لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> جهانگردی >> دریاچه ی سوان | چشمان آبی ارمنستان
دریاچه ی سوان

دریاچه ی سوان | چشمان آبی ارمنستان

دریاچه سوان کجاست؟ این دریاچه ی سی هزار ساله در نزدیکی شهر ایروان و در کشور ارمنستان قرار گرفته است. دریاچه ی سوان بزرگترین دریاچه ی ارمنستان محسوب می شود وچون این کشور به هیچ دریایی متصل نیست بنابراین این دریاچه برای ارمنی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.امکان تفریحات فراوانی مانند شنا، جت اسکی، باد موج سواری و… در آب های این دریاچه وجود دارند ضمن اینکه در سواحل آن نیزمی توان از زمین های ورزشی مختلف، آلاچیق ها و امکانات ماهیگیری و… استفاده کرد. جالب است بدانید در شبه جزیره سوان بناهای باستانی فراوانی است که این مجموعه را جذاب تر می کند. خیالتان از بابت گرفتن ویزا آسوده باشد. سفر به ارمنستان ویزا نمی خواهد، همین موضوع کار را بسیار آسان و سفر را کم هزینه تر می کند. حال اگر سودای سفر به ارمنستان و تماشای مجموعه بی نظیر سوان را دارید با رزرو آنلاین هتل، اولین قدم را برای برآوردن خواسته تان بردارید، حتی می توانید از اقامتگاه های بوم گردی منطقه نیز برای اسکان خود بهره ببرید. در ادامه ی مقاله اطلاعات بیشتری راجع به این دریاچه ی محبوب در اختیارتان قرار خواهیم داد و از دیگر امکانات این منطقه سخن خواهیم گفت.

 

دریاچه سوان ایروان

 

ریشه “سوان” در زبان ارمنی به معنای دریاچه است ضمن اینکه برخی دیگر می گویند به معنی مقدس است و عده ای دیگر ( در ادامه مقاله به آنها می پردازیم) معتقدند سوان به معنای سیاه می باشد دریاچه سوان ایروان وسیع ترین و مرتفع ترین پهنه ی آبی ارمنستان به حساب می آید از همین رو به آن چشم آبی ارمنستان می گویند. این دریاچه هزار و نهصد متر از سطح دریا بالاتر است برای همین مرتفع ترین دریاچه قاره آسیا نیز به حساب می آید. این دریاچه در پارک حفاظت شده ی سوان قرار گرفته است که فاصله اش تا شهر ایروان حدود یک ساعت می باشد. آب بیست و هشت رودخانه به این دریاچه می ریزد که نود درصد این آب تبخیر می شود و تنها ده درصد آن از “طریق رود ” خارج می گردد. اگر هوا مناسب باشد شنا در دریاچه سوان را از دست ندهید. با خیال راحت شنا کنید چون دور تا دور دریاچه غریق نجات ها ایستاده اند و لذت ببرید.

 

دیدنی های دریاچه سوان

 

ضمن گشت و گذار در دریاچه سوان و لذت بردن از امکانات تفریحی و ساحلی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت با رفتن به شبه جزیره سوان از بناهای باستانی فوق العاده ای آنجا نیز لذت ببرید.
kelisa

 

 

1.کلیسای سواناوانک

کلیسای سواناوانک یکی از معروف ترین جاذبه های توریستی ارمنستان است که در شبه جزیره سوان واقع شده است. این کلیسا به دستور دختر پادشاه وقت ساخته شد و مربوط به قرن نهم میلادی می باشد. تماشای معماری این کلیسا می تواند هر گردشگری را ساعت ها مسحور کند.
دریاچه سوان

 

2.سواحل دریاچه سوان

 

سواحل اطراف دریاچه ی سوان به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم می شوند که در هر دو نوع ساحل، امکانات مختلفی مانند زمین هایی برای بازی کودکان، اقامتگاه های ساحلی ارزان و گران، خدمات درمانی مانند فوریت های پزشکی جهت اتفاق های غیر قابل پیش بینی، ماموران غریق نجات در دور تا دور دریاچه، زمین های ورزشی مختلف مانند والیبال ساحلی، فوتبال، بدمینتون و… رستوران های مختلف با غذاهای محلی بسیار لذیذ، آلاچیق های فراوان جهت بهره مندی توامان از آفتاب و سایه، چندین کلبه ی کوچک با طراحی کلبه های جنگلی و…وجود دارند. هر گردشگر بر اساس ذائقه و سلیقه خود می تواند از این امکانات استفاده کند.
بیشتر بخوانید:
دریاچه سوان

 

3.مجموعه رهبانی هایراوانک

 

مجموعه رهبانی هایراوانک شامل یک صومعه و یک قبرستان است. قدمت این مجموعه به قرن دوازده میلادی بر می گردد. چون سنگ های این قبرستان از “خاچکار” ساخته شده است به این قبرستان خاچکار می گویند. خاچکارها نوعی سنگ قبرهای قدیمی بودند که با نمادهای ویژه ای تزئین می شده اند و معانی خاصی داشتند. در کنار این قبرستان خرابه ی یک قلعه تاریخی است. باستان شناسان در این محل عتیقه های زیادی مانند اسلحه های سنگی، بت های از سفال ساخته شده و ظروف باستانی زیادی را از زیر خاک بیرون آوردند.
دریاچه سوان

 

4.قلعه آذربرد

 

نام قدیمی قلعه آذربرد “تیسبا” بوده است. این قلعه از لحاظ تاریخی اهمیت فراوانی برای ارمنی ها دارد زیرا پادشاهی اورارتو ( پادشاهی باستانی ارمنی ها ) در این محل مستقر بوده است. ساختمان این قلعه نسبت به سایر بناهای تاریخی اطراف دریاچه سوان سالم تر باقی مانده است.
دریاچه سوان

 

5.تفریحات دریاچه سوان

 

دریاچه سوان چون مرتفع و کوهستانی است بنابراین حتی در تابستان نیز آب و هوایی خنک دارد بنابراین آفتاب گرفتن در سواحل این دریاچه فقط در تابستان پیشنهاد می شود چون ممکن است در فصل های دیگر هوا سرد باشد. جت اسکی و باد موج سواری و نیز از دیگر تفریحات آبی هیجان انگیز دریاچه سوان محسوب می شود. در این مکان می توان به پرندگان مهاجر که در آسمان همرنگ آب های دریاچه در حال پروازند نگریست و از تماشای تصویری که مدام شکل می گیرد و به سرعت خراب می شود لذت برد. صدای پرندگان هارمونی عجیبی با طبیعت این دریاچه دارد. در این مکان گویا ابر و باد و مه و خورشید دست به دست هم داده اند تا طبیعتی خارق العاده را خلق کنند.
جالب است بدانید علاقمندان به ماهیگیری در مکان هایی که توسط بومی ها مشخص می شود می توانند ماهی بگیرند و در ساحل کباب کنند و ماهی کبابی میل کنند. در این مکان سوژه های بی نظیری برای عکاسی نیز یافت می شود. ضمن اینکه اگر در زمستان به پهنه سوان بروید می توانید در ارتفاعات کوهستانی سوان به ورزش اسکی نیز بپردازید.
دریاچه سوان

 

جانداران دریاچه سوان

 

جاندارانی که در پهنه ی سوان زیست می کنند ماهی ها، پرندگان و برخی جانوران هستند. ماهی قزل آلاس سوان، آزاد ماهی و ماهی قرمز در آب های این دریاچه زندگی می کنند. در این میان ماهی قزل آلای سوان، بومی و بسیار لذیذ است، بنابراین توسط ماهیگیران به صورت مداوم صید می شود، از این رو گونه ی این ماهی که فقط هم در دریاچه سوان وجود دارد رو به انقراض است.
دریاچه سوان
دریاچه سوان مکان ارزشمندی برای فصل تخم گذاری پرنده ی بومی به نام “کاکایی ارمنی” است، ضمن اینکه این منطقه در هر فصل پرندگان مهاجر زیادی را نیز به سمت خود جذب می کند، پرنده هایی مانند عقاب صحرایی، اردک ساکت و غاز پیشانی سفید از جمله پرندگان مهاجر این ناحیه به حساب می آیند. از بین جانوران می توان از پلنگ ارمنی نام برد که جز دسته جانورانی است که در پهنه ی سوان زندگی می کند، البته بز وحشی نیز جانور بومی این ناحیه به حساب می آید.
دریاچه سوان

 

بهترین فصل سفر به دریاچه سوان

 

هر زمان که به دریاچه سوان سفر کنید از جاذبه های متفاوت آن غافل گیر خواهید شد. در ادامه مطلب ویژگی های این دریاچه در فصل های مختلف را توضیح خواهیم داد تا با آگاهی سفرتان را زمان بندی کنید.
 
فصل بهار : در فصل بهار طبیعت دریاچه سوان فیروزه ای رنگ است. شکوفه های بهاری چون نگین های سفید و صورتی بر این جواهر درخشان خود نمایی می کنند. در این فصل هوا معتدل است.
فصل تابستان : فصل تابستان مناسب ترین فصل برای بهره مندی از تفریحات آبی مانند شنا، جت اسکی، قایق سواری و … است.
فصل پاییز : دراین فصل طبیعت پهنه سوان به رنگ نارنجی دلپذیری در می آید. این فصل برای عکاسی و استفاده از برخی امکانات ساحلی مناسب با این فصل مانند ماهیگیری توصیه می شود.
فصل زمستان : در فصل زمستان همانطور که پیش تر گفته شد از تفریحات مناسب زمستانی مانند اسکی می توان بهره برد.
دریاچه سوان

 

افسانه دریاچه سوان

 

گذشتگان در مورد چگونگی شکل گیری مناطق مختلف و نام گذاری آن ها افسانه هایی را زبان به زبان به نسل های بعدی خود منتقل می کردند که دریاچه سوان هم از این قضیه مستنثی نیست. یکی از افسانه های این دریاچه به قرار زیر است :
صدها سال پیش جنگی بین ارمنی ها و عرب ها در گرفت. ضمن این جنگ پادشاه وقت ارمنستان که نامش آشوت بود سربازان زیادی را از دست داد و در شرف شکست بود، با اینکه بسیاری از روحانیون، ماهیگیرها و روستاییان محلی به سربازان برای دفاع از سرزمینشان پیوستند اما سپاه دشمن مدام پیشروی و حلقه ی محاصره ی ارمنی ها را تنگ تر می کرد. تا اینکه بالاخره آشوت تصمیم گرفت نزد پیرخردمندی که در همان حوالی زندگی می کرد وبه آب و هوا و مختصات خورشیدی منطقه واقف بود برود و از او کمک بخواهد. پیر خردمند به او گفت باید صبح خیلی زود به سمت سپاه دشمن یورش ببرد. آشوت نیز این پند را پذیرفت و صبح زود با لشکرش به سمت دشمن حمله کرد و توانست با همان اندک سربازانی که برایش باقی مانده بودند در جنگ پیروز شود زیرا در زمان حمله آفتاب پشت سر سپاه ارمنی ها بود و برعکس در تیررس نگاه عرب ها بود. بنابراین عرب ها نمی توانستند به خوبی ببینند و از همین رو کشته های بسیار دادند و اطراف دریاچه سوان پر از جنازه های عرب های مشکی پوش شد. بنابراین این دریاچه سوان یعنی سیاه نام گرفت.

 

سوغات
سوغاتی ارمنستان
سوغاتی های غیر خوراکی :

 

در دریاچه سوان سنگ ابسیدین به وفور یافت می شود. ارمنی ها از این سنگ برای ساختن صنایع دستی مختلف مانند انواع دکورهای زیبا و انواع زیورآلات تزئینی خاص استفاده می کنند. آنها روی سفال هایشان نقاشی های معنادار رنگارنگی را می کشند که از ویژه ترین و هنری ترین سوغاتی های منطقه به حساب می آیند. از دیگر سوغاتی های محبوب این ناحیه چلیپاست که به آن خاچکار هم می گویند. همانطور که پیش تر راجع به آن گفتیم خاچکاربه معنای سنگ و صلیب است و از آن ها در یک سری قبرستان های خاص استفاده می شده است. البته نمونه های کوچک این سنگ ها در بازارهای محلیشان وجود دارند و شما می توانید آن ها را به عنوان نماد کشور ارمنستان و یا سوغات جالب ارمنی ها تهیه کنید.
عروسک معروف ارمنستان از پلاستیک ساخته شده است و دست آن حرکت می کند. این عروسک ها لباس محلی ارمنی به تن دارند و صورتشان به زیبایی نقاشی شده است.
سوغات ارمنستان

 

سوغات خوراکی :

 

ارزان ترین و خوشمزه ترین سوغات ارمنستان قهوه و شکلات است. خاستگاه تولید شکلات در ارمنستان شهر ایروان می باشد، در فروشگاه های آن جا می توانید این شکلات ها را با قیمت مناسب و طعمی فراموش نشدنی تهیه کنید.
البته میوه های خشک شده ی این منطقه مانند قیسی و لواشک ملس را فراموش نکنید و در آخر خوش مزه ترین مربای گردوی دنیا را از اینجا بخرید. این مربا به رنگ زرشکی است و طعمی خارق العاده دارد.
سوان ارمنستان

 

دسترسی به دریاچه سوان

 

آدرس : کشور ارمنستان، استان گغارکونیک، شهر ایروان، دریاچه سوان
برای رفتن به دریاچه سوان می توانید از تورهایی که مقصدشان آنجاست استفاده کنید، یا اینکه خود را به شهر ایروان برسانید و از آنجا سوار قطار یا اتوبوس یا تاکسی های ایروان- سوان شوید و از این طریق خود به دریاچه ی مهمان نواز سوان برسید.

 

سخن آخر

 

اهمیت این دریاچه برای ارمنی ها بسیار زیاد است چرا که سالیان سال آنان را ارتزاق کرده است و به نوعی آن را مقدس می دانند چون دور تا دور آن کلیساهای بیشماری وجود دارد. ارمنی ها این دریاچه را گنجینه ی ملی خود می دانند و حتی در بسیاری موارد از آن به عنوان “گنجینه ی ملی ” یاد می کنند. این دریاچه تاثیرات بسیار مثبتی بر اکوسیستم منطقه داشته است و به اقتصاد کشور ارمنستان هم بسیار کمک کرده است. سفربه چنین جای زیبا و مهمی به سلامت و خوش باد.
امتیاز دهید (چپ بیشترین)
جزیره زیبا و مشهور بوراکای فیلیپین با قوانینی جدید به روی گردشگران باز شد
ادامه مطلب

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر