لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه
خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه

خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه

خانه تاریخی انصاری در ارومیه با جلوه زیبای خود در معماری توانسته پیوند ناگسستنی معماری این سرزمین را با فرهنگ کهن ایرانی به نمایش بگذارد و آئین گذشتگان را در هنر منعکس نماید. این بنای ارزشمند دارای دو طبقه و تزئینات بسیار زیبای کتیبه ای و کاشیکاری است که در نوع خود بی نظیر هستند. اصالت و ویژگی های منحصر به فرد بنا که به زیباترین شکل ممکن عصرِ خود را در ذهن مخاطب تداعی می کند، منجر شده تا هر ساله گردشگران داخلی و خارجی بازدید این اثر تاریخی را در برنامه های سفرشان بگنجانند و با ثبت تصاویر، لحظات دل انگیزی را در محیط آرامبخش آن تجربه کنند. اگر شما نیز قصد سفر به این خطه زیبا را دارید بهتر است ابتدا با رزرو هتل های ارومیه از محل اسکان خود مطمئن شوید. در این مطلب سعی بر آنست تا ضمن ارائه تصاویری از خانه تاریخی انصاری و مواردی نظیر آدرس، تاریخچه و معماری همراه با ذکر ساعات و روزهای بازدید از این بنا بپردازیم.

تاریخچه خانه تاریخی انصاری ارومیه

خانه تاریخی انصاری در ارومیه، متعلق به اواخر دوران قاجاریه است. این اثر تاریخی با مصالح و شاخصه های معماری عصر قاجار ساخته شده است؛ همچنین کتیبه ای در گوشه ای از بنا وجود دارد که سال ساخت آن را به 1330 نسبت می دهد. خانه تاریخی یاد شده، در 25 اسفند 1375 با شماره سند 1851 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است و در طی سال 1383 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.عنوان شده که خانه انصاری امروزه در اختیار آموزش و پرورش ناحیه 2 ارومیه است؛ محدوده این خانه به جهت استفاده در پروژه ها و مقالات، در اختیار دانشجویان معماری و نقشه کشی می باشد، اما بازدید از آن برای عموم آزاد است.

1683196904 774 خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه

آدرس خانه انصاری ارومیه

خانه تاریخی انصاری ارومیه، در میدان امام حسین (ع) که به میدان گول اوسته معروف است و همچنین در امتداد خیابان مدنی 2، کوچه انصاری واقع شده است. در حال حاضر بازدید از این بنای تاریخی همه روزه از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر امکان پذیر است. علاقه مندان می توانند با سفری هوشمندانه به ارومیه علاوه بر بازدید از خانه تاریخی انصاری، از مراکز خرید نزدیک به این اثر و سایر مکان های تاریخی شهر نیز دیدن نمایند. گفته شده است که در ابتدا شخصی به نام بابک جعفری مالک اثر مذکور بوده است. سالیان بعد این خانه تحت مالکیت دختر وی یعنی بدر الملوک درآمد. همسر این خانم سیف الله خان انصاری نام داشتن و به همین دلیل این خانه بعد ها به خانه انصاری مشهور شد و وجه تسمیه آن به همین علت بوده است.

خانه انصاری ارومیه
1683196904 923 خانه تاریخی انصاری درارومیه، یادگاری از عصر قاجاریه

معماری خانه انصاری ارومیه

در حین ورود به خانه انصاری، دری چوبی را مشاهده می کنیم که یادآور قدمت این بنا است و در کنار آن، تابلویی نصب شده که در آن توضیحاتی پیرامون تاریخچه بنا به زبان های فارسی و انگلیسی قید گردیده است. دو ورودی بنا در جهت های شمال شرقی و شمال غربی در آن واقع شده اند که هر کدام، خود دارای راه پله ای سنگی می باشند. آنچه جلوه این ورودی ها را زیباتر می نماید، طاق های هلالی آن هستند. پس از ورود از این معبر زیبا وارد حیاط می شویم که اصالت، قدمت و آرامش را منعکس می کند؛ سپس می توانیم وارد طبقه همکف و طبقه اول شویم و به اتاق های پیرامون آن دسترسی پیدا کنیم.
باغچه های بسیار زیبای حیاط که در بردارنده چمن های سبز، درختان زیبا و گُل کاری های فراوان است، از دلایل حائز اهمیتی است که نظر گردشگران داخلی و خارجی را به خود معطوف می دارد. در واقع زیبایی نمای بیرونی خانه یکی از مواردی است که برای بسیاری از گردشگرانی جالب توجه می باشد. این خانه تاریخی دو طبقه در مرکز یک باغ بزرگ چهار گوش واقع شده و طبقه همکف آن به‌وسیله سنگ های تراش خورده و به ارتفاع دو متر بنا شده است. نمای طبقه اول از آجر می باشد؛ یک سالن پذیرایی و نیز دو اتاق کوچک که در طرفین آن ها یک راهرو به چشم می خورد، از جمله اجزای طبقه اول خانه به شمار می روند که مبین رعایت اصل قرینه در معماری ایرانی هستند.
خانه انصاری ارومیه
از تزئینات معماری این اثر می توان به کاشی کاری فیروزه ای و هفت رنگ اشاره نمود که با رنگ آبی پنجره ها هماهنگی دارد و بر جذابیت بنا افزوده است. در جهت غربی خانه، ساختمانی را می بینیم که با سنگ، آجر و چینه بنا شده است و مسیرهای ارتباطی را به بخش های قبلی ساختمان میسر می سازد. این بخش دارای حیاط و اتاق های درهم تنیده و نیز زیرزمین می باشد. آنچه در مورد جذابیت خانه تاریخی انصاری می توان گفت، تزئینات داخلی و پنجره های بزرگ و هلالی آن می باشد که نظر همگان را به خود معطوف داشته است. در خصوص شاخصه های حائز اهمیت معماری در این اثر می توان اذعان داشت که آجرهای لعابدار فیروزه ای و کاشیکاری هفت رنگ از جمله مواردی هستند که بر جذابیت این خانه افزوده اند. اگر بخواهیم مصالح آن را به طور کل معرفی کنیم می توان به سنگ، آجر، خشت، چینه، سقف چوبی و اندود گچی و عایق کاری کاه گل در بخشی از پشت بام اشاره نمود.
خانه انصاری ارومیه
خانه تاریخی انصاری ارومیه

مراکز مهم نزدیک به خانه انصاری

با توجه به اینکه خانه انصاری در امتداد خیابان مدنی 2 واقع شده است، دسترسی از این خیابان به خیابان امام زمان بسیار کمی را می طلبد؛ لذا علاقه مندان پس از بازدید از خانه انصاری ارومیه می توانند با وارد شدن به خیابان امام به مراکز خرید شهر نظیر بازار تاریخی ارومیه، مجتمع بزرگ تجاری کیف و کفش رضا، پاساژ انصاری، مجتمع تجاری طوبی دسترسی یابند. همچنین بازدید از مسجد جامع ارومیه نیز امکان پذیر است. لازم به ذکر است که هتل ساحل ارومیه، هتل جهانگردی، هتل پارک ارومیه از جمله هتل های نزدیک به بنای مذکور محسوب می شوند.

سخن پایانی

ارومیه به دلیل موقعیت مکانی و آب و هوای دلپذیر همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ علاوه بر این موارد این شهر جاذبه های دیدنی زیادی دارد که موجب شده سفر به آن بسیار به یادماندنی و خاطره انگیز باشد. یکی از جاهای دیدنی ارومیه خانه تاریخی انصاری نام دارد که قدمت آن به دوران قاجار بازمی گردد.

2.5/5 - (2 امتیاز)
تپه حسن لو کجاست
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ارومیه قلب آذربایجان❤
ارومیه قلب آذربایجان❤
27 روز قبل

ارومیه قلب آذربایجان ❤ به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها فرمانده لشگر قهرمان 31عاشورا، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر آشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤
آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤
به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤
ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

یاشاسین ایران ❤
یاشاسین آذربایجان ❤
یاشاسین اورمیه ❤
یاشاسین ترک ❤

❤ ارومیه قلب آذربایجان ❤

[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر