لوگو ایران هتل آنلاین
Search
Close this search box.
خانه >> ایرانگردی >> دریاچه‌‌ های اطراف تهران، آرامشی بیخ گوش پایتخت
دریاچه های اطراف تهران

دریاچه‌‌ های اطراف تهران، آرامشی بیخ گوش پایتخت

امروز می‌خواهیم دست هم را بگیریم و از تهران دودی فرار کنیم. خیالتان راحت قرار نیست جای دوری برویم همین که چند ساعتی را در هوای پاک نفس بکشیم و کیفمان کوک شود برمی­گردیم. احتمالاً شما هم شنیده‌اید که شهر تهران آدم را به خودش وابسته می­ کند؛ اما گاهی لازم است از این دلبستگی و زرق‌وبرق فاصله بگیریم و آرامش جایی مثل دریاچه های اطراف تهران را به خودمان هدیه دهیم. در این سفر کوتاه با ایران هتل آنلاین همراه باشید که قرار است شاد و پر انرژی به خانه برگردیم.

لیست دریاچه های اطراف تهران

لیست دریاچه های اطراف تهران

تهران را این‌طور دودی و مکانیکی با ساختمان­های بلند و بدقیافه نبینید. کافی است به دل کوچه‌پس‌کوچه‌های آن گذر کنید و یا به طبیعت اطراف آن سری بزنید تا ببینید همان قدر که بهانه برای تفریح نکردن زیاد است، جا برای تفریح کردن نیز فراوان است.

استان تهران به لطف همسایگی با رشته کوه‌های باصلابت البرز از سمت شمال، به چشمه‌ها و دریاچه‌های بسیاری نزدیک است که می ­تواند تفریح یک روزه یا چند روزه را برای ما رقم بزند. این به شما بستگی دارد که به چه نیتی می­خواهید تهران را برای بازدید و تفریح در دریاچه های اطراف آن ترک کنید.

دریاچه های اطراف تهران برای کمپینگ

دریاچه های اطراف تهران برای کمپینگ

کمپینگ در طبیعت از کارهایی است که عجیب حال آدم را خوب می­کند. لذت بردن از مناظر طبیعی در روز و خوابیدن زیر سقف آسمان و تماشای ستاره، لذتی است که برای گردشگران با هیچ‌چیز عوض شدنی نیست. اصلاً خیلی­ها به بهانه همین کمپینگ در دامن طبیعت از خانه خارج می­شوند و معتقدند بهره‌بردن از هوای آزاد و شب مانی در طبیعت به انسان جانی تازه می­دهد. در این بخش به معرفی دریاچه های دیدنی اطراف تهران که برای کمپینگ موقعیت مناسبی دارند می­پردازیم.

دریاچه واریان

دریاچه واریان

یکی از بهترین دریاچه ها در اطراف تهران که موقعیت کمپینگ را به شما می­دهد دریاچه زیبای واریان است. واریان روستایی زیبا در نزدیکی سد کرج یا همان سد امیرکبیر است. نکته جالب در مورد این روستا این است که به‌عنوان تنها روستای آبی کشور شناخته می­شود. برای رفتن به این روستا مسیر جاده­ای وجود ندارد و باید از طریق قایق خود را به این روستای زیبا برسانید.

موضوع مهم دیگر در مورد روستای واریان؛ هماهنگی و دریافت مجوز برای ورود به روستاست، شما یا باید مهمان یکی از اهالی باشید و یا ساکن اینجا باشید. اگر موارد گفته شده برای شما ممکن نبود بهتر است از تورهای گردشگری کمک بگیرید.

این دریاچه در فاصله 25 کیلومتری ابتدای جاده چالوس، نزدیکی پلیس راه کرج – چالوس قرار دارد. از تهران که راهی این دریاچه می شوید باید ابتدا وارد آزاد راه تهران- کرج شوید، بعد از پل فردیس از خروجی سمت راست مسیر را ادامه دهید تا بعد حدود 25 کیومتر به سد امیر کبیر برسید. ماشین را در همینجا پارک کنید و با قایق های موجود خود را به دریاچه واریان برسانید. از تهران تا این دریاچه مسافتی کمتر از یک ساعت پیش رو دارید. بهترین فصل بازدید و کمپینگ در این دریاچه، بهار، اواخر تابستان و اوایل پاییز است.

دریاچه گاجره

lakes near tehran 19

دریاچه گاجره یک از دریاچه های زیبای اطراف تهران است که گردشگران فراوانی را به سمت خود می‌کشاند. این دریاچه نیز موقعیت بسیار خوبی برای کمپینگ در کنار خود دارد که با هوای مطبوع و مناظر خیره‌کننده لذت تفریح را بیشتر می‌کند. برای رفتن به این دریاچه باید بخشی از مسیر را به‌صورت پیاده‌روی طی کنید.

در واقع بهتر است بگوییم دسترسی به این دریاچه از طریق کوه‌های دیزین است که در شمال دریاچه قرار دارد. آب‌شدن برف‌های قله سی چال و جاری شدن آن‌ها در نهر، سبب ایجاد این دریاچه شده است. این دریاچه در ارتفاع 3662 متری در جنوب قله سی چال یا همان دیزین قرار دارد.

قطر دریاچه گاجره به حدود 30 متر می‌رسد و تقریباً می‌توان گفت به‌صورت فصلی فعال می‌باشد. به دلیل سردسیر بودن منطقه، دریاچه در فصل زمستان کاملاً یخ می‌بندد و در گرمای تابستان اغلب خشک می‌شود. دریاچه در فصل بهار جلوه‌ای تماشایی نصیب گردشگران می‌کند و در فصل تابستان با وجود کم‌آب‌شدن هنوز مقصد خوبی برای کمپینگ به‌حساب می‌آید.

برای تفریح و گردش در دریاچه گاجره باید به شهرستان شمیرانات، پیست دیزین، قله سی چل، منطقه باستانی ده تنگه، روستای آهار بروید. از تهران که راهی دریاچه می‌شوید مسیری در حدود 125 کیلومتر پیشرو دارید که زمانی کمتر از یک ساعت و نیم به آن می‌رسید.  باید از طریق اتوبان لشکری به اتوبان آزادگان و سپس مسیر تهران به شمال را تا چالوس در پیش بگیرید. از آنجا وارد جاده ولایت رود به دیزین می‌شوید تا در نهایت به این دریاچه زیبا برسید.

معرفی خانه های تاریخی تهران با عکس و آدرس
ادامه مطلب

دریاچه سد نمرود

دریاچه سد نمرود

دریاچه سد نمرود از دریاچه­ های اطراف تهران است که می­توانید آخر هفته خاطر انگیز را در آن سپری کنید. زمانی که برای اولین بار پا به این دریاچه می­گذارید از انتخابتان برای کمپینگ در کنار آن آفرین خواهید گفت. مگر می­شود به دامن طبیعت بیایید و حس خوبی نداشته باشید؛ طبیعت زیبای اطراف دریاچه، شور زندگی را در گردشگران بیشتر می­کند.

عکاسی در این منطقه کاری است که ناخودآگاه برای داشتن همیشگی منظره طبیعی انجام می­دهید. این دریاچه تابستان و بهار خنکی دارد و پیشنهاد میکنیم، به دلیل کوهستانی بودن منطقه قید سفرهای سرد و زمستانی را بزنید و از طبیعت نیمه اول سال در این دریاچه لذت ببرید.

دریاچه نمرود در جاده تهران فیروزکوه، جاده فرعی شهر ارجمند، دو کیلومتری روستای سله بن قرار دارد. از فیروزکوه تا این دریاچه حدود ۲۳ کیلومتر فاصله وجود دارد و تا تهران ۱۴۲ کیلومتر که با طی زمانی در حدود ۲ ساعت می­توانید به آن برسید.

برای دسترسی به این دریاچه باید ابتدا از تهران به سمت فیروزکوه حرکت کنید و با گذر از تابلوی هرانده در ۵ کیلومتری قبل از فیروزکوه، از دوربرگردان به سمت تهران می‌پیچید و سپس از اولین خروجی وارد جاده ارجمند می­شوید. بعد از آن با طی ۱۲ کیلومتر در جاده ارجمند به سد و دریاچه زیبای نمرود می­رسید.

دریاچه های اطراف تهران برای ماهیگیری

دریاچه های اطراف تهران برای ماهیگیری

در لیست دریاچه های تهران که جستجو می­کنیم به یکی دیگر از بهترین فرصت­های گردشگری در این منطقه می­رسیم که تفریح متفاوت برای گردشگران به دنبال دارد. دریاچه های نزدیک تهران که به گردشگران فرصت ماهیگیری را نیز می­دهند تا بتوانند علاوه بر حس خوب، دست پر به سمت خانه برگردند. ماهیگیری یکی از ورزش و تفریح هایی است که افراد خاصی را به سمت خود می‌کشاند. باید صبور باشید و انتظار بکشید تا شانس با شما یار باشد و ماهی در قلاب یا تور شما به دام بیفتد.

دریاچه کرج

دریاچه کرج

دریاچه کرج یا همان دریاچه سد امیرکبیر از جاذبه­ هایی است که اگر اهل ماهیگیری باشید دست پر از آن برمی­گردید. این دریاچه بیشترین آب مصرفی تهران را تأمین می­کند و همین­طور زمین­های کشاورزی اطراف کرج را نیز سیراب می­کند. سد کرج در بازه زمانی سال­های ۱۳۳۶ تا ۱۳۴۰ ساخته شد و به‌عنوان اولین سد چندمنظوره ایران معرفی شد. در دریاچه سد کرج انواع ماهی­ها از جمله قزل‌آلای رنگین‌کمان، قزل‌آلای خال قرمز، ماهی سیاه، ماهی سفید، کپور ماهی، عسلک ماهی و عروس ماهی دیده می­شوند.

در مسیر حرکتتان به سمت جاده شمال، سد کرج و دریاچه آن را می­توانید ببینید که افرادی نیز در کنار آن به تفریح و ماهیگیری مشغولند. این سد در شمال شهر کرج و در فاصله 40 کیلومتری تهران و 25 کیلومتری جاده کرج – چالوس قرار دارد که می­توانید با کمتر از 1 ساعت در صورت نبود ترافیک به اینجا برسید.

دریاچه تار و هویر

دریاچه تار و هویر

تار و هویر نام یکی از دریاچه های اطراف تهران است که مقصد خوبی برای تفریح و آرامش به­حساب می­آید. این دریاچه در شهرستان دماوند، روستای هویر قرار دارد. از این دریاچه به­ عنوان جاذبه ­ای با امکان ماهیگیری و تفریح یاد می­شود. دورتادور دریاچه را کوه­ها احاطه کرده ­اند و منظره ­ای باشکوه از طبیعت ساخته‌اند. در آب این دریاچه ماهی هایی چون قزل­ آلای رنگین‌کمان، قزل‌آلای خال قرمز و ماهی زرد پر زندگی می­کنند. عمق دریاچه ها به ۴۵ متر می­رسد.

فاصله دریاچه ها تا تهران ۱۱۲ کیلومتر، تا دماوند ۳۰ کیلومتر و تا فیروزکوه ۶۲ کیلومتر است. از تهران تا این دریاچه حدود یک ساعت و نیم رانندگی لازم است. دو دریاچه هاویر و تار در یک منطقه هستند برای رفتن از یک دریاچه به دیگری فقط ۳۰ دقیقه پیاده‌روی لازم است که در مسیر حرکتتان از طبیعت زیبای اطراف نیز لذت می­برید.

اگر قصد رفتن به این دریاچه را دارید به دلیل آب و هوای کوهستانی منطقه، بهار و تابستان بهترین زمان سفر است، البته نیمه دوم سال در اینجا نیز بسیار دیدنی است؛ اما باید سرمای هوا را نیز در نظر بگیرید.

دریاچه لزور

دریاچه لزور

باز هم منطقه فیروزکوه و بخش ارجمند و این بار قصد طبیعت­گردی در دریاچه لزور را داریم. از طبیعتی که در کنار رشته‌کوه‌های البرز شکل گرفته است، جز زیبایی نمیتوان دید، قرار است در اینجا حسابی سرگرم شوید. این دریاچه به نام­های معجزه چشمه و سیاه رود نیز شهرت دارد و یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری فیروزکوه به‌حساب می­آید. از لحظات آرامش بخشی که با ماهیگیری در اینجا برایتان رقم می­خورد غافل نشوید و حتماً با تجهیزات کافی به این جا بیایید.

معرفی اتاق های هتل استقلال تهران (هیلتون سابق)
ادامه مطلب

دریاچه و روستای لزرو در شهرستان فیروزکوه، بخش ارجمند، دهستان قزقانچای، فاصله ۲۰۰ کیلومتری از شمال شرق تهران قرار دارد. از تهران با طی مسیری در حدود دو ساعت و نیم رانندگی می­توانید به این جاذبه برسید. آب و هوای دریاچه لزور در نیمه اول سال به دلیل کوهستانی بودن، مطبوع و خنک است و در نیمه دوم سال، آب و هوای سرد و برفی دارد.

دریاچه سد طالقان

دریاچه سد طالقان

نوبت به معرفی یکی از معروف‌ترین و محبوب­ترین دریاچه های اطراف تهران یعنی سد طالقان می­رسد. سدی در میان رشته‌کوه‌های البرز در منطقه­ای ییلاقی و خوش ‌آب ‌و هوا که هر ساله گردشگران بسیاری را برای تفریح، ورزش و ماهیگیری به سمت خود می­کشاند. چشم‌انداز زیبای این دریاچه در کنار کوه‌هایی که بیشتر سال را از برف سفید­پوش هستند به قاب عکسی زیبا می­ماند که بهایی برای آن نیست. رودخانه زیبای شاهرود که از مازندران سرچشمه می­گیرد در مسیر خود از دره طالقان می­گذرد و در نهایت حاصل‌جمع شدن این آب­ها به سد طالقان و دریاچه آن می­رسد.

فضای سبز و با طراوت اطراف دریاچه سبب شده تا بسیاری از مردم دورهمی­های خود را در دامن زیبای طبیعت این منطقه برگزار کنند و حسابی خوش بگذرانند. در دریاچه طالقان ماهی­هایی از جمله قزل‌آلای رنگین کمان، کپور و زرد پر زندگی می­کنند که فرصت ماهیگیری به علاقه‌مندان می‌دهد.

از تهران تا این دریاچه ۱۵۵ کیلومتر فاصله وجود دارد که با زمانی در حدود ۲ ساعت رانندگی می‌توانید به آن جا برسید. تفریح در این دریاچه و تماشای مناظر طبیعی آن در فصلی زیباست، اما اگر به دنبال هوای مطبوع و دلچسب می­گردید، بهتر است بهار و تابستان طالقان را از دست ندهید.

دریاچه سد لتیان

دریاچه سد لتیان

دریاچه لتیان در کنار سد لتیان بر روی رودخانه محبوب جاجرود قرار دارد؛ جایی که می­توان گفت پاتوق افراد خوش انرژی و خوش­گذران است. این سد نیز در کنار سد کرج تأمین‌کننده بخشی از آب آشامیدنی اهالی کلان‌شهر تهران است. فرحناز، نامی است که پیش از انقلاب بر این سد گذاشته بودند و زمان ساخت آن به سال­ ۱۳۴۶ می­رسد. بعد از ساخت سد، دریاچه لتیان شکل گرفت که تا امروز به تفرجگاهی طبیعی برای گردشگران بوده است.

از تهران تا سد لتیان تنها ۴۰ کیلومتر فاصله وجود دارد که با کمتر از یک ساعت رانندگی به این جاذبه خواهید رسید. شما باید مسیرتان را جاده دماوند یا اتوبان بابایی برای رسیدن به دریاچه در پیش بگیرید. دریاچه لتیان زیستگاه آبزیانی چون . ماهی سفید رودخانه‌ای، اسلک، کپور کراس و ماهی زرد پر است. در این دریاچه امکان ماهیگیری با کسب مجوز برای علاقه‌مند ممکن است.

علاوه بر آب و هوای دلچسب و منظره تپه‌های سرسبز لتیان، در جنوب این سد، پارک جنگلی لتیان قرار گرفته تا لذت از فضای زیبا و هوای مطبوع این منطقه را دوچندان کند. پیک‌نیک و چادر زدن در روزهای گرم سال، دوچرخه‌سواری و قایق‌سواری از جمله تفریحاتی به شمار می‌رود که در انتظار گردشگران است. فصل بهار و تابستان و اوایل پاییز بهترین زمان برای گردش در اطراف این دریاچه و ماهیگیری در آن است.

دریاچه های اطراف تهران برای شنا

دریاچه های اطراف تهران برای شنا

بسیاری از گردشگران غیر از لذت بردن از طبیعت و هوای پاک به دنبال تفریح و نشاط از خانه بیرون می‌زنند. اگر شناگر باشید نمی‌توانید با دیدن دریاچه در خشکی بمانید و تنی به آب نزنید. در این بخش به معرفی چند دریاچه مناسب شنا کردن می‌پردازیم.

دریاچه خنلو

دریاچه خنلو

دریاچه های اطراف تهران را با رسیدن به دریاچه خنلو دنبال می‌کنیم. قله و دریاچه زیبای خنلو از دیدنی‌های استان تهران و البرز مرکزی به‌حساب می‌آیند که در ارتفاع 3800 متری قرار دارد و فرصت خوبی برای شنا و تفریح روزهای تعطیل است. دریاچه خنلو در منطقه کوهستانی قرار دارد و آب آن از ذوب‌شدن برف‌های کوه و سرازیر شدن آن به دریاچه تأمین می‌شود.

این دریاچه عمق زیادی ندارد؛ اما سرمای آب آن مو بر تنتان سیخ می‌کند و هر کسی تاب ماندن در این آب را ندارد. اواخر بهار و فصل تابستان بهترین زمان بازدید از این جاذبه است که پناهی برای روزهای گرم نیز محسوب می‌شود.

دریاچه مهارلو شیراز، از شکوه تا نمکزار
ادامه مطلب

دریاچه زیبا و کمتر شناخته شده خنلو در شهرستان شمیرانات، شهر فشم، روستای لالان قرار دارد. مسیر طولانی پیاده‌روی تا رسیدن به قله و دریاچه سبب می‌شود تا افراد کم‌توان از رفتن به آن خودداری کنند. برای رسیدن به این جاذبه مسیری تقریباً 6 ساعته را باید راهپیمایی کنید و البته از مسیر نیز لذت ببرید. از تهران تا فشم حدود 1 ساعت رانندگی در پیش دارید و باقی مسیر را با پیاده‌روی طی می‌کنید.

دریاچه های تفریحی اطراف تهران

دریاچه های تفریحی اطراف تهران

دریاچه چیتگر

lakes near tehran 4

دریاچه چیتگر که امروزه برخی آن را با نام دریاچه شهدای خلیج فارس می­شناسند مقصد بعد گردشگری و بازدید ما از دریاچه ­های تهران است. چیتگر یکی از بزرگ‌ترین دریاچه های مصنوعی ایران و تهران است که هر روزه گردشگران بسیاری را برای گذراندن نیمروزی مفرح به سمت خود می­کشاند.

این دریاچه با ۱۳۰ هکتار مساحت در بخش شمالی پارک جنگلی چیتگر از پارک های تهران واقع شده است. اغلب مردم، این جاذبه را به ­عنوان محلی در دسترس و مناسب تفریح می­شناسند. دریاچه چیتگر در فصل‌های پر بارش سال، پرآب و تماشایی‌تر است.

از تفریحاتی که در این دریاچه و اطراف آن برای گردشگران میسر است می‌توان به قایق سواری، دوچرخه سواری، ماهیگیری، پیک نیک، سینما، رستوران، کافی شاپ و امکانات وسایل بازی برای بچه‌ها فراهم است که حسابی شما را سرگرم می‌کند.

چنین تفریح و جاذبه ­ای در هر فصلی از سال دیدنی است و بهتر است بدون بهانه، هرزمانی که به تفریح نیاز داشتید به این دریاچه بیایید. مسیر دسترسی شما به این جاذبه از طریق آدرس آن در شمال غرب تهران، بزرگراه همت، شهید خرازی، خروجی دریاچه چیتگر امکان­پذیر است.

دریاچه پارک آزادگان

دریاچه پارک آزادگان

دریاچه آزادگان نیز به‌مانند چیتگر فضایی مصنوعی دارد؛ اما از جلوهای زیبای آن نمی­توان چشم پوشید. پارک آزادگان حدود ۱۱۲۰۰۰ هکتار وسعت دارد و در منطقه مشیریه در جنوب شرقی پایتخت ساخته شده است تا محلی برای تفریح در شهر پرجمعیت و شلوغ تهران باشد.

این منطقه در روزگار قدیم به شخصی به نام امیر سلیمانی از نوادگان قاجار تعلق داشت و اراضی این منطقه را به سلیمانیه می­شناختند. عمارت و کوشک سلیمانی نیز به این فرد تعلق داشته که اکنون در پارک آزادگان دیده می­ شود.

دریاچه مصنوعی آزادگان ۵۰۰۰ متر وسعت دارد که با آب­ نماهای جذاب خود به طول یک کیلومتر، نظر گردشگران را جلب می­کند. آب‌نماهای موزیکال که با نور و موسیقی جلوه­ای زیبا و شاد به این دریاچه داده­اند. قایق‌سواری، زمین فوتبال، پیست دومیدانی، زمین‌های چندمنظوره ورزشی و فضاهای بازی نوجوانان و کودکان از جمله تفریحات مهیج در این کنار این دریاچه به­حساب می­آیند.

از آنجایی که این دریاچه در داخل شهر تهران است در هر فصلی می­توانید از آن بازدید کنید. دریاچه مصنوعی آزادگان در آدرس شهر تهران، میدان بسیج، کمربندی بزرگراه آزادگان، جنوب پارک آبی آزادگان قرار دارد.

دریاچه فشافویه

دریاچه فشافویه

یکی دیگر از دریاچه های اطراف تهران که به‌عنوان دریاچه تفریحی و مصنوعی شناخته می­شود، دریاچه فشافویه است. این دریاچه بر خلاف آزادگان و چیتگر در درون شهر تهران نیست و برای بازدید از آن باید به حوالی فرودگاه بین‌المللی امام بروید.

در این دریاچه آن‌قدر تفریح و سرگرمی وجود دارد که خاطرات سفرهای دریایی را برایتان زنده می­کند. قایق‌سواری، پیک‌نیک، زیپ‌لاین، جت اسکی، شاتل، قایق موتوری، پدل برد، اسکی روی آب، کیبل اسکی از تفریحات آبی است که می­توانید در این دریاچه تجربه کنید.

بازدید و تفریح در این دریاچه محدود به ماه یا فصل خاصی نمی­شود و هر زمان که بخواهید می­توانید به اینجا بیایید. اگر قصد انجام بازی­های آبی در این دریاچه را دارید بهتر است فصل بهار تا نیمه پاییز را برای این­کار انتخاب کنید. دریاچه مصنوعی فشافویه در آدرس، تهران، اتوبان تهران – قم، پلیس راه حسن‌آباد به طرف رباط کریم واقع شده است.

کلام آخر

اینکه روزهای تعطیل و آخر هفته را در خانه بمانید و با بهانه‌آوردن دست روی دست بگذارید، راه به جایی نمی­برد. در شهری مثل تهران جاذبه ­های طبیعی و گردشگری بسیار زیادی وجود دارد که نیاز شما را برای سفرهای طولانی از بین می­برد. کافی است بخواهید روزی شاد و مفرح داشته باشید تا ببینید طبیعت اطراف تهران با مکان‌هایی مثل دریاچه­های فیروزه­ای و آبی‌رنگ، چطور هوش از سرتان می­برد. در این مقاله سعی کردیم با معرفی دریاچه‌ های اطراف تهران شما را با تفریح و گردشی متفاوت در حوالی پایتخت بیشتر آشنا کنیم.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

برچسب ها :

اشتراک گذاری

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
[search_hotel]
  • محبوب ترین ها
  • آخرین مقالات
  • منتخب سردبیر