما سری به باغ های شیراز بزنید؛ در این شهر تاریخ و طبیعت دوشادوش هم مناظر بسیار زیبایی را ساخته اند. سر در ورودی هر باغ بر روی کتیبه ای شناسنامه آن مکان نوشته شده است اما شناخت اصلی زمانی اتفاق می افتد که وارد ضیافت درختان، گل ها و جوی آب می شوید. بنای باغ های شیراز به دلیل برخورداری از معماری بسیار ویژه و منحصر به فرد ریشه در دوران های تاریخی پربار هنری دارند و هم پوشانی وجد آور گل ها و درختان با آب و هوای چهار فصل این شهر، باعث جذب گردشگران از هر جای دنیا می شوند؛ از این رو در اکثر ایام سال به خصوص فصول گرم مانند بهار و تابستان هتل های شیراز مملو از گردشگرانی است که برای دیدن باغ ارم شیراز
وسعت باغ ارم سه هکتار است. به محض ورود به این باغ بسیاری از دانشجوهای رشته های مهندسی کشاورزی که به همراه اساتید خود در حال شناسایی گل ها و گیاهان هستند را می بینید و در ساعات مشخصی از روز به هنرجویان عکاسی که در آنجا مشغول هماهنگ کردن دوربین خود با نور خورشید جهت سوژه های عکاسی هستند بر می خورید. انواع گل و گیاه از همه جای دنیا در باغچه های این باغ کاشته شده است و این نمایشگاه پر زرق و برق و رنگارنگ را به متنوع ترین باغ ایران به لحاظ تنوع تبدیل کرده است. اهمیت این باغ به اندازه ای است که در فهرست میزاث جهانی ثبت شده است.
خیابان ارم که دیدنی ترین قسمت باغ است از وسط آن رد می شود و سراسر پوشیده از درختان سروناز است. وجود این سبزپوش های بلند قامت هوای بسیار مطبوع و معطری را برای پیاده روی فراهم می کند؛ این باغ در فصل بهار از بوی بهار نارنج سرمست می شود. اما صدای خش خش برگ های پاییزی ماندگارترین خاطره ایست که از خیابان ارم در یاد ها می ماند. کتیبه های مختلفی در قسمت های گوناگون باغ نصب شده است و با برجسته نگاری های اشعار شوریده شیرازی مزین شده اند.
عمارتی که در وسط باغ ساخته شده دارای سه طبقه است که دیوارهایش از کاشی کاری های رنگین، معرق کاری های بسیار زیبا، نقاشی های رنگ روغن، پنجره های آهنی و گچبری اعجاب انگیز مزین شده است. تالار آیینه که اتاقی بسیار بزرگ و پوشیده از آیینه است به شکوه این عمارت می افزاید. درهای این بنا همگی چوبی و از جنس چوب عاج است به همین دلیل در گذر زمان خراب نشده و نیاز به مرمت پیدا نکرده است. اگر از دوستداران انواع گل و گیاه و یا علاقمندان به دیدن بناهای تاریخی هستید باغ ارم را از قلم نیندازید. تماشاگران این باغ آنقدر مجذوب فضای مسحور کننده اش می شوند که زمانی که نگهبان حراست آن ها را از تمام شدن زمان بازدید مطلع می کند به ماندن در باغ اصرار می ورزند.

باغ عفیف آباد شیراز

تفنگ رضاشاه در موزه سلاح باغ گلشن نگهداری می شود. این باغ پیش از به سلطنت رسیدن رضاشاه در اختیار بانویی به اسم عفیفه خانم بوده است که تغییرات زیادی توسط وی در باغ اعمال شد و به شکل امروزیش نزدیک گردید؛ به همین دلیل به آن باغ عفیف آباد می گویند. در حال حاضر باغ ارتشی ایران محسوب می شود و در عین حال نمونه ای از هنرهای گل کاری ایرانی نیز در آن به چشم می خورد. اینجا جنگ و صلح در هم تنیده شده است از این رو حتما از دیدن این تناقض های حیرت انگیز به وجد خواهید آمد.
باغ عفیف آباد شامل یک موزه نظامی است و یک آب نمای بسیار شیک رو به روی آن قرار دارد. این آب، نماد همان آبی است که می گویند روی آتش می ریزند تا خشمی خاموش شود. هر بازدید کننده بلافاصله متوجه می شود که در باغ یاد شده صلح پیروز گشته و همه سلاح ها غلاف شده اند. موزه عبرت با صدای بلند فریاد می زند که عمر بزرگترین، گرم ترین و سردترین سلاح ها هم به پایان می رسد. این اسلحه ها به جای مانده از رزمندگان نهضت جنگل، تفنگ رضا شاه و ناصرالدین شاه و غیره هستند. همچنین موزه عبرت دربردارنده اتاق مطالعه و قمارخانه است و از اسم قابل تاملی که بر آن نهاده شده می توان به عمق معانی آنچه در این قسمت می گذشته پی برد .
باغ عفیف آباد
شاید تالار مهمانی های بزرگ با آدم های بزرگ بوده است. شاید انسان های اندیشمند در گوشه ای از آن که به اتاق مطالعه معروف است به تحقیق و تفحص می پرداخته اند. شاید در اتاق قمارخانه آدم های زیادی زندگیشان را باخته اند و آدم های زیادی هم یک شبه ره صد ساله رفته اند. چه کسی می داند که در اتاق نشیمن چه کسانی هم نشین چه کسانی شده اند که اسم این قسمت از کاخ را موزه عبرت گذاشته اند. تماشای باغ عفیف آباد ضمن حض بصری، کنجکاوی های زیادی را بر می انگیزد و انسان را به یافتن پاسخ هایش ترغیب می کند. تمایز عمده این باغ از سایرین همین تحریک قوای فکری در جهت کشف حقایق تاریخی است. یک قهوه خانه قدیمی و گرم نیز در این مجموعه وجود دارد که دیوارهایش پر از نقاشی هایی است که وام دار داستان های شاهنامه است و در نهایت یک حمام با معماری خاص که زیباترین بخش آن تصویر ” صحنه ورودی یوسف به جمع زنان مصر” است . جالب است که در این حمام تمام تصاویر حک شده بر روی دیوار عاشقانه هستند و برجسته نگاری های داستان شیرین و فرهاد از آن جمله است.

باغ دلگشا شیراز

این باغ همانطور که از اسمش پیدا است راه گشایی برای دل های خسته و دل های تنگ است. درختان پرتقال و نارنج اش حال انسان را عوض می کند. پیشنهاد می کنیم در اردیبهشت به اینجا سری بزنید تا مشامتان به بارزترین ویژگی این باغ یعنی همین معجونی از بوهای سرمست کننده آغشته شود و لذت ببرید. از طرف دیگر گل های سفید همچون حریری فضای باغ را در برگرفته و برای عکاسی بسیار مناسب هستند. باغ دلگشا در منطقه دژی به اسم کهن دژ قرار گرفته است و به دلیل نزدیکی به آرامگاه پادشاه شاعران، “سعدی نکونام” حال و هوای شاعرانه ای را هم برایتان به ارمغان می آورد. جالب است بدانید اولین کلاه فرنگی در ایران در این باغ به ثبت رسیده است.
باغ دلگشا

مکان های تفریحی شیراز
ادامه مطلب

باغ نارنجستان قوام شیراز

از اسم این باغ نیز می توان فهمید که پر از درختان نارنج بوده و شامل مجموعه ای کامل و بی بدیل از هر آن چیزی است که یک باغ باید داشته باشد؛ از جمله این مجموعه ها می توان مکتب خانه قوام (خانه عرقیها)، حمام گچینه، حسینیه قوام، خانه زینت الملک، حمام اختصاصی قوام، بخش نارنجستان که همان دیوان خانه قوام بوده است، اصطبل و زنجیر خانه و بازارچه ای که در حال حاضر از بین رفته است را نام برد. در ساختمان باغ نارجستان قوام آیینه کاری های بی نظیر چشم گیراند، همچنین گچ بری و حجاری های به کار رفته در آن را کمتر جایی می توان دید. یک موزه بسیار ارزشمند نیز از اشیای فرهنگی اهدایی پروفسور پوپ (ایران شناس معروف که این مجموعه زیر نظر وی اداره می شود) در این مکان قرار دارد؛ به عنوان مثال کتابخانه بزرگی از کتاب های تاریخی و اسطوره شناسی وجود دارد که بر غنای فرهنگی این مجموعه افزوده است. کتیبه های زیادی نیز سراتا سر مجموعه نصب شده اند که با ابیات “آسوده ” شاعر شیرازی مزین شده اند .
باغ نارنجستان قوام
وارد تالار مرکزی که می شوید نقش یک مدال بسیار بزرگ نظرتان را جلب می کند. این مدال متعلق به کیست و نشان چیست مشخص نیست اما می تواند بر گردن هر بازدید کننده ای آویخته شود به شرطی که آن گردشگر بداند چگونه می تواند به افتخار کسب آن دست پیدا کند. در قسمت های دیگر نقش حیوانات و مناظر شکارگاه مانند شکار آهویی توسط پلنگ دیده می شود. خاتم کاری های هندی هم که بی نظیرند، همچنین تصویر حمام گرفتن شیرین در چشمه را حتما ببینید که حیرت انگیز است.
جالب است بدانید یک کوچه آن طرف تر از این مجموعه، خانه زینت الملک قرار دارد که محل سکونت خانواده قوام بوده است. این دو بنا از طریق تونلی از زیر کوچه به یکدیگر راه دارند؛ اما در زمان جنگ تحمیلی خانه یاد شده پناهگاه خانواده های جنگ زده شد و به همین دلیل آسیب فراوان دید. سمت دیگر نارنجستان قوام مکتب خانه است که به خانه عرقی ها معروف است. چون از این بخش به عنوان محلی برای عرق گیری استفاده می شده است به همین دلیل به آن خانه عرقی ها می گویند.

باغ جهان نما شیراز

اگر می خواهید هر گل را در متنوع ترین رنگ هایش ببینید حتما سری به باغ جهان نما بزنید . این باغ کهن‌ترین باغ شیراز بوده و رنگین کمانی از محبوب ترین، خوش رنگ ترین و معطر ترین گل های جهان است. چگونه این همه گل متفاوت اینگونه مسالمت آمیز کنار هم می زیستند جای تعجب است. اما هر شاخه برای به رخ کشیدن زیبایی اش از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند به گونه ای که شما را مجبور می کند مقابلش بایستید و خوب براندازش کنید و غرق در شکوه و زیبایی اش شوید .
باغ جهان نما
در وسط باغ نیز عمارت کوشک ساخته شده است و درختکاری های مفصلی که اطراف عمارت انجام شده، حال و هوای آن مجموعه را بکر و مطلوب ساخته است. این بنا دیوار به دیوار آرامگاه حافظ است و باد همیشه برگه هایی از فال حافظ را مهمان زمین های همسایه دیوار به دیوار می کند. برای تماشای باغ جهان نما حتما به ساعت بازدید از آن که در فصول مختلف سال متفاوت است دقت کنید.

سوغات شیراز کدامند؟

سوغات خوراکی

یوخه: یک نوع شیرینی سنتی است که با خمیری نازک که روی آن پودر شکر و دارچین می ریزند ساخته می شود.
مسقطی: نوعی حلواست که با نشاسته و مغزپسته ساخته می شود و طعم های مختلفی مانند: طعم زعفرانی، زرشکی، گل محمدی، پسته ای و غیره دارد.
کلوچه شیرازی: شبیه شیرینی برنجی است و معمولا کنار مسقطی به فروش می رسد که با تخم خرفه تزیین می شود.
بادام سوخته: از بادام کامل تهیه می شود و یکی از شیرینی های سنتی شیرازی است .
حلوا‌ی کاسه‌ای: این حلوای لذیذ از آرد برنج، گلاب و زعفران تهیه می شود. به این دلیل به آن کاسه ای می گویند که برای سرو آن از کاسه استفاده شده و هنوز هم در بسیاری از مراسم خاص به همین شیوه سرو می شود.

کلوچه شیرازی

عرقیات گیاهی

عرق بهار نارنج: در فصل اردیبهشت به شیراز بروید و مشامتان را از عطر بهار نارنج پر کنید. در این فصل بسیاری از باغ ها برای برداشت بهار نارنج مدتی تعطیل می شوند که اگر خواهان بوی سرمست کننده این گل هستید می توانید خشک شده آن را در عطاری ها و بازارها تهیه کنید. از این شکوفه ها مربا و شربت و … هم درست می کنند.
عرق بیدمشک: گل هایی به رنگ زرد از خانواده بید که خاصیت درمانی دارند و بسیار خوش بو هستند. از این گیاه اسانس طبیعی نیز درست می شود.
عرق نسترن: گل آرامش بخشی است که در روزهای تابستانی حال آدم را جا می آورد.
لیموی شیرازی: لیموی تازه و مرغوبی است؛ آبغوره شیرازی هم که حرف ندارد از با‌غ‌های انگور گرفته می شود و از آن برای پخت یک آش معروف و خوشمزه به نام آش آبغوره استفاده می‌کنند.

حافظیه شیراز - آرامگاه شاعر و عارف ایران زمین با شهرت جهانی
ادامه مطلب

عرق بهار نارنج

صنایع دستی

خاتم کاری: از کنارهم قرار دادن تکه های چوب به صورت منظم در رنگ ها و جنس های مختلف ساخته می شود. جنس آن ها ممکن است عاج، طلا، استخوان، چوب و غیره باشد. قلمدان، گلدان، جعبه های دستمال کاغذی خاتم کاری را از بازارهای همان حوالی می توانید تهیه کنید .
معرق کاری: صنایع دستی ساخته شده از چوب و فلز که نمونه شیرازی آن زبانزد است .
لازم به ذکر است که منبت کاری، قلم‌زنی، مینا کاری، شیشه گری، لباس های سنتی، زیرانداز نمدی و گلیم، جاجیم و قالی، گیوه. ظروف و اشیای سرامیکی از دیگر سوغاتی های شیراز محسوب می شوند.

خاتم کاری
معرق کاری

اسکان در شهر زیبای شیراز

یکی از دغدغه مسافران برای سفر به شیراز انتخاب مکان مناسب جهت اقامت است؛ با توجه به سفرخیز بودن این شهر هتل های بسیاری با قیمت و امکانات گوناگون در آن ساخته شده اند تا همه افراد با هر میزان بودجه توانایی رزرو هتل مناسب را داشته باشند. از طریق رزرو هتل های شیراز هم از داشتن امکان استراحتگاه مناسب بهره مند شوید و هم از رستوران های موجود در این هتل ها استفاده کرده و سپس به گشت و گذار بپردازید. رزرو هتل هایی نظیر هتل زندیه و هتل رویال شیراز این اطمینان را به شما خواهد داد .

رزرو اقامتگاه و هتل در شیراز برای بازدید از باغ های شیراز

شیراز به باغ‌های معروفش شهرت دارد. باغ‌هایی که آن را به بهشتی زیبا تبدیل کرده است. حتماً شنیده‌اید که شیراز همواره آب و هوای بهاری دارد و شاید دلیل خانه گزیدن گل و گیاهان در این شهر، همین طبیعت بکر و دلپذیر باشد! از جمله معروف‌ترین باغ‌های شیراز باغ عفیف آباد، باغ ارم، باغ دلگشا، باغ نارنجستان قوام و باغ جهان نما است. تک تک این باغ‌ها به تنهایی یک دنیای خارق‌العاده و شگفت‌انگیز با انواع گل و گیاهان شاداب و زیبا هستند. علاوه بر این عمارت‌های زیبایی که در باغ‌های شیراز ساخته شده شما را به حیرت وا می‌دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای تفریح، بازدید از جاذبه‌ها و باغ‌های زیبای شیراز، یک اقامتگاه در این شهر رزرو کنید. حتماً می‌دانید که هتل های شیراز بسیار لوکس و مدرن بوده و دارای استانداردهای لازم برای اقامت هستند! نمونه این هتل ‌ها، هتل بزرگ شیراز، هتل چمران شیراز و هتل زندیه شیراز است.

بازار وکیل شیراز
ادامه مطلب

امتیاز دهید (چپ بیشترین)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر