خانه >> ایرانگردی >> روستای برغان، زادگاه طعم ‌های ترش و شیرین
روستای برغان

روستای برغان، زادگاه طعم ‌های ترش و شیرین

تهرانی‌ها معمولاً آن‌قدر مشغله دارند که برای تفریح و لذت‌بردن فرصت رفتن به تفریحگاه‌های دوردست را نداشته و به دنبال مکانی دردسترس در اطراف پایتخت می‌گردند. روستاها از جاذبه‌ های گردشگری محبوب هر شخص دوستدار طبیعتی به‌حساب می‌آیند و برخی از روستاها آن‌قدر معروف هستند که غیر از شهرهای نزدیک خود، گردشگران بسیاری در هر نقطه ایران را به سمت خود می‌کشاند. در مقاله امروز به سراغ یکی از روستاهای اطراف تهران به نام روستای برغان می‌رویم؛ جایی که اگر تجربه سفر به آن را نداشته‌اید، احتمالاً طعم آلوهای آن را چشیده‌اید.

روستای برغان کجاست؟

baraghan village 1

آدرس روستای برغان در غرب استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار، دهستان برغان واقع شده است. این روستا در بین رشته‌کوه‌های البرز در ارتفاع ۱۶۵۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به روستای برغان

مسیر دسترسی به روستای برغان

  • مسیر اول: از شهر تهران وارد آزادراه تهران – کرج شوید و پس از آزادراه کرج قزوین را در پیش بگیرید تا به کردان برسید. در کیلومتر ۲۰ اتوبان وارد جاده کردان – برغان شوید و با پشت سر گذاشتن روستاهایی مثل چلنگدار، سیاهکران، علاقبند، تالیان و امین‌آباد به برغان خواهید رسید.
  • مسیر دوم: مسیر دومی که می‌توانید انتخاب کنید از داخل شهر کرج است. با عبور از رجایی شهر و گوهر دشت کرج، وارد جاده باغستان – آتشگاه شوید و با کمک تابلوهایی که پیش‌روی شماست تا دوراهی مسیرتان را ادامه دهید. در مسیر سمت چپ دوراهی، حدود ۱۰ کیلومتر برانید تا به روستای برغان برسید.
  • فاصله تهران تا روستای برغان: از تهران تا روستای برغان مسیری در حدود ۷۰ کیلومتر پیش‌روی شماست که با طی زمانی کمتر از یک ساعت و نیم به اینجا می‌رسید.
  • لوکیشن روستای برغان بر روی نقشه گوگل مپ

معرفی روستای برغان

معرفی روستای برغان

روستای برغان یکی از جاهای دیدنی اطراف تهران، در فاصله بین کرج و هشتگرد قرار دارد و به دلیل فاصله کمی که از پایتخت دارد مقصد خوبی برای گذراندن تعطیلات یک‌روزه به‌حساب می‌آید. روستای برغان در بین دو رود سنج و شاهرود قرار گرفته و این موقعیت جغرافیایی سبب طبیعت بکر و خواستنی برای گردشگران شده است. روستای برغان قدمت بالایی دارد و این موضوع را می‌توان از جاذبه‌های تاریخی آن به‌خوبی متوجه شد.

پارک ارم تهران
ادامه مطلب

روستای برغان

 ساخت برخی از خانه‌های روستا به دوره قاجار بر‌می‌گردد. در این روستا درختان کهن‌سالی را می‌بیند که کامل‌کننده طبیعت دلنشین روستا شده‌اند. اینجا مهد درختان کهن‌سال و میوه‌های مرغوب است؛ آلو و آلوچه برغان شهرت جهانی دارد و از میوه‌های محبوب ایرانی‌ها محسوب می‌شود. اهالی این روستا به زبان شیرین تاتی سخن می‌گویند که شنیدن کلام آن‌ها برایتان جالب خواهد بود.

جاهای دیدنی روستای برغان

جاهای دیدنی روستای برغان

طبیعت روستای برغان در کنار جاذبه‌ های تاریخی و مردمی، اینجا را تبدیل به یکی از جاهای دیدنی تهران کرده تا انتخاب اول بسیاری از گردشگران برای سپری کردن روزی شاد و مفرح در کنار خانواده و دوستان باشد. در این بخش از مقاله ایران هتل آنلاین به معرفی جاهای دیدنی روستای برغان می‌پردازیم تا بتوانید در برنامه سفر خود به سراغ آن‌ها بروید.

آتشگاه

آتش و آتشکده، ما را به دوران زرتشتیان و محل عبادت آن‌ها می‌رساند. آتشگاه نام روستایی در نزدیک برغان است که با جاذبه‌های دیدنی آن شناخته می‌شود. آتشگاه به آتشکده و آتش کوه نیز شهرت دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان می‌گذرد. نقش‌ و نگار و سنگ‌های آتش‌زنه‌ که در کنار این جاذبه دیده می‌شود نشان از سنی در حدود ۱۵۰۰ سال برای این اثر دارد که از نظر تاریخی بسیار اهمیت دارد.

  • آدرس: کرج، بعد از گوهر دشت، ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی برغان

پل برغان

پل برغان

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی برغان پل برغان است که بر روی رودخانه شاهرود قرار گرفته است. زمان ساخت پل برغان بر روی این رودخانه در دوره صفویه انجام گرفته است. بخش‌های آسیب‌دیده پل برغان در دوره قاجاریه، زندیه و پهلوی مرمت شده است. پل برغان در سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • آدرس: روستای برغان، ۶۰ متری مرکز روستا

قلعه ایلخانی

در روستای برغان یادگارهای از دوران کهن می‌بینید که تاریخ پرافتخار این روستا را به دوش می‌کشند. قلعه ایلخانی، جاذبه‌ای تاریخی بازمانده از دوره ایلخانی در ایران باستان است. لوکیشن این قلعه در صحنه‌های فیلم‌برداری و عکاسی بسیاری مورد استفاده قرار گرفته و شهرت آن را بیشتر کرده است.

  • آدرس: روستای آغشت، ۱۲ کیلومتری شمال غربی روستای برغان

حسینیه برغان

حسینیه برغان

روستای برغان ساوجبلاغ حسینیه‌ تاریخی در دل خود دارد که در میدان اصلی روستا قرار گرفته است. این حسینیه حدود ۶۰۰ سال قدمت دارد و نام آن در فهرست آثار ملی ایران دیده می‌شود. حسینیه برغان در قسمت شمالی میدان، در دو طبقه با ۱۲۰۰ مترمربع مساحت قرار گرفته است.

بهترین هتل های تهران که قبل از سفر به پایتخت بایستی بشناسید!
ادامه مطلب

شهرت این جاذبه به دلیل برگزاری آیین‌های مذهبی و مراسم‌ مهم روستاست. هر ساله گردشگران بسیار در این حسینیه گرد هم می‌آیند تا شاهد برگزاری مراسم عزا و تعزیه باشند. این حسینیه بیشتر به نام تکیه بالا محله در بین مردم شهرت دارد.

  • آدرس: برغان، ۲۵۰ متری مرکز روستا

مسجد برغان

مسجد برغان

مسجد برغان از دیگر جاذبه های روستای برغان است که تاریخ ساخت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این مسجد نشان از اهمیت مذهب شیعه در آن دوران می‌دهد و روبروی حسینیه برغان قرار دارد. نکته‌ جالب‌توجه برای گردشگران، وجود درختان چنار تنومندی است که در آن قرار دارند. این دو چنار قدیمی در دو ضلع شمالی و جنوبی مسجد قرار گرفته‌اند.

 چنار‌ی که با قطر ۱۲ متر در ضلع شمالی دیده می‌شود نظر گردشگران را بیش از هر چیزی به خود جلب می‌کند. این چنار که میانه‌ آن تهی شده است را با حوض و سکو آراسته‌اند که ده نفر در آن جای می‌گیرند.

مسجد برغان

اهالی برغان اعتقاد دارند که با بستن دخیل به این درخت کهن‌سال حاجت‌روا می‌شوند. درخت کهن‌سال دیگر که در ضلع مقابل قرار دارد را به نام گرده بینه می‌شناسند. این درخت ۱۰ متر قطر دارد و برخلاف درخت روبروی خود توپر است. شاخه‌های درخت کهن‌سال روستا سرزنده و سرسبز در حال رشد هستند.

  • آدرس: برغان، ۲۵۰ متری مرکز روستا

نارون داربیخ

نارون داربیخ نام یکی دیگر از جاهای دیدنی روستای برغان است و برای اهالی روستا اهمیت زیادی دارد. این درخت قدیمی شاهد دسته‌های عزاداری بسیاری در سالیان دور و دراز بوده است. دسته‌های عزاداری در روز عاشورا به سمت درخت می‌روند و بعد از جمع‌ شدن، راهی تکیه میدان برغان می‌شوند.

  • آدرس: روستای برغان

روستای برغان

تپه کش کلا

جاذبه دیگری که در بخش شمالی روستا می‌توانید از آن بازدید کنید تپه کش کلا است. این منطقه با درختان کهن‌سالی پوشیده شده که آشیانه هزاران پرنده است. این تپه ۱۲۰ متر ارتفاع دارد  و به آن قلعه خشک نیز می‌گویند. در گوشه‌کنار این تپه باستانی، سفال‌هایی یافت شده که قدمت آن‌ها به دوره ایلخانی می‌رسد.

  • آدرس: روستای برغان، شمال روستا

جاهای دیدنی اطراف روستای برغان

جاهای دیدنی اطراف روستای برغان

حالا که به خودتان فرصت تفریح داده‌اید بهتر است بعد از بازدید از روستای برغان سری به اطراف روستا بزنید و از جاذبه‌های که معرفی می‌کنیم دیدن کنید.

  • باشگاه سوارکاری
  • روستای سره
  • مجتمع تفریحی توریستی عسل
  • روستای آغشت
  • کردان
  • روستای اسپی داران
  • روستای سنج
  • آبشار سنج
  • آبشارهای زنجیره‌ای جوزه رود
معرفی شله های شمشک و دیزین (کلبه های کوچک)
ادامه مطلب

تفریحات روستای برغان

تفریحات روستای برغان

در روستای برغان تا دلتان بخواهد فرصت برای خوش‌گذرانی و تفریح فراهم است تا گذر زمان را متوجه نشوید. این روستا با هوای مطبوع و طبیعت سرسبز، شما را شیفته خود می‌سازد. در این بخش به معرفی تفریحاتی می‌پردازیم که در این روستا می‌توانید به سراغ آن بروید.

  • برپایی پیک‌ نیک و کمپینگ در طبیعت
  • عکاسی
  • آفرود و دوچرخه‌سواری
  • بازارگردی
  • کوهنوردی و پیاده‌روی
  • باغ‌گردی و چیدن میوه

سوغات برغان

سوغات برغان

حتی سخت‌گیرترین افراد هم از خوردنی‌های برغان و سوغات این روستا نمی‌توانند بگذرند. از برغان دست خالی به خانه برنمی‌گردید و همان‌طور که می‌دانید معروف‌ترین سوغات روستای برغان آلوی برغان است.

در این روستا غیر از آلو و آلوچه‌های خوش‌مزه، خوراکی‌های دیگری چون گردو، سبزی کوهی، توت، سماق، لبنیات محلی و بستنی گله برغان را می‌توانید تهیه کنید. از خوراکی‌ها که بگذریم، بخش ماندنی‌تر سبد سوغات برغان را صنایع‌دستی تشکیل می‌دهد که هنرمندان روستا با کالاهایی از جمله گلیم، کرباس، الک و… پر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به روستای برغان

بهترین زمان سفر به روستای برغان

برای روستاگردی هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و انتخاب از بین فصل‌ها کاری بسیار دشوار است که باید بر اساس الویت‌ها زمان مناسبی را انتخاب کرد. برغان لذت تماشای طبیعت زیبا در جوار دره و کوهستان به شما می‌دهد که بی شک در فصل پاییز به اوج رنگ و شکوه خود می‌رسد. اگر در پی چشیدن طعم خوش میوه‌ها و آلوی برغان و لذت‌بردن از هوای مطبوع، راهی برغان می‌شوید؛ باید بگوییم بهار و تابستان برای شما بهترین انتخاب است.

بهترین زمان سفر به روستای برغان

بسیاری نیز برای بازدید از مراسم تعزیه و عزاداری به اینجا می‌آیند که در هر سال، زمان آن متفاوت است. باتوجه‌به سردسیر بودن منطقه، بیشتر گردشگران از اواسط بهار تا اواسط پاییز را برای سفر به این روستا انتخاب می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی روستای برغان پرداختیم و با هم به باغ‌های پر محصول و آثار تاریخی آن سر زدیم. روستای برغان از جاذبه های دیدنی و طبیعی در اطراف تهران است که می‌توانید در برنامه سفر‌های خود قرار دهید. روستایی که شهرت آلوهای ترش و ملسش جهانی است و طعم خوش بستنی سنتی‌ آن تا مدت‌ها بر زبانتان می‌ماند. بر سایه چنارهای کهن‌سالش تکیه بزنید و به صدای پرندگان خوش نوا گوش کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر